ETS: Spółce nie przysługuje zwolnienie z podatku źródłowego od dywidendy

Europejski Trybunał Sprawiedliwości wydał wyrok w sprawie Gaz de France – Berliner Investissement SA, która dotyczyła zakresu zastosowania zwolnienia podatkowego dywidend, przewidzianego w przepisach implementujących dyrektywę Parent – Subsidiary.

W stanie faktycznym sprawy, niemiecka spółka Gaz de France Deutschland GmbH, wypłacała dywidendę jedynemu udziałowcowi, którym była francuska spółka Gaz de France - Berliner Investissement SA. Od wypłacanej dywidendy potrącany była podatek od dochodów kapitałowych oraz podatek solidarnościowy. Niemieckie władze podatkowe odmówiły spółce Gaz de France - Berliner Investissement SA prawa do zwolnienia z podatku źródłowego otrzymywanej dywidendy wskazując, iż spółka ta działa w formie spółki société par actions simplifiée, która nie została wymieniona w załączniku do tzw. dyrektywy Parent - Subsidiary. Dyrektywa ta ma na celu przeciwdziałanie podwójnemu opodatkowaniu dywidend wypłacanych pomiędzy spółkami w ramach Unii Europejskiej.

Autopromocja

Spółka Gaz de France - Berliner Investissement SA. zaskarżyła decyzję niemieckich władz podatkowych, wskazując, iż jej prawo do zwolnienia podatkowego wynika w tym przypadku z wykładni celowościowej dyrektywy Parent - Subsidiary. Sąd krajowy rozstrzygający w sprawie postanowił zawiesić postępowanie i skierował do ETS następujące pytania prejudycjalne:

 „1) Czy art. 2 lit. a) [dyrektywy 90/435] w związku z lit. f) załącznika do [tej] dyrektywy [...] należy interpretować w ten sposób, że francuska spółka istniejąca w formie „société par actions simplifiée” jeszcze przed 2005 r. może być również uważana za „spółkę państwa członkowskiego” w rozumieniu tej dyrektywy, a zyski, które uzyskała w 1999 r. w wyniku wypłaty zysków przez jej niemiecką spółkę zależną, należy zwolnić od podatku pobieranego u źródła zgodnie z art. 5 ust. 1 dyrektywy [90/435]?

2) W przypadku udzielenia na pytanie pierwsze odpowiedzi przeczącej - czy art. 2 lit. a) [dyrektywy 90/435] w związku z lit. f) załącznika do [tej] dyrektywy [...] narusza postanowienia art. 43 WE i 48 WE lub art. 56 ust. 1 WE, art. 58 ust. 1 lit. a) WE i art. 58 ust. 3 WE, w zakresie w jakim artykuł ten w związku z art. 5 ust. 1 dyrektywy 90/435 przyznaje wprawdzie zwolnienie zysków wypłaconych przez niemiecką spółkę zależną od podatku pobieranego u źródła w przypadku francuskiej spółki dominującej w formie société anonyme, société en commandite par actions lub société à responsabilité limitée, lecz nie przyznaje go w przypadku francuskiej spółki dominującej w formie société par actions simplifiée?”.

Odpowiadając na powyższe pytania Europejski Trybunał Sprawiedliwości podkreślił, iż dyrektywa Parent - Subsidiary, która wprowadza zwolnienie od podatku źródłowego dywidend wypłacanych na rzecz spółek wskazanych w jej załączniku, ogranicza kompetencje państwa członkowskiego do opodatkowania zysków wypłacanych przez spółki mające siedzibę na jego terytorium. W związku z powyższym zasada pewności prawa sprzeciwia się uznaniu katalogu spółek wskazanych w załączniku tej dyrektywy Parent - Subsidiary, jako zaledwie wskazówki dla określania zakresu jej stosowania. Tym samym Europejski Trybunał Sprawiedliwości potwierdził zamknięty charakter katalogu spółek wymienionych w dyrektywie Parent - Subsidiary, wobec których państwa członkowskie mają obowiązek stosować wskazane w dyrektywie zwolnienie podatkowe.

Jednocześnie Europejski Trybunał Sprawiedliwości podkreślił, iż państwa członkowskie mają prawo wprowadzać mechanizmy służące zapobieganiu lub złagodzeniu podwójnego opodatkowania dywidend wypłacanych na rzecz spółek, nie wymienionych w załączniku dyrektywy Parent - Subsidiary.

Wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z dnia 1 października 2009 r. w sprawie Gaz de France - Berliner Investissement SA przeciwko Bundeszentralamt für Steuern, (C 247/08).

Katarzyna Szymańska

Asystent doradcy podatkowego, Taxways Sp. z o.o.

 

Księgowość
Od kiedy obowiązkowy KSeF? Projekt ustawy przyjęty przez rząd
30 kwi 2024

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który ma na celu przesunięcie obligatoryjnego KSeF na 1 lutego 2026 r. Jak informuje Ministerstwo Finansów, dalsze uproszczenia KSeF, w tym zapowiadane przez resort finansów etapowe wejście w życie KSeF będzie przedmiotem odrębnych prac legislacyjnych.

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT
30 kwi 2024

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni
30 kwi 2024

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?
29 kwi 2024

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

BPO: kto i jak może skorzystać na outsourcingu procesów biznesowych. Co najmniej 20% oszczędności dla większych firm
29 kwi 2024

Usługi centrów BPO (Business Process Outsourcing) są efektywnym narzędziem dla firm. Umożliwiają redukcję kosztów i szybszy rozwój. Dlatego są popularne wśród międzynarodowych firm. Ich skala była jednak za duża dla polskich średnich i dużych firm – od niedawna powstają jednak rozwiązania dopasowane do ich potrzeb.

Obowiązkowy KSeF od lutego 2026 r. Co będzie zawierała ustawa zmieniająca?
29 kwi 2024

Obowiązkowy KSeF dla firm wejdzie w życie od 2026 roku. Ukazał się projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, który przewiduje zmiany w Krajowym Systemie e-Faktur. Nową datę wejścia w życie obligatoryjnego KSeF określa się na dzień 1 lutego 2026 r.

ZUS: Niepełnosprawni przedsiębiorcy mogą w 2024 r. obniżyć roczną składkę zdrowotną. Jak to zrobić? Jakie warunki?
29 kwi 2024

ZUS informuje, że od rozliczenia rocznego za rok 2023, osoby z umiarkowanym lub znacznym stopniem niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne na poniższych zasadach.

pokaż więcej
Proszę czekać...