Jak wprowadzić dodatkowe konto do planu kont organizacji

inforCMS
Ostatnio przeprowadzona kontrola w naszym stowarzyszeniu wykazała, że plan kont jednostki nie jest dostosowany do rozmiarów działalności. Brakuje kont związanych z dostawą i sprzedażą towarów. Otrzymaliśmy polecenie uzupełnienia planu kont. Kto w jednostce jest za to odpowiedzialny?

Organizacje non profit - jako podmioty zobowiązane do prowadzenia ksiąg rachunkowych - powinny posiadać „politykę rachunkowości”, której podstawowym składnikiem jest plan kont. Prawidłowo zdefiniowany plan kont ułatwia zarządzanie organizacją oraz umożliwia rzetelne sporządzenie sprawozdania finansowego. Organizacja może ewoluować i wtedy nawet najprecyzyjniej zdefiniowany plan kont wymaga wprowadzenia nowego konta.

Autopromocja

Istnieje sporo przykładowych planów kont dla organizacji pozarządowych, które zawierają wszystkie konta syntetyczne niezbędne do prawidłowej ewidencji zdarzeń gospodarczych oraz sporządzania sprawozdań finansowych.

Po zapoznaniu się ze specyfiką danej organizacji, należy zdefiniować plan kont umożliwiający ewidencję księgową oraz pozyskiwanie danych do sprawozdań i rozliczeń z urzędami (jeżeli organizacja prowadzi działalność gospodarczą i/lub zatrudnia pracowników).

Zakładowy plan kont jest pisemnym dokumentem ustalanym i aktualizowanym przez kierownika jednostki i zawiera:

• wykaz kont księgi głównej,

• przyjęte zasady klasyfikacji zdarzeń,

• zasady prowadzenia kont ksiąg pomocniczych oraz ich powiązania z kontami księgi głównej.

Dla ułatwienia księgowania i analizy danych do kont syntetycznych powinno się zdefiniować poziomy kont analitycznych.

Przykład Organizacja prowadzi kasę w złotych i w walucie obcej. Konto „Kasa” posiada następującą analitykę:

100-1 „Kasa w walucie polskiej”,

100-2 „Kasa w walucie obcej”.

W praktyce do kont rozrachunków z dostawcami i odbiorcami dołącza się, jako poziom analityki - katalog kontrahentów, a do kont rozrachunków z pracownikami - katalog pracowników. W jednostkach, w których występują transakcje walutowe, do odpowiednich kont dołącza się, jako poziom analityki - katalog walut. Uzupełnianie tego typu analityki nie wymaga odrębnej procedury i dokonywane jest z reguły przez pracownika księgującego zdarzenia na kontach rozrachunkowych. Jeżeli organizacja jest duża i posiada kilkuosobowy dział księgowości, aktualizacji katalogu kontrahentów, pracowników i walut może dokonywać dedykowany pracownik.

Przykład Organizacja zatrudnia 3 pracowników. Konto 231 „Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń” posiada jeden poziom analityki - katalog pracowników:

- 1 „Jan Kowalski”,

- 2 „Piotr Nowak”,

- 3 „Zofia Pawlak”.

 

Nawet najlepiej zdefiniowany plan kont może wymagać rozbudowy lub uzupełnienia. Przyczyny mogą być różne - np. nowe konto bankowe lub rozpoczęcie przez organizację prowadzenia działalności gospodarczej.

Procedura dopisywania kont syntetycznych do planu kont zależy od specyfiki jednostki, struktury zatrudnienia w dziale księgowości oraz kompetencji pracowników tego działu.

W małych organizacjach księgowość prowadzona jest z reguły przez jedną osobę - samodzielną księgową lub przez dedykowanego pracownika biura rachunkowego, obsługującego daną jednostkę. W takim przypadku to osoba księgująca - w porozumieniu z kierownikiem jednostki - dopisuje brakujące konto syntetyczne.

Duże organizacje non profit posiadają rozbudowane działy finansowo-księgowe, gdzie uzupełnianie kont syntetycznych wykonywane jest przez lub na zlecenie głównej księgowej, kierowników działu - również w porozumieniu z kierownikiem jednostki.

Przykład Organizacja CIS rozpoczęła działalność handlową. Dział księgowości składa się z głównej księgowej i dwóch pracowników księgowości. Zgodnie z procedurą wprowadzania dodatkowego konta w jednostce główna księgowa dokonuje uzupełnienia planu kont oraz powiadamia kierownika jednostki o konieczności aktualizacji planu kont stanowiącego element polityki rachunkowości.

Zawsze po dokonaniu zmian w zakładowym planie kont należy pamiętać o aktualizacji dotychczasowej dokumentacji zasad (polityki) rachunkowości.

Aktualizację dokumentacji przyjętych zasad rachunkowości można przeprowadzić w formie zastosowania aneksu lub połączenia dotychczasowych zasad z nowymi, w formie jednolitego tekstu.

Podstawa prawna:

- ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 165, poz. 1316

Hanna Stefańska

Księgowość
Od kiedy obowiązkowy KSeF? Projekt ustawy przyjęty przez rząd
30 kwi 2024

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który ma na celu przesunięcie obligatoryjnego KSeF na 1 lutego 2026 r. Jak informuje Ministerstwo Finansów, dalsze uproszczenia KSeF, w tym zapowiadane przez resort finansów etapowe wejście w życie KSeF będzie przedmiotem odrębnych prac legislacyjnych.

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT
30 kwi 2024

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni
30 kwi 2024

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?
29 kwi 2024

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

BPO: kto i jak może skorzystać na outsourcingu procesów biznesowych. Co najmniej 20% oszczędności dla większych firm
29 kwi 2024

Usługi centrów BPO (Business Process Outsourcing) są efektywnym narzędziem dla firm. Umożliwiają redukcję kosztów i szybszy rozwój. Dlatego są popularne wśród międzynarodowych firm. Ich skala była jednak za duża dla polskich średnich i dużych firm – od niedawna powstają jednak rozwiązania dopasowane do ich potrzeb.

Obowiązkowy KSeF od lutego 2026 r. Co będzie zawierała ustawa zmieniająca?
29 kwi 2024

Obowiązkowy KSeF dla firm wejdzie w życie od 2026 roku. Ukazał się projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, który przewiduje zmiany w Krajowym Systemie e-Faktur. Nową datę wejścia w życie obligatoryjnego KSeF określa się na dzień 1 lutego 2026 r.

ZUS: Niepełnosprawni przedsiębiorcy mogą w 2024 r. obniżyć roczną składkę zdrowotną. Jak to zrobić? Jakie warunki?
29 kwi 2024

ZUS informuje, że od rozliczenia rocznego za rok 2023, osoby z umiarkowanym lub znacznym stopniem niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne na poniższych zasadach.

pokaż więcej
Proszę czekać...