Jak przygotować firmę do badania sprawozdania finansowego. 8 kroków

Gawrońska Joanna
rozwiń więcej
Jak przygotować firmę do badania sprawozdania finansowego. 8 kroków / Shutterstock

Zanim biegły rewident przystąpi do badania sprawozdania finansowego, jednostka powinna odpowiednio się do tego przygotować. Poniżej przedstawione są kroki, które należy podjąć przed rozpoczęciem procesu rewizji.

rozwiń >

Krok 1 - Podjęcie uchwały w sprawie wyboru biegłego rewidenta 

Podjęcie uchwały w sprawie wyboru biegłego rewidenta to istotny krok podejmowany przez organy zarządzające lub właścicielskie jednostek gospodarczych. 

Autopromocja

Podmiot odpowiedzialny za przeprowadzenie audytu jest zatem wybierany uchwałą organu zatwierdzającego sprawozdanie finansowe. Przykładowo, w przypadku spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, audytora wybiera zwykłe zgromadzenie wspólników, z zastrzeżeniem postanowień umowy spółki. Zarząd jednostki nie posiada uprawnień do bezpośredniego wyboru audytora. Jednak po dokonaniu wyboru, zawiera on umowę z wybranym biegłym rewidentem.

Krok 2 - Podpisanie umowy

Kluczowym etapem rozpoczęcia współpracy między firmą a audytorem jest należyte zawarcie umowy dotyczącej badania sprawozdania finansowego. 

Umowa powinna być podpisana wystarczająco wcześnie, aby umożliwić biegłemu rewidentowi skuteczne uczestnictwo w inwentaryzacji.

W ramach umowy obie strony precyzują swoje prawa i obowiązki w trakcie przeprowadzania audytu, ustalają termin zakończenia badania oraz datę wydania opinii na temat sprawozdania finansowego. Dodatkowo, umowa określa również koszty związane z realizacją audytu, które pokrywane są przez badaną jednostkę. 

Szczegółowe postanowienia umowy obejmują także inne kluczowe elementy, mające istotne znaczenie dla przejrzystości i skuteczności procesu audytu.

Krok 3 - Przegląd i uzupełnienie dokumentów stanowiących podstawę zapisów w księgach rachunkowych

Kierownik badanej jednostki powinien zapewnić dostęp biegłemu rewidentowi do:

  • ksiąg rachunkowych,
  • dokumentów stanowiących podstawę dokonanych w nich zapisów,
  • wszelkich innych dokumentów w postaci:
    • istotnych umów handlowych i bankowych, których stroną jest badana jednostka,
    • uchwał z posiedzeń Zarządu, Rady Nadzorczej,
    • innych ważnych dokumentów.

Powinien także udzielić wyczerpujących informacji:

  • wyjaśnień i oświadczeń, które są niezbędne do wydania opinii biegłego rewidenta o badanym sprawozdaniu finansowym jednostki,
  • związanych z przebiegiem badania, z upoważnienia kierownika badanej jednostki, od kontrahentów, banków, radców prawnych badanej jednostki,
  • o terminach spisów z natury składników majątku jednostki.

W przypadku, gdy spółka należy do grupy kapitałowej i jest stroną transakcji z podmiotami powiązanymi, audytor z pewnością będzie chciał się zapoznać z dokumentacją cen transferowych, wymaganą przez ustawę o podatku dochodowym od osób prawnych.

Krok 4 - Aktualizacja polityki rachunkowości

Jednostka powinna dokładnie przeanalizować politykę rachunkowości, która stanowi podstawę rejestracji operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. Przed przystąpieniem do sporządzenia sprawozdania finansowego, w razie konieczności, należy ją zaktualizować. W przypadku decyzji o modyfikacji obowiązujących zasad, należy wdrożyć te zmiany od początku danego roku obrotowego.

Spośród dostępnych rozwiązań przewidzianych w ustawie o rachunkowości jednostka powinna wybierać te, które zapewniają wiarygodność sporządzonego sprawozdania finansowego.

Ważne

Należy pamiętać o tym, żeby w informacji dodatkowej ujawnić wprowadzone w zasadach rachunkowości zmiany oraz ich wpływ na wynik finansowy.

Krok 5 - Analiza sprawności systemu kontroli wewnętrznej

Podczas badania biegły przeprowadza m.in. analizę sprawności systemu kontroli wewnętrznej w oparciu o zidentyfikowane ryzyko działalności jednostki oraz system rachunkowości jednostki.

Podczas weryfikacji systemu kontroli wewnętrznej biegły powinien upewnić się, czy: 

  • jednostka wprowadziła odpowiednie mechanizmy zabezpieczające jej aktywa przed utratą wartości z powodu ich bezprawnego używania,
  • żadne transakcje nie zostały dokonane bez odpowiedniej autoryzacji,
  • wszystkie transakcje są poprawnie księgowane, tj. zgodnie z ustawą o rachunkowości. 

W związku z tym, jednostka powinna przejrzeć oraz ewentualnie zaktualizować obowiązujące dokumenty takie jak instrukcje i regulaminy opisujące procesy kontroli wewnętrznej, a także procedury badania systemów informatycznych. Na podstawie tych dokumentów biegły zapozna się z obowiązującymi w jednostce zasadami oraz przeprowadzi analizę efektywności funkcjonującego w jednostce systemu kontroli wewnętrznej.

Krok 6 - Rozliczenie inwentaryzacji

Umowa z biegłym powinna umożliwiać mu udział w inwentaryzacji. Nawet jeśli biegły nie uczestniczy bezpośrednio w spisie z natury, to konieczne jest, aby zweryfikował jego wyniki. W tym celu należy udostępnić biegłemu dokumentację dotyczącą przeprowadzenia oraz rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych stwierdzonych podczas spisu z natury.

Krok 7 - Analiza zapisów w księgach rachunkowych

Podstawowym zadaniem jednostki przed wizytą biegłego rewidenta jest przygotowanie ksiąg rachunkowych do zamknięcia oraz sporządzenia sprawozdania finansowego. Kluczowymi elementami tego procesu są:

  • wysłanie potwierdzeń sald rozrachunków,
  • uzgodnienie kont rozrachunkowych,
  • dokonanie wycen aktywów i pasywów,
  • ujęcie ewentualnych odpisów aktualizujących,
  • utworzenie rezerw itp.

Dodatkowo, w przypadku występowania aktywów i pasywów w walucie obcej istotne jest ujęcie skutków wyceny bilansowej rozrachunków i kont walutowych. 

Należy także zidentyfikować pozycje, które wymagają utworzenia rezerw. 

Dopiero po przeprowadzeniu analizy kont i wyjaśnieniu wszelkich niejasności można przystąpić do sporządzenia sprawozdania finansowego, które zostanie przedstawione biegłemu rewidentowi.

Krok 8 - Wsparcie pracowników

Skuteczne przeprowadzenie badania sprawozdania finansowego wymaga współpracy audytora z pracownikami firmy. W przypadku, gdy badana jednostka posiada własny dział księgowości, audyt zazwyczaj odbywa się na miejscu, w siedzibie firmy. W takiej sytuacji biegły współpracuje z głównym księgowym oraz innymi pracownikami działu księgowości. 

Natomiast, jeśli firma zleciła prowadzenie ksiąg rachunkowych zewnętrznemu biuru rachunkowemu, badanie przeważnie odbywa się poza siedzibą firmy, tam, gdzie prowadzone są księgi rachunkowe. Wówczas to pracownicy biura rachunkowego obsługują audytorów.

Poza pracownikami zajmującymi się księgowością, biegli zazwyczaj kontaktują się również z kierownikiem jednostki oraz innymi osobami w firmie, które mogą wyjaśnić pojawiające się w trakcie badania wątpliwości. Dlatego ważne jest umożliwienie biegłemu rozmowy z prawnikiem, doradcą podatkowym, informatykiem, a także z kierownikami poszczególnych działów operacyjnych. Warto już na początku badania przygotować harmonogram tych spotkań.

Joanna Gawrońska, biegły rewident

 

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

oprac. Kinga Olszacka
rozwiń więcej
Księgowość
Od kiedy KSeF?
08 maja 2024

KSeF będzie przesunięty. Od kiedy Krajowy System e-Faktur zacznie obowiązywać zgodnie z projektem ustawy?

Ryczałt za używanie prywatnego auta do celów służbowych a PIT. NSA: nie trzeba płacić podatku od zwrotu wydatków
08 maja 2024

W wyroku z 14 września 2023 r. (sygn. akt II FSK 2632/20) Naczelny Sąd Administracyjny zakwestionował stanowisko organów podatkowych i uznał, że świadczenie wypłacone pracownikowi jako zwrot wydatków – nie jest przychodem ze stosunku pracy. A zatem nie trzeba od takiego zwrotu wydatków płacić podatku dochodowego. W tym przypadku chodziło o ryczałt samochodowy za jazdy lokalne wypłacany pracownikowi z tytułu używania przez niego prywatnego samochodu do celów służbowych. Niestety NSA potrafi też wydać zupełnie inny wyrok w podobnej sprawie.

Ulga dla seniorów w 2024 roku - zasady stosowania. Limit zwolnienia, przepisy, wyjaśnienia fiskusa
08 maja 2024

Ulga dla seniorów, to tak naprawdę zwolnienie podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych, dla dochodów uzyskiwanych przez seniorów, którzy pozostali na rynku pracy mimo osiągnięcia wieku emerytalnego. Jaki jest limit tego zwolnienia i jakich rodzajów dochodu dotyczy?

Odroczenie obowiązkowego KSeF. Projekt nowelizacji po pierwszym czytaniu w Sejmie - przesłany do komisji
08 maja 2024

Rządowy projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przesuwającej wdrożenie obowiązkowego dla wszystkich podatników VAT Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r., został po sejmowym pierwszym czytaniu w środę 8 maja 2024 r., przesłany do Komisji Finansów Publicznych. Obowiązujące obecnie przepisy zakładają, że KSeF ma obowiązywać od 1 lipca bieżącego roku. 

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów
07 maja 2024

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Zmiana danych nabywcy na fakturze. Faktura korygująca, nota korygująca, terminy, ujęcie w ewidencji i JPK VAT
08 maja 2024

Jak zgodnie z prawem dokonać zmiany danych nabywcy na fakturze? Kiedy można wystawić fakturę korygującą, a kiedy notę korygującą? Co z błędną fakturą w JPK_VAT?

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów
07 maja 2024

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Jak rozliczyć kartę podarunkową dla pracownika? Podatki, składki, księgowanie
07 maja 2024

Karty podarunkowe to coraz popularniejszy benefit pracowniczy. Najczęściej wręcza się go okazjonalnie jako prezent świąteczny. To też narzędzie doceniania, które można wykorzystywać z innych okazji: jubileuszy, Dnia Dziecka, Dnia Kobiet, świąt branżowych czy jako specjalne nagrody pracownicze. Sprawdź, czy karty podarunkowe wiążą się z obowiązkiem podatkowym i jak je rozliczyć. 

Transport drogowy 2024 – zmiana przepisów dot. pojazdów wynajmowanych
07 maja 2024

Gotowy jest projekt ustawy, który umożliwi przewoźnikom prowadzącym działalność na terytorium Polski na czasowe korzystanie z pojazdu najmowanego, zarejestrowanego na terytorium innego państwa UE. Do tej pory nasz kraj nie dopuszczał takiej możliwości, obecnie chcemy dostosować polskie prawo do unijnego. Najmowanie pojazdów niesie ze sobą szereg korzyści, które mogą poprawić elastyczność operacyjną firm transportowych. 

Ceny prądu w górę o 30% a gazu o 15% - od lipca 2024 r. w Polsce. Jak wpłynie to na inflację?
07 maja 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska szacuje, że na mocy projektowanej ustawy o bonie energetycznym (zakładającej częściowe "odmrożenie" cen za energię elektryczną i gaz), od 1 lipca 2024 r. dla odbiorców taryfowanych rachunki za energię elektryczną mogą wzrosnąć o 29 proc., a za gaz o 15 proc. - o ile zajdzie odpowiednie obniżenie cen w taryfach. Proponowanie przez MKiŚ częściowe odmrożenie cen prądu i gazu podbije ścieżkę inflacji o ok. 1 pp., a CPI w grudniu może wynieść ok. 5,5 proc. - oceniają ekonomiści ING. Zdaniem ministra finansów Andrzeja Domańskiego działania osłonowe w zakresie cen energii (np. bon energetyczny) spowodują, że średnioroczna inflacja CPI w Polsce może być niższa przynajmniej o 1 pkt proc. w 2024 r. i o ok. 0,9 pkt. proc. w 2025 r. niż zakładają prognozy zawarte w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa.

pokaż więcej
Proszę czekać...