Samochodowy podatek ekologiczny

Dzisiaj w Sejmie odbędzie się pierwsze czytanie projektu ustawy o podatku ekologicznym, który ma zastąpić obecnie pobierany podatek akcyzowy od sprowadzanych samochodów osobowych. Nowością jest nie tylko inne określenie podstawy opodatkowania, ale też to, że będzie on pobierany od wszystkich samochodów przed pierwszą rejestracją.

Obecnie osoby, które sprowadzają samochód osobowy z innych państw unijnych, jak też importują spoza Unii, są obowiązane zapłacić podatek akcyzowy, który zależy od wartości i wieku auta oraz pojemności silnika. W przypadku zakupu przed pierwszą rejestracją w kraju aut osobowych (np. od dealera) podatek akcyzowy zawarty jest już w cenie auta.

Autopromocja

To ma się zmienić za sprawą podatku ekologicznego, pobieranego przed pierwszą rejestracją w kraju. Podatek taki będzie obowiązany odprowadzić nabywca auta zarówno nowego kupionego w Polsce, jak i używanego sprowadzonego z zagranicy. Podatek ten ma być pobierany w zależności od pojemności silnika i normy emisji spalin spełnianych przez silnik.

Podstawowa stawka podatku ma wynosić 1 zł za 1 centymetr sześcienny pojemności skokowej silnika rejestrowanego samochodu, przy czym będzie ona waloryzowana co roku o wskaźnik wzrostu cen towarów i usług.

Drugim elementem, który wpłynie na wysokość podatku, ma być określona norma jakości spalin (euro), i to na jej podstawie będzie ustalany współczynnik 1 zł za 1 cm sześcienny. Najmniej zapłacą ci, których samochody będą spełniały normy euro-4 lub euro-5. Normy te mają wynikać z dokumentów auta lub ze świadectwa homologacji. W przypadku gdyby tak nie było, projekt zakłada przyporządkowanie odpowiednich norm w zależności od roku produkcji samochodu i zakwalifikowania go jako osobowego lub ciężarowego o masie poniżej 3,5 t. Trzeba bowiem pamiętać, że podatkiem ekologicznym będą objęte też samochody ciężarowo-osobowe i ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej poniżej 3,5 t. I tak, dla niespełniających żadnej normy określono auta osobowe wyprodukowane do 1991 r. Normę euro-1 mają spełniać auta osobowe wyprodukowane w latach 1992-1995, normę euro-2 wyprodukowane w latach 1996-1999, normę euro-3 w latach 2000-2004, a normę euro-5 od roku 2005.

Wprowadzenie podatku ekologicznego może jednak zakończyć się interwencją ze strony UE, tak jak to było w przypadku obecnie pobieranej akcyzy. Komisja Petycji Parlamentu Europejskiego, odnosząc się do projektu podatku ekologicznego, przypomniała, że każda konstrukcja podatkowa lub fiskalna, która faktycznie prowadzi do ograniczenia handlu wewnątrzwspólnotowego lub dyskryminacji towarów z innych krajów UE, jest niezgodna z prawem wspólnotowym.

W niektórych więc przypadkach, dla samochodów, które nie spełniają określonej wysokości norm euro, podatek ekologiczny może się okazać wyższy niż obecna akcyza. Jak zauważają specjaliści z branży motoryzacyjnej, na wprowadzeniu podatku ekologicznego stracą nabywcy małych samochodów (np. fiata pandy) napędzanych mniejszymi silnikami. Podobnie będzie z nabywcami samochodów dostawczych o masie do 3,5 tony.

Bogdan Świąder
Księgowość
Od kiedy obowiązkowy KSeF? Projekt ustawy przyjęty przez rząd
30 kwi 2024

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który ma na celu przesunięcie obligatoryjnego KSeF na 1 lutego 2026 r. Jak informuje Ministerstwo Finansów, dalsze uproszczenia KSeF, w tym zapowiadane przez resort finansów etapowe wejście w życie KSeF będzie przedmiotem odrębnych prac legislacyjnych.

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT
30 kwi 2024

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni
30 kwi 2024

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?
29 kwi 2024

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

BPO: kto i jak może skorzystać na outsourcingu procesów biznesowych. Co najmniej 20% oszczędności dla większych firm
29 kwi 2024

Usługi centrów BPO (Business Process Outsourcing) są efektywnym narzędziem dla firm. Umożliwiają redukcję kosztów i szybszy rozwój. Dlatego są popularne wśród międzynarodowych firm. Ich skala była jednak za duża dla polskich średnich i dużych firm – od niedawna powstają jednak rozwiązania dopasowane do ich potrzeb.

Obowiązkowy KSeF od lutego 2026 r. Co będzie zawierała ustawa zmieniająca?
29 kwi 2024

Obowiązkowy KSeF dla firm wejdzie w życie od 2026 roku. Ukazał się projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, który przewiduje zmiany w Krajowym Systemie e-Faktur. Nową datę wejścia w życie obligatoryjnego KSeF określa się na dzień 1 lutego 2026 r.

ZUS: Niepełnosprawni przedsiębiorcy mogą w 2024 r. obniżyć roczną składkę zdrowotną. Jak to zrobić? Jakie warunki?
29 kwi 2024

ZUS informuje, że od rozliczenia rocznego za rok 2023, osoby z umiarkowanym lub znacznym stopniem niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne na poniższych zasadach.

pokaż więcej
Proszę czekać...