Czym różnią się bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów od rezerw

Izabela Grochola
rozwiń więcej
inforCMS
Nasza spółka dokonuje sprzedaży towarów, na które udziela 12-miesięcznej gwarancji. Czy przewidywany koszt przyszłych napraw powinien stanowić tytuł do utworzenia rezerwy, czy też dokonania biernego rozliczenia międzyokresowego kosztów? W jaki sposób można rozróżnić te dwie kategorie i w jaki sposób wykazywać je w bilansie? Proszę o przedstawienie przykładu sposobu ujęcia oraz rozliczenia kosztów napraw gwarancyjnych w księgach rachunkowych spółki.

Autopromocja

RADA

Przewidywany koszt przyszłych napraw z tytułu udzielonych gwarancji powinien zostać ujęty w księgach rachunkowych jako bierne rozliczenie międzyokresowe kosztów. W bilansie wykazuje się je w pasywach w pozycji B.I.3 - Pozostałe rezerwy. W odróżnieniu od rezerw rozliczenia międzyokresowe wiążą się z podstawową działalnością jednostki, a koszt ich utworzenia obciąża koszty rodzajowe lub kalkulacyjne. Szczegóły - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Obowiązek tworzenia rezerw oraz rozliczeń międzyokresowych wynika z nadrzędnych zasad rachunkowości - tj. zasady współmierności (w przypadku RMK - art. 6 ust. 2 ustawy o rachunkowości) oraz zasady ostrożności (w przypadku rezerw - art. 7 ustawy o rachunkowości).

Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów

Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów związane są z podstawową działalnością jednostki. Zgodnie z zapisami art. 39 ust. 2 ustawy o rachunkowości jednostki dokonują biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów w wysokości prawdopodobnych zobowiązań przypadających na bieżący okres sprawozdawczy, wynikających w szczególności:

1) ze świadczeń wykonanych na rzecz jednostki przez kontrahentów jednostki, a kwotę zobowiązania można oszacować w sposób wiarygodny,

2) z obowiązku wykonania, związanych z bieżącą działalnością, przyszłych świadczeń wobec nieznanych osób, których kwotę można oszacować, pomimo że data powstania zobowiązania nie jest jeszcze znana, w tym z tytułu napraw gwarancyjnych i rękojmi za sprzedane produkty długotrwałego użytku.

Polecamy: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)
Autorzy: prof. dr hab Irena Olchowicz, dr Agnieszka Tłaczała, dr Wanda Wojas, Ewa Sobińska, Katarzyna Kędziora, Justyna Beata Zakrzewska, dr Gyöngyvér Takáts

Celem ich utworzenia jest więc prawidłowe odzwierciedlenie w sprawozdaniu finansowym kosztów i zobowiązań, wynikających najczęściej z tytułu zrealizowanych na rzecz jednostki dostaw lub usług, w sytuacji gdy nie dysponuje ona jeszcze fakturami od dostawców z tego tytułu.

Rezerwy

Przykładowe tytuły, dla których należy tworzyć rezerwy, zostały z kolei określone w art. 35d ust. 1 ustawy o rachunkowości. W myśl tego artykułu rezerwy tworzy się na pewne lub o dużym stopniu prawdopodobieństwa przyszłe zobowiązania, których kwotę można w sposób wiarygodny oszacować, a w szczególności na straty z transakcji gospodarczych w toku, w tym z tytułu udzielonych gwarancji, poręczeń, operacji kredytowych, skutków toczącego się postępowania sądowego. Ponadto rezerwy należy tworzyć też na przyszłe zobowiązania spowodowane restrukturyzacją, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów spółka jest zobowiązana do jej przeprowadzenia.

Tak więc tytuły do utworzenia rezerw nie są związane z podstawową działalnością jednostki.

WAŻNE!

Jeżeli:

• oszacowanie dotyczy kosztów podstawowej działalności jednostki dotyczących bieżącego okresu - tworzymy bierne RMK,

• oszacowanie dotyczy kosztów związanych z mogącym zaistnieć w przyszłości zagrożeniem poniesienia strat niewynikających z podstawowej działalności jednostki - tworzymy rezerwy.

Ujęcie w księgach rachunkowych i bilansie

Biernych rozliczeń międzyokresowych dokonuje się w ciężar kosztów działalności podstawowej. Z kolei tworzone rezerwy, w zależności od okoliczności, z którymi ich utworzenie się wiąże, obciążają pozostałe koszty operacyjne, koszty finansowe lub straty nadzwyczajne.

Pomimo że bierne RMK różnią się swoim charakterem od rezerw, na dzień bilansowy podlegają one wykazaniu w pasywach bilansu w pozycji B.I.3 - Pozostałe rezerwy. Z kolei właściwe rezerwy ujmowane są w pasywach w pozycji B.I - przy czym konkretna pozycja, w której zostaną ujęte, zależy od tytułu, na który utworzono rezerwę.

RMK i rezerwy a podatek dochodowy

Należy również zaznaczyć, że zarówno utworzonych rezerw, jak i kosztów związanych z biernymi RMK nie należy zaliczać do kosztów uzyskania przychodów. W rachunku podatkowym, na zasadach ogólnych, ujmuje się jedynie faktycznie poniesione koszty związane z utworzonymi rezerwami i rozliczeniami.

PRZYKŁAD

Na koniec 2006 r. spółka oszacowała na 120 000 zł przewidywany koszt napraw z tytułu udzielonych gwarancji na sprzedane towary. W ciągu 2007 r. faktycznie poniesiony koszt napraw wyniósł 98 000 zł. Niewykorzystana część rezerwy została rozwiązana.

Wariant 1. (spółka ewidencjonuje koszty na kontach zespołu 4 i 5)

1. Utworzenie rezerwy na koszty napraw gwarancyjnych

Wn konto zespołu 5 120 000,00 zł

Ma konto 640„Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów” 120 000,00 zł

2. Faktycznie poniesione koszty napraw gwarancyjnych

Wn konta zespołu 4 98 000,00 zł

Ma konta zespołu 1, 2, 3 98 000,00 zł

oraz zapis równoległy:

Wn konto zespołu 5 98 000,00 zł

Ma konto 490„Rozliczenie kosztów” 98 000,00 zł

3. Rozliczenie utworzonej rezerwy

Wn konto 640„Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów” 98 000,00 zł

Ma konto zespołu 5 98 000,00 zł

4. Rozwiązanie niewykorzystanej części rezerwy

Wn konto 640„Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów” 22 000,00 zł

Ma konto zespołu 5 22 000,00 zł

Wariant 2. (spółka ewidencjonuje koszty jedynie na kontach zespołu 4)

1. Utworzenie rezerwy na koszty napraw gwarancyjnych

Wn konto 490„Rozliczenie kosztów” 120 000,00 zł

Ma konto 640„Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów” 120 000,00 zł

2. Faktycznie poniesione koszty napraw gwarancyjnych

Wn konta zespołu 4 98 000,00 zł

Ma konta zespołu 1, 2, 3 98 000,00 zł

3. Rozliczenie utworzonej rezerwy

Wn konto 640„Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów” 98 000,00 zł

Ma konto 490„Rozliczenie kosztów” 98 000,00 zł

4. Rozwiązanie niewykorzystanej części rezerwy

Wn konto 640„Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów” 22 000,00 zł

Ma konto 490„Rozliczenie kosztów” 22 000,00 zł

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 6 ust. 2, art. 7, art. 35d ust. 1, art. 39 ust. 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

Izabela Grochola

główna księgowa w spółce z o.o.

Księgowość
Od kiedy obowiązkowy KSeF? Projekt ustawy przyjęty przez rząd
30 kwi 2024

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który ma na celu przesunięcie obligatoryjnego KSeF na 1 lutego 2026 r. Jak informuje Ministerstwo Finansów, dalsze uproszczenia KSeF, w tym zapowiadane przez resort finansów etapowe wejście w życie KSeF będzie przedmiotem odrębnych prac legislacyjnych.

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT
30 kwi 2024

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni
30 kwi 2024

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?
29 kwi 2024

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

BPO: kto i jak może skorzystać na outsourcingu procesów biznesowych. Co najmniej 20% oszczędności dla większych firm
29 kwi 2024

Usługi centrów BPO (Business Process Outsourcing) są efektywnym narzędziem dla firm. Umożliwiają redukcję kosztów i szybszy rozwój. Dlatego są popularne wśród międzynarodowych firm. Ich skala była jednak za duża dla polskich średnich i dużych firm – od niedawna powstają jednak rozwiązania dopasowane do ich potrzeb.

Obowiązkowy KSeF od lutego 2026 r. Co będzie zawierała ustawa zmieniająca?
29 kwi 2024

Obowiązkowy KSeF dla firm wejdzie w życie od 2026 roku. Ukazał się projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, który przewiduje zmiany w Krajowym Systemie e-Faktur. Nową datę wejścia w życie obligatoryjnego KSeF określa się na dzień 1 lutego 2026 r.

ZUS: Niepełnosprawni przedsiębiorcy mogą w 2024 r. obniżyć roczną składkę zdrowotną. Jak to zrobić? Jakie warunki?
29 kwi 2024

ZUS informuje, że od rozliczenia rocznego za rok 2023, osoby z umiarkowanym lub znacznym stopniem niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne na poniższych zasadach.

pokaż więcej
Proszę czekać...