REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

JPK CIT od 2025 r. – jak przygotować księgowość. Nowa era w raportowaniu podatkowym dla firm już zaraz

JPK CIT, podatki 2025
JPK CIT od 2025 r. – jak przygotować księgowość. Nowa era w raportowaniu podatkowym dla firm już zaraz
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2025r. wchodzi w życie nowy obowiązek składania JPK_CIT i będzie on skutkował koniecznością corocznego przesyłania dwóch elektronicznych raportów w formie plików XML. Mimo, że przekazanie JPK_CIT organom podatkowym nastąpi dopiero w 2026 r., systemy finansowo-księgowe powinny być dostosowane do wymogów JPK_CIT już od początku 2025 r. Podatnicy CIT, a w późniejszych latach również PIT i ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, będą musieli przygotować się do cyklicznego przekazywania ksiąg i ewidencji podatkowych do organów skarbowych.

Co wejdzie w skład JPK_CIT?

Na JPK_CIT będą składać się dwa pliki kontrolne, czyli dwa schematy w ramach nowych struktur:

1)  JPK_KR_PD - księgi rachunkowe i rozliczenie podatku dochodowego na zasadach ogólnych, który powinien zawierać m.in. pełny dziennik z ksiąg rachunkowych, zestawienie obrotów i sald ze znacznikami ministerstwa dla kont księgowych oraz dane o przychodach i kosztach podatkowych;

2)  JPK_ST_KR – ewidencja środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zarówno podatkowa i bilansowa, dodatkowo  detale dotyczące amortyzacji oraz informacje o nabyciu/wytworzeniu/zbyciu/likwidacji środka trwałego.

REKLAMA

REKLAMA

JPK_CIT harmonogram. Jaki jest cel nowego obowiązku JPK?

Bez wątpienia głównym celem wprowadzania takich obowiązków jest uszczelnienie systemu podatkowego, zwiększenie efektywności kontroli, jak również pozyskanie jeszcze bardziej szczegółowych informacji o podatnikach. W rezultacie umożliwi to organom przekrojową kontrolę oraz wykrycie potencjalnych nieprawidłowości. 

Nowy obowiązek będzie realizowany według poniższego harmonogramu z uwzględnieniem  wielkości podmiotu i daty rozpoczęcia roku podatkowego:

1) W 2026 roku obowiązkowa wysyłka pliku JPK_KR_PD za rok podatkowy zaczynający się po 31.12.2024 będzie dotyczyła: 
- podatników CIT osiągających przychody powyżej 50 mil EUR,
- podatkowe grupy kapitałowe.
Oznacza to, że pierwsze rozliczenie podatku CIT w formie JPK należy złożyć najpóźniej do 31 marca 2026 roku. 

2) W 2027 roku obowiązkowa wysyłka plików JPK_KR_PD i JPK_ST_KR za rok podatkowy zaczynający się po 31.12.2025 będzie dotyczyła pozostałych podatników VAT zobowiązanych do przesyłania JPK_VAT;

3) W 2028 roku obowiązkowa wysyłka plików JPK_KR_PD i JPK_ST_KR za rok podatkowy zaczynający się po 31.12.2026 obejmie wszystkich podatników CIT i PIT.

O czym musimy pamiętać, czyli dostosowanie danych do nowych wymogów 

Na początek należy zadbać o dostosowanie systemów finansowo – księgowych do nowych obowiązków sprawozdawczych, co może okazać się kosztowne i czasochłonne.  Producenci oprogramowania finansowo-księgowego przygotują odpowiednie rozwiązania, które umożliwią wygenerowanie pliku JPK_KR_PD. Jednak analizując zawartość  struktury od razu widać, że poprawność danych będzie w większości spoczywać na księgowych. To w ich gestii będzie przypisanie znaczników do kont księgowych istniejących w bazie. Proces dostosowania do JPK_CIT niejednokrotnie może wymagać wprowadzenia zmian sposobu księgowania tak, aby zawarte były w nim wszystkie wymagane informacje. Wchodzące zmiany wymuszą również przeprowadzenie aktualizacji planu kont oraz weryfikację czy znaczniki zostały poprawnie przypisane. Należy pamiętać także o weryfikacji ewidencji środków  trwałych w przypadku wystąpienia  błędów, wymagana będzie aktualizacja procesu rozliczania zakupów i inwestycji w taki sposób, aby na bieżąco gromadzić kompletne dane na potrzeby raportowania.

Musimy też zdawać sobie sprawę, że informacja o powiązaniu kont księgowych ze znacznikami powinna zostać opisana w polityce rachunkowości.

Niezwykle istotne będzie sprawdzanie zgodności i poprawności danych. Podatnicy muszą zadbać o wysoką jakość danych w systemie, pilnować aby były one aktualne, kompletne i poprawne. Wskazane będzie prowadzanie regularnych audytów danych, tak aby weryfikować ich zgodność z przepisami i wymogami oraz aby były gotowe do raportowania.

Podsumowanie 

Wprowadzenie nowych obowiązków raportowania wygeneruje istotne obciążenia finansowe dla podatników, konieczność dostosowania systemów może okazać się kosztowna i czasochłonna. Możemy śmiało stwierdzić, że spowoduje  ono w głównej mierze wzrost obciążenia dla działów finansowo-księgowych. Dodatkowym zadaniem może być także konieczność zakupu programu do zarządzania środkami trwałymi oraz  wprowadzenie, uzupełnienie i uporządkowanie danych dotyczących środków trwałych na potrzeby generowania JPK_ST_KR. Firmy będą musiały poświęcić więcej czasu na weryfikację i aktualizację danych. JPK_CIT może skutkować koniecznością  zmiany procedur księgowych zwłaszcza dla tych podmiotów, które nie przestrzegały restrykcyjnie wymogów księgowania i zamykania okresów księgowych np. trzymały dokumenty w buforze nie księgując ich.

Patrząc dalekosiężnie przedsiębiorcy mogą wykorzystać nowe obowiązki i przeprowadzając audyt, weryfikując procedury mogą wdrożyć nowe rozwiązania, w konsekwencji przetransformować procesy księgowe i podatkowe, zautomatyzować monotonne i powtarzalne a przez to nieproduktywne procesy. Pozwoli to z pewnością zwiększyć efektywność operacyjną oraz poprawi jakości danych analitycznych.

Podstawa prawna: 
- art. 9 ust. 1c ustawy z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – w brzmieniu od 1.01.2025 r.
- rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 16.08.2024 r. w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe podlegające przekazaniu na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Aneta Szymik, dyrektor procesów księgowych 
Impel Business Solutions sp. z o.o. – partner w obsłudze kadr i płac, księgowości, zarządzania dokumentacją

REKLAMA

Polecamy: Komplet podatki 2025

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA