REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korekta cen transferowych w CIT przedsiębiorcy prowadzącego działalność w Specjalnej Strefie Ekonomicznej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Korekta cen transferowych w CIT przedsiębiorcy prowadzącego działalność w Specjalnej Strefie Ekonomicznej
Korekta cen transferowych w CIT przedsiębiorcy prowadzącego działalność w Specjalnej Strefie Ekonomicznej
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy często dokonują korekt cen transferowych (tzw. TP Adjustment) w pierwszych miesiącach po zakończeniu roku podatkowego. Od 2019 r. obowiązują przepisy regulujące zasady dokonywania takich korekt na cele CIT. Niestety, nie rozwiewają one wszystkich wątpliwości. Dotyczą one m.in. korekty cen transferowych zwiększającej przychody dokonywanej przez przedsiębiorcę działającego w ramach specjalnej strefy ekonomicznej (SSE).

Przedsiębiorcy działający w SSE

Jednym z problemów, na który mogą natrafić przedsiębiorcy prowadzący działalność w ramach specjalnych stref ekonomicznych jest sposób rozpoznania korekty cen transferowych zwiększającej przychody. Przepisy nie wskazują bowiem wprost, czy środki otrzymane w ramach takiej korekty mogą podlegać zwolnieniu strefowemu. Warto zatem przyjrzeć się podejściu organów podatkowych do tego zagadnienia.

REKLAMA

Różne stanowiska organów podatkowych

Organy podatkowe prezentują w tym zakresie dwa podejścia.

REKLAMA

Zgodnie z pierwszym z nich, środki otrzymane w ramach korekty cen transferowych nie są objęte zwolnieniem strefowym. Organy podatkowe uzasadniają to tym, że zwolnieniu podlegają wyłącznie dochody wygenerowane w ramach działalności wymienionej wprost w zezwoleniu, natomiast przychody wynikające z korekty cen transferowych takiej działalności nie stanowią. Prezentując to stanowisko, organy podchodzą bardzo ściśle do zakresu zwolnienia wskazując, że zwolnieniu podlegają dochody „z działalności gospodarczej”, a nie dochody „związane z wykonywaniem działalności gospodarczej” prowadzonej na terenie strefy (interpretacja indywidualna DKIS z 17 czerwca 2020 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.139.2020.2.BG).

Powyższy pogląd znalazł również aprobatę w orzecznictwie sądów administracyjnych. Zgodnie z podejściem sądów, dochód strefowy to dochód bezpośrednio generowany przez działalność gospodarczą przedsiębiorcy albo stanowiący nieodłączne następstwo takiej działalności. Natomiast korekty cen transferowych nie wykazują związku z działalnością strefową (czyli konkretnymi działaniami i ponoszonymi kosztami z tytułu realizacji zamówień na produkty wytwarzane na terenie strefy ekonomicznej - wyrok WSA we Wrocławiu z 16 września 2021 r., sygn. I SA/Wr 437/20).

Drugi pogląd mówi natomiast, że jeżeli dany przychód powstaje w wyniku działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, to korekta cen transferowych jest niczym innym jak tylko zmianą wysokości tego (strefowego) przychodu, a tym samym powinna korzystać ze zwolnienia strefowego. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W myśl tego stanowiska, korekta cen transferowych nie stanowi odrębnego rodzaju działalności ani odrębnej operacji gospodarczej. Jest ona jedynie mechanizmem dostosowania rozliczeń pomiędzy stronami do warunków rynkowych. Ponadto, korekta taka jest również ściśle związana z przeprowadzonymi wcześniej transakcjami - nie stanowi zdarzenia, które może wystąpić niezależnie (interpretacje indywidualne DKIS z 17 listopada 2021 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.502.2021.2.JKU oraz z 6 czerwca 2022 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.144.2022.2.IM).

Co powinien zrobić podatnik?

REKLAMA

W przypadku, w którym korekty cen transferowych nie da się w żaden sposób powiązać z przychodami strefowymi, korekta taka bez wątpienia powinna stanowić przychód opodatkowany. W przypadku natomiast, gdy istnieje możliwość wykazania takiego związku, pojawia się problem, czy korekty takie powinny być uznawane za odrębną od sprzedaży strefowej operację gospodarczą.

Choć przepisy nie odpowiadają na to pytanie wprost, to istnieje szereg argumentów przemawiających za tym, że korekta nie stanowi odrębnej (występującej samoistnie) transakcji. Wskazywać na to może przykładowo treść Objaśnień podatkowych MF dotyczących korekty cen transferowych, zgodnie z którymi korekta taka “nie jest w istocie samoistnym zdarzeniem gospodarczym, a częścią transakcji kontrolowanej”.

Ponadto, za brakiem odrębności korekty cen transferowych przemawiać może również konstrukcja art. 12 ust. 3aa pkt 1 oraz 2 ustawy o CIT. Przepisy te mówią, że „przy ustaleniu wysokości przychodu uwzględnia się korektę cen transferowych” - odpowiednio zwiększającą albo zmniejszającą przychody. Trudno zatem mówić, że korekta cen transferowych stanowi odrębną (od pierwotnej sprzedaży) kategorię przychodów. Biorąc pod uwagę treść przepisów, korekta taka prowadzi jedynie do zwiększenia lub zmniejszania przychodów, które już wystąpiły (z rodzajów działalności, których dotyczyły).

Korekty cen transferowych nie powinny być uznawane za odrębną transakcję również dlatego, że gdyby pierwotna (w tym wypadku strefowa) sprzedaż nie miała miejsca, konieczność dokonania takiej korekty nigdy by nie wystąpiła. 

Odmienne podejście uzależniałoby natomiast kwalifikację przychodów jako zwolnionych jedynie w oparciu o to, czy pierwotnie (tj. na moment zawarcia transakcji) występowała możliwość ustalenia przychodów poziomie rynkowym (w takiej sytuacji przychody takie stanowiłyby przychód zwolniony), czy nie (wtedy, jako odrębne od pierwotnych transakcji, korekty stanowiłyby przychody opodatkowane).

3 możliwe warianty

W świetle istniejącej praktyki przedsiębiorcy strefowi powinni rozważyć trzy możliwe warianty – korekta cen transferowych zwiększająca przychody może bowiem dotyczyć: 

1) wyłącznie przychodów opodatkowanych (pozastrefowych);

2) wyłącznie przychodów zwolnionych (strefowych);

3) jednocześnie przychodów opodatkowanych, jak i zwolnionych.

Sytuacja pierwsza nie budzi większych wątpliwości - przychody z tytułu takiej korekty powinny zostać opodatkowane. Z kolei w drugim przypadku, podatnicy mogą rozważyć zastosowanie zwolnienia strefowego do takich przychodów. Niemniej, decyzja o tym powinna zostać poprzedzona analizą posiadanej dokumentacji (w zakresie tego, czy pozwala ona na czytelne powiązanie przychodów z tytułu korekty cen transferowych z przychodami strefowymi). 

W przypadku istotnych kwot, podatnicy mogą również rozważyć zabezpieczenie swojego stanowiska interpretacją indywidualną. Prawidłowe skonstruowanie wniosku o wydanie takiej interpretacji ma przy tym bardzo istotne znaczenie, gdyż niewłaściwy opis stanu faktycznego może skutkować pozbawieniem jej mocy ochronnej. 

Z kolei trzecia sytuacja wymaga dokładnej analizy. Co prawda przepisy nie przewidują kategorii przychodów wspólnych - jednocześnie strefowych i niestrefowych - niemniej decyzje o opodatkowaniu takiej korekty warto poprzedzić analizą dokumentacji, w szczególności w zakresie możliwości przypisania określonej części przychodu bezpośrednio do działalności strefowej.

Dorota Wolna, Director
Duszan Wolczyński, Manager
PwC Polska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PwC

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA