Unia ma zastrzeżenia do podatku od aut

Trwają prace nad rządowym projektem podatku rejestracyjnego od pojazdów. Nowy podatek ma zastąpić niezgodną z prawem unijnym akcyzę na używane auta. Komisja Europejska krytykuje projekt polskich przepisów.

Sejmowa podkomisja pracująca nad rządowym projektem ustawy o podatku ekologicznym otrzymała raport przygotowany przez resort finansów. Wynika z niego, że Komisja Europejska ma zastrzeżenia do rozwiązań zawartych w projekcie.

– Wystąpiliśmy do Ministerstwa Finansów o porównanie rządowego projektu z rozwiązaniami stosowanymi w innych krajach UE oraz jego ocenę projektu pod kątem zgodności z przepisami unijnymi. Uwagi zawarte w raporcie będziemy mogli uwzględnić podczas prac nad projektem. Ostateczna forma ustawy o podatku od samochodów nie jest jeszcze przesądzona – powiedział Gazecie Prawnej poseł PiS Krzysztof Maciejewski, przewodniczący sejmowej podkomisji, która zajmuje się pracami nad projektem ustawy o podatku od samochodów.

Zakwestionowana akcyza

Pierwsze czytanie projektu ustawy o podatku od samochodów odbyło się w lipcu tego roku. Od tamtej pory zajmuje się nim specjalna podkomisja złożona z posłów Komisji Finansów Publicznych, Komisji Rozwoju Przedsiębiorczości i Komisji Gospodarki.

Projekt przewiduje istotną zmianę sposobu opodatkowania używanych samochodów sprowadzonych do Polski z innych krajów UE. Dziś podlegają one akcyzie, której wielkość zależy od wartości i wieku samochodu. Im auto droższe i starsze, tym wyższy podatek. Stawka może wynieść nawet 65 proc. W rzeczywistości większość importerów drastycznie zaniża wartość aut i płaci śmiesznie niski podatek.

Komisja Europejska uważa, że polska akcyza na samochody jest niezgodna z prawem unijnym. Sprawa trafiła nawet do ETS, ale ostateczne rozstrzygnięcie jeszcze nie zapadło. Tymczasem w opinii wydanej we wrześniu tego roku rzecznik ETS Eleanor Sharpston potwierdziła, że polskie przepisy nie spełniają norm europejskich.

Zastrzeżenia Unii

Zgodnie z propozycjami rządu akcyzę ma zastąpić jednorazowy podatek od samochodów płacony przy rejestracji. Jego wysokość będzie zależała od pojemności silnika i spełnianej normy emisji spalin EURO. Podatek będzie można obniżyć w zależności od wieku samochodu.

Z przesłanego do Sejmu raportu MF wynika, że i do tego rozwiązania Unia może mieć zastrzeżenia. Zdaniem Komisji Europejskiej, opracowane w resorcie finansów rozwiązania nie biorą pod uwagę różnych poziomów spadku wartości samochodów młodszych niż dwuletnie. Proponowane rozwiązanie nie odnosi się też do norm EURO. Jest bardzo prawdopodobne, że nowy podatek będzie dyskryminował używane samochody sprowadzane z innych państw UE względem takich samych zarejestrowanych już w kraju. Komisja ostrzega także, że może zostać zachwiana równowaga, w przypadku gdy podatek rejestracyjny będzie zdecydowanie wyższy niż obiektywna wartość rejestrowanego auta.

Orzecznictwo ETS

Komisja Europejska radzi, by przy tworzeniu przepisów o podatku od samochodów wziąć pod uwagę orzecznictwo ETS. Tymczasem Trybunał opiera swoje wyroki głównie na art. 90 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską. Zgodnie z nim żadne państwo członkowskie nie może nakładać bezpośrednio lub pośrednio na produkty innych państw członkowskich podatków wewnętrznych jakiegokolwiek rodzaju wyższych od tych, które nakłada bezpośrednio lub pośrednio na podobne produkty krajowe. Nie można też nakładać na produkty innych członków podatków wewnętrznych chroniących pośrednio inne produkty. ETS krytycznie wypowiadał się m.in. o podatkach samochodowych Finlandii, Portugalii, Austrii, Danii, a ostatnio Węgier.

Podatek zależny od CO2

Według Komisji równe traktowanie wszystkich samochodów może zapewnić podatek roczny, którego wysokość będzie zależeć od normy emisji dwutlenku węgla. Wprowadzenie takiego systemu proponuje projekt dyrektywy rady, nad którym prace wznowiono we wrześniu tego roku. Zgodnie z nim podatki rejestracyjne w UE mają zostać zniesione do 2015 roku przy jednoczesnym ustanowieniu systemu ich zwrotu.

Tymczasem 1 grudnia wchodzi w życie zmiana rozporządzenia ministra finansów w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego. Zgodnie z nim progresywną akcyzę zależną od wieku pojazdu zastąpią dwie stawki, zależne tylko od pojemności silnika. Samochody o pojemności silnika do 2000 cm sześc. będą opodatkowane stawką 3,1 proc., a samochody o silnikach większych – podatkiem w wysokości 13,6 proc.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Marcin Musiał
Księgowość
Od kiedy obowiązkowy KSeF? Projekt ustawy przyjęty przez rząd
30 kwi 2024

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który ma na celu przesunięcie obligatoryjnego KSeF na 1 lutego 2026 r. Jak informuje Ministerstwo Finansów, dalsze uproszczenia KSeF, w tym zapowiadane przez resort finansów etapowe wejście w życie KSeF będzie przedmiotem odrębnych prac legislacyjnych.

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT
30 kwi 2024

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni
30 kwi 2024

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?
29 kwi 2024

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

BPO: kto i jak może skorzystać na outsourcingu procesów biznesowych. Co najmniej 20% oszczędności dla większych firm
29 kwi 2024

Usługi centrów BPO (Business Process Outsourcing) są efektywnym narzędziem dla firm. Umożliwiają redukcję kosztów i szybszy rozwój. Dlatego są popularne wśród międzynarodowych firm. Ich skala była jednak za duża dla polskich średnich i dużych firm – od niedawna powstają jednak rozwiązania dopasowane do ich potrzeb.

Obowiązkowy KSeF od lutego 2026 r. Co będzie zawierała ustawa zmieniająca?
29 kwi 2024

Obowiązkowy KSeF dla firm wejdzie w życie od 2026 roku. Ukazał się projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, który przewiduje zmiany w Krajowym Systemie e-Faktur. Nową datę wejścia w życie obligatoryjnego KSeF określa się na dzień 1 lutego 2026 r.

ZUS: Niepełnosprawni przedsiębiorcy mogą w 2024 r. obniżyć roczną składkę zdrowotną. Jak to zrobić? Jakie warunki?
29 kwi 2024

ZUS informuje, że od rozliczenia rocznego za rok 2023, osoby z umiarkowanym lub znacznym stopniem niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne na poniższych zasadach.

pokaż więcej
Proszę czekać...