REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

JPK CIT od 2025 r. – jak przygotować księgowość. Nowa era w raportowaniu podatkowym dla firm już zaraz

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
JPK CIT, podatki 2025
JPK CIT od 2025 r. – jak przygotować księgowość. Nowa era w raportowaniu podatkowym dla firm już zaraz
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2025r. wchodzi w życie nowy obowiązek składania JPK_CIT i będzie on skutkował koniecznością corocznego przesyłania dwóch elektronicznych raportów w formie plików XML. Mimo, że przekazanie JPK_CIT organom podatkowym nastąpi dopiero w 2026 r., systemy finansowo-księgowe powinny być dostosowane do wymogów JPK_CIT już od początku 2025 r. Podatnicy CIT, a w późniejszych latach również PIT i ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, będą musieli przygotować się do cyklicznego przekazywania ksiąg i ewidencji podatkowych do organów skarbowych.

Co wejdzie w skład JPK_CIT?

Na JPK_CIT będą składać się dwa pliki kontrolne, czyli dwa schematy w ramach nowych struktur:

1)  JPK_KR_PD - księgi rachunkowe i rozliczenie podatku dochodowego na zasadach ogólnych, który powinien zawierać m.in. pełny dziennik z ksiąg rachunkowych, zestawienie obrotów i sald ze znacznikami ministerstwa dla kont księgowych oraz dane o przychodach i kosztach podatkowych;

2)  JPK_ST_KR – ewidencja środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zarówno podatkowa i bilansowa, dodatkowo  detale dotyczące amortyzacji oraz informacje o nabyciu/wytworzeniu/zbyciu/likwidacji środka trwałego.

REKLAMA

JPK_CIT harmonogram. Jaki jest cel nowego obowiązku JPK?

Bez wątpienia głównym celem wprowadzania takich obowiązków jest uszczelnienie systemu podatkowego, zwiększenie efektywności kontroli, jak również pozyskanie jeszcze bardziej szczegółowych informacji o podatnikach. W rezultacie umożliwi to organom przekrojową kontrolę oraz wykrycie potencjalnych nieprawidłowości. 

Nowy obowiązek będzie realizowany według poniższego harmonogramu z uwzględnieniem  wielkości podmiotu i daty rozpoczęcia roku podatkowego:

1) W 2026 roku obowiązkowa wysyłka pliku JPK_KR_PD za rok podatkowy zaczynający się po 31.12.2024 będzie dotyczyła: 
- podatników CIT osiągających przychody powyżej 50 mil EUR,
- podatkowe grupy kapitałowe.
Oznacza to, że pierwsze rozliczenie podatku CIT w formie JPK należy złożyć najpóźniej do 31 marca 2026 roku. 

2) W 2027 roku obowiązkowa wysyłka plików JPK_KR_PD i JPK_ST_KR za rok podatkowy zaczynający się po 31.12.2025 będzie dotyczyła pozostałych podatników VAT zobowiązanych do przesyłania JPK_VAT;

3) W 2028 roku obowiązkowa wysyłka plików JPK_KR_PD i JPK_ST_KR za rok podatkowy zaczynający się po 31.12.2026 obejmie wszystkich podatników CIT i PIT.

O czym musimy pamiętać, czyli dostosowanie danych do nowych wymogów 

Na początek należy zadbać o dostosowanie systemów finansowo – księgowych do nowych obowiązków sprawozdawczych, co może okazać się kosztowne i czasochłonne.  Producenci oprogramowania finansowo-księgowego przygotują odpowiednie rozwiązania, które umożliwią wygenerowanie pliku JPK_KR_PD. Jednak analizując zawartość  struktury od razu widać, że poprawność danych będzie w większości spoczywać na księgowych. To w ich gestii będzie przypisanie znaczników do kont księgowych istniejących w bazie. Proces dostosowania do JPK_CIT niejednokrotnie może wymagać wprowadzenia zmian sposobu księgowania tak, aby zawarte były w nim wszystkie wymagane informacje. Wchodzące zmiany wymuszą również przeprowadzenie aktualizacji planu kont oraz weryfikację czy znaczniki zostały poprawnie przypisane. Należy pamiętać także o weryfikacji ewidencji środków  trwałych w przypadku wystąpienia  błędów, wymagana będzie aktualizacja procesu rozliczania zakupów i inwestycji w taki sposób, aby na bieżąco gromadzić kompletne dane na potrzeby raportowania.

Musimy też zdawać sobie sprawę, że informacja o powiązaniu kont księgowych ze znacznikami powinna zostać opisana w polityce rachunkowości.

Niezwykle istotne będzie sprawdzanie zgodności i poprawności danych. Podatnicy muszą zadbać o wysoką jakość danych w systemie, pilnować aby były one aktualne, kompletne i poprawne. Wskazane będzie prowadzanie regularnych audytów danych, tak aby weryfikować ich zgodność z przepisami i wymogami oraz aby były gotowe do raportowania.

Podsumowanie 

Wprowadzenie nowych obowiązków raportowania wygeneruje istotne obciążenia finansowe dla podatników, konieczność dostosowania systemów może okazać się kosztowna i czasochłonna. Możemy śmiało stwierdzić, że spowoduje  ono w głównej mierze wzrost obciążenia dla działów finansowo-księgowych. Dodatkowym zadaniem może być także konieczność zakupu programu do zarządzania środkami trwałymi oraz  wprowadzenie, uzupełnienie i uporządkowanie danych dotyczących środków trwałych na potrzeby generowania JPK_ST_KR. Firmy będą musiały poświęcić więcej czasu na weryfikację i aktualizację danych. JPK_CIT może skutkować koniecznością  zmiany procedur księgowych zwłaszcza dla tych podmiotów, które nie przestrzegały restrykcyjnie wymogów księgowania i zamykania okresów księgowych np. trzymały dokumenty w buforze nie księgując ich.

Patrząc dalekosiężnie przedsiębiorcy mogą wykorzystać nowe obowiązki i przeprowadzając audyt, weryfikując procedury mogą wdrożyć nowe rozwiązania, w konsekwencji przetransformować procesy księgowe i podatkowe, zautomatyzować monotonne i powtarzalne a przez to nieproduktywne procesy. Pozwoli to z pewnością zwiększyć efektywność operacyjną oraz poprawi jakości danych analitycznych.

Podstawa prawna: 
- art. 9 ust. 1c ustawy z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – w brzmieniu od 1.01.2025 r.
- rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 16.08.2024 r. w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe podlegające przekazaniu na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Aneta Szymik, dyrektor procesów księgowych 
Impel Business Solutions sp. z o.o. – partner w obsłudze kadr i płac, księgowości, zarządzania dokumentacją

Polecamy: Komplet podatki 2025

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026 r.: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA