Administracja podatkowa ma wspierać podatnika w dobrowolnym płaceniu podatków

Administracja podatkowa ma wspierać podatnika w dobrowolnym płaceniu podatków
Jednym z celów administracji podatkowej jest zwiększenie poziomu dobrowolności płacenia podatków – podkreślił w 31 lipca 2015 r. podczas uroczystości „Dnia Skarbowości” wiceminister finansów Jacek Kapica. Poinformował, że dokument pod nazwą Strategia Rozwoju Administracji Podatkowej zostanie zaprezentowany we wtorek 4 sierpnia 2014 r.

Kapica, który jest szefem administracji podatkowej przedstawił w piątek w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów kierunki Strategii Rozwoju Administracji Podatkowej. Resort finansów Strategię ma zaprezentować we wtorek.

Autopromocja

Wiceminister wyjaśnił, że wśród przyczyn przygotowania Strategii leżały m.in. sygnały zewnętrzne, jak np. raporty MFW i PwC oraz wewnętrzne przekonanie o potrzebie przygotowania planu rozwoju administracji.

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

„Musieliśmy sobie też określić pewne reguły wdrożenia wspierania podatnika w dobrowolnym wypełnianiu obowiązków podatkowych i rozwoju wysokiego standardu usług publicznych” – tłumaczył Kapica.

Według niego misja Strategii wypracowanej przez pracowników administracji podatkowej to: „pomagamy płacić podatki dla dobra wspólnego”. Wyjaśnił, że misja ta oddaje sens pracy administracji.

"W tej misji powinien odnaleźć też sens każdy podatnik, który płaci podatki dla dobra wspólnego i każdy urzędnik administracji podatkowej, który pobiera podatki dla dobra wspólnego” - podkreślił wiceminister.

Jak zaznaczył, zawarta w Strategii misja polega na dążeniu do budowania administracji przyjaznej, nowoczesnej i profesjonalnej „dla uzyskania wysokiego poziomu dobrowolności płacenia podatków i wspierania rozwoju gospodarczego”.

Kapica poinformował, że cel Strategii to m.in. zapewnienie dochodów z danin publicznych przy jednoczesnym obniżeniu kosztów ich poboru. Inny wskazany przez niego cel to zwiększenie poziomu dobrowolności wypełniania obowiązków podatkowych w warunkach wzajemnego zaufania, rozwój profesjonalnej kadry, koncentracja zasobów i wzmocnienie zarządzania na poziomie centralnym.

Obecny na uroczystościach minister finansów Mateusz Szczurek powiedział, że z administracją skarbową jest szczególnie związany; dodał że pełni ona też szczególną rolę stojąc na straży budżetu oraz uczciwości w obrocie gospodarczym.

Wskazał, że praca administracji skarbowej jest trudna i często nie doceniana, ale „kto wie, czy nie najważniejszą pracą w administracji publicznej w Polsce”. Szczurek zaznaczył, że administracja podatkowa przeszła w ostatnim czasie istotne zmiany, które nie byłyby możliwe bez zaangażowania ludzi.

Koszty pracy po zmianach - multipakiet: książka, program, CD, teleporadnia

„Każda misja rozbije się w nicość bez zaangażowania tych, którzy mają ją wdrażać w życie” – podkreślił minister finansów. Dodał, że w tym roku, m.in. w wyniku konsolidacji procesów pomocniczych oraz połączenia organizacyjnego izb i urzędów skarbowych, administracja podatkowa wchodzi w nową rzeczywistość.

Pytany przez PAP o horyzont czasowy realizacji postawionych celów dla administracji podatkowej Szczurek powiedział, że "absolutu nie osiąga się nigdy". Według niego trzeba mieć świadomość, że pracę administracji skarbowej, choćby nie wiadomo jak była dobra, zawsze można poprawić.

"Warto też pamiętać o tym analizując stan rzeczy, jak wygląda administracja podatkowa dziś" - zaznaczył minister.

Jak podkreślił, "zadaniem każdego skarbowca z jednej strony, ale też każdego ministra, który nadzoruje tę administrację, jest dbałość o to, aby z każdym krokiem było coraz lepiej".

"Pod tym względem 2015 rok jest czasem, kiedy następuje pewne przyspieszenie i zmiana jakościowa w tym, w jaki sposób wykonujemy swoją pracę. Jeżeli chodzi o terminy, to możemy mówić o terminach wprowadzania kolejnych zmian ustawowych, czy zmian w sposobie wdrażania pewnych rozwiązań" - powiedział Szczurek.

Zapowiedział, że we wrześniu ruszą pierwsze centra obsługi podatników i pilotażowy program asystentów podatnika, których po nowym roku będzie znacznie więcej. "To jest proces ciągły, jak procesem ciągłym jest pogłębienie informatyzacji. Od 2015 r. mamy wstępnie wypełnione zeznanie, od przyszłego roku wprowadzamy możliwość korzystania z tej usługi przez emerytów i rencistów, a więc i możliwość łatwego rozliczania 1 proc. podatku" - zauważył minister.

Podczas uroczystości najbardziej zasłużonym pracownikom administracji skarbowej wręczono odznaczenia państwowe przyznane przez prezydenta Bronisława Komorowskiego.

Jednym z najważniejszych rozwiązań czekającej na podpis prezydenta ustawy o administracji podatkowej jest utworzenie funkcji tzw. asystenta podatkowego.

Asystenci mają pomagać zaczynającym działalność gospodarczą przedsiębiorcom w wywiązywaniu się z obowiązków podatkowych przez pierwsze 18 miesięcy działalności. Doradztwo to ma objąć m.in. pomoc w wypełnianiu dokumentów, przypominanie o terminach ich składania, zasadach korzystania z ulg itp. Ma też pomagać zorientować się w rodzajach spraw załatwianych w innych instytucjach.

Oprócz nowego określenia zadań i organizacji administracji podatkowej ustawa wprowadza też system obsługi i wsparcia podatnika. Do tych zadań przekierowana ma zostać część pracowników, zastosowanie znajdą też narzędzia informatyczne.

W ustawie zawarto regulacje dotyczące pracowników administracji podatkowej i nowe zasady naboru na niektóre stanowiska: dyrektora Izby Skarbowej, dyrektora Biura Krajowej Informacji Podatkowej i Naczelnika Urzędu Skarbowego.

Utworzone zostaną centra obsługi podatnika, w których niezależnie od właściwości miejscowej organu podatkowego, pracownicy administracji podatkowej będą przyjmować podania i deklaracje, wydawać zaświadczenia, udzielać wyjaśnień w zakresie przepisów prawa podatkowego, w tym także podmiotom, które zamierzają dopiero podjąć działalność gospodarczą.

Ma być stworzone specjalne narzędzie informatyczne - Centralny Rejestr Danych Podatkowych, który ma umożliwić wymianę informacji bezpośrednio między urzędami i obsługę podatników niezależnie od ich miejsca zamieszkania.


Stworzenie elektronicznej bazy wiedzy administracji podatkowej ma zapewnić dostęp do jednolitej i powszechnie dostępnej informacji podatkowej.

Powołany ma zostać szef administracji podatkowej, przy pomocy którego minister finansów będzie mógł sprawniej nadzorować jej działanie.

Ponadto ze struktur administracji ma być wyodrębnione Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, organu wyspecjalizowanego w wydawaniu indywidualnych interpretacji prawa podatkowego. Według MF uzasadnieniem dla powołania krajowego biura jest duże zainteresowanie obywateli biurami informacji, które teraz mają się wyspecjalizować w konkretnych dziedzinach prawa podatkowego. (PAP) mmu/ par/

Księgowość
Od kiedy obowiązkowy KSeF? Projekt ustawy przyjęty przez rząd
30 kwi 2024

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który ma na celu przesunięcie obligatoryjnego KSeF na 1 lutego 2026 r. Jak informuje Ministerstwo Finansów, dalsze uproszczenia KSeF, w tym zapowiadane przez resort finansów etapowe wejście w życie KSeF będzie przedmiotem odrębnych prac legislacyjnych.

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT
30 kwi 2024

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni
30 kwi 2024

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?
29 kwi 2024

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

BPO: kto i jak może skorzystać na outsourcingu procesów biznesowych. Co najmniej 20% oszczędności dla większych firm
29 kwi 2024

Usługi centrów BPO (Business Process Outsourcing) są efektywnym narzędziem dla firm. Umożliwiają redukcję kosztów i szybszy rozwój. Dlatego są popularne wśród międzynarodowych firm. Ich skala była jednak za duża dla polskich średnich i dużych firm – od niedawna powstają jednak rozwiązania dopasowane do ich potrzeb.

Obowiązkowy KSeF od lutego 2026 r. Co będzie zawierała ustawa zmieniająca?
29 kwi 2024

Obowiązkowy KSeF dla firm wejdzie w życie od 2026 roku. Ukazał się projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, który przewiduje zmiany w Krajowym Systemie e-Faktur. Nową datę wejścia w życie obligatoryjnego KSeF określa się na dzień 1 lutego 2026 r.

ZUS: Niepełnosprawni przedsiębiorcy mogą w 2024 r. obniżyć roczną składkę zdrowotną. Jak to zrobić? Jakie warunki?
29 kwi 2024

ZUS informuje, że od rozliczenia rocznego za rok 2023, osoby z umiarkowanym lub znacznym stopniem niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne na poniższych zasadach.

pokaż więcej
Proszę czekać...