REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

JPK CIT od 2025 r. – jak przygotować księgowość. Nowa era w raportowaniu podatkowym dla firm już zaraz

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
JPK CIT, podatki 2025
JPK CIT od 2025 r. – jak przygotować księgowość. Nowa era w raportowaniu podatkowym dla firm już zaraz
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2025r. wchodzi w życie nowy obowiązek składania JPK_CIT i będzie on skutkował koniecznością corocznego przesyłania dwóch elektronicznych raportów w formie plików XML. Mimo, że przekazanie JPK_CIT organom podatkowym nastąpi dopiero w 2026 r., systemy finansowo-księgowe powinny być dostosowane do wymogów JPK_CIT już od początku 2025 r. Podatnicy CIT, a w późniejszych latach również PIT i ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, będą musieli przygotować się do cyklicznego przekazywania ksiąg i ewidencji podatkowych do organów skarbowych.

Co wejdzie w skład JPK_CIT?

Na JPK_CIT będą składać się dwa pliki kontrolne, czyli dwa schematy w ramach nowych struktur:

1)  JPK_KR_PD - księgi rachunkowe i rozliczenie podatku dochodowego na zasadach ogólnych, który powinien zawierać m.in. pełny dziennik z ksiąg rachunkowych, zestawienie obrotów i sald ze znacznikami ministerstwa dla kont księgowych oraz dane o przychodach i kosztach podatkowych;

2)  JPK_ST_KR – ewidencja środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zarówno podatkowa i bilansowa, dodatkowo  detale dotyczące amortyzacji oraz informacje o nabyciu/wytworzeniu/zbyciu/likwidacji środka trwałego.

REKLAMA

JPK_CIT harmonogram. Jaki jest cel nowego obowiązku JPK?

Bez wątpienia głównym celem wprowadzania takich obowiązków jest uszczelnienie systemu podatkowego, zwiększenie efektywności kontroli, jak również pozyskanie jeszcze bardziej szczegółowych informacji o podatnikach. W rezultacie umożliwi to organom przekrojową kontrolę oraz wykrycie potencjalnych nieprawidłowości. 

Nowy obowiązek będzie realizowany według poniższego harmonogramu z uwzględnieniem  wielkości podmiotu i daty rozpoczęcia roku podatkowego:

1) W 2026 roku obowiązkowa wysyłka pliku JPK_KR_PD za rok podatkowy zaczynający się po 31.12.2024 będzie dotyczyła: 
- podatników CIT osiągających przychody powyżej 50 mil EUR,
- podatkowe grupy kapitałowe.
Oznacza to, że pierwsze rozliczenie podatku CIT w formie JPK należy złożyć najpóźniej do 31 marca 2026 roku. 

2) W 2027 roku obowiązkowa wysyłka plików JPK_KR_PD i JPK_ST_KR za rok podatkowy zaczynający się po 31.12.2025 będzie dotyczyła pozostałych podatników VAT zobowiązanych do przesyłania JPK_VAT;

3) W 2028 roku obowiązkowa wysyłka plików JPK_KR_PD i JPK_ST_KR za rok podatkowy zaczynający się po 31.12.2026 obejmie wszystkich podatników CIT i PIT.

O czym musimy pamiętać, czyli dostosowanie danych do nowych wymogów 

Na początek należy zadbać o dostosowanie systemów finansowo – księgowych do nowych obowiązków sprawozdawczych, co może okazać się kosztowne i czasochłonne.  Producenci oprogramowania finansowo-księgowego przygotują odpowiednie rozwiązania, które umożliwią wygenerowanie pliku JPK_KR_PD. Jednak analizując zawartość  struktury od razu widać, że poprawność danych będzie w większości spoczywać na księgowych. To w ich gestii będzie przypisanie znaczników do kont księgowych istniejących w bazie. Proces dostosowania do JPK_CIT niejednokrotnie może wymagać wprowadzenia zmian sposobu księgowania tak, aby zawarte były w nim wszystkie wymagane informacje. Wchodzące zmiany wymuszą również przeprowadzenie aktualizacji planu kont oraz weryfikację czy znaczniki zostały poprawnie przypisane. Należy pamiętać także o weryfikacji ewidencji środków  trwałych w przypadku wystąpienia  błędów, wymagana będzie aktualizacja procesu rozliczania zakupów i inwestycji w taki sposób, aby na bieżąco gromadzić kompletne dane na potrzeby raportowania.

Musimy też zdawać sobie sprawę, że informacja o powiązaniu kont księgowych ze znacznikami powinna zostać opisana w polityce rachunkowości.

Niezwykle istotne będzie sprawdzanie zgodności i poprawności danych. Podatnicy muszą zadbać o wysoką jakość danych w systemie, pilnować aby były one aktualne, kompletne i poprawne. Wskazane będzie prowadzanie regularnych audytów danych, tak aby weryfikować ich zgodność z przepisami i wymogami oraz aby były gotowe do raportowania.

Podsumowanie 

Wprowadzenie nowych obowiązków raportowania wygeneruje istotne obciążenia finansowe dla podatników, konieczność dostosowania systemów może okazać się kosztowna i czasochłonna. Możemy śmiało stwierdzić, że spowoduje  ono w głównej mierze wzrost obciążenia dla działów finansowo-księgowych. Dodatkowym zadaniem może być także konieczność zakupu programu do zarządzania środkami trwałymi oraz  wprowadzenie, uzupełnienie i uporządkowanie danych dotyczących środków trwałych na potrzeby generowania JPK_ST_KR. Firmy będą musiały poświęcić więcej czasu na weryfikację i aktualizację danych. JPK_CIT może skutkować koniecznością  zmiany procedur księgowych zwłaszcza dla tych podmiotów, które nie przestrzegały restrykcyjnie wymogów księgowania i zamykania okresów księgowych np. trzymały dokumenty w buforze nie księgując ich.

Patrząc dalekosiężnie przedsiębiorcy mogą wykorzystać nowe obowiązki i przeprowadzając audyt, weryfikując procedury mogą wdrożyć nowe rozwiązania, w konsekwencji przetransformować procesy księgowe i podatkowe, zautomatyzować monotonne i powtarzalne a przez to nieproduktywne procesy. Pozwoli to z pewnością zwiększyć efektywność operacyjną oraz poprawi jakości danych analitycznych.

Podstawa prawna: 
- art. 9 ust. 1c ustawy z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – w brzmieniu od 1.01.2025 r.
- rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 16.08.2024 r. w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe podlegające przekazaniu na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Aneta Szymik, dyrektor procesów księgowych 
Impel Business Solutions sp. z o.o. – partner w obsłudze kadr i płac, księgowości, zarządzania dokumentacją

Polecamy: Komplet podatki 2025

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonego księgowania

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Kolejne obniżki stóp procentowych NBP dopiero na jesieni 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada obecnie dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA