Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pomyłki w rozliczeniach podatkowych mogą sporo kosztować. Kiedy więc warto powierzyć księgowość firmy profesjonalistom?

SaldeoSMART - zaufany partner w księgowości
Pomyłki w rozliczeniach podatkowych mogą sporo kosztować. Kiedy więc warto powierzyć księgowość firmy profesjonalistom?
Pomyłki w rozliczeniach podatkowych mogą sporo kosztować. Kiedy więc warto powierzyć księgowość firmy profesjonalistom?
Shutterstock

Czy trzeba zatrudnić księgowego? To zależy od Twojej sytuacji. Jeśli masz proste sprawy finansowe – jedno źródło dochodu, brak skomplikowanych ulg – być może poradzisz sobie sam. Jednak gdy Twoje sprawy są nieco bardziej skomplikowane – wiele źródeł dochodu, własna firma, różne ulgi – księgowy będzie niezastąpiony. Pomoże Ci znaleźć najlepszą drogę, by uniknąć problemów z fiskusem.

Dane z PARP nie pozostawiają złudzeń – zapotrzebowanie na specjalistów ds. rachunkowości rośnie w zastraszającym tempie. Wzrost liczby ofert pracy w tej branży o ponad 43% rok do roku to sygnał, że na rynku dzieje się coś niezwykłego. Jednym z głównych czynników napędzających ten trend jest rosnąca popularność outsourcingu księgowości. Coraz więcej firm, zarówno dużych korporacji, jak i małych, jednoosobowych działalności, decyduje się powierzyć prowadzenie księgowości specjalistom. Czy zawsze to niezbędny krok?

Kiedy warto powierzyć księgowość firmy profesjonalistom?

Prowadzenie działalności gospodarczej wiąże się z wieloma obowiązkami, a jednym z najważniejszych jest prowadzenie rzetelnej księgowości. Choć polskie prawo nie nakłada na podatnika obowiązku zatrudnienia księgowego, decyzja o współpracy z profesjonalistą może przynieść przedsiębiorcy korzyści i… spokój.

W Polsce funkcjonuje dość duży wybór różnych form działalności: od jednoosobowych działalności gospodarczych, przez spółki cywilne, jawne, z o.o., aż po spółki akcyjne. Każda z nich wiąże się z innymi obowiązkami księgowymi, a także innymi możliwościami optymalizacji podatkowej.

Złożoność przepisów podatkowych i ciągłe zmiany w prawie sprawiają, że prowadzenie księgowości, zwłaszcza dla początkujących przedsiębiorców, może okazać się wyzwaniem.

"Wiele osób decydujących się na założenie własnej firmy nie posiada nawet podstawowej wiedzy z zakresu księgowości i prawa podatkowego. Dlatego też coraz częściej przedsiębiorcy, już na samym początku swojej działalności, decydują się na zatrudnienie księgowego, który pomoże im wybrać optymalną formę opodatkowania, założyć firmę i prowadzić bieżącą księgowość" – tłumaczy Krzysztof Wojtas, prezes zarządu BrainSHARE IT, producenta programu SaldeoSMART.

Szybko zmieniające się przepisy podatkowe problemem przedsiębiorców

Często zmieniające się przepisy podatkowe to prawdziwa zmora wielu przedsiębiorców. Polski system prawny, szczególnie w obszarze podatkowym, od dłuższego czasu charakteryzuje się dużą dynamiką. Nowe ustawy, rozporządzenia i interpretacje pojawiają się regularnie, co sprawia, że nawet doświadczeni przedsiębiorcy mogą mieć trudności z ich śledzeniem i prawidłowym stosowaniem.

W 2022 roku miała miejsce znacząca reforma podatkowa w Polsce, znana jako Polski Ład. Wprowadziła wiele zmian w zakresie podatków dochodowych, VAT czy podatku od nieruchomości. Dla przedsiębiorców była to prawdziwa rewolucja, wymagająca dostosowania swoich systemów księgowych i sposobu rozliczania podatków. To sprawiło, że nawet osoby, które dotąd rozliczały się samodzielnie, zaczęły zwracać się o pomoc do księgowych.

"Poza księgowymi z krwi i kości, z pomocą przychodzi również nowoczesne oprogramowanie księgowe. Współczesne narzędzia księgowe, w tym aplikacje oparte na sztucznej inteligencji, wspierają zarówno księgowych, jak i przedsiębiorców prowadzących księgowość samodzielnie. Dzięki automatyzacji wielu czynności i zaawansowanym funkcjom ryzyko błędów jest znacznie mniejsze" – wyjaśnia Krzysztof Wojtas.

Pomyłki w rozliczeniach księgowych mogą sporo kosztować

Kolejnym argumentem przemawiającym za zatrudnieniem księgowego jest minimalizacja ryzyka błędów. Samodzielne prowadzenie księgowości, zwłaszcza przez osoby bez odpowiedniego przygotowania, może prowadzić do popełnienia kosztownych pomyłek. Te mogą skutkować karami finansowymi oraz stratą czasu na ich poprawianie.

Kwoty grzywien i kar pieniężnych za wykroczenia i przestępstwa skarbowe określane w Kodeksie karnym skarbowym są uzależnione od aktualnego minimalnego wynagrodzenia, które w 2024 roku zostało podwyższone dwukrotnie – od 1 stycznia wynosiło 4242 zł, a od 1 lipca wzrosło do 4300 zł brutto.

Analogicznie, zwiększenie płacy minimalnej skutkuje wyższymi karami za przestępstwa i wykroczenia skarbowe, a także wpływa na kwoty graniczne dla wykroczeń, które w okresie od 1 lipca 2024 roku do końca roku wynoszą do 21 500 zł. Kara grzywny za wykroczenie skarbowe w tym czasie może wynosić od 430 zł do 86 000 zł.

Natomiast w przypadku przestępstw skarbowych sąd określa liczbę stawek oraz ich wysokość, biorąc pod uwagę sytuację finansową sprawcy, co skutkuje stawkami dziennymi w granicach od 143,33 zł do nawet 57 332 zł. Kara grzywny za przestępstwa skarbowe może w tym okresie sięgać od 1433,30 zł do 41 279 040 zł!

Przedsiębiorcy mogą też stanąć przed koniecznością zapłacenia podatku wraz z odsetkami, jeśli niepoprawnie wyliczyli wysokość podatku i nie zapłacili odpowiedniej kwoty w ustawowym terminie. Odsetki takie bywają wysokie, zwłaszcza gdy dotyczą podatku sprzed kilku lat.

W związku z tym przedsiębiorcy muszą być szczególnie ostrożni w samodzielnym prowadzeniu księgowości i dostosowywaniu się do zmieniających się przepisów. Konsekwencje niezamierzonego błędu mogą być bardzo kosztowne…

Skala działalności gospodarczej i liczba dokumentów księgowych

Decyzja o zatrudnieniu księgowego jest jednym z naturalnych następstw szybkiego rozwoju firmy. Zwiększenie skali działalności wiąże się z większą liczbą dokumentów księgowych oraz bardziej złożonymi rozliczeniami. W miarę wzrostu firmy potrzeba profesjonalnej obsługi księgowej staje się coraz bardziej wyraźna.

"W sektorach o wysokiej specjalizacji, takich jak budownictwo, transport czy handel zagraniczny, zatrudnienie księgowego to nie opcja, ale konieczność. Złożoność przepisów i specyfika tych branż wymagają wiedzy i doświadczenia, które zapewniają tylko eksperci" – dodaje Krzysztof Wojtas.

Lepszy kontakt z księgowym dzięki technologii

Wielu przedsiębiorców, zwłaszcza tych mniejszych, którzy mają do czynienia z niewielką liczbą dokumentów, odkłada decyzję o rozpoczęciu współpracy z biurem rachunkowym. Bywa, że boją się utraty kontroli nad swoimi finansami, nie czują korzyści, jakie mogą uzyskać, posiłkując się pomocą zewnętrznego księgowego. A dzięki dostępnym na rynku technologiom, których coraz częściej w codziennej pracy używają biura rachunkowe, przedsiębiorca może być w stałym kontakcie ze swoim księgowym, może wystawiać faktury, dostawać powiadomienia o zbliżających się terminach płatności, monitorować swoje finanse. Niektóre z nich oferują nawet opcję automatyzacji rozliczeń faktur.

"Nowoczesne aplikacje to inteligentne narzędzia, które znacząco usprawniają pracę księgowych i firm. Pozwalają na łatwe zarządzanie dokumentami oraz wystawianie faktur z dowolnego miejsca, co czyni je idealnym rozwiązaniem dla tych, którzy chcą zoptymalizować procesy księgowe i oszczędzać czas" – dodaje Krzysztof Wojtas.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak