Trzy polskie sprawy przed ETS

Spośród 14 spraw, które wpłynęły do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z nowych państw Unii, trzy przesłano z Polski. ETS wypowie się m.in. na temat zgodności z prawem unijnym polskiej akcyzy na samochody. Od momentu przystąpienia do Unii Europejskiej Polsce przysługuje prawo wnoszenia skarg do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (ETS). Trybunał bada zgodność z prawem aktów wspólnotowych. Zapewnia również jednolitą wykładnię prawa wspólnotowego.
Wykładnię tę realizuje w formie odpowiedzi na tzw. pytania prejudycjalne. Są to pytania kierowane przez sądy krajowe, które mają wątpliwości dotyczące legalności aktów prawnych. W takim przypadku sąd krajowy zawiesza postępowanie, które się przed nim toczy, i czeka na rozstrzygnięcie ETS.
Trzeba pamiętać, że Trybunał nie rozstrzyga sporu krajowego. Dokonuje tylko wykładni lub orzeka o ważności aktu wspólnotowego. Do sądu krajowego należy zawsze rozstrzygnięcie problemu po tym, jak Trybunał udzieli odpowiedzi na pytanie prejudycjalne.
Do lutego 2006 r. do ETS wpłynęło 14 spraw z nowych państw członkowskich. Wśród nich 3 sprawy zostały wniesione przez Polskę, w tym jedna jest związana z opodatkowaniem akcyzą samochodów osobowych.

Sprawa akcyzy od aut

Sprawa ta dotyczy pytania prejudycjalnego wniesionego przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie. ETS ma rozstrzygnąć, czy pobieranie podatku akcyzowego od nabycia każdego samochodu, niezależnie od miejsca jego pochodzenia przed pierwszą rejestracją na terenie kraju, jest zgodne z przepisami unijnymi. Ma to znaczenie dla ogromnej rzeszy osób, które sprowadzały po 1 maja 2004 r. używane samochody z zagranicy. Od takich samochodów należało zapłacić akcyzę. W przypadku wyroku korzystnego dla podatników, czyli uznania przez Trybunał, że akcyza się nie należy, można by domagać się od urzędów celnych jej zwrotu.
Wśród 11 spraw złożonych przez inne niż Polska nowe kraje członkowskie znajdują się cztery dotyczące podatków. Wszystkie zostały zgłoszone w ramach pytania prejudycjalnego. Trzy wniosły Węgry, a jedną Litwa. Węgry zwróciły się o udzielenie odpowiedzi przez ETS na pytanie, czy podatek ustanowiony w państwie członkowskim, taki jak węgierski podatek rejestracyjny, jest zgodny z prawem wspólnotowym. Wysokość tego podatku rejestracyjnego od nowych i używanych samochodów osobowych – nie biorąc po uwagę klasyfikacji pojazdów ze względu na ochronę środowiska – w żaden sposób nie odzwierciedla utraty wartości pojazdów używanych i jest całkowicie niezależna od tego, kiedy pojazd został dopuszczony do ruchu. W drugim przypadku ETS musi odpowiedzieć Węgrom, czy państwa członkowskie mogą utrzymać podatek od samochodów używanych pochodzących z innych krajów unijnych, który w ogóle nie uwzględnia wartości pojazdu. Jego wysokość zaś zależy wyłącznie od parametrów technicznych samochodu (typ silnika, pojemność) i zakwalifikowania ze względów ochrony środowiska.

Przyszłe orzeczenia

Udzielenie odpowiedzi na te pytania może mieć wpływ na sytuację polskich podatników w kontekście proponowanego zastąpienia podatku akcyzowego przez tzw. podatek ekologiczny (samochodowy) lub rejestracyjny. Jak jednak zwraca uwagę Przemysław Skorupa, doradca podatkowy z Baker & McKenzie, trudno przewidzieć, jak będzie wpływało na polskie przepisy przyszłe orzeczenie. Wszystko zależy od rozstrzygnięcia, jakie Trybunał zawrze w wyroku.
– Dopóki nie ma ostatecznego kształtu polskich przepisów o podatku rejestracyjnym, dopóty trudno ocenić, jaki wpływ będzie miał wyrok ETS w sprawie węgierskiego podatku rejestracyjnego na sytuację polskiego podatnika – mówi Przemysław Skorupa.

Bogdan Świąder
Księgowość
Od kiedy obowiązkowy KSeF? Projekt ustawy przyjęty przez rząd
30 kwi 2024

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który ma na celu przesunięcie obligatoryjnego KSeF na 1 lutego 2026 r. Jak informuje Ministerstwo Finansów, dalsze uproszczenia KSeF, w tym zapowiadane przez resort finansów etapowe wejście w życie KSeF będzie przedmiotem odrębnych prac legislacyjnych.

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT
30 kwi 2024

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni
30 kwi 2024

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?
29 kwi 2024

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

BPO: kto i jak może skorzystać na outsourcingu procesów biznesowych. Co najmniej 20% oszczędności dla większych firm
29 kwi 2024

Usługi centrów BPO (Business Process Outsourcing) są efektywnym narzędziem dla firm. Umożliwiają redukcję kosztów i szybszy rozwój. Dlatego są popularne wśród międzynarodowych firm. Ich skala była jednak za duża dla polskich średnich i dużych firm – od niedawna powstają jednak rozwiązania dopasowane do ich potrzeb.

Obowiązkowy KSeF od lutego 2026 r. Co będzie zawierała ustawa zmieniająca?
29 kwi 2024

Obowiązkowy KSeF dla firm wejdzie w życie od 2026 roku. Ukazał się projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, który przewiduje zmiany w Krajowym Systemie e-Faktur. Nową datę wejścia w życie obligatoryjnego KSeF określa się na dzień 1 lutego 2026 r.

ZUS: Niepełnosprawni przedsiębiorcy mogą w 2024 r. obniżyć roczną składkę zdrowotną. Jak to zrobić? Jakie warunki?
29 kwi 2024

ZUS informuje, że od rozliczenia rocznego za rok 2023, osoby z umiarkowanym lub znacznym stopniem niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne na poniższych zasadach.

pokaż więcej
Proszę czekać...