Kategorie

Specjalna strefa ekonomiczna (SSE)

Zakończenie inwestycji w SSE. Specjalne Strefy Ekonomiczne oczekują, aby na dzień zakończenia inwestycji w strefie przedsiębiorca wprowadził wszystkie nabyte oraz wytworzone środki trwałe (ŚT) oraz wartości niematerialne i prawne (WNiP) do ewidencji. Eksperci z PwC rekomendują inwestującym zarówno w ramach PSI jak i SSE, weryfikację stanu prac nad wprowadzaniem ŚT i WNiP do stosownych ewidencji. Może się bowiem okazać, że nie będzie możliwe spełnienie oczekiwań przedstawicieli SSE w tym zakresie, co skutkować będzie koniecznością jak najszybszego złożenia wniosku o zmianę DoW lub zezwolenia.
Możliwość uwzględnienia w ramach ulgi badawczo-rozwojowej (ulga B+R) kosztów kwalifikowanych, które zostały uwzględnione w kalkulacji dochodu osiąganego w ramach działalności podejmowanej w obrębie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (SSE) lub Polskiej Strefy Inwestycji (PSI) rozważył Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu (WSA). Wyrokiem z dnia 22 października 2020 r. (sygn. I SA/Wr 325/20) sąd ustosunkował się negatywnie do stanowiska podatnika.
Naczelny Sąd Administracyjny wydał 28 października 2020 r. wyrok (sygn. II FSK 2568/19), który ma kluczowe znaczenie dla rozstrzygnięcia kwestii limitowania w działalności zwolnionej kosztów usług niematerialnych nabywanych od podmiotów powiązanych (art. 15e ustawy o CIT). Wyrok ten może wprowadzić spore zamieszenie w rozliczeniach podatkowych przedsiębiorców prowadzących działalność na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej lub Polskiej Strefy Inwestycji.
Możliwe jest łączne obliczanie wyniku na działalności zwolnionej z opodatkowania na podstawie zezwoleń SSE oraz decyzji o wsparciu. Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w wyroku z 8 października 2020 r. (sygn. I SA/Rz 340/20).
Ministerstwo Rozwoju pracuje nad paszportem strategicznego inwestora – nowym pakietem preferencji dla firm zainteresowanych inwestowaniem w Polskiej Strefie Inwestycji. – Ma on przyspieszyć proces uzyskania pozwolenia na inwestycje dzięki ułatwieniom dotyczącym np. pozwoleń wodno-prawnych czy zatrudniania cudzoziemców – wyjaśnia wiceminister rozwoju Olga Semeniuk. Prace w resorcie mają zakończyć się przed końcem wakacji.
Zdaniem Szefa KAS przepisy pozwalają podatnikom na redukcję stawek amortyzacyjnych dla środków trwałych wykorzystywanych w działalności zwolnionej, a zakres tego zmniejszenia zależy wyłącznie od podatnika. Nie stanowi to unikania opodatkowania, a wynikająca z tego korzyść podatkowa nie jest sprzeczna z przedmiotem lub celem przepisów.
Podatnicy nie mogą obecnie zaliczać do kosztów uzyskania przychodu wszystkich wskazanych w ustawie o CIT kosztów poniesionych na rzecz podmiotów powiązanych. Muszą poddać je limitowaniu do kwoty 3 mln zł w roku podatkowym. Czy przy ustalaniu kosztów podlegających limitowaniu uwzględnia się koszty poniesione w związku z prowadzeniem działalności w specjalnej strefie ekonomicznej?
Podejście fiskusa do możliwości objęcia pomocą publiczną wydatków poniesionych na zakup środków transportu zmieniło się na korzyść podatnika. Obecnie, jak zauważa eksperta Grant Thornton, przeważa stanowisko potwierdzające możliwość obejmowania pomocą wydatków związanych z nabyciem samochodów wykorzystywanych do działalności wskazanej w zezwoleniu strefowym, a od niedawna w decyzji o wsparciu.
Od 5 września 2018 r. obowiązuje rozporządzenie w sprawie pomocy publicznej, udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji, wydane na podstawie ustawy o wspieraniu nowych inwestycji, które docelowo zastąpią dotychczasowe przepisy strefowe. Jednocześnie należy wskazać, że przepisy strefowe (w tym ustawa o specjalnych strefach ekonomicznych), nadal będą stosowane w kontekście zezwoleń strefowych wydanych wcześniej na ich podstawie. Tym samym, nowe regulacje będą miały szczególne znaczenie dla przedsiębiorców, którzy planują realizację nowej / kolejnej inwestycji i chcą pozyskać zwolnienie w podatku dochodowym z tego tytułu.
Inwestorzy mogą już w pełni korzystać z Polskiej Strefy Inwestycji. Dnia 5 września weszły bowiem w życie akty wykonawcze do ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji. Oznacza to, że od teraz przedsiębiorcy mają możliwość ubiegania się o wsparcie na realizację inwestycji na nowych zasadach. Zwolnienie podatkowe dla inwestycji dostępne jest już w całym kraju.
Ustawa o wspieraniu nowych inwestycji z 10 maja 2018 r. zmieniła także zasady zwrotu pomocy publicznej przez przedsiębiorców prowadzących działalność w specjalnych strefach ekonomicznych (SSE). Czy przedsiębiorca będzie musiał zapłacić podatek od dochodu, którego nie osiągnął?
Od 1 lipca 2018 roku obowiązują nowe wzory formularzy podatkowych w podatku od osób prawnych, m.in. CIT-8, CIT-8AB, CIT-8S, CIT-8SP, CIT/MIT, CIT/PGK. Nowe deklaracje mają zastosowanie do osiągniętych dochodów (uzyskanych przychodów, poniesionych strat) od 1 stycznia 2018 r.
Po wprowadzeniu jednej strefy ekonomicznej kluczowa będzie lokalizacja zakładu. Jeśli mała firma produkcyjna zainwestuje we Wrocławiu 10 mln zł, dostanie 4 mln zł zwolnienia z podatku CIT. Jeśli wybierze Białystok, ulga wyniesie 6,5 mln zł.
10 maja 2018 r. Sejm uchwalił ustawę o wspieraniu nowych inwestycji, zgodnie z którą całe terytorium Polski stanie się specjalną strefą ekonomiczną - zamiast obecnie istniejących 14 SSE. Ustawa o wspieraniu nowych inwestycji umożliwia zwolnienia podatkowe dla inwestorów na 10-15 lat na terenie całego kraju. Z zachęt będą mogły korzystać nie tylko duże, ale i mniejsze firmy.
Zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Rozwoju od początku 2018 r. miały wejść w życie nowe przepisy, modyfikujące kryteria przyznawania zwolnień podatkowych dla przedsiębiorców, a także zapewniające możliwość uzyskiwania pomocy na terenie całego kraju, nie tylko na terenach specjalnych stref ekonomicznych (SSE). Prace nad ustawą o zasadach wspierania nowych inwestycji nie zostały jednak jeszcze zakończone. Nowe przepisy mają stanowić rozwiązanie alternatywne do SSE i można się spodziewać, że wejdą w życie w najbliższym czasie - najprawdopodobniej w trakcie 2018 roku.
Zamiast obecnie funkcjonujących specjalnych strefach ekonomicznych będzie funkcjonowała jedna strefa, obejmująca teren całej Polski. Przedsiębiorcy z całego kraju będą mogli liczyć na wsparcie dla nowych inwestycji, które udzielane będzie w formie zwolnienia podatkowego oraz usług świadczonych przez podmioty zarządzające poszczególnymi obszarami kraju.
Udzielanie pomocy publicznej w formie zwolnienia podatkowego z tytułu realizacji nowej inwestycji na terenie całej Polski, a nie na wyznaczonym terenie specjalnej strefy ekonomicznej - takie rozwiązanie zakłada projekt ustawy dotyczącej nowej formuły specjalnych stref ekonomicznych, który Ministerstwo Rozwoju skierowało do konsultacji i uzgodnień.
Do ustawy o CIT z początkiem 2016 r. wprowadzono tzw. „ulgę na działalność badawczo-rozwojową”. Jej istota polega na możliwości odliczenia od podstawy opodatkowania CIT „kosztów kwalifikowanych”, poniesionych przez podatnika na działalność badawczo-rozwojową, pomimo że wydatki te stanowiły już koszty uzyskania przychodów. Zasady korzystania z ulgi przez podatników CIT zostały uregulowane w art. 4a pkt. 26-28, art. 9 ust. 1b oraz art. 18d-18e ustawy o CIT
Dochód z działalności prowadzonej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (SSE) w części dotyczącej nabywanych od podmiotu zewnętrznego usług, niezbędnych dla realizacji umowy, może być także objęty zwolnieniem z podatku CIT. Zakup towarów i usług od podmiotów spoza strefy nie prowadzi automatycznie do utraty zwolnienia podatkowego w części odnoszącej się do tych zakupów.
Otrzymaną pomoc publiczną przedsiębiorstwo powinno wykazać w księgach rachunkowych. Natomiast inwestycje realizowane na obszarze specjalnej strefy ekonomicznej powinny być rozliczane według zasady memoriałowej.
Spółce posiadającej status tzw. starego przedsiębiorcy i równocześnie status małego przedsiębiorcy po 2011r. przysługuje zwolnienie, ale nie na zasadach preferencyjnych, tylko na zasadach ogólnych, wynikających z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT. Tak orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 24 maja 2016 r. (sygn. II FSK 692/14).
Wyrok WSA w Gliwicach z 15 lipca 2015 r., (sygn. akt I SA/Gl 82/15) jest ważnym głosem w niezwykle doniosłej sprawie, jaką są podatkowe konsekwencje łączenia się spółki działającej w specjalnej strefie ekonomicznej ze spółką pozastrefową.
W trakcie produkcji na masową skalę oprócz produktu końcowego przedsiębiorstwa wytwarzają również odpady. Wiele z nich nadaje się do ponownego wykorzystania w innych procesach produkcyjnych, dlatego przedsiębiorcy często decydują się na nawiązanie kontaktów handlowych z podmiotami zainteresowanymi zakupem takich odpadów. Wskutek takiego działania przedsiębiorcy udaje się częściowo odzyskać środki finansowe przeznaczone na produkcję, ale z punktu widzenia podatkowego przy sprzedaży odpadów poprodukcyjnych po stronie przedsiębiorcy powstaje przychód.