REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
księgowość, automatyzacja, AI
Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości - zastosowania. Rewolucja w procesach finansowych

Automatyzacja procesów finansowych może przekształcić najbardziej nieustrukturyzowany proces biznesowy w płynny przepływ pracy. Jest to jeden z kluczowych trendów cyfryzacji finansów i ma znaczący wpływ na zespoły finansowe. Pozwala również osiągnąć lepszą zgodność z przepisami, ponieważ korzystanie z rozwiązań programowych pozwala wyznaczyć ścieżkę audytu.

Wszystko za sprawą Robotic Process Automation (RPA) i/lub sztucznej inteligencji (AI - Artificial intelligence).

W przypadku finansów RPA zapewnia zautomatyzowany sposób wykonywania prostych, ale żmudnych zadań, takich jak wprowadzanie danych, przetwarzanie transakcji, uzgadnianie i generowanie raportów czy dopasowywanie zamówień zakupu lub uzgadnianie płatności w celu stworzenia przepływu pracy dla powtarzalnych zadań, dzięki czemu nie trzeba zajmować się nimi ręcznie.

Sztuczna inteligencja, która integruje komponent uczenia maszynowego (ML), pomaga z kolei w wykrywaniu wzorców, a nawet przeprowadzaniu analiz predykcyjnych.

Sztuczna inteligencja w finansach wykrywa błędy przetwarzania faktur AP, automatycznie koduje je na kontach GL i pomaga firmie analizować wydatki. Można użyć kombinacji obu tych elementów do stworzenia zautomatyzowanych procesów dla działu finansowego i całej organizacji. Na przykład zautomatyzowany proces raportowania finansowego, który uprości zgodność z przepisami – mówi Marzena Janta-Lipińska.

AI znajduje zastosowanie w analizie danych podatkowych, prognozowaniu zobowiązań, a także w monitorowaniu ryzyka podatkowego. W przypadku VAT i CIT, AI może automatyzować faktury sprzedaży i zakupu, aby obliczyć podatek zgodnie z przepisami. Jeżeli chodzi o ulgi i zwolnienia, AI identyfikuje, które transakcje kwalifikują się do ulg podatkowych, np. ulga B+R czy IP Box.

W przypadku jednego z moich klientów, amerykańskiej firmy z branży Gas/Oil, przejście z generowania raportu VAT z SAP w formacie Excel i ręcznego dostosowywanie pliku do wysyłki zgodnie z wymogami Ministerstwa Finansów, na automatyczne generowanie i wysyłka plików JPK bezpośrednio z SAP, skróciło czas weryfikacji danych z rejestrów VAT i wysyłkę plików JPK średnio o 30% – podkreśla.

REKLAMA

Autopromocja

Księgowość się automatyzuje ale bardzo powoli

Nowoczesnym przedsiębiorcom trudno dziś obyć się bez narzędzi umożliwiających automatyczne generowanie faktur cyklicznych, tworzenie szablonów faktur, które raz zaprojektowane pozwalają generować faktury zgodne z polskimi przepisami (np. zawierające numer NIP, VAT opis usługi), czy narzędzi do integracji z danymi klienta. Prawdziwym game-changerem są także systemy OCR (optyczne rozpoznawanie znaków), które mogą zautomatyzować księgowanie faktur przychodzących czy obliczenia podatkowe.

Dane Eurostatu dotyczące wykorzystania rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji nie pozostawiają jednak złudzeń – jedynie 8% europejskich przedsiębiorstw i 30,2% dużych europejskich firm deklaruje korzystanie z narzędzi AI.

Jak przyznaje Marzena Janta-Lipińska, działy księgowe i finansowe często napotykają trudności w dostosowywaniu się do cyfrowych zmian z powodu kombinacji czynników technologicznych, organizacyjnych i ludzkich.

Nie bez znaczenia są również koszty automatyzacji, które z pewnością nie są niskie. Jak wyjaśnia ekspertka, kwoty różnią się w zależności od zakresu wdrożenia, wybranych technologii, wielkości firmy czy poziomu skomplikowania procesów.

Chociaż koszty początkowe mogą być wysokie (tj. zakup systemu ERP, integracja z KseF i RPA, szkolenie pracowników, abonament na OCR, wsparcie techniczne i aktualizacje), długoterminowe oszczędności wynikające z eliminacji liczby błędów, zwiększenia efektywności i optymalizacji procesów mogą z nawiązką zrekompensować te wydatki. Tym bardziej, że szybkie decyzje można podejmować tylko wtedy, gdy jest się w stanie zmierzyć wpływ danego działania. A znajomość wpływu finansowego wszystkich operacji prowadzonych przez organizację jest niezbędna, aby podążać we właściwym kierunku. Nowoczesne oprogramowanie uwalnia więc pełny potencjał księgowych i zespołów finansowych – mówi.

Czas zwrotu z inwestycji statystycznie wynosi 6-12 miesięcy.

Automatyczne wykrywanie prób wyłudzeń

Automatyzacja procesów finansowych sprawia, że firma staje się bardziej skalowalna i elastyczna, zdolna do radzenia sobie z dużymi ilościami danych lub nagłymi zmianami na rynku. Może też być ważnym elementem zapewniającym ochronę przed oszustwami.

Bez odpowiedniej strategii przeciwdziałania oszustwom firma jest narażona na phishing, który może prowadzić do stania się ofiarą wyłudzeń związanych z przelewami bankowymi.

Oszustwa związane z fałszywymi dostawcami są obecnie powszechnym zagrożeniem. A zmiany w danych uwierzytelniających dostawców to jeden z głównych sposobów ich dokonywania. Korzystanie z rozwiązania antyfraudowego skraca, m.in. czas spędzony na szukaniu i sprawdzeniu danych kont bankowych dostawców. Wykrywa, czy np. ostatnio otrzymany mail z FV pokrywa się z poprzednim adresem mailowym. Wszystkie dane dostawców są stale dokładnie i automatycznie kontrolowane – podkreśla Janta-Lipińska.

Korzystanie z automatyzacji procesów finansowych zapewnia lepszy wgląd w działalność firmy. Ponieważ procesy są zautomatyzowane, dane dokładniejsze, a wszystkie informacje scentralizowane, zyskujemy lepszy wgląd w kwestie finansowo - księgowe, w dodatku w czasie rzeczywistym. To z kolei oznacza lepsze zarządzanie przepływami pieniężnymi i lepszą ochronę przed próbami oszustwa – dodaje.

Oprogramowanie antyfraudowe, które integruje się z łańcuchem płatności i zabezpiecza proces P2P pozwala automatycznie i systematycznie sprawdzać informacje o stronie trzeciej, w międzynarodowych bazach danych, a komponent uczenia maszynowego pomaga wykryć wszelkie próby oszustwa. Wszystko to odbywa się w czasie rzeczywistym, co jest niemal niemożliwe do wykonania ręcznie, nawet przez najbardziej wykwalifikowanego pracownika.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy można sprzedać środek trwały w czasie zawieszenia działalności gospodarczej.? Jak rozliczyć podatki od tej sprzedaży?

Wielu przedsiębiorców, którzy decydują się na zawieszenie działalności gospodarczej, zastanawia się, jak prawidłowo rozliczyć sprzedaż środków trwałych. Często pojawiają się pytania, czy w trakcie zawieszenia można sprzedać firmowy majątek i czy od takiej transakcji należy odprowadzić podatek. Wbrew pozorom, sprawa nie jest skomplikowana.

CFO w firmie – dlaczego warto go docenić, zwłaszcza w sytuacji kryzysowej

O roli dyrektorów finansowych w zarządzaniu kryzysowym na przykładzie sytuacji, w jakiej znalazły się międzynarodowe organizacje pozarządowe – pisze Jarosław Czubacki, Head of Finance w Fundacji Save the Children Polska.

KSeF tuż za rogiem! Księgowi mówią jasno: za zgodność e-faktur odpowiadać będą przedsiębiorcy

KSeF już jest na horyzoncie. Przedsiębiorcy wciąż jednak zwlekają z przygotowaniami do e-faktur, licząc na pomoc księgowych z biur rachunkowych. Tymczasem to oni sami będą odpowiadać za zgodność z nowymi przepisami. Jak dobrze przygotować firmę i uniknąć kosztownych potknięć? Sprawdź, co zrobić już teraz.

Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Wielką Brytanią – kompendium wiedzy dla polskich rezydentów podatkowych

W erze globalnej mobilności zawodowej i kapitałowej coraz więcej Polaków uzyskuje dochody z zagranicy. Najczęściej chodzi o Wielką Brytanię – kraj, który od lat przyciąga naszych obywateli do pracy, prowadzenia działalności gospodarczej czy inwestowania. W takim kontekście kluczowa staje się znajomość zasad opodatkowania dochodów uzyskiwanych w UK przez osoby będące polskimi rezydentami podatkowymi.

REKLAMA

Prof. W. Modzelewski: VAT unijny to największe zagrożenie dla uczciwych podatników. Trzeba zrezygnować z pozornych działań uszczelniających i napisać od nowa ustawę o VAT

Powoli ale skutecznie przebija się do świadomości podatników diagnoza, że VAT unijny, wprowadzony w Polsce w 2004 r., był od początku nieznaną w historii pułapką zastawioną nie tylko na nasze państwo, lecz również na dziesiątki tysięcy naiwnych i uczciwych podatników, którzy mieli być (i są nadal) ofiarami tego eksperymentu – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ordynacja podatkowa - MF szykuje liczne zmiany od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR i wiele innych nowości w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

REKLAMA

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

REKLAMA