Niższe opłaty od wniosku o zarejestrowanie spółki w KRS

Miejmy nadzieję, że dzień 1 lipca 2011 r. to dzień, który zostanie zapamiętany pozytywnie przez przedsiębiorców. Tego dnia bowiem weszła w życie ustawa z dnia 25 marca 2011 r. o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców.

Ustawa z dnia 25 marca 2011 r. o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców (Dz. U. z 2011 r. Nr 106, poz. 622)

Autopromocja

Podczas prac władzy ustawodawczej nad projektem ustawy pisaliśmy w publikacjach naszej kancelarii o zmianach, które zostaną wprowadzone, m.in. o możliwości przekształcania przedsiębiorcy - osoby fizycznej w jednoosobową spółkę handlową (publikacja z 15 kwietnia 2011 r.), oraz o zastąpieniu w wielu ustawach obowiązku przedstawiania zaświadczeń z urzędów składaniem przez petenta oświadczeń pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania (publikacja z 28 marca 2011 r.).

W niniejszej publikacji pragniemy przybliżyć zmianę w przepisach, która w praktyce będzie miała znaczenie dla wielu przedsiębiorców działających już w formie spółki i wpisanych do Krajowego Rejestru Sądowego (dalej „KRS”), bądź zamierzających ubiegać się o wpis do KRS. Chodzi o istotne zmniejszenie opłat sądowych ponoszonych przez przedsiębiorców związanych z działaniem KRS.

Przepisy dotyczące zasad i trybu pobierania kosztów sądowych w sprawach cywilnych, w tym m.in. wysokości opłat sądowych, znajdują się w ustawie z dnia 28 lipca 2005 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych (tekst jednolity: Dz. U. 2010 r. Nr 90 poz. 594 ze zm., dalej „ustawa o kosztach”). Jeden z rozdziałów działu 4 ustawy o kosztach dotyczy właśnie spraw z zakresu działania KRS i opłat, które wnosi się do sądu rejestrowego w związku z dokonaniem określonych czynności np. zarejestrowaniem spółki, czy dokonaniem zmiany wpisu spółki już zarejestrowanej.

Opłaty te były do tej pory stosunkowo wysokie. Przykładowo, od wniosku o zarejestrowanie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w rejestrze przedsiębiorców KRS pobierano opłatę w wysokości 1000,- zł. Natomiast w przypadku rejestracji spółki osobowej (np. spółki jawnej albo partnerskiej) należało zapłacić 750,- zł. Zaznaczyć należy, że w przypadku niektórych wpisów zgłaszanych do KRS, nie są to wszystkie koszty związane z prowadzeniem działalności przez spółkę. Przykładowo, składając wniosek o wpis spółki sp. z o.o. do KRS  oprócz opłaty za jej zarejestrowanie, należało wnieść opłatę za ogłoszenie wpisu informującego o rejestracji nowej spółki w Monitorze Sądowym i Gospodarczym, która wynosi 500,- zł. Przy składaniu dokumentów do KRS należy jeszcze wziąć pod uwagę koszty sporządzenia dokumentów, (niektóre z nich muszą być sporządzone w formie aktu notarialnego), w niektórych przypadkach koszty poświadczenia kopii z okazanymi dokumentami przez notariusza, koszty opinii biegłego rewidenta, koszty tłumaczeń przysięgłych dokumentów na język polski i inne dodatkowe koszty, z którymi każda spółka musi się liczyć w zależności od treści wpisu zgłaszanego do KRS. Wszystko to daje nam obraz skali wydatków, jakie przedsiębiorca musi ponieść, aby rozpocząć i prowadzić działalność gospodarczą w Polsce, a które związane są tylko z procedurami administracyjnymi.

W trakcie przygotowywania projektu Ustawy stwierdzono m.in., że powyższe koszty stanowią znaczne obciążenie podczas rozpoczynania i prowadzenia działalności gospodarczej. W konsekwencji, zdaniem ustawodawcy, brak więc było uzasadnienia dla utrzymywania tak wysokich opłat, nieusprawiedliwionych kosztami działań, które podejmuje sąd rejestrowy, a stanowiących istotną barierę dla przedsiębiorców.

W związku z powyższym, na mocy Ustawy dokonano szeregu zmian w wysokości ww. opłat. I tak np. opłata od wniosku o zarejestrowanie podmiotu w rejestrze przedsiębiorców KRS będzie wynosić 500,- zł. Należy przy tym zauważyć, że ww. opłata będzie niezależna od formy prawnej podmiotu podlegającego wpisowi do rejestru przedsiębiorców w KRS. Dotychczas, przykładowo w przypadku rejestracji spółki jawnej opłata ta wynosiła 750,- zł, a w przypadku spółki akcyjnej 1000,- zł. Natomiast opłatę od wniosku o zmianę wpisu w rejestrze przedsiębiorców KRS zmniejszono z 400,- zł do  250,- zł.

Podsumowując, wejście w życie Ustawy, w opisanym w niniejszej publikacji aspekcie, przyniesie z pewnością oszczędności dla przedsiębiorców podlegających wpisowi do KRS. Miejmy nadzieję, że ww. zmiany przyczynią się również do większego przestrzegania obowiązków rejestrowych przez przedsiębiorców, którzy nie będą musieli dokonywać wyboru pomiędzy złożeniem odpowiedniego wniosku do KRS a związanym z tym kosztem.

Patrycja Dzięgielewska

aplikant radcowski

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Księgowość
Luka VAT znowu wzrasta. Powrót do poziomu dwucyfrowego
28 kwi 2024

Nastąpił powrót luki VAT do poziomu dwucyfrowego. Minister finansów Andrzej Domański przekazał, że szacunki MF o luce VAT w 2023 r. mówią o 15,8 proc., wobec 7,3 proc. z roku 2022. "Potrzebujemy nowych narzędzi do tego, aby system uszczelniać" - powiedział minister.

Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?
26 kwi 2024

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników
26 kwi 2024

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?
26 kwi 2024

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?
26 kwi 2024

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]
26 kwi 2024

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?
26 kwi 2024

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

KSeF - od kiedy? E-faktury obowiązkowe od 1 lutego 2026 r. dla przedsiębiorców, których wartość sprzedaży przekroczyła w 2025 r. 200 mln zł, a dla pozostałych przedsiębiorców od 1 kwietnia 2026 r.
28 kwi 2024

KSeF będzie obowiązkowy od 1 lutego 2026 r. dla przedsiębiorców, których wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) przekroczyła w 2025 r. 200 mln zł, a dla pozostałych przedsiębiorców od 1 kwietnia 2026 r.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]
26 kwi 2024

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników
26 kwi 2024

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

pokaż więcej
Proszę czekać...