Na jakiej podstawie zaksięgować zakup materiałów biurowych, na które nie ma faktury ani paragonu

Joanna Krawczyk
rozwiń więcej
inforCMS
Prowadzę działalność gospodarczą (pkpir + VAT). Na bazarze (gdzie są budki i kioski) zakupiłem sporo materiałów biurowych. Sprzedający nie dał mi ani faktury, ani rachunku, gdyż - jak stwierdził - nie prowadzi firmy. Czy mogę ten wydatek ująć w kolumnie 13 pkpir na podstawie dowodu wewnętrznego?

RADA

Autopromocja

Nie, nie może Pan ująć tego zakupu na podstawie dowodu wewnętrznego. Zakup materiałów biurowych powinien zostać udokumentowany zewnętrznym dokumentem księgowym. Forma tego dokumentu zależy od statusu sprzedawcy. Jeśli nie dysponuje Pan fakturą, rachunkiem, paragonem, umową ani pokwitowaniem (jednak to nie wynika z pytania), to w ogóle nie może Pan ująć tych zakupów w pkpir, ponieważ nie ma żadnego dowodu, który potwierdziłby ich poniesienie.

UZASADNIENIE

Zapisu w pkpir na podstawie dowodu wewnętrznego można dokonać wtedy, gdy dowód dotyczy m.in. zakupu materiałów pomocniczych w jednostkach handlu detalicznego. Pomijając fakt, że zakup nie nastąpił w takiej jednostce, skupić się należy na tym, co należy rozumieć przez pojęcie „materiału pomocniczego”. Zgodnie ze słowniczkiem zawartym w rozporządzeniu w sprawie prowadzenia pkpir materiał pomocniczy to taki materiał, który nie będąc materiałem podstawowym, jest zużywany w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą i bezpośrednio oddaje wyrobowi (w tym także usłudze) swoje właściwości. Tego rodzaju materiały podlegają ujęciu w kolumnie 10 księgi i powinny być uwzględniane w spisie z natury. Takiego rodzaju materiałem mogą więc być np. kosmetyki nabyte przez osobę prowadzącą salon fryzjerski. Służą one bowiem wykonywaniu usług fryzjerskich. Trudno jednak uznać za takie - materiały biurowe, które wprawdzie są związane z funkcjonowaniem firmy, ale jednak najczęściej nie są związane z wykonywaniem konkretnych usług, tylko są zużywane na potrzeby wewnętrzne. Tego rodzaju materiały stanowią „pozostałe wydatki” i jako takie powinny być ujmowane w kolumnie 13 księgi.

Dlatego w opisanej sytuacji nie należy dokumentować zakupów materiałów biurowych na podstawie dowodów wewnętrznych. Zakup ten powinien dokumentować zewnętrzny dowód zakupu, czyli wystawiony przez sprzedawcę. Jeśli jest to osoba prowadząca działalność gospodarczą, to w zależności od tego, czy jest, czy nie podatnikiem VAT, powinna to być faktura VAT albo rachunek. Gdy nie jest to osoba prowadząca działalność gospodarczą (co ma miejsce w tym przypadku), dowodem księgowym potwierdzającym zakup może być umowa kupna-sprzedaży (por. postanowienie Urzędu Skarbowego w Pabianicach z 27 sierpnia 2007 r., nr USIA/415-23/07) albo przynajmniej pokwitowanie przyjęcia zapłaty za określone przedmioty.

Możliwość posłużenia się w tym przypadku takim nietypowym dowodem wynika z przepisów rozporządzenia. Dopuszcza ono bowiem dokonywanie zapisów w pkpir na podstawie dowodów niewymienionych wprost w przepisach, takich jak faktury czy rachunki, pod warunkiem że dowody takie zawierają pewne minimum danych. Wykaz tych danych został wymieniony w § 12 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia. Właśnie na tej podstawie nawet umowa cywilnoprawna, dowód wpłaty lub pokwitowanie mogą stanowić pełnowartościowy dowód księgowy (por. decyzja Izby Skarbowej w Białymstoku z 28 czerwca 2006 r., nr PBI/4110/i/18/MA/06).

Ponadto materiały biurowe mogą być wpisane do księgi na podstawie paragonu. Warunkiem jest jednak, aby paragon zawierał następujące dane: datę, stempel (oznaczenie) sprzedawcy, ilość, cenę jednostkową oraz wartość, za jaką dokonano zakupu. Na odwrocie paragonu kupujący musi podać swoje dane (tj. nazwę i adres) oraz rodzaj (nazwę) zakupionego towaru. Należy zauważyć, że uproszczony sposób dokumentowania zakupu materiałów i niektórych innych wydatków (np. środków czystości, bhp, materiałów biurowych) dotyczy zakupów dokonywanych w jednostkach handlu detalicznego, a nie od osób, które twierdzą, że takiej działalności nie prowadzą. Tylko w takiej sytuacji zakupy mogą być dokumentowane paragonami.

Podsumowując, należy stwierdzić, że jeśli Czytelnik nie dysponuje fakturą, rachunkiem, paragonem, umową ani pokwitowaniem, to nie może ująć tych zakupów w pkpir, ponieważ nie ma żadnego dowodu, który potwierdziłby ich poniesienie.

• § 3 pkt 1 lit. c), § 12 ust. 3 pkt 2, § 14 ust. 2 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 140, poz. 988

Joanna Krawczyk

doradca podatkowy,

właścicielka kancelarii podatkowej

Księgowość
Od kiedy obowiązkowy KSeF? Projekt ustawy przyjęty przez rząd
30 kwi 2024

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który ma na celu przesunięcie obligatoryjnego KSeF na 1 lutego 2026 r. Jak informuje Ministerstwo Finansów, dalsze uproszczenia KSeF, w tym zapowiadane przez resort finansów etapowe wejście w życie KSeF będzie przedmiotem odrębnych prac legislacyjnych.

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT
30 kwi 2024

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni
30 kwi 2024

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?
29 kwi 2024

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

BPO: kto i jak może skorzystać na outsourcingu procesów biznesowych. Co najmniej 20% oszczędności dla większych firm
29 kwi 2024

Usługi centrów BPO (Business Process Outsourcing) są efektywnym narzędziem dla firm. Umożliwiają redukcję kosztów i szybszy rozwój. Dlatego są popularne wśród międzynarodowych firm. Ich skala była jednak za duża dla polskich średnich i dużych firm – od niedawna powstają jednak rozwiązania dopasowane do ich potrzeb.

Obowiązkowy KSeF od lutego 2026 r. Co będzie zawierała ustawa zmieniająca?
29 kwi 2024

Obowiązkowy KSeF dla firm wejdzie w życie od 2026 roku. Ukazał się projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, który przewiduje zmiany w Krajowym Systemie e-Faktur. Nową datę wejścia w życie obligatoryjnego KSeF określa się na dzień 1 lutego 2026 r.

ZUS: Niepełnosprawni przedsiębiorcy mogą w 2024 r. obniżyć roczną składkę zdrowotną. Jak to zrobić? Jakie warunki?
29 kwi 2024

ZUS informuje, że od rozliczenia rocznego za rok 2023, osoby z umiarkowanym lub znacznym stopniem niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne na poniższych zasadach.

pokaż więcej
Proszę czekać...