Jak zaksięgować wymianę części wyposażenia środka trwałego

Justyna Nieckarz
rozwiń więcej
inforCMS
W wyniku awarii/uszkodzenia straciliśmy część wyposażenia jednego ze środków trwałych. Naprawa uszkodzonego elementu jest nieopłacalna. Ponieważ bez tego wyposażenia środek trwały nie może spełniać swojej funkcji, uzupełniliśmy je w tym miesiącu. Jak to zaksięgować? W księgach mam wartość środka trwałego w wysokości 15 tys. zł, w całości umorzoną. Ciężko oszacować, jaką część środka trwałego stanowią uszkodzone elementy. Wartość zakupionego wyposażenia to 5 tys. zł. Czy należy ująć ją bezpośrednio w koszty w miesiącu zakupu, czy muszę zwiększać wartość środka trwałego?

JUSTYNA NIECKARZ

Autopromocja

ekspert z Kancelarii Podatkowej Awans

Środek trwały, zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 15 ustawy o rachunkowości, to rzeczowe aktywo trwałe o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż jeden rok, kompletne, zdatne do użytku i przeznaczone na potrzeby jednostki. W myśl art. 32 ustawy o rachunkowości od środków trwałych dokonuje się odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych drogą systematycznego, planowego rozłożenia jego wartości początkowej na ustalony okres amortyzacji. Rozpoczęcie amortyzacji następuje nie wcześniej niż po przyjęciu środka trwałego do używania, nie później niż do chwili zrównania wartości odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych z wartością początkową środka trwałego. Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych, jeżeli środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku adaptacji bądź modernizacji, wartość początkową tych środków powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie, w tym także wydatków na nabycie części składowych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 3,5 tys. zł. Środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy wydatki przekraczają kwotę 3,5 tys. zł w danym roku podatkowym i powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania. Zgodnie z postanowieniem naczelnika Urzędu Skarbowego w Wejherowie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z 25 października 2006 r. nie każdy wydatek poniesiony na środek trwały stanowi o jego ulepszeniu. Istotne znaczenie ma charakter wydatków poniesionych na środek trwały. Jeżeli wydatki te będą miały charakter odtworzeniowy, przywracający jedynie pierwotną zdolność użytkową tego środka, a niepowodujące zwiększenia tejże wartości użytkowej - można w całości zaliczyć je do kosztów uzyskania przychodów, bez względu na wielkość tych wydatków. Natomiast ponosząc w przypadku wydatków wykraczających poza charakter odtworzeniowy, powodujących zwiększenie zdolności użytkowej środka trwałego, mamy do czynienia z pojęciem ulepszenia, adaptacji bądź modernizacji. Z przedstawionego pytania wynika, że odpisy amortyzacyjne zrównały się z wartością początkową środka trwałego, a w wyniku uszkodzenia części środka trwałego nie mógł on spełniać swojej dotychczasowej funkcji. W celu przywrócenia pierwotnych zdolności dokupiono część składową środka trwałego. Wydatek taki nie powinien zatem być uznany za ulepszenie środka trwałego i tym samym nie podnosi wartości środka trwałego. Powinien być on rozpoznany jako koszt uzyskania przychodu w miesiącu ujęcia dowodu księgowego w księgach.


PODSTAWA PRAWNA

• Art. 3 ust. 1 pkt 15 ustawy o rachunkowości (Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.).

 

Księgowość
Od kiedy obowiązkowy KSeF? Projekt ustawy przyjęty przez rząd
30 kwi 2024

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który ma na celu przesunięcie obligatoryjnego KSeF na 1 lutego 2026 r. Jak informuje Ministerstwo Finansów, dalsze uproszczenia KSeF, w tym zapowiadane przez resort finansów etapowe wejście w życie KSeF będzie przedmiotem odrębnych prac legislacyjnych.

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT
30 kwi 2024

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni
30 kwi 2024

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?
29 kwi 2024

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

BPO: kto i jak może skorzystać na outsourcingu procesów biznesowych. Co najmniej 20% oszczędności dla większych firm
29 kwi 2024

Usługi centrów BPO (Business Process Outsourcing) są efektywnym narzędziem dla firm. Umożliwiają redukcję kosztów i szybszy rozwój. Dlatego są popularne wśród międzynarodowych firm. Ich skala była jednak za duża dla polskich średnich i dużych firm – od niedawna powstają jednak rozwiązania dopasowane do ich potrzeb.

Obowiązkowy KSeF od lutego 2026 r. Co będzie zawierała ustawa zmieniająca?
29 kwi 2024

Obowiązkowy KSeF dla firm wejdzie w życie od 2026 roku. Ukazał się projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, który przewiduje zmiany w Krajowym Systemie e-Faktur. Nową datę wejścia w życie obligatoryjnego KSeF określa się na dzień 1 lutego 2026 r.

ZUS: Niepełnosprawni przedsiębiorcy mogą w 2024 r. obniżyć roczną składkę zdrowotną. Jak to zrobić? Jakie warunki?
29 kwi 2024

ZUS informuje, że od rozliczenia rocznego za rok 2023, osoby z umiarkowanym lub znacznym stopniem niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne na poniższych zasadach.

pokaż więcej
Proszę czekać...