Kategorie

Estoński CIT

Estoński CIT. Od 2022 r. ryczałt od dochodów w CIT (czyli tzw. estoński CIT) będzie mogła wybrać każda spółka kapitałowa, niezależnie od wielkości, bo zniknie limit przychodów 100 mln zł. Estoński system będzie też dla spółek komandytowych i komandytowo-akcyjnych.
Polski Ład: nowe ulgi podatkowe wspierające ekspansję i rozwój firm. Ministerstwo Finansów zaprezentowało 2 czerwca 2021 r. założenia nowych ulg podatkowych, które mają wspierać ekspansję i rozwój firm. Mają to być ulgi na IPO i na inwestycje w giełdowych debiutantów, ulga dla inwestujących za pośrednictwem funduszy Venture Capital, ulga na ekspansję na nowe rynki oraz ulga konsolidacyjna (ulga na fuzję). Ponadto MF zapowiada zmianę zasad zastosowania "estońskiego" CIT i wdrożenie w Polsce Grup VAT. Te nowości podatkowe mają obowiązywać od 2022 roku niezależnie od zapowiadanych wcześniej ulg na innowacje.
Estoński CIT. Ustawodawca przygotował wzór deklaracji CIT-8E dla spółek stosujących ryczałt od dochodów spółek kapitałowych oraz wzór załącznika CIT/EZ do tej deklaracji. Formularze mają zastosowanie począwszy od roku podatkowego rozpoczynającego się po dniu 31 grudnia 2020 r.
Estoński CIT w Polsce zbyt skomplikowany dla firm. Lista zasad i wyjaśnień jest dłuższa niż cała estońska ustawa o podatku dochodowym. Na czym polega estoński CIT i kto może skorzystać?
Wraz z ustawą z dnia 28 października 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw, od początku 2021 roku zaczął obowiązywać nowy sposób opodatkowania spółek – ryczałt od dochodów spółek kapitałowych (zwany również estońskim CIT – rozwiązanie było wzorowane na estońskim systemie podatkowym). Przejście na nową formę opodatkowania jest dobrowolne, na okres 4 lat (z możliwością przedłużenia), a możliwe jest w dowolnym momencie roku, konieczne jest jednak zamknięcie bieżącego roku obrotowego i rozpoczęcie nowego na zasadach estońskiego CIT.
Jakie są najważniejsze wady ryczałtu od spółek kapitałowych (czyli polskiej wersji tzw. estońskiego CIT)? Dlaczego konieczna jest przebudowa generalnej koncepcji podatku dochodowego od osób fizycznych? Wyjaśnia profesor Witold Modzelewski.
Nowe wzory formularzy CIT. Ustawodawca określił nowe wzory zeznań podatkowych CIT-8, CIT-8A oraz informacji CIT-8/O, CIT/BR, CIT/8S, CIT-8SP, CIT/IP, CIT/WW, CIT/WZ, CIT/WZG. Pojawił się także wzór CIT/KW, do rozliczania estońskiego CIT. Nowe formularze mają zastosowanie do przychodów i dochodów (strat) uzyskanych (poniesionych) od dnia 1 stycznia 2020 r.
Estoński CIT nie przyjął się w takim stopniu, jak spodziewało się Ministerstwo Finansów. Jednym z powodów był harmonogram prac legislacyjnych. Jak działa estoński CIT? Jakie korzyści dla podatników wynikają z tej formy opodatkowania?
Estoński CIT. Spółka, która chce przejść na estoński CIT, może to zrobić nie tylko do 31 stycznia, a w dowolnym momencie. Kiedy wybrać i jak zgłosić estoński CIT?
Estoński CIT - stawka. Tak zwany „estoński CIT” (czyli ryczałt od dochodów spółek kapitałowych) daje szanse nie tylko na odroczenie zapłaty podatku, ale również na obniżenie efektywnej stawki podatkowej dla wspólników takiej spółki. W oparciu o obliczenia sprawdzamy, czy tak faktycznie jest.
Czy warto wybrać tzw. estoński CIT? W dobie postępującej fiskalizacji i obejmowania opodatkowaniem coraz to nowych obszarów naszego życia, model tzw. estońskiego CIT wydaje się być bardzo proprzedsiębiorczy i proobywatelski. Nie ma jednak róży bez kolców. Podatnik wybierający tą formę opodatkowania nie ma prawa do ulg, odliczeń i rozliczania strat. Trzeba też uważać na ukryte zyski. Kiedy można utracić prawo do ryczałtu? Czy estoński CIT ma więcej wad niż zalet?
Estoński CIT to nowe rozwiązanie, z którego mogą korzystać przedsiębiorcy. Czy krajowe start-upy powinny postawić na nową formę odprowadzania podatków?
Estoński CIT - wzory formularzy. Zawiadomienie ZAW-RD i oświadczenie OSW-RD to nowe wzory formularzy w zakresie ryczałtu od dochodów spółek kapitałowych. Nowe wzory stosuje się począwszy od roku podatkowego, który rozpoczyna się po 31 grudnia 2020 r.
Estoński CIT może być rozwiązaniem dla wielu wspólników spółek komandytowych dotkniętych ostatnimi zmianami dotyczącymi zasad opodatkowania ich działalności. Decyzja nie należy do łatwych, ponieważ wprowadzone do polskiego systemu podatkowego rozwiązanie jest skomplikowane. Należy je poprzedzić szczegółową analizą, zarówno co kryteriów skorzystania, jak i skutków na poszczególnych etapach wdrożenia tego rozwiązania.
Estoński CIT. Podjęcia decyzji o skorzystaniu z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych nie ułatwiają podatnikom wątpliwości dotyczące warunków, jakie trzeba spełnić.
Estoński CIT i specjalny fundusz inwestycyjny to najważniejsze zmiany, które zawiera nowelizacja ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 28 listopada 2020 r. Większość zmian uznawana jest przez ekspertów za zmiany korzystne dla przedsiębiorców.
Zawiadomienie ZAW-R i oświadczenie OSW-R, to dwa nowe formularze podatkowe, które zaczną obowiązywać od początku 2021 roku razem z nowymi przepisami ustawy o CIT wprowadzającymi ryczałt od dochodów spółek kapitałowych (tzw. estoński CIT). Przepisy te przewidują m.in. konieczność funkcjonowania nowych formularzy podatkowych: zawiadomienia o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych (ZAW-R) oraz oświadczenia o podmiotach, w których posiada prawa udziałowiec lub akcjonariusz podatnika opodatkowanego ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych (OSW-R). Minister Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej przygotował już projekt rozporządzenia, zawierającego wzory tych formularzy. W jakich terminach trzeba będzie składać zawiadomienie ZAW-R i oświadczenie OSW-R? Kto będzie mógł płacić ryczałt od dochodów spółek kapitałowych (tzw. estoński CIT)?
Estoński CIT - Ministerstwo Finansów przygotuje praktyczny przewodnik po nowych przepisach. Projekt objaśnień podatkowych w tej sprawie został udostępniony do konsultacji. Objaśnienia będą chronić przedsiębiorców z mocą wiążącą dla administracji skarbowej.
Co się zmieni w podatkach dochodowych w 2021 roku? Jakie są zasady ryczałtu od dochodów spółek kapitałowych (tzw. estońskiego CIT)? Jak zmieni się opodatkowanie spółek komandytowych i spółek nieruchomościowych? Jak wykonać obowiązek publikowania strategii podatkowej? Jak rozliczać straty? Przedstawiamy podsumowanie najważniejszych zmian podatkowych, na które powinni przygotować się podatnicy podatków dochodowych w 2021 roku.
Prezydent Andrzej Duda podpisał uchwalone przez Sejm w sobotę 28 listopada 2020 r. dwie nowelizacje ustaw o podatkach dochodowych - poinformowała w niedzielę 29 listopada Kancelaria Prezydenta. Wprowadzają one m.in. tzw. estoński CIT oraz obejmują CIT-em spółki komandytowe.
Wprowadzanie opodatkowania CIT dla spółek komandytowych oraz tzw. estońskiego CIT. Takie rozwiązania zakładają projekty ustaw, nad którymi trwają obecnie prace w Komisji Budżetu i Finansów Publicznych w Senacie.
W ostatnich dniach października Sejm uchwalił nowelizację ustawy o CIT wprowadzającą do polskiego systemu podatkowego ryczałt od dochodów spółek kapitałowych – czyli tzw. estoński CIT. Podstawowym założeniem estońskiego CIT jest odroczenie opodatkowania podatkiem dochodowym aż do momentu wypłaty zysku. Niestety, zaproponowane przez Ministerstwo Finansów rozwiązania tylko z nazwy przypominają estoński CIT, a w praktyce mogą okazać dla podatników nieatrakcyjne.
Sejm uchwalił nowelizację ustawy wprowadzającą estoński CIT dla firm. Chodzi o ustawę o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw.
Resort finansów chce umożliwić skorzystanie z estońskiego CIT przez spółdzielnie. Planuje się, że ta forma opodatkowania będzie spółdzielniom umożliwiona od początku 2022 r.
W 2021 roku zostanie wprowadzony pakiet zmian w podatkach - zapowiedział Jan Sarnowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, podczas IV Kongresu Rady Podatkowej Konfederacji Lewiatan. Resort finansów chce w 2021 roku m.in. uprościć opodatkowanie najmniejszych firm, wprowadzić proinwestycyjne opodatkowanie przedsiębiorstw rozwijających się oraz zachęcić duże firmy do inwestowania.
Trwają prace legislacyjne nad rządowym projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy numer 643). Pierwsze czytanie projektu odbyło się na posiedzeniu Sejmu RP w dniu 7 października 2020r., projekt został skierowany do Komisji Finansów Publicznych. Zmiany dotyczą m.in. wprowadzenia modelu opodatkowania wzorowanego na regulacjach obowiązujących w Estonii – tzw. estoński CIT oraz utworzenia specjalnego funduszu inwestycyjnego. Planowany termin wejścia w życie nowych przepisów to 1 stycznia 2021 r. Opis projektowanych zmian w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przedstawia radca prawny Mariusz Mirosławski, wspólnik w MGM Kancelarii Radców Prawnych Mirosławski, Galos, Mozes w Sosnowcu.
Koszty estońskiego CIT w pierwszym roku jego wprowadzenia wyniosą 4,3 mld zł dla budżetu państwa i 1,3 mld zł dla samorządów - poinformował w Sejmie wiceminister finansów Jan Sarnowski. Istotą estońskiego CIT jest przesunięcie czasu poboru podatku na moment wypłaty zysków z przedsiębiorstwa. Wprowadzenie estońskiego CIT planowane jest na 1 stycznia 2021 r.
Ministerstwo Finansów zapowiedziało zmiany w rozliczaniu części podatków m.in. wprowadzenie rozliczania podatku dochodowego od osób prywatnych na wzór estońskiego CIT oraz podniesienie progu do korzystania z CIT, oraz ryczałtowego PIT do 2 mln euro. Nowe przepisy mają być uzupełnieniem zapowiadanej jeszcze w 2019 roku „piątki dla przedsiębiorców”.
Rada Ministrów przyjęła 28 września 2020 r. projekt nowelizacji ustawy o CIT, zakładający wprowadzenie od 1 stycznia 2021 r. możliwości rozliczania się firm za pomocą tzw. estońskiego CIT. Próg przychodów, poniżej którego można będzie korzystać z tego rozwiązania, to 100 mln zł rocznie.
Rozważamy podniesienie progu przychodowego, do którego będzie można stosować estoński CIT, powyżej 50 mln zł, a informacja w tej sprawie będzie podana wkrótce - powiedział premier Mateusz Morawiecki, otwierając w środę Kongres Impact'20 Connected Edition.
Po ogłoszeniu w czerwcu 2020 r. przez Prezesa Rady Ministrów planów wprowadzenia zmian podatkowych pod nazwą „Estoński CIT” przyszła pora na konkretne propozycje. Na oficjalnej stronie internetowej Ministerstwa Finansów zamieszczono projekt ustawy. Nowe przepisy miałby wyjść w życie z początkiem 2021 roku.
Resort finansów opublikował niedawno założenia projektu ustawy zakładającego m.in. opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób prawnych spółek komandytowych. Ze względu na możliwość jednokrotnego oraz niższego w stosunku do spółki kapitałowej opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej, jak również ochronę przed osobistą odpowiedzialnością za zobowiązania spółki, ta transparentna podatkowo forma prowadzenia biznesu przez wiele lat cieszyła się popularnością wśród przedsiębiorców. Biorąc pod uwagę, iż podobnie jak niegdyś spółki komandytowo-akcyjne, spółki komandytowe od 2021 r. mogą utracić swoją podatkową atrakcyjność, wiele firm rozważa restrukturyzację lub przeniesienie działalności gospodarczej za granicę.
Od czerwca 2020 r., tj. od momentu zaprezentowania założeń wdrożenia w Polsce estońskiej metody rozliczenia CIT, narosło wokół niej wiele nieporozumień. Autorzy (Jan Sarnowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów i Aleksander Łożykowski, Dyrektor Departamentu Podatków Dochodowych w Ministerstwie Finansów) przywołali argumentację stojącą w kontrze do najczęściej powtarzanych w przestrzeni publicznej mitów dotyczących projektowanej regulacji. Szczególnie istotne znaczenie mają w tym procesie szersze tło ekonomiczne omawianego rozwiązania, moment cyklu koniunkturalnego, w którym jest ona wdrażana, oraz doświadczenie płynące z ponad 20 lat stosowania tego mechanizmu w innych krajach Europy.
Polityka fiskalna ma potencjał prorozwojowy - mówił wiceminister rozwoju Marek Niedużak podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach. Jednym z impulsów rozwoju będzie ulga na robotyzację - dodał. Planowana jest też przebudowa systemu opodatkowania działalności gospodarczej. "Chcemy, żeby podatnik prowadzący jednoosobową, utrzymujący siebie i rodzinę, docelowo rozliczał się poprzez ryczałt od przychodów ewidencjonowanych" - powiedział Jan Sarnowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów.
W zależności od tego, co podatnik zrobi z zyskiem, okres przedawnienia zobowiązań podatkowych skróci się lub przeciwnie ‒ wydłuży. Co więcej, może ono nawet nigdy nie nastąpić. Taki może być skutek nowych przepisów o tzw. estońskim CIT, czyli ryczałcie od dochodów spółek kapitałowych. Projekt zakłada bowiem nie tylko nowe zasady rozliczania się z fiskusem przez firmy o przychodzie nieprzekraczającym 50 mln zł, lecz także specyficzną zasadę przedawniania zobowiązań podatkowych.
Polska i Ukraina będą współpracować w walce z przestępcami podatkowymi. W dniu 28 sierpnia w Kijowie minister finansów Tadeusz Kościński i jego ukraiński odpowiednik Siergiej Marczenko podpisali deklarację o pogłębieniu współpracy w walce z przestępczością podatkową i karuzelami VAT.
Trwają konsultacje ws. wprowadzenia estońskiego CIT w Polsce, nie jest wykluczone, że parametry będą zmienione tak, aby system mógł objąć więcej firm, również tych dużych - powiedział minister finansów Tadeusz Kościński podczas Forum Wizja Rozwoju.
W efekcie wprowadzenia estońskiego CIT-u dochody budżetu i samorządów mogą zmniejszyć się w 2021 r. o 5 mld zł, a w kolejnym roku o 5,16 mld zł; uprawnionych do projektowanej ulgi są w Polsce 199 352 podmioty - wynika z opublikowanego projektu ustawy.
12 sierpnia 2020 r. opublikowany został na stronach Rządowego Centrum Legislacji projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw, który dotyczy wprowadzenia od 2021 roku tzw. estońskiego CIT do polskiego systemu podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie rozpoczęły się uzgodnienia międzyresortowe, konsultacje publiczne i opiniowanie tego projektu.
Wiceminister finansów Jan Sarnowski zapewnia, że estoński CIT jest wprowadzany po to, aby ułatwić życie przedsiębiorcom, więc głos przedsiębiorców ma tutaj decydujące znaczenie. Kryteria uprawniające do opodatkowania estońskim CIT mają objąć zdecydowaną większość firm. Pracodawcy RP obawiają się, że nowy podatek pozostanie "estoński" tylko z nazwy.
- System estoński, który będzie w Polsce obowiązywał już od 2021 r., traktujemy jak pilotaż. Niewykluczone jednak, że w kolejnym kroku rozszerzymy możliwość jego stosowania na kolejne podmioty - mówi w rozmowie z DGP Jan Sarnowski, wiceminister finansów.
Projekt wprowadzający tzw. estoński CIT rząd planuje przyjąć w III kwartale tego roku - wynika z opublikowanego na stronie KPRM wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Projekt znajduje się w prekonsultacjach zorganizowanych przez resort finansów. Wprowadzamy estoński CIT, aby ułatwić życie przedsiębiorcom, więc ich głos ma dla nas decydujące znaczenie - zapewnia PAP wiceminister finansów Jan Sarnowski. Pracodawcy RP obawiają się, że nowy podatek pozostanie "estoński" tylko z nazwy. Nowelizacja wprowadzająca te zmiany ma wejść w życie 1 stycznia 2021 r.
Ministerstwo Finansów poinformowało, że 31 lipca 2020 r. nowelizacja ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw trafiła do prekonsultacji. Przepisy o estońskim CIT mają wejść w życie na początku 2021 r.
Jeżeli w Polsce zostanie wprowadzony tzw. estoński CIT, to nie będzie on obejmował podatników PIT prowadzących działalność gospodarczą. Czy łatwo można zmienić się w płatnika CIT?
Tak zwany "estoński CIT" to rozwiązanie wzmacniające konkurencyjność i napędzające inwestycje, a także skuteczna tarcza antykryzysowa - powiedział wiceminister finansów Jan Sarnowski. Dzięki reformie w Estonii konsumpcja wzrosła o 1,4 proc., a PKB o 2,9 proc. - wskazał.
Dopóki przedsiębiorca będzie rozwijał firmę, tak długo nie będzie musiał płacić podatku CIT – to główna zasada nowego rozwiązania, które zacznie obowiązywać z początkiem 2021 roku. Z tzw. estońskiego CIT-u skorzysta około 200 tys. firm w Polsce, a uproszczone zasady rozliczania mają skłonić je do reinwestowania zysków i stymulowania całej gospodarki. Koszt dla budżetu jest szacowany na ok. 5 mld zł, ale – jak szacuje resort finansów – dość szybko się zwróci. Równolegle w życie mają wejść także zapowiedziane przez premiera Morawieckiego zmiany w podatku dochodowym od osób fizycznych.
W nowym systemie, który ma obowiązywać od 2021 roku, CIT od większych spółek wzrośnie do 25 i 20 proc. (stawka obniżona), a od mniejszych do 15 i 10 proc. Efektywnie jednak – jak zapewniło Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na pytanie DGP – opodatkowanie zmaleje. Tak zwany estoński CIT będzie polegał na tym, że dopóki spółka będzie reinwestować zyski, dopóty nie zapłaci podatku dochodowego ani w ciągu roku, ani po jego zakończeniu. Fiskus weźmie daninę wtedy, gdy firma przekaże zysk wspólnikom, czyli wypłaci im dywidendę.
Zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Finansów już w 2021 r. w Polsce zacznie obowiązywać tzw. estoński CIT. Oznacza to, że w przyszłym roku część spółek kapitałowych, które nie wypłacają swoich zysków, a będą je przeznaczać na rozwój swojej działalności, nie zapłaci podatku dochodowego. Podobny model opodatkowania zysków osób prawnych stosowany jest od 20 lat w Estonii, co wyjaśnia, przyjętą powszechnie, jego potoczną nazwę. Polskie rozwiązanie nie będzie w całości kopiować estońskiego modelu, ma bowiem zostać obwarowane szeregiem warunków, mających przede wszystkim zapobiec wykorzystaniu go do optymalizacji podatkowej. Będzie zatem miało zastosowanie w ograniczonym zakresie - podkreśla prof. dr hab. Adam Mariański.
W lipcu do konsultacji społecznych trafi projekt ustawy dotyczący estońskiego CIT-u - poinformowało Ministerstwo Finansów. Rozwiązanie skierowane jest do małych i średnich spółek kapitałowych, których przychody nie przekraczają 50 mln zł.
Wicepremier, minister rozwoju Jadwiga Emilewicz zapowiedziała, że ulga robotyzacyjna będzie częścią większego pakietu prorozwojowego, który może być wdrożony razem z estońskim CIT.