Akcyzą nie powinny być objęte auta dostawcze?

Akcyzą nie powinny być objęte auta dostawcze? / Media
Konfederacja Lewiatan i Związek Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych popierają wprowadzenie zróżnicowanych stawek akcyzy dla samochodów osobowych. Niższych dla spełniających wysokie normy emisji spalin, mających silniki o małej pojemności, a wyższych dla silników o większej pojemności i niższych normach emisji spalin. Akcyzą nie powinny być jednak objęte auta dostawcze o ładowności do 3,5 tony, które obecnie nie podlegają takiemu obciążeniu.

- Propozycje zawarte w projektach ustaw o podatku akcyzowym i Prawo o ruchu drogowym ograniczą możliwość zaniżania wartości celnej samochodów w celu unikania opodatkowania, pozytywnie wpłyną na poprawę stanu środowiska naturalnego oraz zwiększą bezpieczeństwo ruchu drogowego poprzez polepszenie stanu technicznego użytkowanych pojazdów.

Autopromocja

Pracodawcy proponują, w sytuacji jeżeli nie jest możliwe całkowite wyłączenie z opodatkowania aut dostawczych - co jest uzasadnione gospodarczo, w szczególności dla małych i średnich przedsiębiorstw - objąć je jednolitą stawką akcyzy.

Wątpliwości pracodawców budzi dysproporcja w zaproponowanych stawkach podatku w zależności od pojemności silnika. W projekcie założono, że dla samochodów spełniających najwyższą normę emisji spalin (Euro 6) wynosi:

• przy pojemności 1500-1999 cm3 - 1950 zł,

• przy pojemności 2000-2499 cm3 - 9000 zł, co oznacza przyrost o 362% w stosunku stawki dla poprzedniego przedziału pojemności,

• przy pojemności 2500-2999 cm3 - 14.000 zł, co oznacza przyrost o 56 % w stosunku stawki dla poprzedniego przedziału pojemności,

• przy pojemności 3000-3499 cm3 - 20.000 zł, co oznacza przyrost o 43% w stosunku stawki dla poprzedniego przedziału pojemności,

• przy pojemności 3500-3999 cm3 - 27.000 zł, co oznacza przyrost o 35% w stosunku stawki dla poprzedniego przedziału pojemności,

Polecamy: Komplet żółtych książek – Podatki 2017

Różnica 7050 zł pomiędzy przedziałami pojemności 1500 - 2000 cm3 i 2000-2500 cm3 jest niemożliwa do zaakceptowania (w szczególności dla samochodów dostawczych), gdyż z użytkowego punktu widzenia nie ma żadnej różnicy między tymi pojazdami. Większość producentów sprzedaje na rynku polskim samochody dostawcze z silnikami powyżej 2000 cm3. Wprowadzenie zróżnicowanej stawki akcyzy będzie prowadziło do ich drastycznej dyskryminacji w stosunku do producentów, którzy sprzedają pojazdy o znacznie niższej pojemności silników, najczęściej oscylującej wokół pojemności 1990 cm3.

Źródło: Konfederacja Lewiatan

Zobacz więcej aktualności na IFK Platformie Księgowych i Kadrowych >>

Księgowość
Od kiedy obowiązkowy KSeF? Projekt ustawy przyjęty przez rząd
30 kwi 2024

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który ma na celu przesunięcie obligatoryjnego KSeF na 1 lutego 2026 r. Jak informuje Ministerstwo Finansów, dalsze uproszczenia KSeF, w tym zapowiadane przez resort finansów etapowe wejście w życie KSeF będzie przedmiotem odrębnych prac legislacyjnych.

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT
30 kwi 2024

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni
30 kwi 2024

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?
29 kwi 2024

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

BPO: kto i jak może skorzystać na outsourcingu procesów biznesowych. Co najmniej 20% oszczędności dla większych firm
29 kwi 2024

Usługi centrów BPO (Business Process Outsourcing) są efektywnym narzędziem dla firm. Umożliwiają redukcję kosztów i szybszy rozwój. Dlatego są popularne wśród międzynarodowych firm. Ich skala była jednak za duża dla polskich średnich i dużych firm – od niedawna powstają jednak rozwiązania dopasowane do ich potrzeb.

Obowiązkowy KSeF od lutego 2026 r. Co będzie zawierała ustawa zmieniająca?
29 kwi 2024

Obowiązkowy KSeF dla firm wejdzie w życie od 2026 roku. Ukazał się projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, który przewiduje zmiany w Krajowym Systemie e-Faktur. Nową datę wejścia w życie obligatoryjnego KSeF określa się na dzień 1 lutego 2026 r.

ZUS: Niepełnosprawni przedsiębiorcy mogą w 2024 r. obniżyć roczną składkę zdrowotną. Jak to zrobić? Jakie warunki?
29 kwi 2024

ZUS informuje, że od rozliczenia rocznego za rok 2023, osoby z umiarkowanym lub znacznym stopniem niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne na poniższych zasadach.

pokaż więcej
Proszę czekać...