Opłaty viaTOLL w księgach rachunkowych

Ewa Szczepankiewicz
rozwiń więcej
inforCMS
Od 1 lipca 2011 r. korzystający z dróg publicznych są zobowiązani do ponoszenia opłat za przejazdy po drogach krajowych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, w tym autobusów niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej, w tzw. Elektronicznym Systemie Poboru Opłat viaTOLL. Jak prawidłowo księgować te opłaty?

Więcej artykułów z branży logistycznej na www.logistyka.infor.pl

Autopromocja

 

Obowiązek związany z opłatami wynika z art. 13 pkt 3 ustawy z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych i za jego niewypełnienie grożą wysokie kary, które są nakładane na kierujących pojazdami. Opłaty obowiązują jedynie na drogach wymienionych w rozporządzeniu Rady Ministrów z 22 marca 2011 r. (w sprawie dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną, oraz wysokości stawek opłaty elektronicznej). Sieć dróg objętych opłatami można zobaczyć również na oficjalnej stronie systemu viaTOLL (http://www.viatoll.pl/pl/pojazdy-ciezkie/mapa

 

Przed skorzystaniem z sieci płatnych dróg należy zarejestrować się w Systemie viaTOLL i podpisać stosowną umowę. Rejestracji można dokonać w Punktach Obsługi Klienta lub Punktach Dystrybucji. Po dokonaniu rejestracji i podpisaniu umowy oraz wniesieniu kaucji w wysokości 120 zł wydawane jest elektroniczne urządzenie pokładowe viaBOX, służące do naliczania w sposób elektroniczny należnej opłaty.

 

Wszelkie szczegóły dotyczące działania systemu viaTOLL, w tym rejestracji i podpisywania stosownych umów, dostępne są na stronie internetowej www.viatoll.pl.

 

Jak ustala się wysokość opłaty elektronicznej?

 

Wysokość opłaty elektronicznej ustalana jest na podstawie danych pojazdu określonych przy rejestracji i w umowie. Stanowi ona iloczyn liczby kilometrów przejazdu i stawki tej opłaty za kilometr dla danej kategorii pojazdu. Stawki opłaty elektronicznej zostały określone w rozporządzeniu Rady Ministrów z 22 marca 2011 r. w zależności od trzech parametrów:

 

- klasy drogi (osobno A i S, oraz GP i G),

 

- limitów emisji spalin (osobno dla poszczególnych klas pojazdów wg EURO),

 

- kategorii pojazdu, według masy i z wyróżnieniem autobusów. 

 

  Tabela 1. Wysokość stawek opłaty elektronicznej dla dróg krajowych klasy A i S lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną (wg zał. nr 3 rozporządzenia z 22 marca 2011 r.)

 

Kategoria pojazdu

Stawka opłaty elektronicznej za przejazd 1 km drogi krajowej (w zł)

Klasy pojazdów w EURO w zależności od limitów emisji spalin

maks. EURO 2

EURO 3

EURO 4

min. EURO 5

1

2

3

4

5

Pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t i poniżej 12 t

0,40 zł

0,35 zł

0,28 zł

0,20 zł

Pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej co najmniej 12 t

0,53 zł

0,46 zł

0,37 zł

0,27 zł

Autobusy niezależnie od dopuszczalnej masy całkowitej

0,40 zł

0,35 zł

0,28 zł

0,20 zł

 

Tabela 2. Wysokość stawek opłaty elektronicznej dla dróg krajowych klasy GP i G lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną (wg załącznika nr 4 rozporządzenia z 22 marca 2011 r.).

 

Kategoria pojazdu

Stawka opłaty elektronicznej za przejazd 1 km drogi krajowej (w zł)

Klasy pojazdów w EURO w zależności od limitów emisji spalin

maks. EURO 2

EURO 3

EURO 4

min. EURO 5

1

2

3

4

5

Pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t i poniżej 12 t

0,32 zł

0,28 zł

0,22 zł

0,16 zł

Pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej co najmniej 12 t

0,42 zł

0,37 zł

0,29 zł

0,21 zł

Autobusy niezależnie od dopuszczalnej masy całkowitej

0,32 zł

0,28 zł

0,22 zł

0,16 zł

 

Czy opłata elektroniczna będzie dokumentowana fakturą VAT

 

Opłata elektroniczna nie podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług. Będzie dokumentowana księgową notą obciążeniową, zgodnie z zasadami rachunkowości.

 

Jakie są zasady pobierania i rozliczeń z tytułu opłat elektronicznych


Zasady rozliczania wydatków związanych z opłatami elektronicznymi określone są w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z 30 kwietnia 2011 r. w sprawie wnoszenia opłat elektronicznych ich rozliczania oraz przekazywania opłat elektronicznych i kar pieniężnych na rachunek Krajowego Funduszu Drogowego. Wynika z niego (§ 5), że opłatę elektroniczną wnosi się w formie przedpłaty lub płatności okresowej. W celu zapewnienia sprawnego rozliczania opłat użytkownicy pojazdów zobowiązani są do posiadania swoich kont w elektronicznym systemie płatności. Wyróżniono dwa rodzaje kont ze względu na sposoby rozliczeń:

1. konto w trybie przedpłaconym, bez zabezpieczenia - jest to sposób podstawowy,

 2. konto w trybie z odroczoną płatnością, z zabezpieczeniem (gwarancją) - jest to sposób uprzywilejowany.

 

Wiecej na ten temat znajdziesz w Internetowym Serwisie Ksiegowego w artykule Jak ująć w księgach rachunkowych opłaty związane z systemem viaTOLL

Ewa Szczepankiewicz

główna księgowa w spółce z o.o.

Podstawa prawna:

- art. 13 pkt 3 ustawy z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych - j.t Dz.U. z 2007r. Nr 19, poz. 115; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 5, poz. 13

- załączniki nr 1-4 do rozporządzenia Rady Ministrów z 22 marca 2011 r. w sprawie dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną, oraz wysokości stawek opłaty elektronicznej - Dz.U. Nr 80, poz. 433

- § 5 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 30 kwietnia 2011 r. w sprawie wnoszenia opłat elektronicznych ich rozliczania oraz przekazywania opłat elektronicznych i kar pieniężnych na rachunek Krajowego Funduszu Drogowego - Dz.U. Nr 91, poz. 524

 

Księgowość
Od kiedy obowiązkowy KSeF? Projekt ustawy przyjęty przez rząd
30 kwi 2024

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który ma na celu przesunięcie obligatoryjnego KSeF na 1 lutego 2026 r. Jak informuje Ministerstwo Finansów, dalsze uproszczenia KSeF, w tym zapowiadane przez resort finansów etapowe wejście w życie KSeF będzie przedmiotem odrębnych prac legislacyjnych.

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT
30 kwi 2024

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni
30 kwi 2024

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?
29 kwi 2024

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

BPO: kto i jak może skorzystać na outsourcingu procesów biznesowych. Co najmniej 20% oszczędności dla większych firm
29 kwi 2024

Usługi centrów BPO (Business Process Outsourcing) są efektywnym narzędziem dla firm. Umożliwiają redukcję kosztów i szybszy rozwój. Dlatego są popularne wśród międzynarodowych firm. Ich skala była jednak za duża dla polskich średnich i dużych firm – od niedawna powstają jednak rozwiązania dopasowane do ich potrzeb.

Obowiązkowy KSeF od lutego 2026 r. Co będzie zawierała ustawa zmieniająca?
29 kwi 2024

Obowiązkowy KSeF dla firm wejdzie w życie od 2026 roku. Ukazał się projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, który przewiduje zmiany w Krajowym Systemie e-Faktur. Nową datę wejścia w życie obligatoryjnego KSeF określa się na dzień 1 lutego 2026 r.

ZUS: Niepełnosprawni przedsiębiorcy mogą w 2024 r. obniżyć roczną składkę zdrowotną. Jak to zrobić? Jakie warunki?
29 kwi 2024

ZUS informuje, że od rozliczenia rocznego za rok 2023, osoby z umiarkowanym lub znacznym stopniem niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne na poniższych zasadach.

pokaż więcej
Proszę czekać...