Użytkowanie wieczyste podlega amortyzacji

Gyöngyvér Takáts
rozwiń więcej
inforCMS
Czy grunt (prawo wieczystego użytkowania) należy wpisać do książki środków trwałych i nadać mu numer inwentarzowy? Czy można zmienić stawkę amortyzacyjną w przypadku rozbudowania budynku? Czy dla celów rachunkowych można dokonać jednorazowego odpisu amortyzacyjnego?

 

Ustawa o rachunkowości nakazuje ujmować prawo wieczystego użytkowania jako środek trwały i amortyzować. W okresie użytkowania budynku stawka amortyzacyjna może ulegać zmianie. Jednorazowego odpisu dokonuje się dla środków o niskiej wartości.


Księgi rachunkowe jednostki - ewidencja środków trwałych

Wprowadzenie do ewidencji środków trwałych nie zależy od rodzaju środka trwałego. Wynika to z jednej strony z zasady kompletności, zgodnie z którą do ksiąg rachunkowych okresu sprawozdawczego należy wprowadzić, w postaci zapisu, każde zdarzenie, które nastąpiło w tym okresie sprawozdawczym. Taki zapis obowiązuje jednostkę do wprowadzenia wszystkich posiadanych aktywów, w tym i gruntów (prawa wieczystego użytkowania).

Z drugiej strony ustawa o rachunkowości nakłada na jednostkę obowiązek prowadzenia odpowiednich ksiąg, do których należą:

- dziennik,

- księga główna,

- księgi pomocnicze,

- wykaz składników aktywów i pasywów (inwentarz).

Konta ksiąg pomocniczych prowadzi się w szczególności dla środków trwałych, w tym także środków trwałych w budowie, wartości niematerialnych i prawnych oraz dokonywanych od nich odpisów amortyzacyjnych. W tej kategorii zalicza się grunty (prawo wieczystego użytkowania), co oznacza, że dla tych gruntów też należy prowadzić odpowiednią ewidencję. Konta ksiąg pomocniczych zawierają zapisy będące uszczegółowieniem i uzupełnieniem zapisów kont księgi głównej. Prowadzi się je w ujęciu systematycznym jako wyodrębniony system ksiąg kartotek (zbiorów kont), komputerowych zbiorów danych, uzgodniony z saldami i zapisami na kontach księgi głównej. W tych księgach każdy składnik, np. środka trwałego, jest odpowiednio numerowany.

Uwaga!

Inwentarz sporządzają jednostki, które uprzednio nie prowadziły ksiąg rachunkowych w sposób określony ustawą. W pozostałych jednostkach rolę inwentarza spełnia zestawienie obrotów i sald kont księgi głównej oraz zestawienia sald kont ksiąg pomocniczych sporządzone na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych.

Z zapisów ustawy wynika, iż dla każdego składnika aktywów i pasywów należy prowadzić odpowiednią ewidencję. Do ewidencji środków trwałych wprowadza się każdy posiadany środek trwały pod odpowiednim numerem.

Zmiana stawki amortyzacyjnej

Jeżeli w wyniku rozbudowy, modernizacji nastąpiło zwiększenie wartości środka trwałego, nie wiąże się to bezpośrednio ze zmianą stawki amortyzacyjnej.

Stawki amortyzacyjne oraz przewidywany okres ekonomicznej użyteczności mogą podlegać weryfikacji, co może powodować korektę odpisów dokonywanych w następnych latach obrotowych.

W przypadku decyzji o zmianie dotychczasowej stawki nowa stawka może być stosowana tylko od początku następnego roku obrotowego.

Jeżeli więc jednostka uzna, że w wyniku dokonanego ulepszenia środek trwały będzie można wykorzystać przez okres dłuższy, niż przewidywano przy ujęciu początkowym, to może ten okres wydłużyć lub obniżyć stawkę amortyzacyjną (co automatycznie powoduje wydłużenie okresu amortyzacyjnego) od początku nowego roku obrotowego.

Jednorazowe odpisy amortyzacyjne

W rozumieniu przepisów ustawy o rachunkowości dla środków trwałych o niskiej jednostkowej wartości początkowej można ustalać odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe w sposób uproszczony, przez dokonywanie zbiorczych odpisów dla grupy środków zbliżonych rodzajem i przeznaczeniem lub jednorazowo odpisując wartość tego rodzaju środków trwałych. Z literalnego brzmienia tego przepisu wynika, że dla celów rachunkowych nie powinno się stosować odpisu bezpośrednio w koszty. Można jednak dokonać odpisu jednorazowego.

Tę metodę stosuje się tylko w przypadku środków trwałych o niskiej wartości, co zgodnie z zasadą istotności oznacza wartość nieistotną. Należy jednak pamiętać, że w zasadach (polityki) rachunkowości jednostki powinna być ujęta granica, poniżej której wartość jest uznana za niską. Może to być, oczywiście zgodnie z przepisami podatkowymi, 3500 zł.

Podsumowując:

- Każdy środek trwały powinien być wprowadzony do ewidencji środków trwałych.

- Zmiana stawek amortyzacyjnych może nastąpić od następnego roku obrotowego niezależnie od tego, czy środek trwały podlegał ulepszeniu, czy nie.

- Dla celów bilansowych też można stosować jednorazowy odpis amortyzacyjny po oddaniu środka trwałego do użytku.


Gyöngyvér Takáts


Podstawa prawna:

- ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

Księgowość
Rośnie liczba niewypłacalnych firm Polsce w 2024 r. Tych co ogłosiły upadłość lub wszczęły restrukturyzację. Będzie rekord na koniec grudnia
17 paź 2024

Od początku 2024 roku do końca września niewypłacalność ogłosiło 4 465 polskich firm. Firma Coface, która co kwartał przygotowuje raport na ten temat, podkreśla, że to aż 95% wszystkich przedsiębiorstw, które podjęły działania insolwencyjne w 2023 roku. Do końca roku pozostały jeszcze 3 miesiące, a eksperci już dziś prognozują, że w grudniu liczba niewypłacalności osiągnie rekord i wyniesie 5 tysięcy. W których sektorach dynamika wzrostu była największa i jakie branże ucierpiały najbardziej?

Ryzykowne fakturowanie po wyroku TSUE. Prof. Modzelewski: Znalezienie fakturzystki może być bardzo trudne
17 paź 2024

Pomysł autorstwa Trybunału Sprawiedliwości UE, aby pracownik fizycznie wystawiający puste faktury w imieniu pracodawcy musiał zapłacić VAT z tych faktur, jest zapewne nie ostatnim kuriozum jurysdykcyjnym w jego historii – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Można oczywiście zrozumieć pogląd (który nie przyjął się w przypadku naszych sądów), że nie można obciążać na podstawie art. 108 ust. 1 ustawy o VAT formalnego wystawcę tego dokumentu, gdy pracownik wystawiający fakturę jest oczywistym oszustem, który w sposób udowodniony fałszował te dokumenty; należy więc obciążyć go z tego tytułu. 

Biegły rewident i audyt finansowy: nowy kierunek studiów pod patronatem PIBR na Wydziale Zarządzania UŁ od 2024 r.
17 paź 2024

Kierunek Biegły rewident i audyt finansowy na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego to nowa propozycja edukacyjna dla osób pragnących pracować jako biegły rewident. Kierunek ten uzyskał patronat Polskiej Izby Biegłych Rewidentów (PIBR). Biegli rewidenci są cenionymi ekspertami, którzy nie tylko nadzorują i zarządzają, ale również często doradzają w sprawach biznesowych. Zawód biegłego rewidenta to zawód zaufania publicznego, chroniony prawnie i regulowany ustawowo - stanowi on potwierdzenie wiedzy i umiejętności, często jest także wymogiem koniecznym do zatrudnienia. 

Minister Finansów: UE jest potężnie niedoinwestowana; przegrywa wyścig technologiczny z USA i krajami Azji Pd-Wsch.
17 paź 2024

Europa (Unia Europejska) jest potężnie niedoinwestowana, a inwestycje są niezbędne, aby ożywić wzrost gospodarczy – powiedział 17 października 2024 r. minister finansów Andrzej Domański na Europejskim Forum Nowych Idei w Sopocie. Jego zdaniem brak wzrostu jest największą bolączką UE, tymczasem dla wielu decydentów UE jest on tylko "produkcją uboczną".

Podatek od garażu 2024/2025: Jakie zmiany od nowego roku?
16 paź 2024

Ile wynoszą stawki podatku od nieruchomości od garaży w 2024 roku a ile wyniosą w 2025 roku. Kilka dni temu Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, która zakłada korzystne dla podatników zmiany w opodatkowaniu garaży podatkiem od nieruchomości. Co się zmieni od nowego roku?

Dopłaty do ubezpieczeń rolnych w 2025 r. W jakiej wysokości?
16 paź 2024

Wysokość dopłat z budżetu państwa do składek ubezpieczeń rolnych upraw i zwierząt w 2025 roku pozostanie na niezmienionym poziomie, czyli 65 proc. składki ubezpieczeniowej. Takie rozwiązanie zakłada projekt rozporządzenia, który został opublikowany na stronie Rządowego Centrum Legislacji.

Kiedy Twoja firma potrzebuje księgowego? To zależy od kilku spraw
16 paź 2024

Czy trzeba zatrudnić księgowego? To zależy od Twojej sytuacji. Jeśli masz proste sprawy finansowe – jedno źródło dochodu, brak skomplikowanych ulg – być może poradzisz sobie sam. Jednak gdy Twoje sprawy są nieco bardziej skomplikowane – wiele źródeł dochodu, własna firma, różne ulgi – księgowy będzie niezastąpiony. Pomoże Ci znaleźć najlepszą drogę, by uniknąć problemów z fiskusem.

Podatek od nieruchomości 2025: Zmiany już niemal pewne. Czego możemy się spodziewać?
17 paź 2024

Projekt zmian w podatku od nieruchomości, które mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2025 r., został 14 października 2024 r. przyjęty przez rząd i skierowany do Sejmu – w kształcie odpowiadającym tzw. wersji projektu 3.0. Z pewną rezerwą można przyjąć, że w tej właśnie formie podatnicy będą mierzyć się z tym podatkiem w nowym roku. Na jakie zmiany trzeba się przygotować?

Podatek od garaży do zmiany. Rząd przyjął projekt ustawy, który dotyczy opodatkowania podatkiem od nieruchomości
15 paź 2024

Rząd wprowadza nowe przepisy dotyczące opodatkowania podatkiem od nieruchomości garaży w budynkach mieszkalnych. W efekcie zmian wszystkie pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów w budynkach mieszkalnych (niezajęte na działalność gospodarczą) będą opodatkowane jednakową stawką podatku.

Podatki 2025. Zmiany w podatku od nieruchomości, podatku rolnym, opłacie uzdrowiskowej i opłacie skarbowej
15 paź 2024

W dniu 14 października 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawy o opłacie skarbowej, przedłożony przez Ministra Finansów. Jak wskazuje rząd, ta nowelizacja ma charakter techniczny. Jej celem jest m.in. wyeliminowanie wątpliwości interpretacyjnych przez doprecyzowanie przepisów ww. ustaw. Największe zmiany dotyczą podatku od nieruchomości. Nowe przepisy mają obowiązywać od początku 2025 roku.

pokaż więcej
Proszę czekać...