Akcyza na olej opałowy i gaz płynny

Rekompensatę z tytułu podwyżek akcyzy na lekki olej opałowy i gaz płynny propan-butan do ogrzewania powinno się otrzymywać już przy zakupie. Powinien to być system jak najbardziej uproszczony - uważają eksperci.

Jak informowaliśmy, premier Marek Belka polecił wstrzymać prace nad rozporządzeniem, które miałoby zrównać stawkę akcyzy na olej napędowy i lekki olej opałowy oraz objąć tym podatkiem gaz płynny propan-butan do ogrzewania.

Autopromocja

Premier stwierdził, że takie zmiany nie mogą być wprowadzone, dopóki nie zostanie opracowany program osłonowy, który zrekompensowałby wyższe koszty ogrzewania ponoszone przez odbiorców, jakie byłyby skutkiem wzrostu cen na te nośniki energii (patrz „GP” z 11 kwietnia br.).

– Decyzja o wstrzymaniu prac nad rozporządzeniem, choć nie rozwiązuje problemu, to jednak jest bardzo ważna. Daje nadzieję, że zostaną opracowane racjonalne rozwiązania, które będą do zaakceptowania zarówno przez konsumentów, jak i firmy sprzedające lekki olej opałowy oraz gaz płynny propan-butan do ogrzewania – powiedziała „GP” Aurelia Kuran-Puszkarska, prezes Polskiej Izby Paliw Płynnych. Jak poinformowała, Izba – zgodnie z wcześniej upowszechnionym stanowiskiem w tej sprawie – w piśmie do premiera zadeklarowala współudział w opracowaniu systemowo spójnych rozwiązań w ustawie o podatku akcyzowym, z uwzględnieniem pozycji wszystkich uczestników rynku oraz budżetu państwa. Poinformowano również o tym ministra finansów Mirosława Gronickiego.

– Mamy nadzieję, że wkrótce zostanie powołany przy ministrze finansów zespół dla opracowania kompleksowego systemu, w którym będą przedstawiciele Polskiej Izby Paliw Płynnych – podkreśliła prezes Aurelia Kuran-Puszkarska. Jej zdaniem, rekompensatę z tytułu podwyżek akcyzy na lekki olej opałowy i gaz płynny propan-butan do ogrzewania powinno się otrzymywać już przy zakupie.

– Powinien to być system jak najbardziej uproszczony. Nie powinno się wprowadzać zasad polegających np. na konieczności zbierania faktur, przedstawiania ich w urzędzie skarbowym i dopiero po jakimś czasie odbierania pieniędzy. Nie należy wprowadzać zbyt zawiłych, pracochłonnych i czasochłonnych procedur. Rekompensatę powinien otrzymywać ten, kto kupuje i to możliwie szybko. Chcę podkreślić, że Czesi wprowadzili skomplikowany system rekompensat, lecz się on nie sprawdził – podkreśliła prezes Aurelia Kuran-Puszkarska.

Jak podano w komunikacie rzecznika rządu, premier przyjął do wiadomości informacje ministra finansów wskazujące na to, że celem dotychczasowych prac nad rozporządzeniem MF nie był cel fiskalny (gdyż wpływy w skali całego budżetu byłyby niewielkie), lecz zamiar wyeliminowania szarej strefy i strat wynikających z nieuczciwych praktyk wykorzystywania oleju opałowego o niższej akcyzie do celów, jakim powinien służyć olej napędowy. Premier wskazał, że konieczne wyeliminowanie patologii w obrocie tymi nośnikami energii nie może się jednak odbyć bez równoczesnego zabezpieczenia licznych grup społecznych przed wzrostem kosztów utrzymania.

– W celu zwalczenia patologii należy m.in. wzmóc kontrole paliwa wykorzystywanego przez samochody ciężarowe, aby się przekonać, czy nie korzystają z oleju objętego niższą akcyzą. Trzeba też rozważyć możliwość zwiększenia kar za nieuczciwe praktyki wykorzystywania oleju opałowego o niższej akcyzie do celów, jakim powinien służyć olej napędowy. Nie można natomiast po prostu podwyższać akcyzy na lekki olej opałowy oraz objąć tym podatkiem gaz płynny propan-butan do ogrzewania, gdyż w ten sposób za to, że ktoś oszukuje, zostaliby ukarani uczciwi odbiorcy.

Co planowano zmienić

Jak już informowaliśmy („GP” z 1 kwietnia br.), przygotowywany w Ministerstwie Finansów projekt zmiany rozporządzenia przewidywał zrównanie stawek akcyzy na olej opałowy (tzw. lekki) do poziomu stawki dla oleju napędowego z 233 zł za 1000 l do 1028 zł za 1000 l. Zamierzano również podnieść stawkę akcyzy na gaz płynny sprzedawany luzem przeznaczony na cele opałowe, jak i gaz w butlach do poziomu akcyzy dla gazu płynnego stosowanego do napędu pojazdów samochodowych. Stawka akcyzy miałaby wynieść 695 zł za 1000 kg.

Krzysztof Tomaszewski
Księgowość
Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?
29 kwi 2024

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

BPO: kto i jak może skorzystać na outsourcingu procesów biznesowych. Co najmniej 20% oszczędności dla większych firm
29 kwi 2024

Usługi centrów BPO (Business Process Outsourcing) są efektywnym narzędziem dla firm. Umożliwiają redukcję kosztów i szybszy rozwój. Dlatego są popularne wśród międzynarodowych firm. Ich skala była jednak za duża dla polskich średnich i dużych firm – od niedawna powstają jednak rozwiązania dopasowane do ich potrzeb.

Obowiązkowy KSeF od lutego 2026 r. Co będzie zawierała ustawa zmieniająca?
29 kwi 2024

Obowiązkowy KSeF dla firm wejdzie w życie od 2026 roku. Ukazał się projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, który przewiduje zmiany w Krajowym Systemie e-Faktur. Nową datę wejścia w życie obligatoryjnego KSeF określa się na dzień 1 lutego 2026 r.

ZUS: Niepełnosprawni przedsiębiorcy mogą w 2024 r. obniżyć roczną składkę zdrowotną. Jak to zrobić? Jakie warunki?
29 kwi 2024

ZUS informuje, że od rozliczenia rocznego za rok 2023, osoby z umiarkowanym lub znacznym stopniem niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne na poniższych zasadach.

Remont domu jednorodzinnego, w którym jest prowadzona działalność gospodarcza. Jaka stawka VAT - 8%, czy 23%?
29 kwi 2024

Przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą będzie wykorzystywał część domu, w którym mieszka, do prowadzenia biura. W całym domu o powierzchni 140 m2 jest wymieniana podłoga. Usługodawca chce wystawić fakturę z 8% VAT na osobę fizyczną. Natomiast podatnik, wykorzystujący część domu do prowadzenia działalności, chciałby rozliczyć koszty montażu oraz zakupu tej podłogi w kosztach firmy. Czy w związku z tym usługodawca może wystawić fakturę na podatnika VAT według stawki VAT 8%? Czy też ma obowiązek zastosować podstawową stawkę VAT 23%?

KSeF obowiązkowy dla mniejszych firm od 1 czerwca 2026 r.? Rzecznik MŚP: Z pewnością zostanie to docenione
29 kwi 2024

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców Adam Abramowicz apeluje o przesunięcie terminu wejścia w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur dla małych firm z 1 kwietnia 2026 r. na 1 czerwca 2026 r. Taką informację podało 29 kwietnia 2024 r. Biuro Rzecznika MŚP.

Ulga termomodernizacyjna a program Czyste Powietrze. Podatnicy karani za braki w przepisach
29 kwi 2024

Ulga termomodernizacyjna i program ,,Czyste Powietrze” to instytucje wsparcia modernizacji energetycznej, z których właściciele domów jednorodzinnych mogą korzystać jednocześnie. Nikt ich jednak nie ostrzega o stratach, jakie mogą ponieść, gdy dofinansowanie z ,,Czystego Powietrza” otrzymają po roku podatkowym, w którym rozliczyli już dofinansowywane wydatki. Chodzi o zaległy podatek i 16% odsetki, albo utratę prawa do ulgi w roku lub latach kolejnych.

pokaż więcej
Proszę czekać...