REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wydatki na kary umowne mogą podlegać opodatkowaniu estońskim CIT?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
ID Advisory
Nie mnożymy wątpliwości, proponujemy konkretne rozwiązania
Czy wydatki na kary umowne mogą podlegać opodatkowaniu estońskim CIT?
Czy wydatki na kary umowne mogą podlegać opodatkowaniu estońskim CIT?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

To pytanie zadała jedna ze spółek z o.o., która w wyniku nieprzewidzianych opóźnień w realizacji kontraktów została zobowiązana do ich zapłaty. Wątpliwości dotyczyły tego, czy takie wydatki powinny być uznane za niezwiązane z działalnością gospodarczą i podlegać opodatkowaniu na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.

Kary umowne a estoński CIT

Sprawa dotyczyła spółki, która w ramach prowadzonej działalności podjęła się realizacji dwóch zadań od podmiotów niepowiązanych ze spółką. Przedmiot umowy miał być wykonany w terminie oraz w oparciu o szczegółowo określone kamienie milowe, których wykonanie miało zostać dokonane w określonych miesiącach od momentu podpisania umowy. Jeżeli terminy nie zostałyby dotrzymane przez spółkę, byłaby ona zobowiązana do zapłaty kary umownej w związku z występującym opóźnieniem. Kara ta miała być obliczana jako procent łącznej wartości wynagrodzenia brutto za każdy dzień opóźnienia, przy czym mogły być one nałożone również w sytuacji, w której opóźnienie powstało nie z winy wykonawcy.

REKLAMA

Autopromocja

W związku z realizowanymi zadaniami nastąpiły nieprzewidziane opóźnienia m.in. dotyczące sytuacji własnościowej terenu, opóźnień w działaniu administracji w związku z realizacją zadań w okresie epidemii, zmiany w zakresie decyzji środowiskowej czy też opóźnienia związane z kwestiami sądowymi i formalnościami prawnymi za co zostały nałożone kary umowne. Spółka w związku z obowiązkiem zapłaty kar zadała pytanie, czy wydatki poniesione na ich zapłatę będą wydatkami niezwiązanymi z działalnością gospodarczą i czy będą stanowić podstawę opodatkowania estońskim CIT zgodnie z przepisem art. 28m ust 1 pkt 3 ustawy o CIT.

Wydatki poniesione na kary jako część prowadzonej działalności

REKLAMA

Spółka w swoim stanowisku wskazała, że wydatki poniesione na zapłatę kar umownych nie będą miały na celu dystrybucji zysku jak i również są ściśle związane z prowadzoną przez spółkę działalnością gospodarczą, a same kary wynikały z wykonywania związanych z działalnością zadań i opóźnień wynikających z nieprzewidzianych zdarzeń. Podkreślony został również fakt, że kary nałożone na spółkę nie stanowiły sankcji o charakterze publicznoprawnym, które zostały bezpośrednio wskazane jako wydatki niezwiązane z działalnością w „Przewodniku do Ryczałtu Dochodu Spółek” sporządzonym przez Ministerstwo Finansów.

Zdaniem spółki wydatki na kary umowne powinny być za każdym razem oceniane przez pryzmat ich celowości w ramach prowadzonej przez spółkę działalności gospodarczej. We wskazanej sprawie kary wynikały natomiast z ziszczenia się normalnego ryzyka gospodarczego przewidzianego w umowach, z opóźnień niezawinionych po stronie spółki a samo poniesienie kar stanowi realizację umowy. Samo zapłacenie kar umownych miało na celu natomiast utrzymanie stosunków gospodarczych z kontrahentami oraz zapewnienie możliwości pozyskiwania dalszych zleceń w przyszłości, dlatego też zdaniem spółki wydatki poniesione na te kary nie powinny być uznawane za oderwane od prowadzonej działalności gospodarczej.

Interpretacja KIS

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.627.2024.1.ED) przyznał rację spółce, zgodził się z przedstawioną przez nią argumentując wskazując przy tym, że zarówno ze wskazanego stanu faktycznego jak i wniosków płynących z analizy innych interpretacji jak i Przewodnika Ministra Finansów należy uznać, że wydatki ponoszone na kary umowne za opóźnienia niezawinione przez Spółkę, które nie stanowią sankcji o charakterze publicznoprawnym należy uznać za związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. W związku z taką kwalifikacją wydatków nie będą one podlegały opodatkowaniu zgodnie z przepisem art. 28m ust 1 pkt 3 ustawy o CIT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Maciej Różycki, konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

REKLAMA

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA