REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wydatki na kary umowne mogą podlegać opodatkowaniu estońskim CIT?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
ID Advisory
Nie mnożymy wątpliwości, proponujemy konkretne rozwiązania
Czy wydatki na kary umowne mogą podlegać opodatkowaniu estońskim CIT?
Czy wydatki na kary umowne mogą podlegać opodatkowaniu estońskim CIT?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

To pytanie zadała jedna ze spółek z o.o., która w wyniku nieprzewidzianych opóźnień w realizacji kontraktów została zobowiązana do ich zapłaty. Wątpliwości dotyczyły tego, czy takie wydatki powinny być uznane za niezwiązane z działalnością gospodarczą i podlegać opodatkowaniu na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.

Kary umowne a estoński CIT

Sprawa dotyczyła spółki, która w ramach prowadzonej działalności podjęła się realizacji dwóch zadań od podmiotów niepowiązanych ze spółką. Przedmiot umowy miał być wykonany w terminie oraz w oparciu o szczegółowo określone kamienie milowe, których wykonanie miało zostać dokonane w określonych miesiącach od momentu podpisania umowy. Jeżeli terminy nie zostałyby dotrzymane przez spółkę, byłaby ona zobowiązana do zapłaty kary umownej w związku z występującym opóźnieniem. Kara ta miała być obliczana jako procent łącznej wartości wynagrodzenia brutto za każdy dzień opóźnienia, przy czym mogły być one nałożone również w sytuacji, w której opóźnienie powstało nie z winy wykonawcy.

REKLAMA

Autopromocja

W związku z realizowanymi zadaniami nastąpiły nieprzewidziane opóźnienia m.in. dotyczące sytuacji własnościowej terenu, opóźnień w działaniu administracji w związku z realizacją zadań w okresie epidemii, zmiany w zakresie decyzji środowiskowej czy też opóźnienia związane z kwestiami sądowymi i formalnościami prawnymi za co zostały nałożone kary umowne. Spółka w związku z obowiązkiem zapłaty kar zadała pytanie, czy wydatki poniesione na ich zapłatę będą wydatkami niezwiązanymi z działalnością gospodarczą i czy będą stanowić podstawę opodatkowania estońskim CIT zgodnie z przepisem art. 28m ust 1 pkt 3 ustawy o CIT.

Wydatki poniesione na kary jako część prowadzonej działalności

REKLAMA

Spółka w swoim stanowisku wskazała, że wydatki poniesione na zapłatę kar umownych nie będą miały na celu dystrybucji zysku jak i również są ściśle związane z prowadzoną przez spółkę działalnością gospodarczą, a same kary wynikały z wykonywania związanych z działalnością zadań i opóźnień wynikających z nieprzewidzianych zdarzeń. Podkreślony został również fakt, że kary nałożone na spółkę nie stanowiły sankcji o charakterze publicznoprawnym, które zostały bezpośrednio wskazane jako wydatki niezwiązane z działalnością w „Przewodniku do Ryczałtu Dochodu Spółek” sporządzonym przez Ministerstwo Finansów.

Zdaniem spółki wydatki na kary umowne powinny być za każdym razem oceniane przez pryzmat ich celowości w ramach prowadzonej przez spółkę działalności gospodarczej. We wskazanej sprawie kary wynikały natomiast z ziszczenia się normalnego ryzyka gospodarczego przewidzianego w umowach, z opóźnień niezawinionych po stronie spółki a samo poniesienie kar stanowi realizację umowy. Samo zapłacenie kar umownych miało na celu natomiast utrzymanie stosunków gospodarczych z kontrahentami oraz zapewnienie możliwości pozyskiwania dalszych zleceń w przyszłości, dlatego też zdaniem spółki wydatki poniesione na te kary nie powinny być uznawane za oderwane od prowadzonej działalności gospodarczej.

Interpretacja KIS

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.627.2024.1.ED) przyznał rację spółce, zgodził się z przedstawioną przez nią argumentując wskazując przy tym, że zarówno ze wskazanego stanu faktycznego jak i wniosków płynących z analizy innych interpretacji jak i Przewodnika Ministra Finansów należy uznać, że wydatki ponoszone na kary umowne za opóźnienia niezawinione przez Spółkę, które nie stanowią sankcji o charakterze publicznoprawnym należy uznać za związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. W związku z taką kwalifikacją wydatków nie będą one podlegały opodatkowaniu zgodnie z przepisem art. 28m ust 1 pkt 3 ustawy o CIT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Maciej Różycki, konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak uzyskać dofinansowanie z urzędu pracy do zatrudnienia pracownika - zasady w 2025 roku

Zatrudnienie pracownika przeważnie wiążę się z dużymi kosztami. Trudno się dziwić, że przedsiębiorcy szukają oszczędności i szukają rozwiązań, aby móc zapłacić jak najmniej. Istnieją różne formy wsparcia przedsiębiorców, np. dofinansowanie na zatrudnienie pracownika z Urzędu Pracy. Jak wygląda proces ubiegania się o takie dofinansowanie? Poniżej opiszę kilka możliwych dofinansowań, o które może się starać przedsiębiorca.

KSeF już za rogiem. Tysiące firm nieprzygotowanych – cyfrowe wykluczenie może kosztować fortunę

Cyfrowy obowiązek, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców – od 2026 r. e-fakturowanie stanie się przymusem. Problem? Rząd uznał, że „wykluczenie cyfrowe” dotyczy wyłącznie najmniejszych firm. W praktyce zagrożeni są także starsi przedsiębiorcy, mikrofirmy bez dostępu do IT, a nawet ci, którzy nie mają stabilnego internetu. Brak przygotowania oznacza paraliż działalności, karne odsetki i utratę klientów. Czas ucieka – a system nie wybacza błędów.

ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

REKLAMA

Zwierzęta w firmie a koszty uzyskania przychodu. Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne przypadki

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

Będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

Księgowi nie spodziewają się w najbliższej przyszłości wielkich rewolucji w wynagrodzeniu i systemie swojej pracy

Co księgowi naprawdę myślą o kondycji swojej branży? Ukazał się pierwszy w Polsce barometr nastrojów księgowych. Jak oceniają oni miniony rok, czego oczekują po 2025. Odpowiedzi badanych księgowych pokazują prawdziwy obraz branży.

Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Ulga na ekspansje a koszty marketingowe – jak szeroki jest katalog wydatków?

Niedawna interpretacja podatkowa (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.66.2025.2.ED) dla producenta opakowań z tworzyw sztucznych rozstrzyga tę kwestię, wskazując, które wydatki targowe i promocyjne podlegają odliczeniu, a które - mimo argumentacji podatnika - pozostają poza zakresem ulgi. Organ zastosował ścisłą wykładnię językową, potwierdzając kwalifikowalność jedynie części ponoszonych przez przedsiębiorców kosztów.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

REKLAMA