Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pomyłki w rozliczeniach podatkowych mogą sporo kosztować. Kiedy więc warto powierzyć księgowość firmy profesjonalistom?

SaldeoSMART - zaufany partner w księgowości
Pomyłki w rozliczeniach podatkowych mogą sporo kosztować. Kiedy więc warto powierzyć księgowość firmy profesjonalistom?
Pomyłki w rozliczeniach podatkowych mogą sporo kosztować. Kiedy więc warto powierzyć księgowość firmy profesjonalistom?
Shutterstock

Czy trzeba zatrudnić księgowego? To zależy od Twojej sytuacji. Jeśli masz proste sprawy finansowe – jedno źródło dochodu, brak skomplikowanych ulg – być może poradzisz sobie sam. Jednak gdy Twoje sprawy są nieco bardziej skomplikowane – wiele źródeł dochodu, własna firma, różne ulgi – księgowy będzie niezastąpiony. Pomoże Ci znaleźć najlepszą drogę, by uniknąć problemów z fiskusem.

Dane z PARP nie pozostawiają złudzeń – zapotrzebowanie na specjalistów ds. rachunkowości rośnie w zastraszającym tempie. Wzrost liczby ofert pracy w tej branży o ponad 43% rok do roku to sygnał, że na rynku dzieje się coś niezwykłego. Jednym z głównych czynników napędzających ten trend jest rosnąca popularność outsourcingu księgowości. Coraz więcej firm, zarówno dużych korporacji, jak i małych, jednoosobowych działalności, decyduje się powierzyć prowadzenie księgowości specjalistom. Czy zawsze to niezbędny krok?

Kiedy warto powierzyć księgowość firmy profesjonalistom?

Prowadzenie działalności gospodarczej wiąże się z wieloma obowiązkami, a jednym z najważniejszych jest prowadzenie rzetelnej księgowości. Choć polskie prawo nie nakłada na podatnika obowiązku zatrudnienia księgowego, decyzja o współpracy z profesjonalistą może przynieść przedsiębiorcy korzyści i… spokój.

W Polsce funkcjonuje dość duży wybór różnych form działalności: od jednoosobowych działalności gospodarczych, przez spółki cywilne, jawne, z o.o., aż po spółki akcyjne. Każda z nich wiąże się z innymi obowiązkami księgowymi, a także innymi możliwościami optymalizacji podatkowej.

Złożoność przepisów podatkowych i ciągłe zmiany w prawie sprawiają, że prowadzenie księgowości, zwłaszcza dla początkujących przedsiębiorców, może okazać się wyzwaniem.

"Wiele osób decydujących się na założenie własnej firmy nie posiada nawet podstawowej wiedzy z zakresu księgowości i prawa podatkowego. Dlatego też coraz częściej przedsiębiorcy, już na samym początku swojej działalności, decydują się na zatrudnienie księgowego, który pomoże im wybrać optymalną formę opodatkowania, założyć firmę i prowadzić bieżącą księgowość" – tłumaczy Krzysztof Wojtas, prezes zarządu BrainSHARE IT, producenta programu SaldeoSMART.

Szybko zmieniające się przepisy podatkowe problemem przedsiębiorców

Często zmieniające się przepisy podatkowe to prawdziwa zmora wielu przedsiębiorców. Polski system prawny, szczególnie w obszarze podatkowym, od dłuższego czasu charakteryzuje się dużą dynamiką. Nowe ustawy, rozporządzenia i interpretacje pojawiają się regularnie, co sprawia, że nawet doświadczeni przedsiębiorcy mogą mieć trudności z ich śledzeniem i prawidłowym stosowaniem.

W 2022 roku miała miejsce znacząca reforma podatkowa w Polsce, znana jako Polski Ład. Wprowadziła wiele zmian w zakresie podatków dochodowych, VAT czy podatku od nieruchomości. Dla przedsiębiorców była to prawdziwa rewolucja, wymagająca dostosowania swoich systemów księgowych i sposobu rozliczania podatków. To sprawiło, że nawet osoby, które dotąd rozliczały się samodzielnie, zaczęły zwracać się o pomoc do księgowych.

"Poza księgowymi z krwi i kości, z pomocą przychodzi również nowoczesne oprogramowanie księgowe. Współczesne narzędzia księgowe, w tym aplikacje oparte na sztucznej inteligencji, wspierają zarówno księgowych, jak i przedsiębiorców prowadzących księgowość samodzielnie. Dzięki automatyzacji wielu czynności i zaawansowanym funkcjom ryzyko błędów jest znacznie mniejsze" – wyjaśnia Krzysztof Wojtas.

Pomyłki w rozliczeniach księgowych mogą sporo kosztować

Kolejnym argumentem przemawiającym za zatrudnieniem księgowego jest minimalizacja ryzyka błędów. Samodzielne prowadzenie księgowości, zwłaszcza przez osoby bez odpowiedniego przygotowania, może prowadzić do popełnienia kosztownych pomyłek. Te mogą skutkować karami finansowymi oraz stratą czasu na ich poprawianie.

Kwoty grzywien i kar pieniężnych za wykroczenia i przestępstwa skarbowe określane w Kodeksie karnym skarbowym są uzależnione od aktualnego minimalnego wynagrodzenia, które w 2024 roku zostało podwyższone dwukrotnie – od 1 stycznia wynosiło 4242 zł, a od 1 lipca wzrosło do 4300 zł brutto.

Analogicznie, zwiększenie płacy minimalnej skutkuje wyższymi karami za przestępstwa i wykroczenia skarbowe, a także wpływa na kwoty graniczne dla wykroczeń, które w okresie od 1 lipca 2024 roku do końca roku wynoszą do 21 500 zł. Kara grzywny za wykroczenie skarbowe w tym czasie może wynosić od 430 zł do 86 000 zł.

Natomiast w przypadku przestępstw skarbowych sąd określa liczbę stawek oraz ich wysokość, biorąc pod uwagę sytuację finansową sprawcy, co skutkuje stawkami dziennymi w granicach od 143,33 zł do nawet 57 332 zł. Kara grzywny za przestępstwa skarbowe może w tym okresie sięgać od 1433,30 zł do 41 279 040 zł!

Przedsiębiorcy mogą też stanąć przed koniecznością zapłacenia podatku wraz z odsetkami, jeśli niepoprawnie wyliczyli wysokość podatku i nie zapłacili odpowiedniej kwoty w ustawowym terminie. Odsetki takie bywają wysokie, zwłaszcza gdy dotyczą podatku sprzed kilku lat.

W związku z tym przedsiębiorcy muszą być szczególnie ostrożni w samodzielnym prowadzeniu księgowości i dostosowywaniu się do zmieniających się przepisów. Konsekwencje niezamierzonego błędu mogą być bardzo kosztowne…

Skala działalności gospodarczej i liczba dokumentów księgowych

Decyzja o zatrudnieniu księgowego jest jednym z naturalnych następstw szybkiego rozwoju firmy. Zwiększenie skali działalności wiąże się z większą liczbą dokumentów księgowych oraz bardziej złożonymi rozliczeniami. W miarę wzrostu firmy potrzeba profesjonalnej obsługi księgowej staje się coraz bardziej wyraźna.

"W sektorach o wysokiej specjalizacji, takich jak budownictwo, transport czy handel zagraniczny, zatrudnienie księgowego to nie opcja, ale konieczność. Złożoność przepisów i specyfika tych branż wymagają wiedzy i doświadczenia, które zapewniają tylko eksperci" – dodaje Krzysztof Wojtas.

Lepszy kontakt z księgowym dzięki technologii

Wielu przedsiębiorców, zwłaszcza tych mniejszych, którzy mają do czynienia z niewielką liczbą dokumentów, odkłada decyzję o rozpoczęciu współpracy z biurem rachunkowym. Bywa, że boją się utraty kontroli nad swoimi finansami, nie czują korzyści, jakie mogą uzyskać, posiłkując się pomocą zewnętrznego księgowego. A dzięki dostępnym na rynku technologiom, których coraz częściej w codziennej pracy używają biura rachunkowe, przedsiębiorca może być w stałym kontakcie ze swoim księgowym, może wystawiać faktury, dostawać powiadomienia o zbliżających się terminach płatności, monitorować swoje finanse. Niektóre z nich oferują nawet opcję automatyzacji rozliczeń faktur.

"Nowoczesne aplikacje to inteligentne narzędzia, które znacząco usprawniają pracę księgowych i firm. Pozwalają na łatwe zarządzanie dokumentami oraz wystawianie faktur z dowolnego miejsca, co czyni je idealnym rozwiązaniem dla tych, którzy chcą zoptymalizować procesy księgowe i oszczędzać czas" – dodaje Krzysztof Wojtas.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Księgowość
Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To implementacja dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują, czyli co to jest GloBE, IIR, UTPR i QDMTT

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od państwa, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdawanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak