Opublikowany przez resort finansów projekt rozporządzenia określa zasady rachunkowości oraz plan kont dla organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego w zakresie prowadzenia ewidencji podatków, opłat i niepodatkowych należności budżetowych. Nowe przepisy zastąpią regulacje zawarte w obecnie obowiązującym rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 21 czerwca 2006 r. w sprawie zasad rachunkowości i planu kont w zakresie ewidencji podatków, opłat i niepodatkowych należności budżetowych dla organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. Nr 112, poz. 761).
Zaproponowane zmiany uwzględniają postanowienia rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 128, poz. 861), a w szczególności plan kont zawarty w załączniku nr 3 dotyczący planu kont dla jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych.
Rozporządzenie zakłada wprowadzenie nowych kont z opisem oraz zasadami funkcjonowania tych kont dla celów prowadzenia ewidencji podatkowej. Są to następujące konta:
- konto 141 - „Środki pieniężne w drodze”, które służy do ewidencji środków pieniężnych znajdujących się między kasą urzędu a jego rachunkiem bankowym;
- konto 221 - „Należności z tytułu dochodów budżetowych”, które wykorzystywane jest do ewidencji rozrachunków m.in. z: podatnikami z tytułu należnych i wpłacanych przez nich podatków, które podlegają przypisaniu na ich kontach inkasentami, jednostkami budżetowymi z tytułu potrąceń, bankami z tytułu nieprzekazanych wpłat;
- konto 226 - „Długoterminowe należności budżetowe”, na którym ewidencjonuje się należności podatkowe podlegające przeniesieniu z należności krótkoterminowych;
- konto 720 - „Przychody z tytułu dochodów budżetowych” służące do ewidencji przychodów z tytułu dochodów budżetowych w zakresie m.in. dochodów podatkowych i niepodatkowych.
W przypadku należności podatkowych zabezpieczonych hipoteką lub zastawem skarbowym przyjęto rozwiązanie ewidencyjne polegające na ujmowaniu tych należności podatkowych, które stają się wymagalne w ciągu 12 miesięcy od dnia bilansowego, na koncie 221 - „Należności z tytułu dochodów budżetowych”. Natomiast należności podatkowe zabezpieczone hipoteką lub zastawem skarbowym wymagalne w okresie powyżej 12 miesięcy od dnia bilansowego, będą ewidencjonowane na koncie 226 - „Długoterminowe należności budżetowe”.
Pozostałe konta użyte w projektowanym rozporządzeniu nie uległy zmianie. Dokonano jedynie zmian w ich opisach w związku z wprowadzeniem nowych kont.
Rozporządzenie ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2011 r.
Adam Kuchta