Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Adam Kuchta
rozwiń więcej
Premier Donald Tusk
i szefowa Komisji Europejskiej Ursula
von der Leyen / Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r. / fot. Olivier Matthys/EPA/PAP / EPA/PAP

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Najnowsza jesienna prognoza Komisji Europejskiej przynosi wyraźną zmianę tonu. Według zaktualizowanych szacunków polska gospodarka w 2026 r. ma rozwijać się szybciej, niż wcześniej zakładano – PKB wzrośnie o 3,5 proc., podczas gdy w poprzednich prognozach KE mówiła o 3 proc. Ten lepszy wynik ma wynikać przede wszystkim z dużego napływu inwestycji współfinansowanych z funduszy Unii Europejskiej, które mają istotnie pobudzić krajową aktywność gospodarczą. Jednocześnie KE wskazuje, że będzie to ostatni rok tak dynamicznego tempa wzrostu. W 2027 r. gospodarka ma zwolnić, a PKB ma zwiększyć się jedynie o 2,8 proc.

Komisja Europejska przedstawiła najnowszą prognozę gospodarczą dla Polski, w której znalazło się wiele istotnych korekt w stosunku do wcześniejszych szacunków. Z opublikowanych danych wynika, że polska gospodarka w 2026 r. ma utrzymać bardzo solidny wzrost na poziomie 3,5%, napędzany przede wszystkim zwiększonymi inwestycjami finansowanymi z funduszy Unii Europejskiej. Jednocześnie KE przewiduje, że już w 2027 r. tempo wzrostu wyraźnie spadnie – do 2,8%, czemu będzie sprzyjać m.in. słabnąca absorpcja środków unijnych oraz negatywny wpływ handlu zagranicznego.

Prognozy KE wskazują na silny wzrost PKB w 2026 roku dzięki inwestycjom UE, ale także na wyraźne wyhamowanie w 2027 roku wywołane słabszymi inwestycjami i niekorzystnym bilansem handlowym

W 2025 roku realny wzrost PKB ma wynieść 3,2%, co oznacza niewielkie obniżenie prognozy względem wiosennych szacunków KE, które wynosiły 3,3 proc. Głównym motorem wzrostu pozostanie spożycie prywatne, którego siła wynika z szybko rosnących dochodów realnych gospodarstw domowych. Do tego dojdą również wyższe inwestycje publiczne. KE zauważa, że negatywny wpływ eksportu netto, widoczny już w 2024 r., zacznie stopniowo słabnąć.

W 2026 r. gospodarka wyraźnie przyspieszy, osiągając 3,5% wzrostu PKB. Chociaż spożycie prywatne ma nadal odgrywać wiodącą rolę, jego dynamika będzie słabsza niż rok wcześniej. Dużo większe znaczenie zyska natomiast wkład inwestycji, szczególnie dzięki zwiększonemu wykorzystaniu funduszy UE, w tym ostatnim transzom w ramach Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (RRF). KE prognozuje, że eksport zacznie rosnąć szybciej, przez co negatywny wpływ eksportu netto będzie maleć.

Rok 2027 przyniesie wyraźne spowolnienie – wzrost PKB ma spaść do 2,8%. Wynikać to będzie ze słabszego wzrostu inwestycji, niższego spożycia publicznego oraz spadku tempa wykorzystania środków unijnych. Handel zagraniczny ponownie odegra negatywną rolę, a jego wkład w PKB będzie nieznacznie ujemny.

Stabilność rynku pracy według KE utrzyma się mimo presji płacowej, a bezrobocie pozostanie na jednym z najniższych poziomów w całej Unii Europejskiej

Komisja Europejska przewiduje, że polski rynek pracy pozostanie w najbliższych latach wyjątkowo stabilny. Zatrudnienie ma utrzymywać się na zbliżonym poziomie, a bezrobocie ma wynieść około 3% na przestrzeni całego okresu prognozy. KE zwraca uwagę, że rynek pracy nadal będzie się kurczył, co ograniczy potencjał wzrostu zatrudnienia.

Wzrost nominalnych wynagrodzeń będzie stopniowo hamować – z 8,6% w 2025 r. do 6% w 2027 r. Oznacza to stopniowy powrót dynamiki płac do bardziej stabilnych poziomów po okresie wysokiej inflacji i silnych presji płacowych.

Inflacja w Polsce według KE będzie spadać do 2026 roku, ale powróci do wzrostu w 2027 roku z powodu wdrożenia unijnego systemu ETS2 podnoszącego ceny energii

Inflacja HICP w Polsce w 2025 r. ma wynieść 3,4%, co oznacza spadek względem prognoz wiosennych. W 2026 r. inflacja zasadnicza ma spaść jeszcze bardziej – do 2,9%, na co wpływ będą miały niższe ceny energii oraz wolniejszy wzrost cen towarów przemysłowych.

Jednak już w 2027 r. KE przewiduje ponowne przyspieszenie inflacji do 3,7%. Głównym czynnikiem wzrostowym ma być wejście w życie systemu ETS2, które – jeśli nie zostanie opóźnione – doprowadzi do wzrostu cen energii.

Prognozy finansów publicznych KE wskazują na wzrost deficytu w 2025 r. i dopiero stopniową poprawę w latach 2026–2027 dzięki nowym działaniom fiskalnym i wyższym wpływom budżetowym

Deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych ma wzrosnąć z 6,5% PKB w 2024 r. do 6,8% PKB w 2025 r. Przyczyną tego wzrostu są:

  • wyższe świadczenia społeczne,
  • nowe programy emerytalne,
  • wzrost kosztów obsługi długu,
  • podwyżki wynagrodzeń w sektorze publicznym,
  • większe wydatki na ochronę zdrowia,
  • intensywne inwestycje w obronność.

W 2026 roku deficyt ma spaść do 6,3% PKB, głównie dzięki nowym działaniom zwiększającym dochody państwa. Obejmują one m.in.:

W 2027 r. deficyt ma spaść do 6,1% PKB, co będzie efektem dalszego wzrostu dochodów w relacji do PKB.

KE ostrzega przed gwałtownym wzrostem długu publicznego w Polsce, który do 2027 roku ma zwiększyć się do ponad 69% PKB z powodu wysokiego deficytu i kosztownych inwestycji w obronność

Relacja długu publicznego do PKB ma rosnąć nieprzerwanie – z 55,1% w 2024 r. do 69,2% w 2027 r. Główne czynniki to:

  • utrzymujący się wysoki deficyt,
  • zwiększone koszty modernizacji sił zbrojnych,
  • rosnące wydatki publiczne i zmiany rezydualne powiększające zadłużenie.

KE zauważa również, że część nowych środków dochodowych wciąż jest w trakcie wdrażania, co może zwiększać ryzyko pogorszenia prognozy fiskalnej na lata 2026–2027. Jednocześnie działania mające poprawić ściągalność podatków mogą działać w przeciwnym kierunku, wzmacniając budżet państwa.

Wskaźniki

2025

2026

2027

Wzrost PKB (%, r/r)

3.2

3.5

2.8

Inflacja (%, r/r)

3.4

2.9

3.7

Bezrobocie (%)

3.1

3.1

3.0

Saldo sektora instytucji rządowych i samorządowych (% PKB)

-6.8

-6.3

-6.1

Dług publiczny brutto (% PKB)

59.5

64.9

69.2

Saldo obrotów bieżących (% PKB)

-0.1

-0.5

-0.8

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?
17 lis 2025

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany
17 lis 2025

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)
17 lis 2025

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026
17 lis 2025

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.
17 lis 2025

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione
15 lis 2025

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?
15 lis 2025

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]
15 lis 2025

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników
14 lis 2025

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie
16 lis 2025

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

pokaż więcej
Proszę czekać...