Prowadzenie działalności w Specjalnych Strefach Ekonomicznych a Polski Ład

Kancelaria Prawna RPMS Staniszewski & Wspólnicy
rozwiń więcej
Prowadzenie działalności w Specjalnych Strefach Ekonomicznych a Polski Ład / Shutterstock
Polski Ład to jeden z najobszerniejszych pakietów zmian w prawie podatkowym na przestrzeni lat. Dotyczy nie tylko osób fizycznych, które nie prowadzą działalności gospodarczej i przedsiębiorców będących osobami fizycznymi, ale także spółek prowadzących działalność gospodarczą. Choć do tej pory pojawiło się kilka nowelizacji, to regulacja nadal zawiera wiele niejasności. Jakie zmiany wprowadzi Polski Ład dla przedsiębiorców działających na terenie specjalnych stref ekonomicznych?

Specjalna strefa ekonomiczna. Czym jest i jakie korzyści daje?

SSE, czyli Specjalna Strefa Ekonomiczna, jest wyodrębnionym administracyjnie obszarem, na którym prowadzenie określonej działalności gospodarczej odbywa się na preferencyjnych warunkach. Owe preferencje dotyczą zazwyczaj kwestii podatkowych. Jednak prowadzenie działalności na SSE może wiązać się też z wieloma innymi korzyściami dla przedsiębiorców, m.in. w wyniku bliskiego sąsiedztwa potencjalnych partnerów biznesowych.

Autopromocja

Cele SSE to przede wszystkim:

  • w przypadku przedsiębiorców – wspieranie rozwoju przedsiębiorczości i innowacji w sektorze przedsiębiorstw, dzięki ulgom w podatku dochodowym od osób prawnych – CIT, oraz od osób fizycznych – PIT.
  • w odniesieniu do lokalnych społeczności – wsparcie powstawania nowych miejsc pracy, gdyż rozwój przedsiębiorstw=rozwój nowych miejsc zatrudnienia.

Aktualnie w naszym kraju działa 14 specjalnych stref ekonomicznych. Zapewniają one różne preferencje podatkowe dla przedsiębiorców.

Przywileje firm prowadzących działalność na terenie SSE

W celu realizacji powyższych założeń ustawodawca przewiduje ulgi podatkowe dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą na terenie SSE. Trzeba zaznaczyć, że ulgi te wynikają zarówno z ustawy o CIT, jak i z ustawy o PIT.

Sama wysokość ulgi podatkowej zależy zazwyczaj od decyzji o wsparciu lub zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie strefy. Wysokość ulgi wiąże się również ze spełnieniem warunków wskazanych w tej decyzji – trzeba spełnić przede wszystkim kryterium poniesienia kosztów kwalifikowanych oraz utworzenia i utrzymania przez wskazany okres nowych miejsc pracy.

Oprócz tego w zależności od konkretnej strefy (a właściwie gminy, w której strefa jest zlokalizowana) można uzyskać ulgę od podatków, w których organem jest samorząd, np. burmistrz, wójt, czy prezydent miasta. Przykładem takiego podatku jest podatek od nieruchomości – w tym przypadku ulga jest możliwa na mocy szczególnych aktów prawa miejscowego (zależnych od strefy).

Wszystko to jedynie zarys zakresu ulgi. Finalna wysokość preferencji podatkowej, którą może uzyskać przedsiębiorca, jest określana na podstawie konkretnego stanu faktycznego, a przede wszystkim w oparciu o przepisy konkretnej SSE.

Zmiany w działalności w SSE według Polskiego Ładu

Ogólny trend ustawodawczy, który można zaobserwować w kwestii ulg podatkowych dla przedsiębiorców prowadzących działalność w strefie, to zawężanie i ograniczanie ulg podatkowych. Stanowi to efekt rozbieżności w stosowaniu przepisów i wykładni przepisów niekorzystnej dla podatników, co kilkukrotnie potwierdzały sądy. Ustawodawca doprecyzował omawiane przepisy już na poziomie ustawowym.

Pierwsza z niekorzystnych zmian to doprecyzowanie, że zwolnienia podatkowe przysługują tylko dla realizacji nowych inwestycji. W aktualnym stanie prawnym nie było oczywiste, czy przedsiębiorca prowadzący działalność na terenie SSE może objąć zwolnieniem całość swojej działalności, czy tylko nowe inwestycje w ramach prowadzonej działalności. Teraz ulga przysługuje jedynie w przypadku realizacji nowej inwestycji (przy jednoczesnym uwzględnieniu jej parametrów finansowych).

Poza tym niekorzystne modyfikacje dotyczą kwalifikacji kosztów kwalifikowanych. Z ich listy wyłączono nakłady na zakup środków transportu (samolot, samochód osobowy). Trend ten nie został potwierdzony w dotychczasowej praktyce organów podatkowych. Biorąc pod uwagę te zmiany, istnieje możliwość, że na gruncie praktycznym po zmianach organy podatkowe posuną się dalej i jeszcze bardziej zawężą katalog kwalifikowanych nakładów inwestycyjnych.

Zmiany wynikające z Polskiego Ładu mają też związek z udzieleniem samej decyzji o wsparciu. Doprecyzowano przesłanki, które umożliwiają wygaszenie decyzji o wsparciu. Ponadto w przypadku, gdy inwestycja polega na rozbudowie mocy produkcyjnych istniejącego zakładu, przedsiębiorca nie będzie mógł wnioskować o uwzględnienie w decyzji o wsparciu kodów PKD związanych z działalnością prowadzoną przed realizacją inwestycji tak długo, jak tylko działalność ta również nie stanie się przedmiotem inwestycji. Dodatkowo, gdy przedsiębiorca wykorzysta zwolnienie niezgodnie z obowiązującymi przepisami, np. zawyży wysokość kosztów kwalifikowanych za pomocą umów cywilnoprawnych, to decyzja o wsparciu może zostać cofnięta.

Jedyną korzystną zmianą w Polskim Ładzie jest doprecyzowanie wykorzystania ulgi IP Box przez przedsiębiorstwa działające na terenie SSE. Otóż skutkiem wprowadzenia Polskiego Ładu w strefach jest potwierdzenie możliwości korzystania z ulgi IP Box.

Czy warto prowadzić działalność w SSE po zmianach?

Choć w wyniku Polskiego Ładu pojawiły się liczne zmiany i niejasności podatkowe, to prowadzenie działalności na specjalnej strefie ekonomicznej nadal może nieść wiele korzyści. Przedsiębiorcy wciąż mogą korzystać z ulg podatkowych, do których kwalifikuje się m.in. zwolnienie z podatku CIT, PIT, ulga IP Box, czy w innych aktach prawa miejscowego, jak np. zwolnienie z podatku od nieruchomości, które jest udzielane przez właściwy urząd gminy, na terenie której znajduje się firma.

Trzeba jednak zauważyć, że zmiany w Polskim Ładzie następują bardzo dynamicznie. Można więc spodziewać się, że będą obejmować one różne obszary prawa podatkowego. Z tego względu przedsiębiorcy planujący rozpocząć i prowadzący działalność na terenie SSE powinni być na bieżąco z tymi nowościami i interpretować je na poszczególnych etapach wraz ze swoimi pełnomocnikami.

Co więcej, w celu uzyskania odpowiedzi na nurtujące pytania natury podatkowej, można wystąpić z wnioskiem o udzielenie podatkowej interpretacji indywidualnej, która jest skuteczną formą zabezpieczenia na tym polu. Oczywiście sam wniosek musi spełniać konkretne wymogi formalne. Ich niedochowanie może skutkować pozostawieniem wniosku bez rozpoznania, dlatego przy jego sporządzaniu warto skorzystać ze wsparcia doświadczonego pełnomocnika.

Kamila Wasilewska, Kancelaria Prawna RPMS Staniszewski & Wspólnicy

Księgowość
Rośnie liczba niewypłacalnych firm Polsce w 2024 r. Tych co ogłosiły upadłość lub wszczęły restrukturyzację. Będzie rekord na koniec grudnia
17 paź 2024

Od początku 2024 roku do końca września niewypłacalność ogłosiło 4 465 polskich firm. Firma Coface, która co kwartał przygotowuje raport na ten temat, podkreśla, że to aż 95% wszystkich przedsiębiorstw, które podjęły działania insolwencyjne w 2023 roku. Do końca roku pozostały jeszcze 3 miesiące, a eksperci już dziś prognozują, że w grudniu liczba niewypłacalności osiągnie rekord i wyniesie 5 tysięcy. W których sektorach dynamika wzrostu była największa i jakie branże ucierpiały najbardziej?

Ryzykowne fakturowanie po wyroku TSUE. Prof. Modzelewski: Znalezienie fakturzystki może być bardzo trudne
17 paź 2024

Pomysł autorstwa Trybunału Sprawiedliwości UE, aby pracownik fizycznie wystawiający puste faktury w imieniu pracodawcy musiał zapłacić VAT z tych faktur, jest zapewne nie ostatnim kuriozum jurysdykcyjnym w jego historii – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Można oczywiście zrozumieć pogląd (który nie przyjął się w przypadku naszych sądów), że nie można obciążać na podstawie art. 108 ust. 1 ustawy o VAT formalnego wystawcę tego dokumentu, gdy pracownik wystawiający fakturę jest oczywistym oszustem, który w sposób udowodniony fałszował te dokumenty; należy więc obciążyć go z tego tytułu. 

Biegły rewident i audyt finansowy: nowy kierunek studiów pod patronatem PIBR na Wydziale Zarządzania UŁ od 2024 r.
17 paź 2024

Kierunek Biegły rewident i audyt finansowy na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego to nowa propozycja edukacyjna dla osób pragnących pracować jako biegły rewident. Kierunek ten uzyskał patronat Polskiej Izby Biegłych Rewidentów (PIBR). Biegli rewidenci są cenionymi ekspertami, którzy nie tylko nadzorują i zarządzają, ale również często doradzają w sprawach biznesowych. Zawód biegłego rewidenta to zawód zaufania publicznego, chroniony prawnie i regulowany ustawowo - stanowi on potwierdzenie wiedzy i umiejętności, często jest także wymogiem koniecznym do zatrudnienia. 

Minister Finansów: UE jest potężnie niedoinwestowana; przegrywa wyścig technologiczny z USA i krajami Azji Pd-Wsch.
17 paź 2024

Europa (Unia Europejska) jest potężnie niedoinwestowana, a inwestycje są niezbędne, aby ożywić wzrost gospodarczy – powiedział 17 października 2024 r. minister finansów Andrzej Domański na Europejskim Forum Nowych Idei w Sopocie. Jego zdaniem brak wzrostu jest największą bolączką UE, tymczasem dla wielu decydentów UE jest on tylko "produkcją uboczną".

Podatek od garażu 2024/2025: Jakie zmiany od nowego roku?
16 paź 2024

Ile wynoszą stawki podatku od nieruchomości od garaży w 2024 roku a ile wyniosą w 2025 roku. Kilka dni temu Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, która zakłada korzystne dla podatników zmiany w opodatkowaniu garaży podatkiem od nieruchomości. Co się zmieni od nowego roku?

Dopłaty do ubezpieczeń rolnych w 2025 r. W jakiej wysokości?
16 paź 2024

Wysokość dopłat z budżetu państwa do składek ubezpieczeń rolnych upraw i zwierząt w 2025 roku pozostanie na niezmienionym poziomie, czyli 65 proc. składki ubezpieczeniowej. Takie rozwiązanie zakłada projekt rozporządzenia, który został opublikowany na stronie Rządowego Centrum Legislacji.

Kiedy Twoja firma potrzebuje księgowego? To zależy od kilku spraw
16 paź 2024

Czy trzeba zatrudnić księgowego? To zależy od Twojej sytuacji. Jeśli masz proste sprawy finansowe – jedno źródło dochodu, brak skomplikowanych ulg – być może poradzisz sobie sam. Jednak gdy Twoje sprawy są nieco bardziej skomplikowane – wiele źródeł dochodu, własna firma, różne ulgi – księgowy będzie niezastąpiony. Pomoże Ci znaleźć najlepszą drogę, by uniknąć problemów z fiskusem.

Podatek od nieruchomości 2025: Zmiany już niemal pewne. Czego możemy się spodziewać?
17 paź 2024

Projekt zmian w podatku od nieruchomości, które mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2025 r., został 14 października 2024 r. przyjęty przez rząd i skierowany do Sejmu – w kształcie odpowiadającym tzw. wersji projektu 3.0. Z pewną rezerwą można przyjąć, że w tej właśnie formie podatnicy będą mierzyć się z tym podatkiem w nowym roku. Na jakie zmiany trzeba się przygotować?

Podatek od garaży do zmiany. Rząd przyjął projekt ustawy, który dotyczy opodatkowania podatkiem od nieruchomości
15 paź 2024

Rząd wprowadza nowe przepisy dotyczące opodatkowania podatkiem od nieruchomości garaży w budynkach mieszkalnych. W efekcie zmian wszystkie pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów w budynkach mieszkalnych (niezajęte na działalność gospodarczą) będą opodatkowane jednakową stawką podatku.

Podatki 2025. Zmiany w podatku od nieruchomości, podatku rolnym, opłacie uzdrowiskowej i opłacie skarbowej
15 paź 2024

W dniu 14 października 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawy o opłacie skarbowej, przedłożony przez Ministra Finansów. Jak wskazuje rząd, ta nowelizacja ma charakter techniczny. Jej celem jest m.in. wyeliminowanie wątpliwości interpretacyjnych przez doprecyzowanie przepisów ww. ustaw. Największe zmiany dotyczą podatku od nieruchomości. Nowe przepisy mają obowiązywać od początku 2025 roku.

pokaż więcej
Proszę czekać...