REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rachunkowość 2025: zmiany. Limit dla ksiąg rachunkowych, progi do badania sprawozdań, definicje jednostek i przychodów netto ze sprzedaży, raportowanie ESG

Ustawa o rachunkowości (nowelizacja): zmiany od 2025 roku
Rachunkowość 2025 - zmiany. Nowy limit dla ksiąg rachunkowych, progi do badania sprawozdań, definicje jednostek i przychodów netto ze sprzedaży, raportowanie ESG
Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 1 stycznia 2025 r. weszła w życie większość przepisów ustawy z 6 grudnia 2024 r. o zmianie ustawy o rachunkowości, ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Nowelizacja ta wprowadza obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju przez określoną grupę przedsiębiorstw i poddania jej atestacji przez biegłych rewidentów. A ponadto wprowadza: nowy limit przychodów dla prowadzenia ksiąg rachunkowych, nowe progi do badania sprawozdań finansowych, nowe definicje jednostek (mikro, małej, średniej, dużej), ujednolicone pojęcie przychodów netto ze sprzedaży i szereg innych zmian.

rozwiń >

Wdrożenie dyrektywy CSRD i dyrektywy delegowanej

Omawiana ustawa wdraża dyrektywę w sprawie sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju (CSRD - Corporate Sustainability Reporting Directive).

Ustawa ta wdrażając także dyrektywą delegowaną UE Komisji (UE) 2023/2775 z dnia 17 października 2023 r. zmieniającą dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE w odniesieniu do dostosowania kryteriów wielkości przedsiębiorstwa dla mikro-, małych, średnich i dużych jednostek lub grup (Dz. Urz. UE L 2023/2775 z 21.12.2023) - podnosi również kryteria wielkości przedsiębiorstw mikro i małych. Spowoduje to, że więcej jednostek będzie mogło skorzystać z uproszczeń w zakresie rachunkowości.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: Komplet podatki 2025

Pierwsza sprawozdawczość zrównoważonego rozwoju za 2024 rok

Ministerstwo Finansów wskazuje, że na podstawie art. 14 ust. 5 omawianej nowelizacji, po raz pierwszy nowe przepisy mają zastosowanie do sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju lub sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju grupy kapitałowej sporządzanej w 2025 za rok obrotowy 2024 - w przypadku jednostek, które dotychczas były zobowiązane sporządzać oświadczenie na temat informacji niefinansowych, tj.:
a) jednostek, o których mowa w art. 49b ust. 1 ustawy o rachunkowości (w brzmieniu przed nowelizacją wprowadzoną przez ww. ustawę zmieniającą), czyli obecnie raportujących największych jednostek zainteresowania publicznego (JZP, np. emitenci, banki, zakłady ubezpieczeń),

b) jednostek dominujących, o których mowa w art. 55 ust. 2b ustawy o rachunkowości (w brzmieniu przed nowelizacją wprowadzoną przez ww. ustawę zmieniającą), czyli obecnie raportujących JZP na czele największych grup kapitałowych.

Przy czym Ministerstwo Finansów podkreśla, że wskazane w tych przepisach suma aktywów bilansu na koniec roku obrotowego i przychody netto ze sprzedaży towarów i produktów za rok obrotowy zostały odpowiednio podwyższone na:
- 110 000 000 zł i 220 000 000 zł – dla JZP oraz JZP na czele największych grup kapitałowych - po dokonaniu wyłączeń konsolidacyjnych (łączne dane jednostki dominującej oraz wszystkich jednostek zależnych każdego szczebla),
- 132 000 000 zł i 264 000 000 zł – dla JZP na czele największych grup kapitałowych - przed dokonaniem wyłączeń konsolidacyjnych (łączne dane jednostki dominującej oraz wszystkich jednostek zależnych każdego szczebla).

Polecamy: Jak przygotować się do zmian 2025. Podatki. Rachunkowość. Prawo pracy. ZUS

REKLAMA

Umowa o atestację sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju za rok obrotowy, który rozpoczął się przed dniem 1 stycznia 2025 r.

Omawiana nowelizacja (ww. ustawa z 6 grudnia 2024 r.) przewiduje ułatwienia w zakresie zawarcia umowy o atestację sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju za rok obrotowy, który rozpoczął się przed dniem 1 stycznia 2025 r. Przepisy przejściowe umożliwiają:
a) przed dniem wejścia w życie ustawy tj. przed 1 stycznia 2025 r. zawarcie umowy z każdą firmą audytorską bez konieczności stosowania szczególnej procedury wyboru, pod warunkiem, że wyboru tego nie dokonał kierownik jednostki,
b) po dniu wejścia w życie ustawy zawarcie umowy z firmą audytorską wybraną do badania sprawozdania finansowego, bez konieczności przeprowadzania dodatkowych procedur wyboru.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Objęcie obowiązkiem raportowania ESG poszczególnych grup przedsiębiorstw będzie następowało stopniowo, co pokazuje poniższa grafika przygotowana przez Ministerstwo Finansów.

 

Terminy obowiązków sprawozdawczych dotyczących ESG 2024-2028

Ministerstwo Finansów

Zmiany dotyczące ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym w zakresie atestacji sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju

Omawiana nowelizacja określa także zasady:
- przeprowadzania atestacji sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju przez biegłego rewidenta,
- sporządzania sprawozdania z atestacji sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju,
- zachowania niezależności biegłych rewidentów i firm audytorskich,
- nabywania uprawnień do przeprowadzania atestacji sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju.

Nowe przepisy przewidują, że:
- nadzór publiczny nad wykonywaniem zawodu biegłego rewidenta oraz działalnością firm audytorskich w zakresie atestacji sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju sprawuje Polska Agencja Nadzoru Audytowego,
- Krajowa Rada Biegłych Rewidentów (KRBR) będzie właściwa do wpisu do rejestru biegłych rewidentów informacji o uprawnieniu biegłego rewidenta do przeprowadzania atestacji sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju.

Przepisy przejściowe dotyczące nabycia uprawnień do atestacji sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju

Ustawa przewiduje szczegółowe przepisy przejściowe regulujące nabycie uprawnień do przeprowadzania atestacji sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju:
- co do zasady biegli rewidenci wpisani do rejestru nabędą uprawnienia do atestacji sprawozdawczości zrównoważonego,
- będą oni jednak zobowiązani do odbycia szkolenia w zakresie sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w ramach obligatoryjnego doskonalenia zawodowego (co powinno nastąpić najpóźniej do końca 2026 r.).

Nowe definicje jednostek w ustawie o rachunkowości

Nowe przepisy bardziej czytelnie - zdaniem Ministerstwa Finansów - definiują jednostki mikro i jednostki małe oraz warunki uzyskiwania i utraty statusu takich jednostek w celu korzystania z uproszczeń sprawozdawczych i ewidencyjnych.

Jednostkę mikro i jednostkę małą określają jedynie wielkości progowe, tj. przychody netto ze sprzedaży towarów i produktów, suma aktywów bilansu oraz średnioroczne zatrudnienie w przeliczeniu na pełne etaty.

W art. 3 ust. 1 ustawy o rachunkowości pojawią się (pkt 1a–1e)  od 1 stycznia 2025 r. następujące nowe definicje:
Ilekroć w ustawie jest mowa o:

1a) jednostce mikro – rozumie się przez to jednostkę, która w roku obrotowym, za który sporządza sprawozdanie finansowe, oraz w roku poprzedzającym ten rok obrotowy, a w przypadku jednostki rozpoczynającej działalność albo prowadzenie ksiąg rachunkowych w sposób określony ustawą – w roku obrotowym, w którym rozpoczęła działalność albo prowadzenie ksiąg rachunkowych w sposób określony ustawą, nie przekroczyła co najmniej dwóch z następujących trzech wielkości: 
a) 2 000 000 zł – w przypadku sumy aktywów bilansu na koniec roku obrotowego, 
b) 4 000 000 zł – w przypadku przychodów netto ze sprzedaży towarów i produktów za rok obrotowy, 
c) 10 osób – w przypadku średniorocznego zatrudnienia w przeliczeniu na pełne etaty 
– przy czym jednostka traci status jednostki mikro, jeżeli w roku obrotowym, za który sporządza sprawozdanie finansowe, oraz w roku poprzedzającym ten rok obrotowy przekroczyła co najmniej dwie z trzech tych wielkości; 

1b) jednostce małej – rozumie się przez to jednostkę niebędącą jednostką mikro, która w roku obrotowym, za który sporządza sprawozdanie finansowe, oraz w roku poprzedzającym ten rok obrotowy, a w przypadku jednostki rozpoczynającej działalność albo prowadzenie ksiąg rachunkowych w sposób określony ustawą – w roku obrotowym, w którym rozpoczęła działalność albo prowadzenie ksiąg rachunkowych w sposób określony ustawą, nie przekroczyła co najmniej dwóch z następujących trzech wielkości
a) 33 000 000 zł – w przypadku sumy aktywów bilansu na koniec roku obrotowego, 
b) 66 000 000 zł – w przypadku przychodów netto ze sprzedaży towarów i produktów za rok obrotowy, 
c) 50 osób – w przypadku średniorocznego zatrudnienia w przeliczeniu na pełne etaty 
– przy czym jednostka traci status jednostki małej, jeżeli w roku obrotowym, za który sporządza sprawozdanie finansowe, oraz w roku poprzedzającym ten rok obrotowy przekroczyła co najmniej dwie z trzech tych wielkości; 

1c) jednostce średniej – rozumie się przez to jednostkę niebędącą jednostką mikro ani jednostką małą, która w roku obrotowym, za który sporządza sprawozdanie finansowe, oraz w roku poprzedzającym ten rok obrotowy, a w przypadku jednostki rozpoczynającej działalność – w roku obrotowym, w którym rozpoczęła działalność, nie przekroczyła co najmniej dwóch z następujących trzech wielkości: 
a) 110 000 000 zł – w przypadku sumy aktywów bilansu na koniec roku obrotowego, 
b) 220 000 000 zł – w przypadku przychodów netto ze sprzedaży towarów i produktów za rok obrotowy, 
c) 250 osób – w przypadku średniorocznego zatrudnienia w przeliczeniu na pełne etaty 
– przy czym jednostka traci status jednostki średniej, jeżeli w roku obrotowym, za który sporządza sprawozdanie finansowe, oraz w roku poprzedzającym ten rok obrotowy przekroczyła co najmniej dwie z trzech tych wielkości; 

1d) jednostce dużej – rozumie się przez to jednostkę, która w roku obrotowym, za który sporządza sprawozdanie finansowe, oraz w roku poprzedzającym ten rok obrotowy, a w przypadku jednostki rozpoczynającej działalność – w roku obrotowym, w którym rozpoczęła działalność, przekroczyła co najmniej dwie z następujących trzech wielkości: 
a) 110 000 000 zł – w przypadku sumy aktywów bilansu na koniec roku obrotowego, 
b) 220 000 000 zł – w przypadku przychodów netto ze sprzedaży towarów i produktów za rok obrotowy, 
c) 250 osób – w przypadku średniorocznego zatrudnienia w przeliczeniu na pełne etaty 
– przy czym jednostka traci status jednostki dużej, jeżeli w roku obrotowym, za który sporządza sprawozdanie finansowe, oraz w roku poprzedzającym ten rok obrotowy nie przekroczyła co najmniej dwóch z trzech tych wielkości; 

1e) dużej grupie – rozumie się przez to grupę kapitałową, która w roku obrotowym, za który jednostka dominująca sporządza skonsolidowane sprawozdanie finansowe, oraz w roku poprzedzającym ten rok obrotowy przekroczyła: 
a) po dokonaniu wyłączeń konsolidacyjnych, o których mowa w art. 60 ust. 2 i 6, co najmniej dwie z następujących trzech wielkości: 
– 110 000 000 zł – w przypadku sumy aktywów bilansu na koniec roku obrotowego,
– 220 000 000 zł – w przypadku przychodów netto ze sprzedaży towarów i produktów za rok obrotowy, 
– 250 osób – w przypadku średniorocznego zatrudnienia w przeliczeniu na pełne etaty, oraz 

b) przed dokonaniem wyłączeń konsolidacyjnych, o których mowa w art. 60 ust. 2 i 6, co najmniej dwie z następujących trzech wielkości: 
– 132 000 000 zł – w przypadku sumy aktywów bilansu na koniec roku obrotowego, 
– 264 000 000 zł – w przypadku przychodów netto ze sprzedaży towarów i produktów za rok obrotowy, 
– 250 osób – w przypadku średniorocznego zatrudnienia w przeliczeniu na pełne etaty 
– przy czym grupa kapitałowa traci status dużej grupy, jeżeli w roku obrotowym, za który jednostka dominująca sporządza skonsolidowane sprawozdanie finansowe, oraz w roku poprzedzającym ten rok obrotowy nie przekroczyła co najmniej dwóch z trzech wielkości określonych w lit. a lub b.

Nowe progi dotyczące uproszczeń sprawozdawczych i ewidencyjnych

Podwyższenie ww. progów dla jednostek mikro i małych ma ten skutek, że większa liczba tych jednostek może skorzystać z dotychczasowych uproszczeń sprawozdawczych i ewidencyjnych. Ministerstwo Finansów przypomina, że uproszczenia te dotyczą jednostek, które w roku obrotowym, za który sporządzają sprawozdanie finansowe, oraz w roku poprzedzającym ten rok obrotowy nie przekroczyły co najmniej dwóch z następujących trzech wielkości (w przypadku jednostki rozpoczynającej działalność albo prowadzenie ksiąg rachunkowych w sposób określony ustawą brany będzie pod uwagę rok obrotowy, w którym rozpoczęła ona działalność albo prowadzenie ksiąg rachunkowych w sposób określony ustawą):

jednostkasuma aktywów bilansuprzychody netto ze sprzedaży towarów i produktówśrednioroczne zatrudnienie w przeliczeniu na pełne etaty
Mikro2 000 000 zł4 000 000 zł10
Mała33 000 000 zł66 000 000 zł50
Ważne

Ministerstwo Finansów zwraca uwagę, że nowe progi mają zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań sporządzonych za rok obrotowy rozpoczynający się po dniu 31 grudnia 2023 r.

Co równie ważne - jednostka traci możliwość korzystania z tych uproszczeń, jeżeli nie będzie spełniać kryteriów progowych w dwóch kolejnych latach obrotowych, tj. przekroczy w danym roku obrotowym oraz w roku obrotowym poprzedzającym ten rok odpowiednio dwie z trzech ww. wielkości progowych.

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że podjęte przed dniem wejścia w życie ustawy (czyli przed 1 stycznia 2025 r.) decyzje organu zatwierdzającego dotyczące uproszczeń  sprawozdawczych pozostają w mocy do sprawozdań sporządzonych za rok obrotowy rozpoczynający się w okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia poprzedzającego dzień wejścia w życie niniejszej ustawy.

Ministerstwo Finansów zwraca ponadto uwagę, że związki zawodowe, organizacje pracodawców, izby gospodarcze, przedstawicielstwa przedsiębiorców zagranicznych w rozumieniu przepisów ustawy z  6 marca 2018 r. o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, społeczno-zawodowe organizacje rolników, organizacje samorządu zawodowego, organizacje samorządu gospodarczego rzemiosła i Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - jeżeli nie prowadzą działalności gospodarczej, pomimo, że przekroczą progi dla jednostek mikro, będą mogły nadal korzystać z uproszczeń sprawozdawczych na dotychczasowych zasadach (wynika to z nowych, wprowadzonych omawianą nowelizacją przepisów art. 80 ust. 4 i 5 ustawy o rachunkowości).

Nowe progi do badania sprawozdań finansowych. Od kiedy trzeba je stosować?

Omawiana nowelizacja wprowadza również nowe progi zobowiązujące jednostki do badania sprawozdań finansowych. Wynika to ze zmienionych przepisów art. 64 ust. 1 pkt b) i pkt c) ustawy o rachunkowości.

suma aktywów bilansu na koniec roku obrotowegoprzychody netto ze sprzedaży towarów i produktów za rok obrotowyśrednioroczne zatrudnienie w przeliczeniu na pełne etaty
3 125 000 euro6 250 000 euro50

Ministerstwo Finansów zwraca uwagę, że w ramach ujednolicenia pojęcia przychodów netto ze sprzedaży stosowanego w ustawie usunięto kategorię przychodów z operacji finansowych. Obecnie limit ten wyznaczają przychody netto ze sprzedaży towarów i produktów.

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że nowe progi mają zastosowanie po raz pierwszy do roku obrotowego rozpoczynającego się po dniu 31 grudnia 2024 r., przy czym na potrzeby ustalenia spełnienia warunków określonych w tych przepisach uwzględnia się sumę aktywów bilansu oraz przychody netto ze sprzedaży towarów i produktów w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 30a ustawy o rachunkowości osiągnięte w poprzednim roku obrotowym rozpoczynającym się po dniu 31 grudnia 2023 r.

Nowy próg zobowiązujący jednostkę do prowadzenia ksiąg rachunkowych

Podwyższono limit przychodów netto ze sprzedaży obligujących do prowadzenia ksiąg rachunkowych o 25% - po zmianie wynosi on 2 500 000 euro. Wynika to ze zmienionych przepisów art. 2 ust. 1-2-2a ustawy o rachunkowości.

Na podstawie art. 3 ust. 3 ustawy o rachunkowości ww. limit wyrażony w euro przelicza się na walutę polską według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy.
Średni kurs euro ogłoszony przez NBP w dniu 1 października 2024 r. (pierwszy dzień roboczy października 2024 r.) wyniósł 4,2846 zł i wg tego kursu trzeba ustalać ww. limit przychodów na 2025 rok (zob. Tabela kursów średnich walut NBP nr 191/A/NBP/2024 z  1 października 2024 r.).

A zatem limit dla prowadzenia ksiąg rachunkowych (a także dla pkpir) w 2025 roku wyniesie:
2.500.000,00 euro x 4,2846 zł = 10.711.500,- zł.

Ministerstwo Finansów zwraca uwagę także w przypadku tego limitu, że w ramach ujednolicenia pojęcia przychodów netto ze sprzedaży stosowanego w ustawie o rachunkowości usunięto kategorię przychodów z operacji finansowych. Obecnie limit ten wyznaczają przychody netto ze sprzedaży ze sprzedaży towarów i produktów.

Ten nowy próg (limit przychodów) ma zastosowanie po raz pierwszy do roku obrotowego rozpoczynającego się po dniu 31 grudnia 2024 r., przy czym na potrzeby ustalenia spełnienia warunku określonego w tych przepisach uwzględnia się przychody netto ze sprzedaży towarów i produktów w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 30a ustawy o rachunkowości osiągnięte w poprzednim roku obrotowym rozpoczynającym się po dniu 31 grudnia 2023 r.

Nowy zakres pojęcia przychodów netto ze sprzedaży

Do słowniczka ustawy o rachunkowości wprowadzono pojęcie przychodów netto ze sprzedaży towarów i produktów  – art. 3 ust. 1 pkt 30a. Zgodnie z tym przepisem ilekroć w ustawie o rachunkowości jest mowa o przychodach netto ze sprzedaży towarów i produktów – rozumie się przez to: 
a) przychody netto ze sprzedaży towarów i produktów, z uwzględnieniem dotacji, opustów, rabatów i innych zwiększeń lub zmniejszeń, bez podatku od towarów i usług oraz innych podatków bezpośrednio związanych z obrotem – w przypadku jednostek innych niż określone w lit. b–e, 
b) przychody z umów z klientami, o których mowa w MSR – w przypadku jednostek stosujących MSR, 
c) składkę przypisaną brutto – w przypadku zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji, 
d) sumę pozycji I, IV, VII, VIII i XI w rachunku zysków i strat określonych w załączniku nr 2 do ustawy – w przypadku banków krajowych, oddziałów instytucji kredytowych i oddziałów banków zagranicznych, 
e) przychody w rozumieniu ram sprawozdawczości finansowej stosowanych przez jednostkę, na podstawie których są sporządzane sprawozdania finansowe jednostki – w przypadku jednostek mających siedzibę lub miejsce sprawowania zarządu poza terytorium Europejskiego Obszaru Gospodarczego, o których mowa w art. 63zd ust. 1 pkt 1 lit. b oraz pkt 2 lit. a oraz b.

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że nastąpiło ujednolicenie zakresu pojęcia przychodów netto ze sprzedaży dla różnych celów, tj. dla
- obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych, 
- w kryteriach korzystania z uproszczeń ewidencyjnych i sprawozdawczych, 
- w kryteriach progów do badania oraz dla celów prezentacyjnych
(odpowiednie usunięcie z poszczególnych przepisów kategorii materiałów i przychodów z operacji finansowych).

Pozostałe zmiany w ustawie o rachunkowości

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że omawiana nowelizacja jednoznacznie wskazała, że jednostki mikro i jednostki małe nie są objęte obowiązkiem sporządzania zestawienia zmian w kapitale oraz rachunku przepływów pieniężnych (w miejsce dotychczasowego obowiązku sporządzania tych dokumentów z jednoczesną możliwością zwolnienia z ich sporządzania).

Nastąpiło też podwyższenie o 25% progów dotyczących zwolnienia z obowiązku sporządzania skonsolidowanego sprawozdania finansowego.

A ponadto usunięto pozycję G w rachunku zysków i strat w załączniku nr 4, jako konsekwencję usunięcia przepisu art. 47 ust. 3a ustawy o rachunkowości. 

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że jednostki mikro nie będą już musiały ustalać różnicy pomiędzy przychodami a kosztami, która po zatwierdzeniu rocznego sprawozdania finansowego – zwiększała odpowiednio przychody lub koszty w następnym roku obrotowym (w takim przypadku różnica dodatnia mogła być zaliczona na zwiększenie kapitału /funduszu/ podstawowego).

Komplikacje dla jednych, uproszczenia dla innych. Komentarz do zmian w rachunkowości od 2025 r.

Zmiany w ustawie o rachunkowości komentuje dla infor.pl Bogdan Zatorski, ekspert ds. prawnych, Symfonia:

Nowelizacja ustawy o rachunkowości z dnia 6 grudnia 2024 roku wprowadza do porządku prawnego zmiany wynikające z dyrektyw Unii Europejskiej, jest zatem krokiem w stronę ujednolicenia prawa na terenie Unii. 

Znowelizowana ustawa o rachunkowości zawiera przepisy dotyczące sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju, precyzując obowiązki i zakres ujawnianych informacji. Dotychczasowe dobrowolne raportowanie jest zastępowane przez precyzyjnie określone obowiązki dotyczące początkowo dużych jednostek i grup kapitałowych, a w kolejnych latach również jednostek małych i średniej wielkości dopuszczonych do obrotu giełdowego na terenie UE. Sprawozdawczość w zakresie zrównoważonego rozwoju będzie również przedmiotem badań audytorskich dzięki czemu niewątpliwie wzrośnie jakość i wiarygodność udostępnianych informacji. Nowa sprawozdawczość ma postać cyfrową, co wpisuje się w trend postępującej digitalizacji. Elektronizacja sprawozdawczości sprawia, że ujawniane informacje są łatwiej dostępne dla wszystkich zainteresowanych nimi odbiorców. 

Niewątpliwie wprowadzenie nowych obowiązków sprawozdawczych wiąże się ze znacznym zwiększeniem pracochłonności przygotowania sprawozdań. Przedmiotem regularnego raportowania będą nie tylko dane finansowe, ale również informacje pozwalające ocenić wpływ działań podmiotu na środowisko naturalne np. słynny ślad węglowy oraz informacje o wpływie na środowisko społeczne np. równość wynagrodzeń za tę samą pracę. Raportowanie wymaga uprzedniego zgromadzenia danych i to jest wyzwanie, z którym przedsiębiorstwa powinny się zmierzyć w pierwszej kolejności - nie można bowiem raportować czegoś, co nie jest ewidencjonowane. 
Ustawodawca zapewne zdając sobie sprawę z obiektywnych trudności, a w konsekwencji również kosztów przygotowania do nowych obowiązków sprawozdawczych, w zdecydowany sposób, bo o 25%, podnosi próg przychodowy obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych, a w konsekwencji stosowania ustawy o rachunkowości

Wzrasta również o 25% próg przychodowy zastosowania uproszczeń w sprawozdawczości finansowej dla tych jednostek, które ustawę o rachunkowości stosują. Podniesiono ponadto parametry, według których rozpoznawane są jednostki mikro, małe i średnie upraszczając przy tym nieco system klasyfikacji. 

Ważne

Nowelizacja ustawy wprowadza zatem wyraźnie dwie grupy zmian – pierwsza, to poważna komplikacja dla części jednostek, która w 2025 roku dotknie około 5 tys. podmiotów nakładając na nie nowe obowiązki raportowe i podnosząc koszty badania sprawozdań finansowych. Jednocześnie dla dużej grupy mikro, małych i średnich przedsiębiorstw nowelizacja ustawy zmniejsza nieco i uprasza obowiązki sprawozdawcze

Ponadto, czego na pierwszy rzut oka nie widać, wdrażane od 2025 r. zmiany w rachunkowości wymagają gromadzenia dodatkowych informacji o charakterze ilościowym lub jakościowym, aby dostarczyć wiarygodnych i weryfikowalnych danych do raportowania o zrównoważonym rozwoju. To gromadzenie dodatkowych danych dotknie nie tylko duże podmioty, ale również ich dostawców, bo tego wymaga raportowanie o zrównoważonym rozwoju w łańcuchu dostaw. Będzie to w konsekwencji silny impuls do rozwoju systemów informatycznych wspomagających obsługę księgową, a w połączeniu z obowiązkiem elektronizacji prowadzenia ksiąg podatkowych, który wchodzi w życie w tym samym czasie (początkowo dla dużych podmiotów), czyli z początkiem 2025 roku przełoży się na największą od lat rekonfigurację i dostosowania programów księgowych.

Podstawa prawna: Ustawa z 6 grudnia 2024 r. o zmianie ustawy o rachunkowości, ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw - Dz. U. z 2024 r. poz. 1863.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

REKLAMA

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Sankcje na Rosję i Białoruś: polskie firmy narażone na postępowania karne nawet, gdy nie handlują z tymi państwami. Ryzyko dotyczy całego łańcucha dostaw

Liczba postępowań karnych związanych z naruszeniem sankcji wobec Rosji i Białorusi rośnie lawinowo w całej Europie – w Niemczech trwa już 6 tysięcy spraw, podobne tendencje widać w Polsce. Ryzyko dotyczy już nie tylko dużych eksporterów, ale praktycznie każdego uczestnika łańcucha dostaw – ostrzega Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

Plan rządu: co roku faktyczna podwyżka podatku dochodowego dla najlepiej zarabiających - także w 2026 r. To skutek braku waloryzacji progów podatkowych w ustawie o PIT

Od początku obowiązywania ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, t.j od 1992 r., progi podatkowe były waloryzowane corocznie. Przerwa nastąpiła w latach 2002 – 2006, a następnie od 2009 r. do 2021 r. Ostatnia waloryzacja miała miejsce w 2022 r. Od tamtego czasu przeciętne wynagrodzenie brutto wg danych GUS wzrosło o 12,8% w 2023 r., 14,3% w 2024 r. oraz wg prognozy o 8% w tym roku. Oznacza to, że brak waloryzacji progów podatkowych powoduje, że coraz więcej osób przekracza drugi próg podatkowy – a więc płaci wyższy podatek dochodowy.

KSeF 2026: cztery nowe rozporządzenia. Wyłączenia z e-faktur, zmiany w fakturach uproszczonych i JPK_VAT

Minister Finansów i Gospodarki podpisał cztery kluczowe rozporządzenia wykonawcze do Krajowego Systemu e-Faktur. Przepisy precyzują m.in. przypadki, w których nie trzeba wystawiać faktur ustrukturyzowanych, nowe zasady faktur uproszczonych, szczegółowe reguły korzystania z KSeF (w tym ZAW-FA) oraz zmiany w JPK_VAT z deklaracją obowiązujące od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

Czy KSeF utopi politycznie koalicję rządową? Będzie katastrofa na miarę tzw. Polskiego Ładu czy kolejne przesunięcie terminu wdrożenia?

Obowiązkowy KSeF, to pomysł podrzucony obecnej kolacji rządowej jeszcze przez „pisowskie rządy”, a dobrze poinformowani twierdzą, że stała za tym jakaś firma doradcza („międzynarodowa”?), która wcześniej utopiła politycznie prawicowe rządy tzw. Polskim Ładem. Wiadomo, że szykuje się zarobek dla biznesu informatycznego i tych wszystkich, którzy zarabiają na katastrofach – pisze profesor Witold Modzelewski.

Zewnętrzne finansowanie filmu bez VAT? Przełomowy wyrok WSA wyznacza granice opodatkowania

Nie każdy przepływ pieniędzy musi oznaczać VAT. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku uznał, że zewnętrzne finansowanie produkcji filmu z udziałem w zyskach nie stanowi usługi opodatkowanej VAT. Wyrok ma znaczenie nie tylko dla branży filmowej, ale także dla wszystkich projektów finansowanych partnersko, gdzie strony wspólnie ponoszą ryzyko, a środki nie są zapłatą za konkretne świadczenie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA