REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakończenie inwestycji w SSE - przyjęcie aktywów do ewidencji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Zakończenie inwestycji w SSE - przyjęcie aktywów do ewidencji
Zakończenie inwestycji w SSE - przyjęcie aktywów do ewidencji

REKLAMA

REKLAMA

Zakończenie inwestycji w SSE. Specjalne Strefy Ekonomiczne oczekują, aby na dzień zakończenia inwestycji w strefie przedsiębiorca wprowadził wszystkie nabyte oraz wytworzone środki trwałe (ŚT) oraz wartości niematerialne i prawne (WNiP) do ewidencji. Eksperci z PwC rekomendują inwestującym zarówno w ramach PSI jak i SSE, weryfikację stanu prac nad wprowadzaniem ŚT i WNiP do stosownych ewidencji. Może się bowiem okazać, że nie będzie możliwe spełnienie oczekiwań przedstawicieli SSE w tym zakresie, co skutkować będzie koniecznością jak najszybszego złożenia wniosku o zmianę DoW lub zezwolenia.

Zakończenie inwestycji w SSE. Kiedy trzeba wprowadzić środki trwałe i wartości niematerialne i prawne do ewidencji?

Rok 2020 i 2021 to czas finalizacji inwestycji, na które przedsiębiorcy uzyskali pierwsze decyzje o wsparciu (DoW) w ramach Polskiej Strefy Inwestycji (PSI) - nowego programu zwolnień w podatku dochodowym z tytułu inwestycji. Pierwsze sygnały płynące od przedsiębiorców oraz Specjalnych Stref Ekonomicznych (SSE), którym powierzono obowiązek kontroli przedsiębiorców inwestujących w ramach PSI w zakresie weryfikacji spełnienia zobowiązań wynikających z DoW, wskazują na zaostrzenie wymagań co do dokumentacji przedstawianej w trakcie kontroli.

REKLAMA

REKLAMA

SSE oczekują bowiem, aby na dzień zakończenia inwestycji przedsiębiorca wprowadził wszystkie nabyte oraz wytworzone środki trwałe (ŚT) oraz wartości niematerialne i prawne (WNiP) do ewidencji. Zatem wśród dokumentów przedstawianych kontrolującym do weryfikacji powinny być też tzw. OT. 

Podejście przedstawicieli SSE wynika z interpretacji §  8 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Rozporządzenie). Zgodnie z tym przepisem, do kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem na nowe inwestycje zalicza się koszty będące ceną nabycia albo kosztem wytworzenia we własnym zakresie ŚT, pod warunkiem zaliczenia ich, zgodnie z odrębnymi przepisami, do składników majątku podatnika i zaliczenia ich do ewidencji ŚT oraz WNiP.

REKLAMA

Zdaniem przedstawicieli SSE przytoczony przepis Rozporządzenia oznacza, że przedsiębiorcy posiadają obowiązek zaliczenia nabytych oraz wytworzonych we własnym zakresie ŚT i WNiP do stosownej ewidencji najpóźniej w dniu zakończenia inwestycji określonym w DoW. Do tej pory SSE w toku kontroli w oparciu o analogiczne przepisy dotyczące zwolnień podatkowych na podstawie zezwoleń w ramach reżimu SSE przede wszystkim koncentrowały się na zweryfikowaniu poniesienia deklarowanej wartości wydatków i dopuszczały warunkowo sytuację, kiedy nie wszystkie dokumenty OT i ujęcie aktywów w rejestrach podmiotów kontrolowanych nie były sfinalizowane na moment zakończenia inwestycji, o ile, choć z opóźnieniem, te działania następowały. 

Aktualne podejście przedstawicieli SSE zbieżne jest z publikowanymi w ostatnim czasie interpretacjami prawa podatkowego Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, w tym np. z interpretacją z dnia 20 października 2020 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.397.2020.2.JKU. Zgodnie ze stanowiskiem organu przytoczonym w interpretacji, dopiero faktyczne zaliczenie ŚT do stosownej ewidencji stanowi ostateczne potwierdzenie poniesienia kosztów kwalifikowanych. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rekomendacje dla inwestorów

Podejście przedstawicieli SSE oznacza tym samym dodatkowe komplikacje w toku kontroli dla inwestorów, którzy planowali rozpoznać ŚT i WNiP dopiero po dacie zakończenia inwestycji. 

W tym wypadku, wszyscy inwestorzy zbliżający się do zakończenia inwestycji powinni podjąć działania w celu sfinalizowania procesu przyjmowania do używania i ujęcia w odpowiednich rejestrach aktywów, z którymi związane są wydatki kwalifikowane przed datą wskazaną jako zakończenie inwestycji.  W przypadku braku możliwości wprowadzenia ŚT i WNiP do ewidencji przed dniem zakończenia inwestycji, konieczne będzie złożenie wniosku o wydłużenie okresu realizacji inwestycji. Wniosek taki należy złożyć do Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem, tak aby mieć pewność, że uda się uzyskać pozytywną decyzję Ministerstwa przed pierwotnym terminem formalnego zakończenia inwestycji. 

Rekomendujemy tym samym wszystkim inwestorom (inwestującym zarówno w ramach PSI jak i SSE) weryfikację stanu prac nad wprowadzaniem ŚT i WNiP do stosownych ewidencji. Może się bowiem okazać, że nie będzie możliwe spełnienie oczekiwań przedstawicieli SSE w tym zakresie, co skutkować będzie koniecznością jak najszybszego złożenia wniosku o zmianę DoW lub zezwolenia

Dorota Wolna, Director
Agnieszka Szymczyk, Senior Associate
Mariusz Wcisło, Associate
PwC Polska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PwC

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

REKLAMA

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA