Korekta chroni przed sankcją, nie przed odsetkami

Aleksandra Tarka
rozwiń więcej
Przepisy pozwalają uniknąć sankcji karnych za niezapłacenie podatku. Wystarczy, jeśli podatnik po zakończeniu kontroli dokona skutecznej korekty. Brak wpłaty w terminie spowoduje konieczność zapłaty odsetek od zaległości.


Już tylko kilkanaście dni zostało podatnikom na rozliczenie się z fiskusem za 2006 rok. Z wysłaniem PIT zwlekają głównie osoby, które do podatku muszą dopłacić. Część z nich myśli nawet o niezapłaceniu podatku, tym bardziej że pozwalają na to przepisy podatkowe. Wynika z nich, że zarówno po kontroli podatkowej, jak i skarbowej podatnik ma prawo złożyć korektę, która w 100 proc. zabezpiecza go przed konsekwencjami karnymi skarbowymi. Eksperci ostrzegają jednak przed zbyt pochopnym podejmowaniem decyzji. Mimo możliwości, jakie dają przepisy, podatek lepiej płacić. Fiskus ma dużo czasu na ustalenie zaległości podatkowej. Gdy doliczy do niej odsetki, może okazać się, że do zapłacenia będzie spora kwota.


Nie ma sankcji karnych


Robert Krasnodębski, radca prawny z Kancelarii Weil, Gotshal & Manges, wyjaśnia, że obecnie podmiot nierealizujący swoich obowiązków może czekać na kontrolę podatkową, a następnie po jej zakończeniu kosztem zapłaty odsetek od zaległości podatkowych, które obecnie wynoszą 11 proc., uniknąć odpowiedzialności karnej.

- Można by zatem postawić tezę, że przepisy w pewien sposób premiują niepłacenie podatku - twierdzi nasz rozmówca.

- Podatnicy mają obecnie mechanizm pozwalający uniknąć odpowiedzialności karnej skarbowej, o ile zgodzą się z zarzutami stawianymi przez kontrolujących i uiszczą zaległość - mówi Andrzej Nikończyk, doradca podatkowy z kancelarii Ożóg i Wspólnicy.

Jednocześnie dodaje, że naczelnicy urzędów skarbowych mogą próbować pozbawiać podatników tej możliwości poprzez wcześniejsze wszczęcie postępowania podatkowego. Zaznacza jednak, że możliwości takiej nie ma dyrektor urzędu kontroli skarbowej. Istotne są zatem różnice w prawach podatnika. Zależą one od tego, czy kontrola jest prowadzona przez urząd skarbowy czy urząd kontroli skarbowej. Ordynacja wyłącza możliwość korekty deklaracji w przypadku VAT, co miało w zamierzeniu uniemożliwić unikanie przez podatników 30-proc. sankcji VAT. Ustawa o kontroli skarbowej nie zawiera takiego wyłączenia. A to oznacza - zdaniem naszego rozmówcy - że w przypadku kontroli prowadzonej przez UKS, o ile podatnik skoryguje deklarację w terminie 14 dni, nie dość, że uniknie odpowiedzialności karnej skarbowej, to jeszcze może uniknąć 30-proc. sankcji VAT.

Dariusz Malinowski, doradca podatkowy, dyrektor Zespołu Postępowań Podatkowych i Sądowych KPMG zwraca uwagę, że na tle innych państw polski fiskus nie wypada źle. Tam nie ma możliwości korygowania deklaracji podatkowych po rozpoczęciu kontroli, a następstwem błędów w rozliczeniach są postępowania karne wobec osób odpowiedzialnych.

Adrian Jonca, doradca podatkowy z Kancelarii Beiten Burchardt zwraca uwagę, że zastosowanie art. 16a kodeksu karnego skarbowego (abolicja karna skarbowa) nie zwalnia podatnika od zapłaty odsetek.


Są dodatkowe koszty


- Mając na względzie prawie 6-letni okres przedawnienia zobowiązania podatkowego, który w wielu przypadkach może wynieść nawet 10-12 lat, to kwota zaległego zobowiązania podatkowego może się szybko podwoić - mówi Adrian Jonca.

Dodaje, że korekta deklaracji VAT po zakończeniu kontroli podatkowej nie zwalnia podatnika od obowiązku zapłaty dodatkowego zobowiązania w VAT. Zdaniem naszego rozmówcy przyzwolenie na bezkarną korektę deklaracji nawet po zakończeniu kontroli podatkowej powoduje, że finansowanie działalności gospodarczej poprzez brak należytego wykonywania obowiązków podatkowych jest drogim źródłem finansowania. Będzie tak zwłaszcza wtedy, gdy na krótko przed przedawnieniem organ podatkowy lub kontroli skarbowej wskaże w protokole z kontroli na naruszenie prawa podatkowego.

- Kwota zaległego podatku uzależniona jest zatem od prawdopodobieństwa kontroli podatkowej. Wydaje się, że obecna oferta banków udostępnia korzystniejsze źródła finansowania działalności gospodarczej, mniej niepewne co do ich ostatecznych kosztów, w szczególności w ujęciu długoterminowym - konkluduje Adrian Jonca.

Potwierdza to Inarda Bielińska, radcy prawny w kancelarii Gessel. Jej zdaniem niepłacenie podatków jest mało opłacalne.

Jako podstawowy argument wymienia konieczność zapłaty ustawowych odsetek za zwłokę oraz wątpliwości, co do możliwości korygowania deklaracji VAT po kontroli podatkowej, a także możliwość zastosowania niezwykle dotkliwej dla podatnika sankcji VAT. W jej ocenie już konieczność zapłaty odsetek, szczególnie gdy termin zapłaty podatku w wyższej niż zadeklarowana przez podatnika wysokości dawno upłynął, może stanowić bardzo dotkliwą karę.

Omawiane przepisy mogą stanowić swoistą pułapkę dla podatników. W razie sporu z organami podatkowymi zachęcają do jego rozstrzygnięcia po myśli fiskusa.

- Nierzadko zdarza się, że w efekcie kontroli pojawi się spór podatnika z organami co do np. interpretacji regulacji podatkowych - wyjaśnia Robert Krasnodębski. Przepisy stawiają podatnika przed dylematem: przyznać organom podatkowym rację i złożyć korektę czy też dochodzić swoich praw, ryzykując przegraną i narażenie się na konsekwencje karne skarbowe.

- Przewrotnie można zatem powiedzieć, że w obecnym stanie prawnym w pewien sposób uprzywilejowani są podatnicy popełniający oczywiste błędy, co do których nie ma sporu i podatnicy potulni, którzy przestraszeni perspektywą sankcji karnych rezygnują z dochodzenia swoich racji - dodaje nasz rozmówca.

Do podobnych wniosków dochodzi Inarda Bielińska.


Decyzję podejmie podatnik


- W wielu sytuacjach po zakończeniu kontroli podatnicy nie będą korzystać z możliwości złożenia korekty - uważa. Przyczyną będą różnice między stanowiskiem organów kontrolujących a stanowiskiem podatnika. Nasza rozmówczyni zwraca jednak uwagę, że w takich przypadkach spór z władzami podatkowymi często na sali sądowej nie kończy się pozytywnie dla podatnika. I choć podatnik zapłacił zaległy podatek wraz z odsetkami na etapie decyzji organu pierwszej instancji, będzie odpowiadać na podstawie ustawy o kontroli skarbowej. Spowoduje to postawienie w gorszej sytuacji podatników, którzy zrezygnują z korekty i wybiorą walkę z fiskusem.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

11proc. wynoszą odsetki od zaległości podatkowej


Aleksandra Tarka

Księgowość
Rośnie liczba niewypłacalnych firm Polsce w 2024 r. Tych co ogłosiły upadłość lub wszczęły restrukturyzację. Będzie rekord na koniec grudnia
17 paź 2024

Od początku 2024 roku do końca września niewypłacalność ogłosiło 4 465 polskich firm. Firma Coface, która co kwartał przygotowuje raport na ten temat, podkreśla, że to aż 95% wszystkich przedsiębiorstw, które podjęły działania insolwencyjne w 2023 roku. Do końca roku pozostały jeszcze 3 miesiące, a eksperci już dziś prognozują, że w grudniu liczba niewypłacalności osiągnie rekord i wyniesie 5 tysięcy. W których sektorach dynamika wzrostu była największa i jakie branże ucierpiały najbardziej?

Ryzykowne fakturowanie po wyroku TSUE. Prof. Modzelewski: Znalezienie fakturzystki może być bardzo trudne
17 paź 2024

Pomysł autorstwa Trybunału Sprawiedliwości UE, aby pracownik fizycznie wystawiający puste faktury w imieniu pracodawcy musiał zapłacić VAT z tych faktur, jest zapewne nie ostatnim kuriozum jurysdykcyjnym w jego historii – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Można oczywiście zrozumieć pogląd (który nie przyjął się w przypadku naszych sądów), że nie można obciążać na podstawie art. 108 ust. 1 ustawy o VAT formalnego wystawcę tego dokumentu, gdy pracownik wystawiający fakturę jest oczywistym oszustem, który w sposób udowodniony fałszował te dokumenty; należy więc obciążyć go z tego tytułu. 

Biegły rewident i audyt finansowy: nowy kierunek studiów pod patronatem PIBR na Wydziale Zarządzania UŁ od 2024 r.
17 paź 2024

Kierunek Biegły rewident i audyt finansowy na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego to nowa propozycja edukacyjna dla osób pragnących pracować jako biegły rewident. Kierunek ten uzyskał patronat Polskiej Izby Biegłych Rewidentów (PIBR). Biegli rewidenci są cenionymi ekspertami, którzy nie tylko nadzorują i zarządzają, ale również często doradzają w sprawach biznesowych. Zawód biegłego rewidenta to zawód zaufania publicznego, chroniony prawnie i regulowany ustawowo - stanowi on potwierdzenie wiedzy i umiejętności, często jest także wymogiem koniecznym do zatrudnienia. 

Minister Finansów: UE jest potężnie niedoinwestowana; przegrywa wyścig technologiczny z USA i krajami Azji Pd-Wsch.
17 paź 2024

Europa (Unia Europejska) jest potężnie niedoinwestowana, a inwestycje są niezbędne, aby ożywić wzrost gospodarczy – powiedział 17 października 2024 r. minister finansów Andrzej Domański na Europejskim Forum Nowych Idei w Sopocie. Jego zdaniem brak wzrostu jest największą bolączką UE, tymczasem dla wielu decydentów UE jest on tylko "produkcją uboczną".

Podatek od garażu 2024/2025: Jakie zmiany od nowego roku?
16 paź 2024

Ile wynoszą stawki podatku od nieruchomości od garaży w 2024 roku a ile wyniosą w 2025 roku. Kilka dni temu Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, która zakłada korzystne dla podatników zmiany w opodatkowaniu garaży podatkiem od nieruchomości. Co się zmieni od nowego roku?

Dopłaty do ubezpieczeń rolnych w 2025 r. W jakiej wysokości?
16 paź 2024

Wysokość dopłat z budżetu państwa do składek ubezpieczeń rolnych upraw i zwierząt w 2025 roku pozostanie na niezmienionym poziomie, czyli 65 proc. składki ubezpieczeniowej. Takie rozwiązanie zakłada projekt rozporządzenia, który został opublikowany na stronie Rządowego Centrum Legislacji.

Kiedy Twoja firma potrzebuje księgowego? To zależy od kilku spraw
16 paź 2024

Czy trzeba zatrudnić księgowego? To zależy od Twojej sytuacji. Jeśli masz proste sprawy finansowe – jedno źródło dochodu, brak skomplikowanych ulg – być może poradzisz sobie sam. Jednak gdy Twoje sprawy są nieco bardziej skomplikowane – wiele źródeł dochodu, własna firma, różne ulgi – księgowy będzie niezastąpiony. Pomoże Ci znaleźć najlepszą drogę, by uniknąć problemów z fiskusem.

Podatek od nieruchomości 2025: Zmiany już niemal pewne. Czego możemy się spodziewać?
17 paź 2024

Projekt zmian w podatku od nieruchomości, które mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2025 r., został 14 października 2024 r. przyjęty przez rząd i skierowany do Sejmu – w kształcie odpowiadającym tzw. wersji projektu 3.0. Z pewną rezerwą można przyjąć, że w tej właśnie formie podatnicy będą mierzyć się z tym podatkiem w nowym roku. Na jakie zmiany trzeba się przygotować?

Podatek od garaży do zmiany. Rząd przyjął projekt ustawy, który dotyczy opodatkowania podatkiem od nieruchomości
15 paź 2024

Rząd wprowadza nowe przepisy dotyczące opodatkowania podatkiem od nieruchomości garaży w budynkach mieszkalnych. W efekcie zmian wszystkie pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów w budynkach mieszkalnych (niezajęte na działalność gospodarczą) będą opodatkowane jednakową stawką podatku.

Podatki 2025. Zmiany w podatku od nieruchomości, podatku rolnym, opłacie uzdrowiskowej i opłacie skarbowej
15 paź 2024

W dniu 14 października 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawy o opłacie skarbowej, przedłożony przez Ministra Finansów. Jak wskazuje rząd, ta nowelizacja ma charakter techniczny. Jej celem jest m.in. wyeliminowanie wątpliwości interpretacyjnych przez doprecyzowanie przepisów ww. ustaw. Największe zmiany dotyczą podatku od nieruchomości. Nowe przepisy mają obowiązywać od początku 2025 roku.

pokaż więcej
Proszę czekać...