Co można zaliczyć do wartości początkowej środka trwałego

Bożena Zdunek
rozwiń więcej
inforCMS
Jesteśmy firmą budowlaną. W marcu 2008 r. kupiliśmy rusztowanie (wartość netto - 11 000 zł). W kwietniu tego roku dokupiliśmy do niego dodatkowe elementy (wartość netto - 1000 zł). Jak należy zaksięgować zakup tych elementów przy pełnej księgowości?

RADA

Autopromocja

Jeżeli rusztowanie spełni warunki definicji środków trwałych, należy je zaliczyć do tej kategorii aktywów. Dodatkowe elementy kupione do tego środka trwałego można odpisać bezpośrednio w koszty.

UZASADNIENIE

W branży budowlanej mamy do czynienia z zapleczem budowy, na które składają się m.in.: rusztowania, szalunki przestawne i inne urządzenia wielokrotnego lub jednorazowego użytku, ponadto pomieszczenia biurowe, sanitarne, socjalne, magazynowe, barakowozy, drogi dojazdowe, instalacja wodno-kanalizacyjna, elektryczna, wiaty, ogrodzenie placu budowy. Jeżeli zaplecze budowy jest związane z realizacją tylko jednego obiektu i nie nadaje się do obsługi innych budów, koszty wykonania lub utrzymania tego zaplecza zalicza się bezpośrednio do kosztu wytworzenia danego obiektu.

Jeśli zaplecze budowy w postaci obiektów lub urządzeń służy do wielokrotnego użytkowania, oznacza to, że jest ono wykorzystywane na potrzeby jednostki. Jeżeli obiekty te i urządzenia spełniają wszystkie inne warunki definicji środków trwałych, które w zasadzie są identyczne dla celów podatkowych, należy je wprowadzić do ewidencji środków trwałych. Stawkę amortyzacyjną dla zaplecza budowy, z uwzględnieniem intensywnego używania i zużycia tego zaplecza, ustala się z reguły na okres nieprzekraczający 60 miesięcy (pięć lat). Dla tych grup środków trwałych można też stosować indywidualne stawki amortyzacyjne, obliczone według formuły:

So = (100 : Es) lub Sa = (Wp : Po)

gdzie:

So - roczna stawka amortyzacyjna,

Sa - miesięczna stawka amortyzacyjna,

Es - przewidywany okres używania w latach,

Wp - wartość początkowa zaplecza budowy,

Po - przewidywany okres (w miesiącach) używania zaplecza, mieszczący się w normatywnych cyklach budowy lub w okresie trwania budowy, jeśli jest on krótszy od normatywnego.

Kupione dodatkowe elementy nie zwiększają wartości środka trwałego. Możliwość ulepszenia i modernizacji przewidują zarówno przepisy rachunkowe, jak i przepisy podatkowe. Warunki, które muszą być spełnione, aby wydatki uznać za ulepszenie, sformułowano tylko w przepisach podatkowych.

Wydatki na środek trwały można uznać za ulepszenie, gdy:

• jednostkowa cena nabycia części składowych przekracza wartość 3500 zł,

• w wyniku wymiany części składowej zwiększa się wartość użytkowa środka trwałego w porównaniu z jego wartością z dnia przyjęcia do używania,

• wydatki na środki trwałe zostały poniesione przy przebudowie, adaptacji, rozbudowie, rekonstrukcji lub modernizacji tych środków.

W omawianej sytuacji dokupione elementy rusztowania nie spełniają warunków powodujących wzrost wartości środka trwałego. Można więc przyjąć je na magazyn, a w momencie wydania do użytku odpisać w koszty albo odpisać je bezpośrednio w koszty w momencie zakupu.

Jeżeli jednak firma budowlana jeszcze nie oddała rusztowania do użytku, wtedy elementy dodatkowe będą mogły być doliczone do jego wartości początkowej.

Przykład 1

Spółka budowlana kupiła rusztowanie o wartości netto 11 000 zł. Okres ekonomicznego użytkowania rusztowania ustalono na pięć lat. Dwa lata później spółka dokupiła dodatkowe elementy o wartości 1000 zł netto.

Ewidencja księgowa

1. Zakup rusztowania:

Wn „Środki trwałe w budowie” 11 000

Wn „VAT naliczony” 2 420

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 13 420

2. Przyjęcie środka trwałego do użytkowania:

Wn „Środki trwałe” 11 000

Ma „Środki trwałe w budowie” 11 000

3. Dokonywanie odpisów amortyzacyjnych przez dwa lata: 2 × 2200 zł = 4400 zł

Wn „Amortyzacja środków trwałych” 4 400

Ma „Umorzenie środków trwałych” 4 400

4. Zakup dodatkowych elementów:

Wn „Zużycie materiałów” 1 000

Wn „VAT naliczony” 220

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 1 220

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Przykład 2

W lutym spółka budowlana kupiła rusztowanie o wartości netto 11 000 zł.

Okres ekonomicznego użytkowania rusztowania ustalono na pięć lat.

W marcu spółka dokupiła dodatkowe elementy umożliwiające wykorzystanie rusztowania do większej powierzchni o wartości netto 1000 zł. W momencie zakupu dodatkowych elementów rusztowanie jeszcze nie było oddane do użytku.

Ewidencja księgowa

1. Zakup rusztowania:

Wn „Środki trwałe w budowie” 11 000

Wn „VAT naliczony” 2 420

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 13 420

2. Zakup dodatkowych elementów:

Wn „Środki trwałe w budowie” 1 000

Wn „VAT naliczony” 220

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 1 220

3. Przyjęcie środka trwałego do użytkowania:

Wn „Środki trwałe” 12 000

Ma „Środki trwałe w budowie” 12 000

4. Dokonanie rocznych odpisów amortyzacyjnych:

Wn „Amortyzacja środków trwałych” 2 400

Ma „Umorzenie środków trwałych” 2 400

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 13 i art. 16j ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

• art. 3 ust. 1 pkt 15 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 63, poz. 393

Bożena Zdunek

księgowa

Księgowość
Od kiedy obowiązkowy KSeF? Projekt ustawy przyjęty przez rząd
30 kwi 2024

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który ma na celu przesunięcie obligatoryjnego KSeF na 1 lutego 2026 r. Jak informuje Ministerstwo Finansów, dalsze uproszczenia KSeF, w tym zapowiadane przez resort finansów etapowe wejście w życie KSeF będzie przedmiotem odrębnych prac legislacyjnych.

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT
30 kwi 2024

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni
30 kwi 2024

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?
29 kwi 2024

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

BPO: kto i jak może skorzystać na outsourcingu procesów biznesowych. Co najmniej 20% oszczędności dla większych firm
29 kwi 2024

Usługi centrów BPO (Business Process Outsourcing) są efektywnym narzędziem dla firm. Umożliwiają redukcję kosztów i szybszy rozwój. Dlatego są popularne wśród międzynarodowych firm. Ich skala była jednak za duża dla polskich średnich i dużych firm – od niedawna powstają jednak rozwiązania dopasowane do ich potrzeb.

Obowiązkowy KSeF od lutego 2026 r. Co będzie zawierała ustawa zmieniająca?
29 kwi 2024

Obowiązkowy KSeF dla firm wejdzie w życie od 2026 roku. Ukazał się projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, który przewiduje zmiany w Krajowym Systemie e-Faktur. Nową datę wejścia w życie obligatoryjnego KSeF określa się na dzień 1 lutego 2026 r.

ZUS: Niepełnosprawni przedsiębiorcy mogą w 2024 r. obniżyć roczną składkę zdrowotną. Jak to zrobić? Jakie warunki?
29 kwi 2024

ZUS informuje, że od rozliczenia rocznego za rok 2023, osoby z umiarkowanym lub znacznym stopniem niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne na poniższych zasadach.

pokaż więcej
Proszę czekać...