Jak zaksięgować remont środka trwałego

Agnieszka Pokojska
rozwiń więcej
Jeżeli wydatki poniesione na remont środka trwałego są znaczne, zamiast jednorazowego odniesienia ich w koszty operacyjne, można rozliczyć je w czasie za pomocą konta „Rozliczenia międzyokresowe kosztów”.


Dla ujęcia wydatków związanych z pracami dotyczącymi środków trwałych istotne jest określenie, czy działania te stanowią w rzeczywistości remont czy może ulepszenie. Ma to kluczowe znaczenie dla sposobu ewidencji w księgach rachunkowych poniesionych przez firmę kosztów. Nieprawidłowa kwalifikacja będzie miała wpływ na oszacowanie nieprawidłowego wyniku finansowego na koniec okresu sprawozdawczego. Przykładowo, w przypadku gdy wydatek remontowy zostanie zaksięgowany jako ulepszenie, wynik zostanie zawyżony.


Remont a ulepszenie


Zagadnienie remontu nie jest uregulowane w ustawie o rachunkowości. Dlatego warto sięgnąć do definicji z prawa budowlanego, według której remont polega na wykonaniu w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych mających na celu odtworzenie stanu pierwotnego.


Z ulepszeniem zgodnie z art. 31 ust. 1 ustawy o rachunkowości mamy do czynienia w przypadku przebudowy, rozbudowy, modernizacji lub rekonstrukcji. Wynikiem przeprowadzenia takich prac jest wzrost wartości aktywów trwałych w stosunku do momentu wprowadzenia ich do ksiąg rachunkowych. Miarą takiego ulepszenia zgodnie z prawem bilansowym są korzyści wynikające z wydłużenia okresu używania środka trwałego, zwiększenia możliwości wytwórczych, lepszej jakość produktów.


Ujęcie kosztów


W okresie gdy środki trwałe podlegają ulepszeniu, wszystkie związane z tym procesem nakłady ewidencjonuje się na koncie „Środki trwałe w budowie”. Po oddaniu tego środka trwałego do użytkowania powiększają one wartość początkową ulepszonego środka trwałego.


Z kolei koszty poniesione na remont środka trwałego będą obciążać konto kosztów operacyjnych w okresie ich poniesienia.


Taka ewidencja jest jednak właściwa, gdy nie wpłynie to według oceny jednostki istotnie na wynik finansowy. W przeciwnym wypadku koszty należy rozli- czyć w czasie za pomocą konta „Rozliczenie międzyokresowe kosztów”. Ewidencja w tym przypadku może więc przebiegać w następujący sposób:


1. Obciążenie kosztów działalności operacyjnej kosztami remontu: strona Wn konta „Koszty według rodzaju”, strona Ma konta 300 „Rozliczenie zakupu”.


2. Zarachowanie kosztów do rozliczenia w przyszłych okresach: strona Wn 640 „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” (lub np. konto 643 „Koszty remontów środków trwałych rozliczanych w czasie”), strona Ma 490 „Rozliczenie kosztów”.


Rozliczanie kosztów remontu w kolejnych okresach powinno rozpocząć się od miesiąca następującego po miesiącu, w którym wykonano remont. W takim przypadku koszty przypadające na poszczególne okresy należy ująć przykładowo zapisem: strona Wn konta 550 „Koszty ogólnozakładowe”, strona Ma konto 643 „Koszty remontów środków trwałych rozliczanych w czasie”.

W przypadku sprzedaży lub likwidacji środka trwałego nie w pełni umorzonego, nierozliczone koszty remontu podlegają odpisaniu na konto z zespołu 7 „Odpisy z tytułu aktualizacji wartości aktywów niefinansowych” lub w ciężar strat nadzwyczajnych, jeżeli powodem były zdarzenia losowe.


Ujęcie podatkowe


Warto zwrócić uwagę na ujęcie tych kwestii w prawie podatkowym. Zgodnie z art. 16g ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych środki trwałe uważa się za ulepszone (po dokonaniu przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji), gdy suma wydatków, która powiększa ich wartość początkową, nie jest niższa niż 3,5 tys. zł. W związku z tym, jeżeli nakłady nie przekroczą tej kwoty, można je jednorazowo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Natomiast wydatki, które zostały poniesione na ulepszenie i przekraczają wartość 3,5 tys. zł, powiększają wartość środka trwałego i nie są uznawane za koszt uzyskania przychodów. Będą nim natomiast odpisy amortyzacje naliczane od nowej, wyższej wartości środka trwałego.


W przypadku remontu poniesione wydatki będą stanowiły koszt uzyskania przychodu w momencie ich poniesienia przez firmę.


NAKŁADY NA OBCE ŚRODKI TRWAŁE


Spółka, która dokonała ulepszenia w środkach trwałych, które nie stanowią jej własności, ale są wykorzystywane na podstawie zawartych umów (dzierżawy, najmu), musi odpowiednio zaewidencjonować poniesione w tym celu koszty. Zgodnie z polskim prawem bilansowym nie zwiększą one dotychczasowej wartości początkowej obcego środka trwałego (widnieją tylko w ewidencji pozabilansowej). Stanowią natomiast odrębne środki trwałe podlegające amortyzacji. Do momentu przekazania środka trwałego do używania nakłady ewidencjonuje się na koncie „Środki trwałe w budowie”.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

AGNIESZKA POKOJSKA

agnieszka.pokojska@infor.pl


PODSTAWA PRAWNA

l Art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.).

l Art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2006 r. nr 156, poz. 1118 z późn. zm.).

l Art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. c) oraz art. 16g ust. 13 ustawy z dnia 15 lutego 1991 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

Księgowość
Od kiedy obowiązkowy KSeF? Projekt ustawy przyjęty przez rząd
30 kwi 2024

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który ma na celu przesunięcie obligatoryjnego KSeF na 1 lutego 2026 r. Jak informuje Ministerstwo Finansów, dalsze uproszczenia KSeF, w tym zapowiadane przez resort finansów etapowe wejście w życie KSeF będzie przedmiotem odrębnych prac legislacyjnych.

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT
30 kwi 2024

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni
30 kwi 2024

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?
29 kwi 2024

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

BPO: kto i jak może skorzystać na outsourcingu procesów biznesowych. Co najmniej 20% oszczędności dla większych firm
29 kwi 2024

Usługi centrów BPO (Business Process Outsourcing) są efektywnym narzędziem dla firm. Umożliwiają redukcję kosztów i szybszy rozwój. Dlatego są popularne wśród międzynarodowych firm. Ich skala była jednak za duża dla polskich średnich i dużych firm – od niedawna powstają jednak rozwiązania dopasowane do ich potrzeb.

Obowiązkowy KSeF od lutego 2026 r. Co będzie zawierała ustawa zmieniająca?
29 kwi 2024

Obowiązkowy KSeF dla firm wejdzie w życie od 2026 roku. Ukazał się projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, który przewiduje zmiany w Krajowym Systemie e-Faktur. Nową datę wejścia w życie obligatoryjnego KSeF określa się na dzień 1 lutego 2026 r.

ZUS: Niepełnosprawni przedsiębiorcy mogą w 2024 r. obniżyć roczną składkę zdrowotną. Jak to zrobić? Jakie warunki?
29 kwi 2024

ZUS informuje, że od rozliczenia rocznego za rok 2023, osoby z umiarkowanym lub znacznym stopniem niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne na poniższych zasadach.

pokaż więcej
Proszę czekać...