Miliardowe oszczędności dzięki ustawie o redukcji obowiązków informacyjnych

Oszczędności rzędu trzech miliardów złotych rocznie dla obywateli i firm da przyjęta 19 sierpnia przez Sejmu ustawa o redukcji obowiązków informacyjnych - oświadczył wicepremier Waldemar Pawlak. Podkreślał, że posłowie byli w głosowaniu niemal jednomyślni.

Ustawa m.in. wprowadza ogólne interpretacje podatkowe, likwiduje obowiązki wystawiania niektórych druków np. RMUA czy konieczność publikacji sprawozdań finansowych.

Autopromocja

"Ci, którzy byli przeciwko, chyba się pomylili przy głosowaniu" - powiedział w sobotę Pawlak dziennikarzom. Mówiąc o ogólnej interpretacji podatkowej, Pawlak podkreślił, że ministerstwo finansów poszło jeszcze dalej niż propozycje jego resortu. "Ministerstwo gospodarki proponowało, żeby taką możliwość miały organizacje pracodawców czy związki zawodowe, ministerstwo finansów zaproponowało, żeby każdy podatnik miał możliwość występować o ogólną interpretację podatkową, kiedy indywidualne interpretacje są sprzeczne" - mówił.

Jego zdaniem, dzięki temu możliwe będzie bardziej jednolite stosowanie prawa, bo indywidualnych interpretacji jest kilkadziesiąt tysięcy i często są one ze sobą sprzeczne.

Pawlak podkreślił również wagę zapisanych w ustawie możliwości zwolnień z akcyzy na węgiel i koks. "Przyjęliśmy rozwiązanie, które w pełni wykorzystuje zawarte w dyrektywie UE możliwości takich zwolnień w przypadku węgla. To jest bardzo ważna wiadomość dla konsumentów w kontekście cen energii, bo będą one niższe i koszty ogrzewania też będą niższe" - powiedział.

Wiceminister gospodarki Mieczysław Kasprzak podkreślił, że dzięki temu cena węgla z początkiem 2012 r. nie wzrośnie o ok. 30-35 zł za tonę, a to daje już wymierne korzyści i oszczędności dla konsumentów, które w skali całego kraju oszacował na miliard złotych rocznie.

Pawlak mówił też, że podstawą do stworzeniu ustawy był raport firmy Deloitte, który zdefiniował 6 tys. obowiązków, wycenianych na ponad 70 mld zł.

Jak mówił Kasprzak, kiedy wystąpił do poszczególnych resortów o wskazanie niepotrzebnych obowiązków, okazało się, że administracja nie była chętna z nich rezygnować. "W niektórych przypadkach musieliśmy toczyć wręcz wojnę, ale ta wojna przyniesie korzyści wszystkim. Nie można bezmyślnie wykonywać pewnych rzeczy, kiedy wszyscy mówią, że jest to zbędne" - zaznaczył. Dodał też, że pracuje już nad kolejną ustawa tego typu, której przyjęcie przewidywane jest już w następnej kadencji parlamentu.

Na zakończenie konferencji Pawlak demonstracyjnie wrzucił do niszczarki dokumentów druki RMUA jednego z dyrektorów z jego resortu.

Przyjęta w piątek, po zaledwie miesięcznych pracach w Sejmie, ustawa przewiduje m.in. likwidację Monitora Polskiego B, w którym firmy musiały publikować sprawozdania finansowe, skrócenie z 10 do 5 lat okresu przedawnienia należności z tytułu składek do ZUS i KRUS, możliwość wykorzystania zaległego urlopu do 30 września, a nie jak dotychczas do 31 marca następnego roku, czy likwidację obowiązku comiesięcznego przekazywania pracownikowi druku RMUA.

 

Księgowość
Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?
29 kwi 2024

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

BPO: kto i jak może skorzystać na outsourcingu procesów biznesowych. Co najmniej 20% oszczędności dla większych firm
29 kwi 2024

Usługi centrów BPO (Business Process Outsourcing) są efektywnym narzędziem dla firm. Umożliwiają redukcję kosztów i szybszy rozwój. Dlatego są popularne wśród międzynarodowych firm. Ich skala była jednak za duża dla polskich średnich i dużych firm – od niedawna powstają jednak rozwiązania dopasowane do ich potrzeb.

Obowiązkowy KSeF od lutego 2026 r. Co będzie zawierała ustawa zmieniająca?
29 kwi 2024

Obowiązkowy KSeF dla firm wejdzie w życie od 2026 roku. Ukazał się projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, który przewiduje zmiany w Krajowym Systemie e-Faktur. Nową datę wejścia w życie obligatoryjnego KSeF określa się na dzień 1 lutego 2026 r.

ZUS: Niepełnosprawni przedsiębiorcy mogą w 2024 r. obniżyć roczną składkę zdrowotną. Jak to zrobić? Jakie warunki?
29 kwi 2024

ZUS informuje, że od rozliczenia rocznego za rok 2023, osoby z umiarkowanym lub znacznym stopniem niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne na poniższych zasadach.

Remont domu jednorodzinnego, w którym jest prowadzona działalność gospodarcza. Jaka stawka VAT - 8%, czy 23%?
29 kwi 2024

Przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą będzie wykorzystywał część domu, w którym mieszka, do prowadzenia biura. W całym domu o powierzchni 140 m2 jest wymieniana podłoga. Usługodawca chce wystawić fakturę z 8% VAT na osobę fizyczną. Natomiast podatnik, wykorzystujący część domu do prowadzenia działalności, chciałby rozliczyć koszty montażu oraz zakupu tej podłogi w kosztach firmy. Czy w związku z tym usługodawca może wystawić fakturę na podatnika VAT według stawki VAT 8%? Czy też ma obowiązek zastosować podstawową stawkę VAT 23%?

KSeF obowiązkowy dla mniejszych firm od 1 czerwca 2026 r.? Rzecznik MŚP: Z pewnością zostanie to docenione
29 kwi 2024

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców Adam Abramowicz apeluje o przesunięcie terminu wejścia w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur dla małych firm z 1 kwietnia 2026 r. na 1 czerwca 2026 r. Taką informację podało 29 kwietnia 2024 r. Biuro Rzecznika MŚP.

Ulga termomodernizacyjna a program Czyste Powietrze. Podatnicy karani za braki w przepisach
29 kwi 2024

Ulga termomodernizacyjna i program ,,Czyste Powietrze” to instytucje wsparcia modernizacji energetycznej, z których właściciele domów jednorodzinnych mogą korzystać jednocześnie. Nikt ich jednak nie ostrzega o stratach, jakie mogą ponieść, gdy dofinansowanie z ,,Czystego Powietrza” otrzymają po roku podatkowym, w którym rozliczyli już dofinansowywane wydatki. Chodzi o zaległy podatek i 16% odsetki, albo utratę prawa do ulgi w roku lub latach kolejnych.

pokaż więcej
Proszę czekać...