rada
W momencie otrzymania decyzji o umorzeniu należy zaksięgować wartość umorzonego podatku na koncie w zespole 7 „Pozostałe przychody operacyjne”. Ponadto powstałą sytuację należy opisać w dodatkowych informacjach i objaśnieniach do sprawozdania finansowego.
uzasadnienie
Podatek od nieruchomości jest podatkiem lokalnym, do poboru którego upoważniony jest samorząd gminny (rada gminy). Sposób ewidencji wynika z trybu jego ustalenia i płacenia.
Osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jednostki organizacyjne Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa i podobne podmioty gospodarcze będące podatnikami podatku od nieruchomości są obowiązane:
l w terminie do 15 stycznia każdego roku złożyć organowi podatkowemu właściwemu ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania deklaracje na podatek od nieruchomości na dany rok podatkowy, sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu - w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku;
l wpłacać obliczony w deklaracji podatek od nieruchomości - bez wezwania - na rachunek budżetu właściwej gminy, w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego, w terminie do 15 dnia każdego miesiąca.
Jeżeli podatnikiem jest osoba fizyczna, wysokość podatku ustala, w drodze decyzji, organ podatkowy.
Organ podatkowy może w uzasadnionych przypadkach wprowadzić zwolnienia podmiotowe lub przedmiotowe albo umorzyć podatek od nieruchomości. Przy założeniu, że umorzenie nastąpiło po złożeniu deklaracji w obowiązującym terminie, pomimo braku zapłaty zadeklarowanego podatku, jednostka, kierując się zasadą memoriału, powinna zaliczyć do koszów działalności zadeklarowaną kwotę.
Przykład
W maju 2007 r. spółka otrzymała decyzję o umorzeniu podatku od nieruchomości za I kwartał 2007 r. w wysokości 3000 zł. Ponieważ wcześniej zostały zarachowane koszty z tytułu podatku od nieruchomości, spółka zaewidencjonuje w księgach 2007 r. przychód z tytułu umorzonego podatku.
Wariant I
Jednostka prowadzi ewidencję kosztów tylko na kontach zespołu 4.
Ewidencja księgowa
1. Księgowanie podatku od nieruchomości w koszty na podstawie deklaracji:
Wn „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 12 000
Ma „Rozrachunki publicznoprawne” 12 000
- w analityce „Rozrachunki z urzędem gminy z tytułu podatku od nieruchomości”
2. Zarachowanie w koszty raty za styczeń 2007 r.:
Wn „Podatki i opłaty” 1 000
Ma „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 1 000
3. Zarachowanie w koszty raty za luty 2007 r.:
Wn „Podatki i opłaty” 1 000
Ma „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 1 000
4. Zarachowanie w koszty raty za marzec 2007 r.:
Wn „Podatki i opłaty” 1 000
Ma „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 1 000
5. Zarachowanie w koszty raty za kwiecień 2007 r.:
Wn „Podatki i opłaty” 1 000
Ma „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 1 000
6. Otrzymanie decyzji o umorzeniu podatku od nieruchomości:
Wn „Rozrachunki publicznoprawne” 3 000
- w analityce „Rozrachunki z urzędem gminy z tytułu podatku od nieruchomości”
Ma „Pozostałe przychody operacyjne” 3 000
7. Zapłata przelewem zaległości z tytułu podatku od nieruchomości w wysokości raty za kwiecień wraz z odsetkami od nieterminowej zapłaty w wysokości 10 zł:
Wn „Rozrachunki publicznoprawne” 1 000
- w analityce „Rozrachunki z urzędem gminy z tytułu podatku od nieruchomości”
Wn „Koszty finansowe”
- w analityce „Odsetki zapłacone budżetowe” 10
Ma „Rachunki bankowe” 1 010
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Wariant II
Jednostka prowadzi ewidencję kosztów na kontach zespołu 4 i 5.
Ewidencja księgowa
1. Księgowanie podatku od nieruchomości w koszty na podstawie deklaracji:
a) ewidencja kosztu w zespole 4
Wn „Podatki i opłaty” 12 000
Ma „Rozrachunki publicznoprawne” 12 000
- w analityce „Rozrachunki z urzędem gminy z tytułu podatku od nieruchomości”
b) przeniesienie kosztu do rozliczenia w czasie
Wn „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 12 000
Ma „Rozliczenie kosztów” 12 000
2. Zarachowanie w koszty raty za styczeń 2007 r.:
Wn „Koszty według typów działalności” 1 000
Ma „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 1 000
3. Zarachowanie w koszty raty za luty 2007 r.:
Wn „Koszty według typów działalności” 1 000
Ma„Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 1 000
4. Zarachowanie w koszty raty za marzec 2007 r.:
Wn „Koszty według typów działalności” 1 000
Ma „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 1 000
5. Zarachowanie w koszty raty za kwiecień 2007 r.:
Wn „Koszty według typów działalności” 1 000
Ma „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 1 000
6. Otrzymanie decyzji o umorzeniu podatku od nieruchomości:
Wn „Rozrachunki publicznoprawne” 3 000
- w analityce „Rozrachunki z urzędem gminy z tytułu podatku od nieruchomości”
Ma „Pozostałe przychody operacyjne” 3 000
7. Zapłata przelewem zaległości z tytułu podatku od nieruchomości w wysokości raty za kwiecień wraz z odsetkami od nieterminowej zapłaty w wysokości 10 zł:
Wn „Rozrachunki publicznoprawne”
- w analityce „Rozrachunki z urzędem gminy z tytułu podatku od nieruchomości” 1 000
Wn „Koszty finansowe”
- w analityce „Odsetki zapłacone budżetowe” 10
Ma „Rachunki bankowe” 1 010
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
l ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540
l ustawa z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 9, poz. 84; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 249, poz. 1828
Krystyna Michaluk
finalistka konkursu Księgowy Roku 2006, księgowa z licencją MF