Biegły rewident musi być wiarygodny

Kandydaci na biegłych rewidentów muszą zdać dziesięć egzaminów z rachunkowości, podatków i finansów, odbyć praktykę i aplikację. Zajmuje to średnio 3-4 lata. Musi tyle trwać, aby biegły rewident był wiarygodny.
Kandydatom na biegłych rewidentów stawiane są wysokie wymagania. Dziesięć egzaminów, które muszą zdać, obejmuje wiedzę z rachunkowości finansowej, zarządczej, ekonomii i zarządzania, prawa cywilnego, pracy, gospodarczego, podatkowego, a także ze sprawozdań finansowych i ich badania. W tym czasie muszą też odbyć praktykę w księgowości i dwuletnią aplikację.
Kandydat na biegłego rewidenta w czasie aplikacji powinien uczestniczyć w czterech badaniach ksiąg rachunkowych różnych firm.
– Kandydat na biegłego, w czasie aplikacji, powinien uczestniczyć w czterech badaniach ksiąg rachunkowych różnych firm. W drugim roku aplikacji powinien posiadać już taką, wiedzę i doświadczenie, aby był w stanie samodzielnie przeprowadzić badanie pod opieką biegłego rewidenta – powiedziała Gazecie Prawnej prof. Gertruda Świderska, biegły rewident, prezes firmy audytorskiej i kierownik katedry rachunkowości menedżerskiej w Szkole Głównej Handlowej. Po zdaniu egzaminów, udokumentowaniu praktyki i aplikacji kandydat musi jeszcze zdać egzamin dyplomowy. Cała procedura trwa 3-4 lata, ale może też zająć więcej czasu.

Rozległa wiedza


– Zdałem wszystko bez większych problemów. Ale musiało to trwać tyle, aby przyswoić tak rozległą wiedzę z podatków, rachunkowości i finansów instytucji, banków, ubezpieczycieli, przedsiębiorstw, czy organizacji pozarządowych – uważa Przemysław Karwowski, biegły rewident z Perfectum Audit. Zwraca uwagę na inne wymagania wobec kandydatów: muszą oni również mieć wyższe wykształcenie i nie być karani.

Dobre przygotowanie

Zdaniem prof. Świderskiej długość procedury nie wynika z liczby egzaminów, ale z faktu, że biegły musi być bardzo dobrze przygotowany do samodzielnego przeprowadzania badań. Zwraca ona również uwagę, że liczba egzaminów jest uzależniona od wymagań określonych przez Unię Europejską. Z roku na rok coraz więcej się wymaga od biegłych.
– Dziś już nie wystarczy sprawdzić, czy sprawozdanie odzwierciedla stan ksiąg rachunkowych w firmie. Wszystko zmierza do tego, aby biegły badał również sprawozdanie z działalności przedsiębiorstwa. Będzie też musiał ustosunkować się do informacji na temat przyszłości firmy – uważa prof. Gertruda Świderska. Wynika to – jej zdaniem – z oczekiwań inwestorów, których interesują informacje o przyszłości, a nie przeszłości firmy. Zorientowane na przyszłość są również Międzynarodowe Standardy Rachunkowości, według których polskie spółki giełdowe mają obowiązek sporządzania sprawozdań finansowych. Na jeszcze inne uwarunkowania zawodu biegłego rewidenta zwrócił uwagę prof. Zbigniew Messner, przewodniczący Komisji Egzaminacyjnej Krajowej Izby Biegłych Rewidentów i prezes Stowarzyszenia Księgowych w Polsce.

Wysokie wymagania

– Wymagania wobec zdających dostosowane są do wymogów, jakie muszą spełniać biegli we współczesnej gospodarce rynkowej. Jest to zawód niezwykle odpowiedzialny, ponieważ od decyzji biegłego, jego podpisu i opinii zależy opinia o firmie, którą bada – powiedział. Zdaniem prof. Messnera wymagania stawiane kandydatom na biegłych w Polsce są zbliżone do tych stawianych w Europie, np. zdającym egzamin ACCA (Association of Chartered Certified Accountants).
– Jeżeli mówimy o przedsiębiorstwie, to ma ono majątek, który jest ewidencjonowany w księgach rachunkowych. Na ich podstawie sporządza się sprawozdanie finansowe według zasad określonych w Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej lub ustawie o rachunkowości. Jeśli sprawozdanie trafia, już po badaniu, np. do inwestora, to jest to dla niego rodzaj gazety o przedsiębiorstwie. Muszą w niej być informacje rzetelne i wiarygodne, które potwierdził biegły rewident. Dlatego musi on być bardzo dobrze wykształcony i posiadać rozległą wiedzę – podsumował prof. Zbigniew Messner.

Łukasz Zalewski
Księgowość
Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?
29 kwi 2024

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

BPO: kto i jak może skorzystać na outsourcingu procesów biznesowych. Co najmniej 20% oszczędności dla większych firm
29 kwi 2024

Usługi centrów BPO (Business Process Outsourcing) są efektywnym narzędziem dla firm. Umożliwiają redukcję kosztów i szybszy rozwój. Dlatego są popularne wśród międzynarodowych firm. Ich skala była jednak za duża dla polskich średnich i dużych firm – od niedawna powstają jednak rozwiązania dopasowane do ich potrzeb.

Obowiązkowy KSeF od lutego 2026 r. Co będzie zawierała ustawa zmieniająca?
29 kwi 2024

Obowiązkowy KSeF dla firm wejdzie w życie od 2026 roku. Ukazał się projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, który przewiduje zmiany w Krajowym Systemie e-Faktur. Nową datę wejścia w życie obligatoryjnego KSeF określa się na dzień 1 lutego 2026 r.

ZUS: Niepełnosprawni przedsiębiorcy mogą w 2024 r. obniżyć roczną składkę zdrowotną. Jak to zrobić? Jakie warunki?
29 kwi 2024

ZUS informuje, że od rozliczenia rocznego za rok 2023, osoby z umiarkowanym lub znacznym stopniem niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne na poniższych zasadach.

Remont domu jednorodzinnego, w którym jest prowadzona działalność gospodarcza. Jaka stawka VAT - 8%, czy 23%?
29 kwi 2024

Przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą będzie wykorzystywał część domu, w którym mieszka, do prowadzenia biura. W całym domu o powierzchni 140 m2 jest wymieniana podłoga. Usługodawca chce wystawić fakturę z 8% VAT na osobę fizyczną. Natomiast podatnik, wykorzystujący część domu do prowadzenia działalności, chciałby rozliczyć koszty montażu oraz zakupu tej podłogi w kosztach firmy. Czy w związku z tym usługodawca może wystawić fakturę na podatnika VAT według stawki VAT 8%? Czy też ma obowiązek zastosować podstawową stawkę VAT 23%?

KSeF obowiązkowy dla mniejszych firm od 1 czerwca 2026 r.? Rzecznik MŚP: Z pewnością zostanie to docenione
29 kwi 2024

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców Adam Abramowicz apeluje o przesunięcie terminu wejścia w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur dla małych firm z 1 kwietnia 2026 r. na 1 czerwca 2026 r. Taką informację podało 29 kwietnia 2024 r. Biuro Rzecznika MŚP.

Ulga termomodernizacyjna a program Czyste Powietrze. Podatnicy karani za braki w przepisach
29 kwi 2024

Ulga termomodernizacyjna i program ,,Czyste Powietrze” to instytucje wsparcia modernizacji energetycznej, z których właściciele domów jednorodzinnych mogą korzystać jednocześnie. Nikt ich jednak nie ostrzega o stratach, jakie mogą ponieść, gdy dofinansowanie z ,,Czystego Powietrza” otrzymają po roku podatkowym, w którym rozliczyli już dofinansowywane wydatki. Chodzi o zaległy podatek i 16% odsetki, albo utratę prawa do ulgi w roku lub latach kolejnych.

pokaż więcej
Proszę czekać...