Biuro rachunkowe - umowa z klientem na prowadzenie rozliczeń podatkowych [Wzór]

Biuro rachunkowe - umowa z klientem na prowadzenie rozliczeń podatkowych [Wzór] / INFOR

Co powinna zawierać umowa biura rachunkowego z klientem na prowadzenie rozliczeń podatkowych? Jak zawrzeć dobrą umowę z klientem? Dlaczego warto przed podpisaniem umowy omówić ją dokładnie z klientem?

Elementy dobrej współpracy biznesowej biura rachunkowego z klientem – warunki umowy, wynagrodzenie

W trakcie nawiązywania współpracy przez biuro rachunkowe z klientem należy określić konkretne jej warunki. Do tego służy umowa. Zanim zostanie jednak podpisana, należy ją szczegółowo omówić z klientem, wskazać mu, co zawiera, i wyjaśnić, jak będzie wyglądała współpraca.

Podstawowe elementy dobrej współpracy to:

Autopromocja

1. Współpraca biznesowa, partnerstwo.

Ustalenie warunków współpracy i respektowanie zapisów przez obie strony umowy zapewni dobrą współpracę. Trzeba wracać do zapisów umowy i przypominać je na każdym etapie współpracy, co zapobiega nieporozumieniom.

2. Ustalenie elementów mających wpływ na wysokość wynagrodzenia.

Nowego klienta należy informować, a stałym klientom od czasu do czasu przypominać, że stawka wynagrodzenia za usługi biura nie wynika wyłącznie z liczby księgowanych dokumentów, ale zawiera również wiele istotnych elementów, między innymi takich jak:
- stale aktualizowana wiedza podatkowa,
- zrozumienie procesów biznesowych przedsiębiorców,
- terminowość,
- przejrzystość zasad współpracy,
- reagowanie na potrzeby klienta,
- budowanie i zarządzanie zespołem specjalistów,
- analiza danych i wyciąganie wniosków na podstawie zaksięgowanych dokumentów,
- dostęp do niezbędnych informacji w godzinach pracy biura lub on-line w każdym czasie,
- wizerunek biura w internecie,
-  renoma na rynku.

Stawka wynagrodzenia ma być adekwatna do poziomu usług, jakie świadczysz. Nie może być za niska ani za wysoka. Klient, który szuka tanich usług, nie jest Twoim klientem. Ceń się! Szanuj swoją wiedzę! Jeżeli jeszcze masz opory i myślisz, że nie dasz rady, bo w Twojej okolicy wszyscy świadczą usługi w niższej cenie, to zrób chociaż pierwszy krok.

Przygotuj dobrą umowę na prowadzenie rozliczeń podatkowych, a potem nie rób od razu podwyżek podstawowej stawki wynagrodzenia, lecz wprowadź wiele różnych niedrogich usług dodatkowych. Nie rób klientowi wszystkiego w jednej ryczałtowej cenie, na podstawie liczby dokumentów księgowych.

Podawanie ceny usług tylko w oparciu o liczbę dokumentów nie jest dobrym pomysłem. W ten sposób przekazujesz klientowi informację, że księgowość to wklepywanie faktur czy, jeszcze gorzej, zaciąganie ich z pliku. Bo to przecież samo się robi, więc za co płacić! Wklepywanie, zaciąganie, wgrywanie, wczytywanie to czynności proste i prowokują do stosowania niskich stawek. Podobnie jest przy ustalaniu ceny na podstawie czasu obsługi klienta. Im sprawniejszy księgowy, tym czas obsługi krótszy i mniej czasu poświęca na księgowanie. Czyli czas też nie może być jedynym wyznacznikiem wysokości honorarium za usługi księgowe.

Wyceń odpowiednio swoje usługi i zapamiętaj oraz powtarzaj sobie poniższe zdanie za każdym razem, gdy klient targuje się o cenę: Nie stać mnie na klienta, którego nie stać na mnie!

Dobrą praktyką jest przekazanie przyszłemu klientowi tych wszystkich informacji, zanim podejmiemy rozmowę o współpracy. Niech wie, z kim będzie miał do czynienia. Przyzwyczajajmy go od pierwszego kontaktu, że istotą współpracy z biurem jest bezpieczeństwo jego biznesu.

Przy okazji wspomnę, że słowa „cena za usługi biura” lepiej zastąpić innymi, takimi jak: wynagrodzenie, honorarium czy stawka. Słowa te wydają się bardziej adekwatne, bo nie zachęcają do negocjowania ceny. Określenie „podstawowe wynagrodzenie” czy „honorarium” niejako samo wskazuje na to, że klientowi oferujemy profesjonalne usługi w naszym biurze rachunkowym, i podnosi ich wartość. Klient płaci za jakość, pewność, zaufanie. A stawki dotyczyć mogą zadań dodatkowo płatnych, czyli tych, które wykonujemy poza ramami głównej umowy współpracy.

3. Wszystko zgodnie z zawartą umową. Konieczne elementy umowy biura rachunkowego z klientem

Każda umowa o prowadzenie rozliczeń podatkowych powinna określać co najmniej:
- strony umowy,
- przedmiot umowy,
- przechowywanie dokumentów,
- poufność,
- zobowiązania stron umowy,
- odpowiedzialność stron,
- wysokość wynagrodzenia,
- ustanowienie pełnomocnika,
- wypowiedzenie umowy,
- zakaz konkurencji,
- postanowienia końcowe.

Ważne

WAŻNE! 
Umowę sporządzamy na czas wojny, a nie na czas pokoju.

Tabela 17. Elementy umowy o prowadzenie rozliczeń podatkowych

Lp.Elementy umowyOpis
1.Strony umowynazwa, adres, numer NIP oraz imię i nazwisko osoby reprezentującej zarówno biuro rachunkowe, jak i klienta
2.Przedmiot umowyuzgodnienie rodzaju prowadzonych urządzeń księgowych (tj. ksiąg i ewidencji), na podstawie których obliczone zostaną podatki
3.Przechowywanie dokumentówwskazanie strony i czasu, w którym będzie ona przechowywała dokumenty księgowe
4.Poufnośćzapewnienie klientowi zachowania w tajemnicy wszelkich informacji uzyskanych podczas współpracy i po jej zakończeniu
5.Zobowiązania stron umowywskazanie konkretnych obowiązków klientów i biura rachunkowego. Każde zlecenie zlecone poza wskazanymi ramami może być przyjęte do realizacji przez biuro w formie dodatkowo płatnego zlecenia
6.Odpowiedzialność stronwyraźnie zaakcentowana zależność, że jeśli klient dostarczy do biura wadliwe dokumenty księgowe, to biuro nie ponosi za to odpowiedzialności, tj. za sporządzenie wadliwych urządzeń księgowych (tj. ksiąg i ewidencji)
7.Wysokość wynagrodzeniainformacja o sposobie ustalania stawki wynagrodzenia miesięcznego, terminów jej aktualizacji, możliwości zmiany jej wysokości, wskazany termin zapłaty oraz informacja, że wykaz stawek wynagrodzenia stanowi załącznik do umowy
8.Ustanowienie pełnomocnikaosoby do działania w imieniu klienta przed urzędami administracji państwowej i samorządowej, a w szczególności przed organami podatkowymi
9.Wypowiedzenie umowywskazanie terminu wypowiedzenia oraz wskazanie przyczyn, które umożliwiają rozwiązanie umowy bez okresu wypowiedzenia
10.Zakaz konkurencjizapis utrudniający pracownikowi i klientowi nawiązanie współpracy poza biurem rachunkowym
11.Postanowienia końcoweWskazanie, kto informuje urząd skarbowy o zawarciu współpracy, jak można zmienić warunki umowy i kto umowę otrzymuje

Wzór 31. Umowa o prowadzenie rozliczeń podatkowych

U M O W A

o prowadzenie rozliczeń podatkowych

zawarta w dniu …………… r. pomiędzy ...... (nazwa podmiotu, adres), NIP: ……………… reprezentowaną przez (imię i nazwisko), zwaną dalej Zleceniodawcą, a ………………………………………………………………..., NIP: ………………..., reprezentowaną przez ………………………………….. PESEL: ……………………..., zwaną dalej Kancelarią.

§ 1

Przedmiotem niniejszej umowy jest prowadzenie urządzeń księgowych dających podstawę wyliczenia podatków w zakresie (niepotrzebne skreślić): księgi handlowe, podatkowa księga przychodów i rozchodów, ewidencja zryczałtowanego podatku dochodowego, ewidencje dla potrzeb podatku od towarów i usług.

§ 2

Strony ustalają, że papierowe dokumenty, o których mowa w § 4 ust. 1 niniejszej umowy, będą przechowywane w siedzibie Kancelarii. W każdym czasie, na pisemne zawiadomienie Kancelarii, Zleceniodawca odbierze ww. dokumenty w terminie 7 dni od otrzymania zawiadomienia lub zleci odpłatne ich przechowywanie.

§ 3

Kancelaria oświadcza, że informacje uzyskane w związku z wykonywaniem niniejszej umowy mają charakter poufny i nie będą ujawnione ani w czasie trwania umowy, ani po jej zakończeniu.

§ 4

1. Zleceniodawca zobowiązuje się do:

a) właściwego pod względem formalnym i rzetelnego pod względem merytorycznym dokonywania i dokumentowania operacji gospodarczych będących podstawą wpisów dokonywanych przez Kancelarię w księgach i ewidencjach;

b) przedkładania w Kancelarii kompletu dokumentów księgowych stanowiących podstawę zapisów w księgach i ewidencjach w terminie do 7 dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego te dokumenty dotyczą. Przekazanie dokumentów będzie się odbywać elektronicznie lub/i osobiście [lub osoba upoważniona] za protokołem przekazania podpisanym przez obie strony, wyszczególniającym rodzaj i liczbę dokumentów;

c) do zapłaty Kancelarii dodatkowego wynagrodzenia, jeśli komplet dokumentów zostanie dostarczony po terminie. Wysokość dodatkowego wynagrodzenia znajduje się w wykazie stawek wynagrodzenia, stanowiącym integralną część umowy;

d) w przypadku braku obowiązku ewidencjonowania obrotów za pomocą kasy rejestrującej, wpisywania obrotów gotówkowych (sprzedaż bezrachunkowa) w Ewidencji Sprzedaży na koniec każdego dnia lub przed rozpoczęciem pracy w dniu następnym;

e) niezwłocznego informowania Kancelarii o wszelkich zdarzeniach mogących mieć wpływ na świadczone usługi;

f) przechowywania oryginalnych dokumentów księgowych w formie papierowej odebranych z Kancelarii w okresie 5 lat, licząc od końca roku, w którym zostało złożone zeznanie podatkowe.

2. Kancelaria zobowiązuje się do:

a) sporządzania urządzeń księgowych, deklaracji podatkowych oraz plików JPK na podstawie tych urządzeń księgowych, za każdy miesiąc obrachunkowy zgodnie z obowiązującymi przepisami,

b) złożenia ww. deklaracji i plików JPK we właściwym urzędzie skarbowym w terminach ustalonych ustawowo, z zastrzeżeniem, że nie dotyczy to przypadku, gdy umowa została zawieszona lub zakończona na podstawie § 8 pkt 4 i 5.

c) poinformowania drogą elektroniczną Zleceniodawcy o wysokości podatków do zapłacenia.

§ 5

1. Kancelaria ponosi pełną odpowiedzialność za rzetelność urządzeń księgowych, deklaracji podatkowych oraz plików JPK sporządzonych w oparciu o te urządzenia księgowe, na podstawie dokumentów i informacji dostarczonych zgodnie z wymogami określonymi w § 4 pkt 1.

2. Niewywiązywanie się przez Zleceniodawcę z obowiązków określonych w § 4 pkt 1a, pkt 1d i pkt 1e zwalnia Kancelarię od odpowiedzialności za wynikłą z tego tytułu szkodę. Kancelaria nie bada ani nie bierze odpowiedzialności za autentyczność dostarczonych dokumentów i nie odpowiada za nieprawidłowości wynikające z nierzetelnych lub niezgodnych ze stanem faktycznym informacji dostarczonych przez Zleceniodawcę.

§ 6

1. Wysokość wynagrodzenia za usługi objęte niniejszą umową ustala się w wysokości wynikającej z liczby dostarczanych dokumentów księgowych oraz nakładu pracy. Wykaz stawek wynagrodzenia za usługi Kancelarii stanowi integralną część niniejszej umowy.

2. Podstawowa stawka wynagrodzenia za usługę jest aktualizowana dwa razy każdego roku: 1 marca oraz 1 września. Podstawą aktualizacji jest średnia liczba dokumentów z poprzedniego półrocza oraz nakład pracy.

3. Wynagrodzenie, w przypadkach uzasadnionych nakładem pracy poniesionym przez Kancelarię przy realizacji umowy, może ulec zmianie zgodnie z okresem wypowiedzenia lub za obopólną pisemną zgodą w każdym czasie.

4. Zleceniodawca ma obowiązek uregulować należność wynikającą z faktury za usługi Kancelarii do dnia 7 każdego miesiąca (bez wezwania). Należność może być wniesiona gotówką, kartą płatniczą w siedzibie Kancelarii lub przelewem.

5. Za zobowiązania nieuregulowane w terminie będą naliczane odsetki karne w wysokości ustawowej.

§ 7

Zleceniodawca umocowuje z prawem substytucji pełnomocnika wskazanego przez Kancelarię do działania w swoim imieniu przed urzędami administracji państwowej i samorządowej, a w szczególności przed organami podatkowymi, do składania oświadczeń woli dotyczących zobowiązań podatkowych.

§ 8

Umowa zostaje zawarta na czas nieokreślony.

1. Obowiązuje minimalny 3-miesięczny termin wypowiedzenia. Ostatni dzień trwania umowy przypada na dzień zakończenia miesiąca.

2. Strony obowiązuje pisemny tryb wypowiadania umowy pod rygorem nieważności.

3. Umowa może zostać wypowiedziana w trybie natychmiastowym w przypadku rażącego naruszenia postanowień w niej zawartych, a w szczególności § 3, 4 i 6.

4. Nieuregulowanie przez Zleceniodawcę zobowiązań wobec Kancelarii w terminie 3 dni kalendarzowych od terminu wymagalności zapłaty stanowi wystarczającą przesłankę zawieszenia świadczenia usług do czasu dokonania zapłaty lub rozwiązania niniejszej umowy w trybie natychmiastowym, bez okresu wypowiedzenia.

5. Niedostarczenie kompletu dokumentów i informacji, o których mowa w § 4, do 10 dnia miesiąca włącznie, następującego po miesiącu, którego te dokumenty dotyczą, stanowi wystarczającą przesłankę zawieszenia świadczenia usług lub rozwiązania niniejszej umowy w trybie natychmiastowym, bez okresu wypowiedzenia.

6. W przypadku zakończenia umowy Kancelaria zwróci Zleceniodawcy przekazane dokumenty w terminie 14 dni po dokonaniu ostatniej czynności związanej z wykonaniem umowy.

§ 9

1. Strony zobowiązują się, że w trakcie trwania umowy, jak też w okresie jednego roku od jej zakończenia, nie podejmą żadnych działań na rachunek własny ani też na rzecz innego podmiotu, zmierzających do zatrudnienia, nawiązania współpracy lub pozyskania pośrednio lub bezpośrednio jakiejkolwiek osoby, która w czasie obowiązywania umowy była pracownikiem Kancelarii, podwykonawcą lub pracownikiem podwykonawcy Kancelarii.

2. Za niewypełnienie zobowiązania, o którym mowa w ust. 1, przewiduje się karę umowną w wysokości 12-krotnej średniej stawki netto za usługi księgowe wyliczonej na podstawie ostatniego roku współpracy.

§ 10

Zawiadomienie Urzędu Skarbowego o podpisaniu niniejszej umowy leży w gestii Zleceniodawcy za pośrednictwem Kancelarii.

§ 11

Wszelkie zmiany niniejszej umowy wymagają formy pisemnej pod rygorem nieważności.

§ 12

Umowę sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla każdej ze stron.

 

WAŻNE! 
Umowa między biurem a klientem to podstawa Twoich praw i obowiązków oraz praw i obowiązków klienta. To dokument, który potwierdza Wasze ustalenia, wyznacza sposoby pracy oraz kontakty.

Polecamy: „Instrukcje księgowego – 96 praktycznych procedur z serwisem online”

Polecamy: „Zarządzanie biurem rachunkowym”

Klient jako partner biznesowy biura rachunkowego

Już w trakcie nawiązywania współpracy określ konkretne jej warunki. Wskaż, co zawiera umowa i jak Wasza współpraca będzie wyglądała. Nie daj wmówić sobie, że klient nie zrozumiał wysłanej przez Ciebie informacji, że np. nie potrafi wrzucić plików do elektronicznego wrzutomatu. Zapewne rozumie, zapewne potrafi, ale nie chce pokazać, bo dlaczego ma to zrobić? Klient często nie chce zmieniać dotychczasowych nawyków i jest mu obojętne, że Ty przez to masz więcej pracy. Trzeba go przekonać do zmiany, mówiąc tzw. językiem korzyści.

Traktuj klienta jak partnera biznesowego. Nie tłumacz po kilka razy tych samych kwestii. Napisz wiadomość raz i nie trać czasu na tłumaczenie. Klienci biura rachunkowego są przedsiębiorcami i doskonale funkcjonują na rynku gospodarczym. Potrafią dostosować się do zmian i nie trzeba ich niańczyć, choć czasem mamy wrażenie, że są tacy bezradni. Zupełnie tak nie jest. Nie daj się wykorzystywać. Buduj wzajemny szacunek.

Zapamiętaj!

1. Bądź uprzejmy, ale nie usłużny!
2. Dokonuj wyboru, nie daj się zmuszać!
3. Edukuj, ale nie wyręczaj!
4. Podpowiadaj, nie nadskakuj!
5. Przypominaj, ale nie niańcz!
6. Szanuj sam siebie!
7. Ceń się!
8. Nie pracuj za darmo!

Umowa o współpracy zawiera konkretny zakres obowiązków. Nie znam osoby, która pamiętałaby po kilku latach zapisy tej umowy. Może ogólny zarys tak, ale szczegółów już nie. Każdy człowiek lubi ułatwiać sobie życie i gdy tylko ma ku temu okazję, to chętnie przerzuci swoje obowiązki na drugiego człowieka, gdy ten na to się zgodzi świadomie lub mniej.

Dlatego przy każdej nadążającej się okazji przypominaj o ustaleniach zawartych w umowie. Przypominaj o terminach dostarczania kompletu dokumentów, o terminach zapłaty faktury za usługi biura w przypadku spóźnień. Gdy klient chce zlecić nam dodatkowe zadanie, to zwróć uwagę na fakt, że takiego zapisu w umowie nie ma, i od razu poinformuj go o wysokości stawki wynagrodzenia za usługę dodatkową. Zapewne przyjmie te informacje za oczywiste, ale powtarzane, będą się utrwalać ku obopólnej korzyści. Warto zadbać o zautomatyzowanie tych procesów, aby nie tracić czasu swojego czy pracowników na czynności możliwe do wykonania przez elektroniczny system zarządzania.

Nie daj sobie "wejść na głowę", co jest nietrudne przy współpracy z kilkudziesięcioma lub kilkuset szefami. Na każdym kroku, przy każdej okazji przypominaj ustalone zasady, wykazując się asertywną postawą.

To, czy znasz i czy prowadzisz współpracę biznesową na warunkach zawartych w umowie, świadczy o Twoim profesjonalizmie. Bądź konsekwentny i działaj zawsze zgodnie z zawartą umową.

 

WAŻNE!
Umowa skrupulatnie egzekwowana z czasem buduje renomę biura, a nieegzekwowana lub źle napisana ją niszczy.

 

Elżbieta Krywko, doradca podatkowy nr 05830, dyrektor zarządzający biurem rachunkowym od 1995 r., mentor i trener biznesu, autorka:
- systemu organizacji pracy biura rachunkowego Ordynatka,
- systemu organizacji dokumentów Ordynatka,
- systemu wczesnego ostrzegania przed trudnymi klientami Podpadziochy,
- organizatorka spotkań integracyjnych właścicieli biur rachunkowych w Olsztynie,
- założycielka grupy „Biuro rachunkowe od kuchni – zarządzanie BR”.

 

Niniejszy artykuł jest fragmentem publikacji „Zarządzanie biurem rachunkowym”. Teraz książka z serwisem online. Sprawdź ofertę>>

oprac. Paweł Huczko
rozwiń więcej
Księgowość
Podatek cyfrowy od big tech-ów w Polsce. Przyszły ambasador USA: Odwołajcie podatek, aby uniknąć konsekwencji!
10 mar 2025

Ministerstwo Cyfryzacji w najbliższych miesiącach zaprezentuje model podatku cyfrowego od przychodów lub zysków big techów w Polsce - poinformował 10 marca 2025 r. PAP Biznes wicepremier, szef resortu cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Środki, które zasiliłyby budżet z tytułu nowego podatku miałyby wesprzeć rozwój firm i startupów z sektora cyfrowo-technologicznego i media. Wprowadzenie podatku cyfrowego zaszkodzi Polsce i relacji z USA, a prezydent Trump dokona odwetu - napisał tego samego dnia Tom Rose - nominowany przez Donalda Trumpa na stanowisko ambasadora USA w Polsce .

Czy sprzedaż towarów używanych kupionych przed 2004 r. można rozliczyć przy zastosowaniu procedury VAT marża?
10 mar 2025

Pytanie zadane w tytule niniejszego tekstu nie dotyczy bynajmniej problemu marginalnego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Podatnicy wciąż sprzedają elementy majątkowe, zwłaszcza środki trwałe, które mają swoją historię sięgającą czasów „przedunijnych”. Są to towary, które nabył bezpośrednio sam sprzedawca lub dokonał tego ich poprzednik prawny, bo sprzedawca powstał w wyniku przekształcenia podmiotu istniejącego w 2004 r. a przekształcenie rodzi sukcesję prawnopodatkową.

Czy wydatki na kary umowne mogą podlegać opodatkowaniu estońskim CIT?
10 mar 2025

To pytanie zadała jedna ze spółek z o.o., która w wyniku nieprzewidzianych opóźnień w realizacji kontraktów została zobowiązana do ich zapłaty. Wątpliwości dotyczyły tego, czy takie wydatki powinny być uznane za niezwiązane z działalnością gospodarczą i podlegać opodatkowaniu na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.

Doradcy podatkowi w togach, jak adwokaci i radcowie prawni? Rewolucja w sądach
07 mar 2025

Doradcy podatkowi pójdą do sądu w togach. To nie fikcja – rządowy projekt nowelizacji ustawy przewiduje obowiązek noszenia stroju urzędowego podczas rozpraw sądowych. Nowe przepisy mają podkreślić prestiż zawodu, zwiększyć zaufanie do doradców oraz wzmocnić ich pozycję jako profesjonalnych pełnomocników.

Nowe przepisy w handlu detalicznym w 2025 r. System kaucyjny, recykling, przejrzystość cen. Jak przygotować sklepy do zmian?
06 mar 2025

Prawa konsumenta, oczekiwania pracowników czy troska o środowisko naturalne – to główne kwestie, które wpłyną w niedalekim czasie na kolejne zmiany prawne w obszarze handlu detalicznego. W ostatnim kwartale 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Według wyliczeń Deloitte (Raport z 2024 r.: „System kaucyjny - koszty, perspektywy, szanse”, s. 55) koszty inwestycyjne związane ze startem tego systemu w naszym kraju mogą wynieść nawet 14,2 mld złotych. Przedsiębiorcy już teraz powinni się przygotowywać do tego, by w niedalekiej przyszłości móc sprostać wymogom określonym w nowych regulacjach unijnych dotyczących recyklingu opakowań. O tym, jak odnaleźć się w regulacyjnym chaosie i jak przygotować firmę od strony technologicznej na nadchodzące zmiany, opowiadają eksperci INEOGroup – jednego z polskich liderów w zakresie dostarczania zaawansowanych systemów dla branży retail.

Praktyka płacenia pracownikom „pod stołem”, to ciągły problem w firmach transportowych. Jakie są tego skutki dla przewoźników i całej branży?
06 mar 2025

Nielegalne praktyki wynagradzania nadal stanowią poważne trudności dla polskiego sektora transportowego. Jak wynika z najnowszego raportu TLP („Raport drogowy w Polsce 2024/2025” - styczeń 2025 r.), aż 75 proc. firm działających na rynku spotyka się z wypłatami wynagrodzenia poza oficjalnym obiegiem. Zjawisko to znalazło się także na drugim miejscu w zestawieniu największych wyzwań, które stoją przed przewoźnikami. Choć może wydawać się to jedynie kwestią rozliczeń, skutki sięgają znacznie dalej - od nierównej konkurencji, przez destabilizację rynku pracy, aż po konsekwencje podatkowe i wizerunkowe dla całej branży. Czy transport ma szansę uwolnić się od szarej strefy?

Ulga na dziecko nie dla każdego rodzica. Jakie limity i warunki trzeba spełnić?
06 mar 2025

Ulga prorodzinna (zwana też ulgą na dziecko) w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) to jedna z najpopularniejszych ulg wśród podatników. Jest to preferencja podatkowa, która pozwala rodzicom podreperować domowe budżety poprzez odliczenie od podatku kwot wskazanych w ustawie. Nie każdy jednak spełnia warunki, które pozwalają na skorzystanie z ulgi.

Windykacja należności na koszt dłużnika. Jak to zrobić?
05 mar 2025

W aktualnym stanie gospodarki niemal każda branża boryka się z problemem opóźnionych płatności. Tym problemem szczególnie dotknięta jest branża transportu, spedycji i logistyki. W sektorze TSL nieterminowe regulowanie zobowiązań stało się niestety powszechną praktyką, często traktowaną jako standard rynkowy. Dlatego windykacja należności jest aktualnie kluczowym elementem zarządzania finansami przedsiębiorstw z tego sektora. W jaki sposób przeprowadzić ją na koszt dłużnika?

Otrzymałeś tokeny za darmo? Skarbówka może uznać, że jest tutaj potencjalny podatek
05 mar 2025

Nowe tokeny w ramach genesis allocation – prezent czy potencjalny podatek? Czy ich przydział oznacza natychmiastowy dochód, czy dopiero przy sprzedaży trzeba podzielić się z fiskusem? Sprawdź, dlaczego organy skarbowe i sądy mają w tej sprawie odmienne stanowiska!

W Polsce ok. 43 proc. przełożonych to kobiety, choć rzadziej od mężczyzn aspirują do najwyższych stanowisk. W branży finansowo-księgowej tylko 28% kobiet w zarządach
05 mar 2025

Z okazji zbliżającego się Międzynarodowego Dnia Kobiet, AICPA & CIMA przypominają o potrzebie dalszych działań na rzecz wyrównywania szans kobiet i mężczyzn. Prezentują analizę sytuacji kobiet w branży finansowo-księgowej na podstawie badania Hays Poland.

pokaż więcej
Proszę czekać...