REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korekta cen transferowych w CIT przedsiębiorcy prowadzącego działalność w Specjalnej Strefie Ekonomicznej

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Korekta cen transferowych w CIT przedsiębiorcy prowadzącego działalność w Specjalnej Strefie Ekonomicznej
Korekta cen transferowych w CIT przedsiębiorcy prowadzącego działalność w Specjalnej Strefie Ekonomicznej
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy często dokonują korekt cen transferowych (tzw. TP Adjustment) w pierwszych miesiącach po zakończeniu roku podatkowego. Od 2019 r. obowiązują przepisy regulujące zasady dokonywania takich korekt na cele CIT. Niestety, nie rozwiewają one wszystkich wątpliwości. Dotyczą one m.in. korekty cen transferowych zwiększającej przychody dokonywanej przez przedsiębiorcę działającego w ramach specjalnej strefy ekonomicznej (SSE).

Przedsiębiorcy działający w SSE

Jednym z problemów, na który mogą natrafić przedsiębiorcy prowadzący działalność w ramach specjalnych stref ekonomicznych jest sposób rozpoznania korekty cen transferowych zwiększającej przychody. Przepisy nie wskazują bowiem wprost, czy środki otrzymane w ramach takiej korekty mogą podlegać zwolnieniu strefowemu. Warto zatem przyjrzeć się podejściu organów podatkowych do tego zagadnienia.

Autopromocja

Różne stanowiska organów podatkowych

Organy podatkowe prezentują w tym zakresie dwa podejścia.

Zgodnie z pierwszym z nich, środki otrzymane w ramach korekty cen transferowych nie są objęte zwolnieniem strefowym. Organy podatkowe uzasadniają to tym, że zwolnieniu podlegają wyłącznie dochody wygenerowane w ramach działalności wymienionej wprost w zezwoleniu, natomiast przychody wynikające z korekty cen transferowych takiej działalności nie stanowią. Prezentując to stanowisko, organy podchodzą bardzo ściśle do zakresu zwolnienia wskazując, że zwolnieniu podlegają dochody „z działalności gospodarczej”, a nie dochody „związane z wykonywaniem działalności gospodarczej” prowadzonej na terenie strefy (interpretacja indywidualna DKIS z 17 czerwca 2020 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.139.2020.2.BG).

Powyższy pogląd znalazł również aprobatę w orzecznictwie sądów administracyjnych. Zgodnie z podejściem sądów, dochód strefowy to dochód bezpośrednio generowany przez działalność gospodarczą przedsiębiorcy albo stanowiący nieodłączne następstwo takiej działalności. Natomiast korekty cen transferowych nie wykazują związku z działalnością strefową (czyli konkretnymi działaniami i ponoszonymi kosztami z tytułu realizacji zamówień na produkty wytwarzane na terenie strefy ekonomicznej - wyrok WSA we Wrocławiu z 16 września 2021 r., sygn. I SA/Wr 437/20).

Drugi pogląd mówi natomiast, że jeżeli dany przychód powstaje w wyniku działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, to korekta cen transferowych jest niczym innym jak tylko zmianą wysokości tego (strefowego) przychodu, a tym samym powinna korzystać ze zwolnienia strefowego. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W myśl tego stanowiska, korekta cen transferowych nie stanowi odrębnego rodzaju działalności ani odrębnej operacji gospodarczej. Jest ona jedynie mechanizmem dostosowania rozliczeń pomiędzy stronami do warunków rynkowych. Ponadto, korekta taka jest również ściśle związana z przeprowadzonymi wcześniej transakcjami - nie stanowi zdarzenia, które może wystąpić niezależnie (interpretacje indywidualne DKIS z 17 listopada 2021 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.502.2021.2.JKU oraz z 6 czerwca 2022 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.144.2022.2.IM).

Co powinien zrobić podatnik?

W przypadku, w którym korekty cen transferowych nie da się w żaden sposób powiązać z przychodami strefowymi, korekta taka bez wątpienia powinna stanowić przychód opodatkowany. W przypadku natomiast, gdy istnieje możliwość wykazania takiego związku, pojawia się problem, czy korekty takie powinny być uznawane za odrębną od sprzedaży strefowej operację gospodarczą.

Choć przepisy nie odpowiadają na to pytanie wprost, to istnieje szereg argumentów przemawiających za tym, że korekta nie stanowi odrębnej (występującej samoistnie) transakcji. Wskazywać na to może przykładowo treść Objaśnień podatkowych MF dotyczących korekty cen transferowych, zgodnie z którymi korekta taka “nie jest w istocie samoistnym zdarzeniem gospodarczym, a częścią transakcji kontrolowanej”.

Ponadto, za brakiem odrębności korekty cen transferowych przemawiać może również konstrukcja art. 12 ust. 3aa pkt 1 oraz 2 ustawy o CIT. Przepisy te mówią, że „przy ustaleniu wysokości przychodu uwzględnia się korektę cen transferowych” - odpowiednio zwiększającą albo zmniejszającą przychody. Trudno zatem mówić, że korekta cen transferowych stanowi odrębną (od pierwotnej sprzedaży) kategorię przychodów. Biorąc pod uwagę treść przepisów, korekta taka prowadzi jedynie do zwiększenia lub zmniejszania przychodów, które już wystąpiły (z rodzajów działalności, których dotyczyły).

Korekty cen transferowych nie powinny być uznawane za odrębną transakcję również dlatego, że gdyby pierwotna (w tym wypadku strefowa) sprzedaż nie miała miejsca, konieczność dokonania takiej korekty nigdy by nie wystąpiła. 

Odmienne podejście uzależniałoby natomiast kwalifikację przychodów jako zwolnionych jedynie w oparciu o to, czy pierwotnie (tj. na moment zawarcia transakcji) występowała możliwość ustalenia przychodów poziomie rynkowym (w takiej sytuacji przychody takie stanowiłyby przychód zwolniony), czy nie (wtedy, jako odrębne od pierwotnych transakcji, korekty stanowiłyby przychody opodatkowane).

3 możliwe warianty

W świetle istniejącej praktyki przedsiębiorcy strefowi powinni rozważyć trzy możliwe warianty – korekta cen transferowych zwiększająca przychody może bowiem dotyczyć: 

1) wyłącznie przychodów opodatkowanych (pozastrefowych);

2) wyłącznie przychodów zwolnionych (strefowych);

3) jednocześnie przychodów opodatkowanych, jak i zwolnionych.

Sytuacja pierwsza nie budzi większych wątpliwości - przychody z tytułu takiej korekty powinny zostać opodatkowane. Z kolei w drugim przypadku, podatnicy mogą rozważyć zastosowanie zwolnienia strefowego do takich przychodów. Niemniej, decyzja o tym powinna zostać poprzedzona analizą posiadanej dokumentacji (w zakresie tego, czy pozwala ona na czytelne powiązanie przychodów z tytułu korekty cen transferowych z przychodami strefowymi). 

W przypadku istotnych kwot, podatnicy mogą również rozważyć zabezpieczenie swojego stanowiska interpretacją indywidualną. Prawidłowe skonstruowanie wniosku o wydanie takiej interpretacji ma przy tym bardzo istotne znaczenie, gdyż niewłaściwy opis stanu faktycznego może skutkować pozbawieniem jej mocy ochronnej. 

Z kolei trzecia sytuacja wymaga dokładnej analizy. Co prawda przepisy nie przewidują kategorii przychodów wspólnych - jednocześnie strefowych i niestrefowych - niemniej decyzje o opodatkowaniu takiej korekty warto poprzedzić analizą dokumentacji, w szczególności w zakresie możliwości przypisania określonej części przychodu bezpośrednio do działalności strefowej.

Dorota Wolna, Director
Duszan Wolczyński, Manager
PwC Polska

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PwC
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    System kaucyjny w Polsce. Od kiedy? Na czym ma polegać? Jeżeli do kaucji zostanie doliczony VAT, to konsumenci zapłacą dodatkowy podatek

    Przepisy ustawy kaucyjnej nie pozwalają jednoznacznie stwierdzić, czy do kaucji doliczony będzie VAT; jeśli tak się stanie, to konsument zapłaci dodatkowy podatek - ocenili przedstawiciele branży napojowej i handel detaliczny. Zaapelowali, by start systemu przesunąć na 2026 r.

    "Trójpak" dotyczący Trybunału Konstytucyjnego - projekty uchwały, ustawy i zmian w Konstytucji na najbliższym posiedzeniu Sejmu [6-8 marca]

    Na najbliższym posiedzeniu Sejmu zostanie zaprezentowany "trójpak" dotyczący Trybunału Konstytucyjnego - projekty uchwały, ustawy i zmian w Konstytucji RP.

    Zmiany w podatku Belki - MF ma już projekt ustawy, którym w tym tygodniu zajmie się Rada Ministrów

    Zmiany w podatku Belki coraz bliżej. Ministerstwo Finansów ma już przygotowany projekt ustawy, którym w tym tygodniu zajmie się rząd.

    Rząd szykuje zmiany w składce zdrowotnej. "Niestety, planowane zmiany nie spowodują zmniejszenia wysokości daniny"

    Rząd zmienia zasady rozliczeń składki zdrowotnej i proponuje dwa rozwiązania. Przedsiębiorcy są zdania, że planowane zmiany nie spowodują zmniejszenia wysokości składki zdrowotnej, o co od dawna zabiegają.

    Twój e-PIT - zwrot podatku nawet w ciągu jednego dnia

    Zwroty z większości zeznań PIT-37 złożonych w usłudze Twój e-PIT trafiają na konto znacznie szybciej. Niektórzy dostają zwrot nawet w ciągu jednego dnia - poinformował szef Krajowej Administracji Skarbowej Marcin Łoboda.

    Ulga na jedno dziecko 2024. 112 tys. zł to niestety limit dochodów wspólny dla obojga rodziców lub opiekunów prawnych

    Rodzice odliczający ulgę na dziecko często są zaskoczeni informacją, że możliwość skorzystania z tej ulgi ogranicza limit ich dochodów nie tylko w przypadku, gdy mają jedno dziecko. Także gdy mają np. dwoje dzieci, jedno z ich dzieci jest małoletnie (czyli uprawnia do ulgi) a drugie np. ukończyło 25. rok życia (czyli nie uprawnia do odliczenia ulgi prorodzinnej). Dotyczy to też sytuacji gdy dziecko po ukończeniu 18 roku życia (a przed ukończeniem 25. rok życia) przestało uczyć się lub studiować. Te zasady dotyczą zarówno roku 2024 jak i poprzednich 2023 r. i 2022 r.

    Krajowy Plan Odbudowy w Polsce w 2024 roku. Wyścig z czasem po 60 miliardów euro

    Zeszłotygodniowe informacje dotyczące odblokowania funduszy europejskich są optymistyczne – kierunek działań przyjęty przez polski rząd może liczyć na przychylność UE. Pamiętajmy jednak, że deklaracje te nie oznaczają, że środki na wspieranie reform i inwestycji zostaną nam „automatycznie” udostępnione - pisze Łukasz Kościjańczuk, partner w CRIDO.

    Czy laptop i wynajęte mieszkanie pracownika zagranicznej firmy to już zakład w Polsce?

    Pracownicy wykonujący pracę poza miejscem siedziby pracodawcy (lub innym miejscem określonym w umowie o pracę) mogą generować szereg konsekwencji podatkowych, zarówno dla pracownika, jak i dla pracodawcy, szczególnie gdy w grę wchodzi praca poza Polską, lub w Polsce, ale dla pracodawcy z innego kraju - pisze Dr Adam Barcikowski – Manager w Nexia Advcero.

    Obniżenie VAT w branży "beauty" - skutki dla budżetu państwa, gospodarki i konsumentów

    Jak obniżenie stawki podatku VAT w branży "beauty" od kwietnia 2024 roku wpłynie na dochody budżetu państwa, na zachowania przedsiębiorców i konsumentów?

    Niższy VAT od 1 kwietnia 2024 r. Stawka 8% dla usług kosmetycznych, manicure i pedicure

    Ministerstwo Finansów przygotowało już projekt rozporządzenia, które obniży od 1 kwietnia 2024 r. - z 23% do 8% – stawkę VAT na określone usługi kosmetyczne.

    REKLAMA