Minimalny podatek dochodowy od wielkich korporacji, a obciążenie małych i średnich firm

TAXEO Komorniczak i Wspólnicy sp.k.
rozwiń więcej
Minimalny podatek dochodowy od wielkich korporacji, a obciążenie małych i średnich firm / ShutterStock
Minimalny podatek dochodowy. Na wzór rozwiązań stosowanych w USA czy Kanadzie, polski ustawodawca wprowadził w ramach pakietu zmian do ustaw podatkowych tzw. „Polski Ład” minimalny podatek dochodowy. Jako cel wprowadzenia nowego obciążenia Ministerstwo Finansów wskazało konieczność wsparcia gospodarki osłabionej w wyniku pandemii COVID – 19 oraz załatanie luki budżetowej powstałej w podatku dochodowym od osób prawnych.

Minimalny podatek dochodowy

Ponadto, w uzasadnieniu do projektu ustawodawca nawołuje do solidarności podatkowej w obrębie Unii Europejskiej i odzwierciedleniu kierunku myślenia OECD w celu zapewnienia ponadnarodowego minimalnego opodatkowania podatkiem dochodowym. Trudno jednak oprzeć się wrażeniu, że owa „solidarność” z lepiej sytuowanymi krajami UE może być przysłowiowym „gwoździem do trumny” dla wielu polskich przedsiębiorstw.

Autopromocja

Należy podkreślić, że nowa danina wyniesie 10% podstawy opodatkowania, na którą składać się będą:

  • wartość 4% przychodów ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych,
  • wartość poniesionych na rzecz podmiotów powiązanych kosztów finansowania dłużnego,
  • wartość odroczonego podatku dochodowego skutkującego zwiększeniem zysku brutto/zmniejszeniem straty netto,
  • oraz wartość poniesionych na rzecz podmiotów powiązanych (podmiotów z państwa lub terytorium stosującego szkodliwą konkurencję podatkową) kosztów nabycia określonych usług lub praw niematerialnych.

Rzekomym ukłonem ustawodawcy w stronę podatników jest możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania o odliczenia z art. 18 ustawy o CIT, czy o dochody uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego związane z działalnością w Polskiej Strefie Inwestycji. Projektodawcy wskazują również na możliwość odliczenia od podatku obliczonego z art. 19 ustawy o CIT kwoty zapłaconego minimalnego podatku dochodowego. Należy jednak podkreślić, że owa możliwość odliczenia nie powinna być traktowana jako szczególny rodzaj przywileju, gdyż brak takiego mechanizmu mógłby prowadzić do podwójnego opodatkowania niektórych dochodów podatników.

Minimalny podatek dochodowy w swoim założeniu ma nie obciążać sektora małych i średnich przedsiębiorstw, jednakże dogłębna analiza zaprezentowanych regulacji budzi coraz większe obawy wśród osłabionych po pandemii przedsiębiorców.

Kto zapłaci podatek minimalny? Czy tylko wielkie korporacje?

Warunki kwalifikujące dany podmiot do objęcia tzw. „podatkiem od wielkich korporacji” zostały wskazane w części projektu dotyczącego ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (druk 1532, art. 24ca).

Regulacje te obejmą spółki mające siedzibę lub zarząd na terytorium Polski, podlegające opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania oraz podatkowe grupy kapitałowe. Znajdą również zastosowanie do nierezydentów prowadzących w Polsce działalność przez zagraniczny zakład (w odpowiedniej proporcji przychodów/strat związanych z działalnością tego zakładu).

Warunkiem do objęcia projektowanym podatkiem jest poniesienie przez te podmioty straty ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych albo wykazanie określonego niskiego wskaźnika dochodowości w ramach działalności operacyjnej wynikającego ze stosunku przychodów do kosztów uzyskania przychodów - stanowiących nie więcej niż 1% podstawy opodatkowania. Co może prowadzić do kuriozalnej sytuacji dodatkowego zobowiązania dla podatników borykających się z trudnościami finansowymi w swoich przedsiębiorstwach.

Koronnym argumentem Ministerstwa Finansów podniesionym w uzasadnieniu do projektu ustawy jest ukazanie skali udziału dochodu w przychodzie nieprzekraczającym 1% na grupie podatników, których przychody przekroczyły w 2019 r. 50 mln euro. Choć dane te, określające „uprzywilejowaną” obecnie grupę przemawiają do wyobraźni odbiorców, to 22% podatników występujących w tym zestawieniu w rzeczywistości nie będzie wyłączną kategorią podmiotów, którą obejmą nowe przepisy. Co więcej, w efekcie może okazać się, że podmioty, które sztucznie kreują wysokość swoich dochodów unikając w ten sposób obciążeń podatkowych będą w stanie nadal tak kształtować swoją sytuację podatkową aby nie uiszczać również nowej daniny.

Wrażenie objęcia nowym podatkiem nie tylko wielkich korporacji, potęgują regulacje wskazujące na kategorię podmiotów wyłączonych z kręgu podmiotów zobowiązanych do stosowania minimalnego podatku dochodowego.

O ile wskazanie na podmioty rozpoczynające prowadzenie działalności gospodarczej (które de facto zostaną objęte obowiązkiem podatkowym od czwartego roku prowadzenia działalności) oraz podatników, którzy w stosunku do roku poprzedniego wykażą 30% spadek przychodów czy też instytucje podlegające tzw. podatkowi bankowemu, nie budzą większych wątpliwości, to kategoria podmiotów wymienionych w projektowanym art. 24ca ust. 13 pkt 4, nie wyklucza objęcia nową daniną również podmiotów z sektora małych i średnich przedsiębiorstw – m.in. szeregu niewielkich podatników których udziałowcami, akcjonariuszami albo wspólnikami poza osobami fizycznymi są również osoby prawne.

Katarzyna Kliszczewska, konsultant podatkowy w Taxeo Komorniczak i Wspólnicy sp. k.

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw

Księgowość
Od kiedy KSeF?
08 maja 2024

KSeF będzie przesunięty. Od kiedy Krajowy System e-Faktur zacznie obowiązywać zgodnie z projektem ustawy?

Ryczałt za używanie prywatnego auta do celów służbowych a PIT. NSA: nie trzeba płacić podatku od zwrotu wydatków
08 maja 2024

W wyroku z 14 września 2023 r. (sygn. akt II FSK 2632/20) Naczelny Sąd Administracyjny zakwestionował stanowisko organów podatkowych i uznał, że świadczenie wypłacone pracownikowi jako zwrot wydatków – nie jest przychodem ze stosunku pracy. A zatem nie trzeba od takiego zwrotu wydatków płacić podatku dochodowego. W tym przypadku chodziło o ryczałt samochodowy za jazdy lokalne wypłacany pracownikowi z tytułu używania przez niego prywatnego samochodu do celów służbowych. Niestety NSA potrafi też wydać zupełnie inny wyrok w podobnej sprawie.

Ulga dla seniorów w 2024 roku - zasady stosowania. Limit zwolnienia, przepisy, wyjaśnienia fiskusa
08 maja 2024

Ulga dla seniorów, to tak naprawdę zwolnienie podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych, dla dochodów uzyskiwanych przez seniorów, którzy pozostali na rynku pracy mimo osiągnięcia wieku emerytalnego. Jaki jest limit tego zwolnienia i jakich rodzajów dochodu dotyczy?

Odroczenie obowiązkowego KSeF. Projekt nowelizacji po pierwszym czytaniu w Sejmie - przesłany do komisji
08 maja 2024

Rządowy projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przesuwającej wdrożenie obowiązkowego dla wszystkich podatników VAT Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r., został po sejmowym pierwszym czytaniu w środę 8 maja 2024 r., przesłany do Komisji Finansów Publicznych. Obowiązujące obecnie przepisy zakładają, że KSeF ma obowiązywać od 1 lipca bieżącego roku. 

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów
07 maja 2024

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Zmiana danych nabywcy na fakturze. Faktura korygująca, nota korygująca, terminy, ujęcie w ewidencji i JPK VAT
08 maja 2024

Jak zgodnie z prawem dokonać zmiany danych nabywcy na fakturze? Kiedy można wystawić fakturę korygującą, a kiedy notę korygującą? Co z błędną fakturą w JPK_VAT?

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów
07 maja 2024

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Jak rozliczyć kartę podarunkową dla pracownika? Podatki, składki, księgowanie
07 maja 2024

Karty podarunkowe to coraz popularniejszy benefit pracowniczy. Najczęściej wręcza się go okazjonalnie jako prezent świąteczny. To też narzędzie doceniania, które można wykorzystywać z innych okazji: jubileuszy, Dnia Dziecka, Dnia Kobiet, świąt branżowych czy jako specjalne nagrody pracownicze. Sprawdź, czy karty podarunkowe wiążą się z obowiązkiem podatkowym i jak je rozliczyć. 

Transport drogowy 2024 – zmiana przepisów dot. pojazdów wynajmowanych
07 maja 2024

Gotowy jest projekt ustawy, który umożliwi przewoźnikom prowadzącym działalność na terytorium Polski na czasowe korzystanie z pojazdu najmowanego, zarejestrowanego na terytorium innego państwa UE. Do tej pory nasz kraj nie dopuszczał takiej możliwości, obecnie chcemy dostosować polskie prawo do unijnego. Najmowanie pojazdów niesie ze sobą szereg korzyści, które mogą poprawić elastyczność operacyjną firm transportowych. 

Ceny prądu w górę o 30% a gazu o 15% - od lipca 2024 r. w Polsce. Jak wpłynie to na inflację?
07 maja 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska szacuje, że na mocy projektowanej ustawy o bonie energetycznym (zakładającej częściowe "odmrożenie" cen za energię elektryczną i gaz), od 1 lipca 2024 r. dla odbiorców taryfowanych rachunki za energię elektryczną mogą wzrosnąć o 29 proc., a za gaz o 15 proc. - o ile zajdzie odpowiednie obniżenie cen w taryfach. Proponowanie przez MKiŚ częściowe odmrożenie cen prądu i gazu podbije ścieżkę inflacji o ok. 1 pp., a CPI w grudniu może wynieść ok. 5,5 proc. - oceniają ekonomiści ING. Zdaniem ministra finansów Andrzeja Domańskiego działania osłonowe w zakresie cen energii (np. bon energetyczny) spowodują, że średnioroczna inflacja CPI w Polsce może być niższa przynajmniej o 1 pkt proc. w 2024 r. i o ok. 0,9 pkt. proc. w 2025 r. niż zakładają prognozy zawarte w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa.

pokaż więcej
Proszę czekać...