Jak poprawnie zaewidencjonować sprzedaż makulatury

AP
rozwiń więcej
inforCMS
Czy jednorazową sprzedaż makulatury można potraktować dla celów rachunkowych jako sprzedaż materiałów? Proszę o podanie przykładowej ewidencji takiej operacji.

MIKOŁAJ TRZECIAK

Autopromocja

konsultant w dziale audytu TPA Horwath Horodko Audit

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 19 ustawy o rachunkowości materiały to rzeczowe aktywa obrotowe nabyte lub wytworzone we własnym zakresie w celu zużycia na własne potrzeby jednostki. Definicja materiałów podkreśla zatem gospodarczy cel ich nabycia (bądź wytworzenia) i dalszego przeznaczenia w stałym procesie prowadzonej działalności. Naszym zdaniem jednorazowa sprzedaż makulatury nie spełnia tej definicji, a zatem dokonana transakcja nie powinna zostać ujęta jako przychód ze sprzedaży towarów i materiałów.

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym jednostka dokonuje jednorazowej sprzedaży zbędnej makulatury i nie prowadzi działalności polegającej na skupie i sprzedaży materiałów wtórnych. Ponadto jednostka nie nabywa ani nie wytwarza makulatury w celach dotyczących bezpośrednio prowadzonej działalności, np. produkcji papieru. Dla jednostki makulatura stanowi odpady papiernicze nienadające się do bezpośredniego wykorzystania dla celów prowadzonej działalności gospodarczej. Makulatura może być zatem przeznaczona jedynie do wykorzystania w innych celach niż pierwotne przeznaczenie danego wyrobu (np. opakowania zbiorcze od nabytych surowców) lub sprzedana i przekazana do produkcji nowego papieru. Biorąc powyższe pod uwagę, sprzedaż makulatury w opisanym przypadku należy potraktować jako pozostały przychód operacyjny.

Z punktu widzenia ewidencji księgowej, w momencie dokonania sprzedaży makulatury, jednostka rozpozna aktywo w postaci należności z tytułu sprzedanej makulatury bądź, w przypadku płatności gotówką, środki pieniężne otrzymane w zamian za wydane odpady, natomiast przychody ze sprzedaży ujmie jako pozostałe przychody operacyjne. Ewidencja sprzedaży na kontach wyglądałaby następująco: strona Wn konta - Inne należności/Kasa, strona Ma konta - Pozostałe przychody operacyjne.

Z uwagi na fakt, iż makulatura nie stanowi składnika majątku, jednostka nie rozpozna kosztu sprzedanych odpadów. Wynika to z faktu, iż koszt makulatury został już ujęty pośrednio w momencie zużycia składników majątkowych, z których powstała makulatura (np. papierowe opakowania części zamiennych do maszyn) lub poniesionych wydatków związanych z prowadzoną działalnością (np. zakup prasy, nabycie akcesoriów biurowych).

Należy jednak podkreślić, iż w przypadku gdyby jednostka stwierdziła, iż makulatura powstaje jako produkt uboczny procesu produkcyjnego mogłaby, w toku normalnej działalności gospodarczej, zakwalifikować jej sprzedaż jako przychody ze sprzedaży materiałów. W takim przypadku mogłaby również dokonać wyceny odpadów i przyjąć je na magazyn. Zgodnie z art. 28 ust. 11 pkt 1 ustawy o rachunkowości przyjęcie nastąpiłoby po koszcie wytworzenia, a jeżeli ustalenie kosztu wytworzenia nie jest możliwe, to wyceny odpadów dokonuje się według cen sprzedaży netto, pomniejszonych o przeciętnie osiągany przy ich sprzedaży zysk brutto ze sprzedaży, z zachowaniem zasady ostrożności. W powyższym przypadku ewidencja sprzedaży na kontach wyglądałaby następująco:

1. Sprzedaż odpadów: strona Wn konta - Inne należności/Kasa, strona Ma konta - Przychody ze sprzedaży materiałów.

2. Wydanie sprzedanych odpadów: strona Wn konta - Koszt sprzedanych odpadów, strona Ma konta - Odpady.

(AP)

 

Księgowość
Od kiedy obowiązkowy KSeF? Projekt ustawy przyjęty przez rząd
30 kwi 2024

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który ma na celu przesunięcie obligatoryjnego KSeF na 1 lutego 2026 r. Jak informuje Ministerstwo Finansów, dalsze uproszczenia KSeF, w tym zapowiadane przez resort finansów etapowe wejście w życie KSeF będzie przedmiotem odrębnych prac legislacyjnych.

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT
30 kwi 2024

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni
30 kwi 2024

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?
29 kwi 2024

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

BPO: kto i jak może skorzystać na outsourcingu procesów biznesowych. Co najmniej 20% oszczędności dla większych firm
29 kwi 2024

Usługi centrów BPO (Business Process Outsourcing) są efektywnym narzędziem dla firm. Umożliwiają redukcję kosztów i szybszy rozwój. Dlatego są popularne wśród międzynarodowych firm. Ich skala była jednak za duża dla polskich średnich i dużych firm – od niedawna powstają jednak rozwiązania dopasowane do ich potrzeb.

Obowiązkowy KSeF od lutego 2026 r. Co będzie zawierała ustawa zmieniająca?
29 kwi 2024

Obowiązkowy KSeF dla firm wejdzie w życie od 2026 roku. Ukazał się projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, który przewiduje zmiany w Krajowym Systemie e-Faktur. Nową datę wejścia w życie obligatoryjnego KSeF określa się na dzień 1 lutego 2026 r.

ZUS: Niepełnosprawni przedsiębiorcy mogą w 2024 r. obniżyć roczną składkę zdrowotną. Jak to zrobić? Jakie warunki?
29 kwi 2024

ZUS informuje, że od rozliczenia rocznego za rok 2023, osoby z umiarkowanym lub znacznym stopniem niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne na poniższych zasadach.

pokaż więcej
Proszę czekać...