REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Minimalne wynagrodzenie za pracę w 2025 r. (brutto - netto). Co wchodzi w skład płacy minimalnej i na jakie świadczenia wpływa? Nagrody, dodatki, odprawy, wynagrodzenie za godziny nadliczbowe

Kompleksowe usługi oursourcingu księgowości oraz kadr i płac
Minimalne wynagrodzenie za pracę 2024/2025 brutto, netto: co wchodzi w jego skład i na jakie świadczenia wpływa. Nagrody, dodatki, odprawy, wynagrodzenie za godziny nadliczbowe
Minimalne wynagrodzenie za pracę 2024/2025 brutto, netto: co wchodzi w jego skład i na jakie świadczenia wpływa. Nagrody, dodatki, odprawy, wynagrodzenie za godziny nadliczbowe
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jakie jest minimalne wynagrodzenie brutto i netto w 2025 roku. Co wchodzi w skład płacy minimalnej i na jakie świadczenia wpływa jej wysokość? Wyjaśnia Karolina Woźniczka, specjalistka ds. kadr i płac w Meritoros SA.

Minimalne wynagrodzenie za pracę 2025 brutto, netto: co wchodzi w jego skład. Nagrody, dodatki, odprawy, wynagrodzenie za godziny nadliczbowe?

Minimalne wynagrodzenie za pracę jest to kwota, która przysługuje pracownikowi niezależnie od posiadanych kwalifikacji, zaszeregowania osobistego, składników wynagrodzenia, systemu i rozkładu czasu pracy stosowanych u danego pracodawcy, ani szczególnych właściwości i warunków pracy. Minimalne wynagrodzenie za pracę w Polsce nie podlega zróżnicowaniu ze względu na region, branżę, sektor gospodarczy, grupę zawodową czy posiadane kwalifikacje, jest ustanowione dla całego kraju. Ustalona wysokość minimalnego wynagrodzenia dla pracowników ma formę stawki miesięcznej (może być przeliczana na stawkę godzinową). Minimalne wynagrodzenie jest corocznie waloryzowane.

Przy porównaniu wysokości wynagrodzenia pracownika z obowiązującą wysokością minimalnego wynagrodzenia za pracę brane są pod uwagę wszystkie przysługujące pracownikowi składniki wynagrodzenia i inne świadczenia wynikające ze stosunku pracy. Są to składniki, które zaliczamy do wynagrodzeń osobowych według zasad statystyki zatrudnienia i wynagrodzeń określonych przez Główny Urząd Statystyczny.

Minimalne wynagrodzenie za pracę, obejmuje zatem nie tylko wynagrodzenie zasadnicze, ale również inne składniki wynagrodzenia, w tym m. in. premie i nagrody. Jest to zatem łączne wynagrodzenie pracownika za nominalny czas pracy w danym miesiącu.

Do minimalnego wynagrodzenia za pracę nie wlicza się takich składników wynagrodzenia jak:

REKLAMA

REKLAMA

  • nagrody jubileuszowe;
  • odprawy emerytalno – rentowe;
  • wynagrodzenie za pracę w godzinach nadliczbowych;
  • dodatku do wynagrodzenia za pracę w porze nocnej;
  • dodatku za staż pracy;
  • dodatku za szczególne warunki pracy.

Zmiana minimalnego wynagrodzenia za pracę od 1 stycznia 2025 r.: wpływ na świadczenia pracownicze

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 12 września 2024 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2025 r. kwoty wynoszą odpowiednio:

  • Od dnia 1 stycznia 2025 r. minimalne wynagrodzenie za pracę w  wysokości 4666 zł;
  • Od dnia 1 stycznia 2025 r. minimalna stawka godzinowa w wysokości 30,50 zł.

Podane w Rozporządzeniu kwoty to oczywiście kwoty brutto. Przyjmując założenie, że pracownik zatrudniony w oparciu o umowę o prace z wynagrodzeniem minimalnym nie korzysta z ulgi dla młodych, zadeklarował stosowanie podstawowych kosztów uzyskania przychodu oraz korzystanie z pełnej kwoty zmniejszającej podatek (300 zł), znajduje się w pierwszym progu podatkowym oraz nie odprowadza składek na Pracownicze Plany Kapitałowe, jego netto wyniesie 3 510,92 zł.

Porównując dla podanego przykładu pracownika jego wynagrodzenie:

Dane

Minimalne wynagrodzenie od 01.01.2025

Minimalne wynagrodzenie od 01.07.2024 do 31.12.2024

Różnica

brutto

                   4666,00 zł 

                       4300,00 zł 

           366,00 zł 

netto

                    3510,92 zł 

                       3261,53 zł 

           249,39 zł 

łączny koszt pracodawcy

                    5574,94 zł 

                       5137,64 zł 

           437,30 zł 

Webinar: Wynagrodzenia 2025 + certyfikat gwarantowany

REKLAMA

Dla Pracodawców wzrost minimalnego wynagrodzenia za pracę wiąże się ze wzrostem kosztów zatrudnienia pracowników. Zwiększeniu, oprócz samego wynagrodzenia podlegają również składki ZUS oraz świadczenia które są zależne i obliczane na podstawie kwoty minimalnej. Do takich świadczeń należą:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • dodatek za pracę w porze nocnej – pracownikowi, który wykonuje pracę w porze nocnej przysługuje dodatek do wynagrodzenia za każdą godzinę przepracowaną w porze nocnej. Wysokość tego dodatku to  20% stawki godzinowej wynikającej z minimalnego wynagrodzenia za pracę;
  • wynagrodzenie za czas gotowości do pracy i przestój – pracownikowi, który był gotów do świadczenia pracy ale nie wykonywał jej z przyczyn dotyczących pracodawcy, przysługuje wynagrodzenie wynikające z jego osobistego zaszeregowania (określonego stawką miesięczną lub godzinową), a jeżeli taki składnik wynagrodzenia nie został wyodrębniony w  warunkach wynagradzania jest to 60% wynagrodzenia, nie mniej jednak niż wysokość minimalnego wynagrodzenia za płacę;
  • odprawa z tytułu zwolnień grupowych – maksymalna wysokość odprawy nie może przekraczać 15-krotności minimalnego wynagrodzenia za pracę;
  • odszkodowanie za naruszenie zasady równego traktowania w zatrudnieniu, mobbing lub dyskryminację - pracownik, który doznał mobbingu lub wskutek niego rozwiązał umowę o pracę lub wobec której pracodawca naruszył zasadę równego traktowania w zatrudnieniu, ma prawo do odszkodowania w wysokości nie niższej niż minimalne wynagrodzenia za pracę;
  • kwota wolna od potrąceń z wynagrodzenia za pracę –  kwota wolna od potrąceń, to kwota jaka musi pozostać do wypłaty pracownikowi po odliczeniu składek na ubezpieczenia społeczne, zaliczki na podatek oraz wpłat do Pracowniczych Planów Kapitałowych (jeśli pracownik z nich nie zrezygnował). Kodeks Pracy reguluje wysokość kwoty wolnej od potrąceń z uwagi na charakter potrącenia:
  • potrącania sum egzekwowanych z mocy tytułów wykonawczych na pokrycie należności innych niż świadczenie alimentacyjnekwota wolna od potrąceń to 100% wynagrodzenia minimalnego;
  • przy potrąceniach dobrowolnych na rzecz pracodawcy - kwota wolna od potrąceń to 100% wynagrodzenia minimalnego;
  • przy potrącaniu kar porządkowych -  kwota wolna od potrąceń to 90% wynagrodzenia minimalnego;
  • przy potrąceniach dobrowolnych na rzecz podmiotów innych niż pracodawca - kwota wolna od potrąceń to 80% wynagrodzenia minimalnego;
  • przy potrąceniach zaliczek pieniężnych udzielonych pracownikowi - kwota wolna od potrąceń to 75% wynagrodzenia minimalnego;
  • wysokość wpłat dokonywanych w ramach Pracowniczych Planów Kapitałowych.
  • minimalna podstawa wymiaru zasiłku chorobowego, macierzyńskiego, opiekuńczego, wyrównawczego oraz świadczenia rehabilitacyjnego - zasiłek (dla pracownika zatrudnionego w pełnym wymiarze czasu pracy) nie może być niższy od kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę, po odliczeniu kwoty odpowiadającej 13,71% z tego wynagrodzenia ( składki ZUS).

Karolina Woźniczka, specjalistka ds. kadr i płac w Meritoros SA

Podstawa prawna: Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 2023, poz. 1465);

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 12 września 2024 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2025 r;

Ustawa z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa;

Ustawa z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników;

Ustawa z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2020 r. poz. 2207).

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA