REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
księgowość, automatyzacja, AI
Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości - zastosowania. Rewolucja w procesach finansowych

Automatyzacja procesów finansowych może przekształcić najbardziej nieustrukturyzowany proces biznesowy w płynny przepływ pracy. Jest to jeden z kluczowych trendów cyfryzacji finansów i ma znaczący wpływ na zespoły finansowe. Pozwala również osiągnąć lepszą zgodność z przepisami, ponieważ korzystanie z rozwiązań programowych pozwala wyznaczyć ścieżkę audytu.

Wszystko za sprawą Robotic Process Automation (RPA) i/lub sztucznej inteligencji (AI - Artificial intelligence).

W przypadku finansów RPA zapewnia zautomatyzowany sposób wykonywania prostych, ale żmudnych zadań, takich jak wprowadzanie danych, przetwarzanie transakcji, uzgadnianie i generowanie raportów czy dopasowywanie zamówień zakupu lub uzgadnianie płatności w celu stworzenia przepływu pracy dla powtarzalnych zadań, dzięki czemu nie trzeba zajmować się nimi ręcznie.

Sztuczna inteligencja, która integruje komponent uczenia maszynowego (ML), pomaga z kolei w wykrywaniu wzorców, a nawet przeprowadzaniu analiz predykcyjnych.

Sztuczna inteligencja w finansach wykrywa błędy przetwarzania faktur AP, automatycznie koduje je na kontach GL i pomaga firmie analizować wydatki. Można użyć kombinacji obu tych elementów do stworzenia zautomatyzowanych procesów dla działu finansowego i całej organizacji. Na przykład zautomatyzowany proces raportowania finansowego, który uprości zgodność z przepisami – mówi Marzena Janta-Lipińska.

AI znajduje zastosowanie w analizie danych podatkowych, prognozowaniu zobowiązań, a także w monitorowaniu ryzyka podatkowego. W przypadku VAT i CIT, AI może automatyzować faktury sprzedaży i zakupu, aby obliczyć podatek zgodnie z przepisami. Jeżeli chodzi o ulgi i zwolnienia, AI identyfikuje, które transakcje kwalifikują się do ulg podatkowych, np. ulga B+R czy IP Box.

W przypadku jednego z moich klientów, amerykańskiej firmy z branży Gas/Oil, przejście z generowania raportu VAT z SAP w formacie Excel i ręcznego dostosowywanie pliku do wysyłki zgodnie z wymogami Ministerstwa Finansów, na automatyczne generowanie i wysyłka plików JPK bezpośrednio z SAP, skróciło czas weryfikacji danych z rejestrów VAT i wysyłkę plików JPK średnio o 30% – podkreśla.

REKLAMA

Autopromocja

Księgowość się automatyzuje ale bardzo powoli

Nowoczesnym przedsiębiorcom trudno dziś obyć się bez narzędzi umożliwiających automatyczne generowanie faktur cyklicznych, tworzenie szablonów faktur, które raz zaprojektowane pozwalają generować faktury zgodne z polskimi przepisami (np. zawierające numer NIP, VAT opis usługi), czy narzędzi do integracji z danymi klienta. Prawdziwym game-changerem są także systemy OCR (optyczne rozpoznawanie znaków), które mogą zautomatyzować księgowanie faktur przychodzących czy obliczenia podatkowe.

Dane Eurostatu dotyczące wykorzystania rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji nie pozostawiają jednak złudzeń – jedynie 8% europejskich przedsiębiorstw i 30,2% dużych europejskich firm deklaruje korzystanie z narzędzi AI.

Jak przyznaje Marzena Janta-Lipińska, działy księgowe i finansowe często napotykają trudności w dostosowywaniu się do cyfrowych zmian z powodu kombinacji czynników technologicznych, organizacyjnych i ludzkich.

Nie bez znaczenia są również koszty automatyzacji, które z pewnością nie są niskie. Jak wyjaśnia ekspertka, kwoty różnią się w zależności od zakresu wdrożenia, wybranych technologii, wielkości firmy czy poziomu skomplikowania procesów.

Chociaż koszty początkowe mogą być wysokie (tj. zakup systemu ERP, integracja z KseF i RPA, szkolenie pracowników, abonament na OCR, wsparcie techniczne i aktualizacje), długoterminowe oszczędności wynikające z eliminacji liczby błędów, zwiększenia efektywności i optymalizacji procesów mogą z nawiązką zrekompensować te wydatki. Tym bardziej, że szybkie decyzje można podejmować tylko wtedy, gdy jest się w stanie zmierzyć wpływ danego działania. A znajomość wpływu finansowego wszystkich operacji prowadzonych przez organizację jest niezbędna, aby podążać we właściwym kierunku. Nowoczesne oprogramowanie uwalnia więc pełny potencjał księgowych i zespołów finansowych – mówi.

Czas zwrotu z inwestycji statystycznie wynosi 6-12 miesięcy.

Automatyczne wykrywanie prób wyłudzeń

Automatyzacja procesów finansowych sprawia, że firma staje się bardziej skalowalna i elastyczna, zdolna do radzenia sobie z dużymi ilościami danych lub nagłymi zmianami na rynku. Może też być ważnym elementem zapewniającym ochronę przed oszustwami.

Bez odpowiedniej strategii przeciwdziałania oszustwom firma jest narażona na phishing, który może prowadzić do stania się ofiarą wyłudzeń związanych z przelewami bankowymi.

Oszustwa związane z fałszywymi dostawcami są obecnie powszechnym zagrożeniem. A zmiany w danych uwierzytelniających dostawców to jeden z głównych sposobów ich dokonywania. Korzystanie z rozwiązania antyfraudowego skraca, m.in. czas spędzony na szukaniu i sprawdzeniu danych kont bankowych dostawców. Wykrywa, czy np. ostatnio otrzymany mail z FV pokrywa się z poprzednim adresem mailowym. Wszystkie dane dostawców są stale dokładnie i automatycznie kontrolowane – podkreśla Janta-Lipińska.

Korzystanie z automatyzacji procesów finansowych zapewnia lepszy wgląd w działalność firmy. Ponieważ procesy są zautomatyzowane, dane dokładniejsze, a wszystkie informacje scentralizowane, zyskujemy lepszy wgląd w kwestie finansowo - księgowe, w dodatku w czasie rzeczywistym. To z kolei oznacza lepsze zarządzanie przepływami pieniężnymi i lepszą ochronę przed próbami oszustwa – dodaje.

Oprogramowanie antyfraudowe, które integruje się z łańcuchem płatności i zabezpiecza proces P2P pozwala automatycznie i systematycznie sprawdzać informacje o stronie trzeciej, w międzynarodowych bazach danych, a komponent uczenia maszynowego pomaga wykryć wszelkie próby oszustwa. Wszystko to odbywa się w czasie rzeczywistym, co jest niemal niemożliwe do wykonania ręcznie, nawet przez najbardziej wykwalifikowanego pracownika.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonego księgowania

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Kolejne obniżki stóp procentowych NBP dopiero na jesieni 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada obecnie dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA