Crowdsourcing jako model wsparcia i rozwoju biznesu

Marcin Staniszewski
Radca prawny
rozwiń więcej
Kancelaria Prawna RPMS Staniszewski & Wspólnicy
rozwiń więcej
Crowdsourcing jako model wsparcia i rozwoju biznesu / Shutterstock
Crowdsourcing można określić jako tzw. mądrość ludu czy wiedzę tłumu. Wbrew pozorom i anglojęzycznej nazwie, zjawisko to miało swoje odzwierciedlenie w życiu społecznym już w XVIII wieku. Wtedy to brytyjski rząd ogłosił konkurs dla obywateli na opracowanie najlepszego sposobu określania dokładnej pozycji statku na morzu. Ustalono nagrodę w wys. 20 tys. funtów, a proporcjonalnie otrzymywał ją każdy, kto miał choćby minimalny udział w rozwiązanie problemu. To jedna z pierwszych sytuacji, w których pojawiła się idea crowdsourcingu. Jak wykorzystać ją we współczesnym biznesie?

Na czym polega crowdsourcing?

Konkursy na najlepsze rozwiązania cieszyły się popularnością w zachodniej Europie, ale dopiero w 2006 roku pojawiło się określenie crowdsourcing. Użył go dziennikarz J. Howe w magazynie „Wired”, gdzie opisywał sposób na wyznaczenie nowego celu wykorzystania zewnętrznego kapitału ludzkiego, czyli alternatywy dla outsourcingu. Istnieją różne definicje tego zjawiska.

Pierwsza z nich mówi o założeniu przejęcia zadań wykonywanych zazwyczaj przez pracowników zatrudnionych w firmie przez bliżej nieokreśloną, dużą grupę ludzi w wyniku wystosowania otwartego zaproszenia. Zaproszona grupa stanowi zróżnicowane zbiorowisko. Każda z należących do niej osób ma jakieś doświadczenie lub wiedzę, które mogą okazać się na kogoś przydatne i wartościowe.

Druga definicja jest zbudowana wokół wykorzystaniu idei oper source w sferach niezwiązanych z informatyką i cyfryzacją. Open source jest otwartym
oprogramowaniem, udostępnianym innym osobom bezpłatnie do swobodnej modyfikacji. W ten sposób daje możliwość tworzenia własnych programów opierając się na algorytmach działających w globalnej sieci. Zauważono pewne podobieństwa pomiędzy open source a crowdsharingiem. Jednak w przypadku crowdsourcingu to przedsiębiorca daje problem pod rozwagę, który stają się rozwiązać jednostki.

Autopromocja

Mimo to najbardziej trafną i aktualną definicją jest ta mówiąca, że: „crowdsourcing to cyfrowy i rozproszony model produkcji lub rozwiązywania problemów przez internatów, realizujący konkretne cele organizatora.”

Główna cecha crowdsourcingu to wspólne działanie amatorów w realizacji tych zadań, które do tej pory wykonywali tylko specjaliści. Amatorzy tworzą grupy, a każda z obecnych w nich jednostek ma swój udział w realizacji zadania i robi to zgodnie ze swoim zasobem wiedzy. Jednak w takim zbiorowisku jednostki wykazują się zdecydowanie większym potencjałem, który może być użyty do rozwiązywania konkretnych problemów.

Czy współpraca tłumu ma sens?

Zdecydowanie tak. Crowdsourcing nie tylko daje wsparcie organizacji, która chce stworzyć jakiś projekt, ale i buduje bazę przyszłych klientów, którzy będą chcieli korzystać z danych rozwiązań. Wbrew pozorom, crowdsourcing nie jest informowaniem społeczności o temacie przedsięwzięcia i pasywne czekanie na wynik. Czasem nie przynosi to odpowiednich efektów, co dodatkowo wydłuża cały proces.

Jak skorzystać z crowdsourcingu? Trzeba opracować konkretną taktykę i plan działania. To, jaki będą mieć charakter i formę, zależy od specyfiki danej branży oraz przyświecającego nam celu. Jednak istnieją pewne uniwersalne porady w tym zakresie:

  • Trzeba dobrze wskazać grupę, która będzie dzielić się wiedzą – określić kompetencje, które powinna mieć dana społeczność;
  • Rozważyć jakie informacje należy udostępnić, aby uczestnicy mogli ukończyć zadanie, ale bez oddawania obecnego know-how konkurencji przedsiębiorstwa;
  • Uwzględnić ryzyko nieuzyskania odpowiednich wyników. Przyczyną braku rezultatów crowdsourcingu może być np. błędne sformułowanie zadania, czy niedostateczna motywacja uczestników zadania.

Dla kogo będzie to opłacalne?

W zasadzie każdego przedsiębiorcy, ponieważ polega na angażowaniu społeczności oraz daje możliwość tworzenia bazy uczestników, którzy dzielą się swoim czasem i wiedzą, a w szczególności:

  • Start-up’ów
  • Organizacji non-profit
  • Organizacji rządowych
  • Samorządów terytorialnych
  • Przedsiębiorców o ugruntowanej pozycji
  • Osób fizycznych
  • Artystów

Aby skorzystać z tego modelu biznesowego, wystarczy mieć potrzebę pozyskania nowych zasobów i zaangażowania, któremu przyświeca jakaś idea. Jednocześnie trzeba pamiętać, że istnieją pewne zasady, w ramach których crowdsourcing faktycznie wspiera biznes.

Po pierwsze takie działania nie mogą być skomplikowane – muszą być zrozumiałe, precyzyjnie określać cel, nie zagrażając przy tym kreatywności uczestników. Po drugie platforma za pomocą której działamy musi być angażująca i zachęcać do powrotu. Po trzecie działania crowdsourcingowe zazwyczaj realizuje się w mediach społecznościowych albo przez specjalnie przygotowane strony internetowe.

Modele crowdsourcingu

Wyróżniamy kilka metod działania w crowdsourcingu, przy czym można je swobodnie mieszać:

  • Mikropraca – wykonywanie, najczęściej zdalne, drobnych zadań mających znaczenie w realizacji większego projektu;
  • Wykorzystanie inteligencji zbiorowej – zdobywanie wiedzy i informacji koniecznych do rozwiązania problemów przez tłum;
  • Wspólne finansowanie – tzw. crowdfunding, czyli pozyskiwanie funduszy od społeczności na dany projekt;
  • Współtworzenie wartości – wykorzystanie potencjału twórczego użytkowników do tworzenia nowych innowacyjnych usług;
  • Wspólne głosowanie – dzielenie się opinią przez społeczność i tworzenie rankingów, co pozwala wyłonić najlepszą usługę lub projekt.

Plusy i minusy tego zjawiska

Niektórzy uważają crowdsourcing za wolontariat XXI wieku, nieopierający się na oddawaniu czasu, ale głównie na oddawaniu wiedzy, kreatywności i doświadczeniu wolontariusza. Takie twierdzenie jest punktem wyjścia dla określenia zalet akcji crowdsourcingowych. Będą to:

  • Określenie potrzeb i oczekiwań konsumentów;
  • Oszczędność pieniędzy i czasu w wyniku zaangażowania tłumu;
  • Różnorodność zgłoszonych pomysłów;
  • Korzyści marketingowe i promocyjne;
  • Stworzenie zaangażowanej społeczności.

A wady? Przede wszystkim konieczność dokładnego planowania i wyważenia takich działań. Trzeba odpowiednio sprofilować grupę, gdyż masowe działania mogą zmniejszyć wartość otrzymanych rezultatów. Innym zagrożeniem jest wyciek poufnych informacji do konkurencyjnych firm.

Oprócz tego crowdsourcing może powodować psucie rynku, zaburzając status quo wielu branż. Przykładem jest firma Uber, która stała się dużą konkurencją dla taksówkarzy i wywarła istotny wpływ na branżę motoryzacyjną.

Polskie regulacje prawne dotyczące crowdsourcingu

Celem rezolucji Unii Europejskiej (2017/2003(INI) było zmotywowanie państw członkowskich do podjęcia działań w kierunku zmiany prawa krajowego dotyczącego crowdsourcingu. Jednak polskie prawo nie zostało przystosowane do owych zmian. Z tej przyczyny wciąż stosuje się zasady ogólne, które wynikają z już obowiązującego prawa.

Będą to: ogólne prawo zobowiązań, prawo pracy, prawa autorskie i własności intelektualnej (w końcu dobra z zakresu własności intelektualnej są przedmiotem idei współdzielenia). Utwory lub inne rodzaje własności intelektualnej muszą być wykorzystywane w sposób legalny. Dlatego przedsiębiorca musi sporządzić umowę licencyjną, na podstawie której będzie mógł korzystać z przedmiotu ochrony.

Poza tym liczne inicjatywy crowdsourcingowe organizuje się w ramach konkursu. Takie regulacje również trzeba znać, a będą to głównie przepisy 919-921 kodeksu cywilnego. Przepisy te dotyczą przyrzeczenia publicznego. Należy określić kryteria wyboru w regulaminie konkursu, a także pamiętać, że przyrzeczenie publiczne wywołuje skutki prawne wobec organizatora konkursu – jeśli więc nie wypełni on swoich obowiązków, uczestnicy mogą dochodzić naruszenia swoich praw.

Przykłady polskich biznesów korzystających z crowdsourcingu

Oto kilka przykładowych sukcesów przedsiębiorców w zakresie kampanii crowdsourcingowych:

  • Dell – forum wymiany uwag i pomysłów: w przeszłości firma Dell pozyskała ponad 21 000 konceptów na produkcję sprzętów, z których wiele wykorzystano. Firma osiągnęła to za pomocą specjalnie stworzonego forum, na którym dała użytkownikom możliwość wymiany uwag, pomysłów i propozycji związanych z rozwojem marki.
  • InPost – ArtInPost: w 2021 roku firma InPost zainicjowała kampanię ArtInPost2021 – ekoPaczkomaty. Akcja polegała na organizacji konkursu na kreatywny projekt graficzny paczkomatów, który miał wpłynąć na wygląd przestrzeni publicznej. Celem było szerzenie informacji marketingowych kojarzących markę z ideą zero waste, ekologii i green delivery. W rezultacie firma otrzymała ponad 14 000 zgłoszeń, a finałowe projekty zostaną nadrukowane na paczkomatach w największych polskich miastach i w okolicy zamieszkania twórców. 
  • Kompania Piwowarska: podobna akcja, w ramach której miał powstać innowacyjny, ciekawy pomysł w formie grafiki, zdjęcia lub filmu dla marki Redd’s. Zgromadzono projekty od ponad 500 osób.

Wnioski

Według raportu Gartner Inc. z 2018 roku, ponad ¾ wiodących firm na rynku globalnym korzysta z metod crowdsourcingowych. Nie ma wątpliwości, że crowdsourcing jest zjawiskiem charakterystycznym dla gospodarki współpracy. Podstawą jego rozwoju jest Internet oraz nowe technologie.

Idea wspólnego poszukiwania rozwiązań i odpowiedzi przynosi wymierne efekty m.in. pod postacią weryfikacji powodzenia danego pomysłu na rynku, otrzymania feedbacku o sposobie prowadzenia działań, czy budowania przywiązania klientów do konkretnej marki. Wszystko to rzutuje na wyniki finansowe przedsiębiorstwa. Co więcej, użytkownicy sieci chętnie współpracują z korporacjami, co powoduje ciągły wzrost zainteresowania kampaniami crowdsourcingowymi.

Marcin Staniszewski, Kancelaria Prawna RPMS Staniszewski & Wspólnicy

Księgowość
Od kiedy KSeF?
08 maja 2024

KSeF będzie przesunięty. Od kiedy Krajowy System e-Faktur zacznie obowiązywać zgodnie z projektem ustawy?

Ryczałt za używanie prywatnego auta do celów służbowych a PIT. NSA: nie trzeba płacić podatku od zwrotu wydatków
08 maja 2024

W wyroku z 14 września 2023 r. (sygn. akt II FSK 2632/20) Naczelny Sąd Administracyjny zakwestionował stanowisko organów podatkowych i uznał, że świadczenie wypłacone pracownikowi jako zwrot wydatków – nie jest przychodem ze stosunku pracy. A zatem nie trzeba od takiego zwrotu wydatków płacić podatku dochodowego. W tym przypadku chodziło o ryczałt samochodowy za jazdy lokalne wypłacany pracownikowi z tytułu używania przez niego prywatnego samochodu do celów służbowych. Niestety NSA potrafi też wydać zupełnie inny wyrok w podobnej sprawie.

Ulga dla seniorów w 2024 roku - zasady stosowania. Limit zwolnienia, przepisy, wyjaśnienia fiskusa
08 maja 2024

Ulga dla seniorów, to tak naprawdę zwolnienie podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych, dla dochodów uzyskiwanych przez seniorów, którzy pozostali na rynku pracy mimo osiągnięcia wieku emerytalnego. Jaki jest limit tego zwolnienia i jakich rodzajów dochodu dotyczy?

Odroczenie obowiązkowego KSeF. Projekt nowelizacji po pierwszym czytaniu w Sejmie - przesłany do komisji
08 maja 2024

Rządowy projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przesuwającej wdrożenie obowiązkowego dla wszystkich podatników VAT Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r., został po sejmowym pierwszym czytaniu w środę 8 maja 2024 r., przesłany do Komisji Finansów Publicznych. Obowiązujące obecnie przepisy zakładają, że KSeF ma obowiązywać od 1 lipca bieżącego roku. 

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów
07 maja 2024

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Zmiana danych nabywcy na fakturze. Faktura korygująca, nota korygująca, terminy, ujęcie w ewidencji i JPK VAT
08 maja 2024

Jak zgodnie z prawem dokonać zmiany danych nabywcy na fakturze? Kiedy można wystawić fakturę korygującą, a kiedy notę korygującą? Co z błędną fakturą w JPK_VAT?

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów
07 maja 2024

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Jak rozliczyć kartę podarunkową dla pracownika? Podatki, składki, księgowanie
07 maja 2024

Karty podarunkowe to coraz popularniejszy benefit pracowniczy. Najczęściej wręcza się go okazjonalnie jako prezent świąteczny. To też narzędzie doceniania, które można wykorzystywać z innych okazji: jubileuszy, Dnia Dziecka, Dnia Kobiet, świąt branżowych czy jako specjalne nagrody pracownicze. Sprawdź, czy karty podarunkowe wiążą się z obowiązkiem podatkowym i jak je rozliczyć. 

Transport drogowy 2024 – zmiana przepisów dot. pojazdów wynajmowanych
07 maja 2024

Gotowy jest projekt ustawy, który umożliwi przewoźnikom prowadzącym działalność na terytorium Polski na czasowe korzystanie z pojazdu najmowanego, zarejestrowanego na terytorium innego państwa UE. Do tej pory nasz kraj nie dopuszczał takiej możliwości, obecnie chcemy dostosować polskie prawo do unijnego. Najmowanie pojazdów niesie ze sobą szereg korzyści, które mogą poprawić elastyczność operacyjną firm transportowych. 

Ceny prądu w górę o 30% a gazu o 15% - od lipca 2024 r. w Polsce. Jak wpłynie to na inflację?
07 maja 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska szacuje, że na mocy projektowanej ustawy o bonie energetycznym (zakładającej częściowe "odmrożenie" cen za energię elektryczną i gaz), od 1 lipca 2024 r. dla odbiorców taryfowanych rachunki za energię elektryczną mogą wzrosnąć o 29 proc., a za gaz o 15 proc. - o ile zajdzie odpowiednie obniżenie cen w taryfach. Proponowanie przez MKiŚ częściowe odmrożenie cen prądu i gazu podbije ścieżkę inflacji o ok. 1 pp., a CPI w grudniu może wynieść ok. 5,5 proc. - oceniają ekonomiści ING. Zdaniem ministra finansów Andrzeja Domańskiego działania osłonowe w zakresie cen energii (np. bon energetyczny) spowodują, że średnioroczna inflacja CPI w Polsce może być niższa przynajmniej o 1 pkt proc. w 2024 r. i o ok. 0,9 pkt. proc. w 2025 r. niż zakładają prognozy zawarte w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa.

pokaż więcej
Proszę czekać...