REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Działy specjalne produkcji rolnej: normy szacunkowe dochodu rocznego w 2025 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
psy, pies, działy specjalne produkcji rolnej, hodowla psów rasowych
Działy specjalne produkcji rolnej 2025: normy szacunkowe dochodu rocznego w dół o 2,6%
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Minister Finansów wydał 29 października 2024 r. rozporządzenie w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, które obowiązują w 2025 roku. Normy te są niższe o ok. 2,6% od obowiązujących w 2024 roku. Rozporządzenie wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2025 roku. Jakie normy szacunkowe dotyczą w 2025 roku podatników uprawiających rośliny w szklarniach i tunelach foliowych, hodowców drobiu, zwierząt futerkowych, zwierząt laboratoryjnych, dżdżownic i innych zwierząt (jak np. krowy, cielęta, bydło, tuczniki i prosięta, owce, konie, psy rasowe, koty rasowe) hodowanych poza gospodarstwem rolnym?

rozwiń >

Normy szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej na 2025 rok - rozporządzenie Ministra Finansów

Na podstawie art. 24 ust. 4 ustawy o PIT, dochód z działów specjalnych produkcji rolnej (jeżeli podatnik nie prowadzi ksiąg, o których mowa w art. 15 - czyli podatkowej księgi przychodów i rozchodów albo ksiąg rachunkowych), ustala się przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z określonej powierzchni upraw lub jednostki produkcji zwierzęcej, określonych w załączniku nr 2 do tej ustawy.
Zgodnie z art. 24 ust. 7 ustawy o PIT Minister Finansów w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw rolnictwa, ogłasza w drodze rozporządzenia normy szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej (dochodu z określonej powierzchni upraw lub jednostki produkcji zwierzęcej), zmieniając je corocznie w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi wzrostu cen towarowej produkcji rolniczej, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”.

Prezes GUS w komunikacie z 28 maja 2024 r. (Monitor Polski z 2024 r., poz. 404) ogłosił, iż wskaźnik wzrostu cen towarowej produkcji rolniczej w 2023 r. w stosunku do 2022 r. spadł o 2,6%. Zatem również mniej więcej (ostateczny procent wzrostu zależy od matematycznych zasad zaokrąglania) o taki procent spadną w 2025 roku normy szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej w porównaniu do norm obowiązujących w 2024 roku.

Minister Finansów wydał 29 października 2024 r. rozporządzenie w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, w którym określone będą normy szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, obowiązujące w 2025 roku. Rozporządzenie to zostało 7 listopada 2024 r. opublikowane w Dzienniku Ustaw (poz. 1628) i weszło w życie 1 stycznia 2025 r.

Poniżej publikujemy załącznik do ww.  rozporządzenia Ministra Finansów:

REKLAMA

TABELA RODZAJÓW I ROZMIARÓW DZIAŁÓW SPECJALNYCH PRODUKCJI ROLNEJ ORAZ NORM SZACUNKOWYCH DOCHODU ROCZNEGO w 2025 roku

Lp.

Rodzaje upraw i produkcji

Jednostka

powierzchni upraw

lub rodzajów

produkcji

Norma

szacunkowa

dochodu rocznego

gr

1

2

3

4

1

Uprawy w szklarniach ogrzewanych powyżej 25 m2:

 

 

 

a) rośliny ozdobne

1 m2

18

42

b) pozostałe

1 m2

6

86

2

Uprawy w szklarniach nieogrzewanych powyżej 25 m2

1 m2

4

21

3

Uprawy w tunelach foliowych ogrzewanych powyżej 50 m2:

 

 

 

a) rośliny ozdobne

1 m2

13

73

b) pozostałe

1 m2

8

41

4

Uprawy grzybów i ich grzybni – powyżej 25 m2 powierzchni uprawowej

1 m2

7

90

5

Drób rzeźny – powyżej 100 szt.:

 

 

 

a) kurczęta

1 sztuka

 

25

b) gęsi

1 sztuka

2

06

c) kaczki

1 sztuka

 

54

d) indyki

1 sztuka

 1

33

6

Drób nieśny powyżej 80 szt.:

 

 

 

a) kury nieśne (w stadzie reprodukcyjnym)

1 sztuka

5

24

b) kury mięsne (w stadzie reprodukcyjnym)

1 sztuka

4

34

c) gęsi (w stadzie reprodukcyjnym)

1 sztuka

2

89

d) kaczki (w stadzie reprodukcyjnym)

1 sztuka

5

40

e) indyki (w stadzie reprodukcyjnym)

1 sztuka

22

94

f) kury (produkcja jaj konsumpcyjnych)

1 sztuka

3

84

7

Wylęgarnie drobiu:

 

 

 

a) kurczęta

1 sztuka

 

01

b) gęsi

1 sztuka

 

15

c) kaczki

1 sztuka

 

03

d) indyki

1 sztuka

 

15

8

Zwierzęta futerkowe:

 

 

 

a) lisy i jenoty

od 1 samicy stada podstawowego

72

60

b) norki

powyżej 2 szt. samic stada podstawowego

31

93

c) tchórze

powyżej 2 szt. samic stada podstawowego

24

70

d) szynszyle

powyżej 2 szt. samic stada podstawowego

37

73

e) nutrie powyżej 50 sztuk samic stada podstawowego

od 1 samicy stada podstawowego

8

70

f) króliki powyżej 50 sztuk samic stada podstawowego

od 1 samicy stada podstawowego

8

70

9

Zwierzęta laboratoryjne:

 

 

 

a) szczury białe

1 sztuka

 

23

b) myszy białe

1 sztuka

 

03

10

Jedwabniki – produkcja kokonów

1 dm3

 

53

11

Pasieki powyżej 80 rodzin

1 rodzina

5

27

12

Uprawy roślin in vitro – powierzchnia półek

1 m2

315

98

13

Hodowla entomofagów – powierzchnia uprawy roślin żywicielskich

1 m2

263

27

14

Hodowla dżdżownic – powierzchnia łoża hodowlanego

1 m2

131

65

15

Hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym:

 

 

 

a) krowy powyżej 5 sztuk

1 sztuka

526

54

b) cielęta powyżej 10 sztuk

1 sztuka

110

63

c) bydło rzeźne powyżej 10 sztuk (z wyjątkiem opasów)

1 sztuka

57

88

d) tuczniki powyżej 50 sztuk

1 sztuka

65

84

e) prosięta i warchlaki powyżej 50 sztuk

1 sztuka

26

34

f) chów i hodowla owiec powyżej 10 sztuk

od 1 matki

10

54

g) tucz owiec powyżej 15 sztuk

1 sztuka

15

80

h) konie rzeźne

1 sztuka

789

84

i) konie hodowlane

1 sztuka stada podstawowego

631

92

j) hodowla ryb akwariowych powyżej 700 dm3 objętości akwarium, obliczonej według wewnętrznych długości krawędzi

1 dm3

2

37

k) hodowla psów rasowych

1 sztuka stada podstawowego

71

10

l) hodowla kotów rasowych

1 sztuka stada podstawowego

26

34

 Działalność rolnicza - kiedy PIT zamiast podatku rolnego?

Ważne

Osoby prowadzące działy specjalne produkcji rolnej płacą PIT. Przychody z innej działalności rolniczej nie podlegają opodatkowaniu PIT, a podatkowi rolnemu.

Działalnością rolniczą, w rozumieniu ustawy o PIT, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

1) miesiąc – w przypadku roślin,
2) 16 dni – w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,
3) 6 tygodni – w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
4) 2 miesiące – w przypadku pozostałych zwierząt
– licząc od dnia nabycia.

Działy specjalne produkcji rolnej - czym są

Działami specjalnymi produkcji rolnej są wg ustawy o PIT i ustawy o CIT:
- uprawy w szklarniach (powyżej 25 m2 powierzchni) i ogrzewanych tunelach foliowych (powyżej 50 m2 powierzchni),
- uprawy grzybów i ich grzybni (powyżej 25 m2 powierzchni uprawowej),
- uprawy roślin „in vitro” (powyżej 1 m2 powierzchni półek),
- fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego (powyżej 100 sztuk) i nieśnego (powyżej 80 sztuk),
- wylęgarnie drobiu (bez względu na liczbę),
-  hodowla i chów zwierząt futerkowych (powyżej 50 samic stada podstawowego w przypadku nutrii i królików i powyżej 1 samicy stada podstawowego w przypadku lisów, jenotów, norek, tchórzofretek i szynszyli) i laboratoryjnych (bez względu na liczbę),
-  hodowla dżdżownic (powyżej 1 m2 powierzchni łoża hodowlanego),
- hodowla entomofagów (powyżej 1 m2 powierzchni upraw roślin żywicielskich),
- hodowla jedwabników (powyżej 1 dm3 kokonów),
- prowadzenie pasiek (powyżej 80 rodzin),
- hodowla i chów poza gospodarstwem rolnym następujących zwierząt: psów rasowych, kotów rasowych, koni, ryb akwariowych powyżej 700 dm3 objętości akwarium, obliczonej według wewnętrznych długości krawędzi, owiec – powyżej 10 sztuk, świni – powyżej 50 sztuk, bydła i cieląt – powyżej 10 sztuk, krów – powyżej 5 sztuk.

Ważne

Nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających ww. wielkości określone w załączniku nr 2 do ustawy o PIT.

Jak ustalić dochód z działów specjalnych produkcji rolnej?

Warto przypomnieć, że na podstawie art. 24 ust. ustawy o PIT dochód z działów specjalnych produkcji rolnej może być ustalony na dwa sposoby:

1) jeżeli są prowadzone księgi wykazujące przychody, o których mowa w art. 15 ustawy o PIT (podatkowa księga przychodów i rozchodów albo księgi rachunkowe) - dochodem z działów specjalnych produkcji rolnej jest różnica między przychodem z tytułu prowadzenia tych działów a poniesionymi kosztami uzyskania, powiększonymi o wartość przyrostu stada zwierząt na koniec roku podatkowego w porównaniu ze stanem na początek roku i pomniejszona o wartość ubytków w tym stadzie w ciągu roku podatkowego;

Przy czym podatnik prowadzący działy specjalne produkcji rolnej zobowiązany jest do powiadomienia właściwego naczelnika urzędu skarbowego o zamiarze prowadzenia ksiąg wykazujących przychód. Musi to zrobić przed rozpoczęciem roku podatkowego albo przed rozpoczęciem prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej, jeżeli nastąpiło ono w ciągu roku.

2) jeżeli nie są prowadzone ww. księgi wykazujące przychody - dochód z tego źródła ustala się przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z określonej powierzchni upraw lub jednostki produkcyjnej zwierzęcej, określonych w rozporządzeniu Ministra Finansów.

PIT-6 - terminy

Do 20 stycznia każdego roku podatnicy, którzy osiągają dochody z działów specjalnych produkcji rolnej, są obowiązani złożyć urzędowi skarbowemu (właściwemu wg miejsca zamieszkania podatnika) deklarację PIT-6 do wymiaru zaliczek podatku dochodowego od dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej ustalanych przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu - o rodzajach i rozmiarach zamierzonej produkcji w tym roku podatkowym. Potem naczelnik urzędu skarbowego wydaje podatnikowi decyzję ustalającą wysokość zaliczek na dany rok i trzeba te zaliczki (obniżone o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w art. 27b ustawy o PIT, opłaconej w tym miesiącu przez podatnika) wpłacać do kasy lub na rachunek urzędu skarbowego w terminach do 20 dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni. Zaliczkę za grudzień płaci się do 20 stycznia następnego roku podatkowego.

Zaś podatnicy rozpoczynający prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej w trakcie trwania roku podatkowego mają obowiązek złożyć deklarację PIT-6 w terminie 7 dni od dnia rozpoczęcia działalności oraz dokonać zgłoszenia identyfikacyjnego lub aktualizacyjnego na druku NIP-7 w terminie 7 dni od daty rozpoczęcia prowadzenia tej działalności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zaliczki na PIT

REKLAMA

Zaliczki na poczet podatku dochodowego z tytułu prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej podatnicy są obowiązani opłacać już od dnia rozpoczęcia prowadzenia działu specjalnego, określonego w PIT-6, a nie od daty uzyskania z tego tytułu dochodu. Bowiem podstawą do ustalenia zaliczek na PIT jest w tym przypadku rozmiar zamierzonej działalności.

W sytuacji, gdy podatnicy, którzy osiągają dochody z działów specjalnych produkcji rolnej, osiągają poza dochodem z działów specjalnych produkcji rolnej inne dochody - od dochodów tych opłacają zaliczki według zasad określonych w art. 44 ustawy o PIT, bez łączenia tych dochodów z dochodem z działów specjalnych produkcji rolnej.

Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Finansów z 29 października 2024 r. w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej - Dziennik Ustaw 2024 r. poz. 1628.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejne obniżki stóp procentowych NBP dopiero na jesieni 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada obecnie dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

REKLAMA

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Zmiany w podatku Belki już przygotowane! Czekają na zielone światło od rządu

Rozwiązania dotyczące zmian w podatku Belki zostały opracowane i są gotowe do wdrożenia – poinformował Dariusz Adamski z Instytutu Finansów. Jak podkreślił podczas Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie, decyzja o ich ogłoszeniu leży teraz w rękach ministra Andrzeja Domańskiego.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA