REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prowadzenie działalności w Specjalnych Strefach Ekonomicznych a Polski Ład

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Prowadzenie działalności w Specjalnych Strefach Ekonomicznych a Polski Ład
Prowadzenie działalności w Specjalnych Strefach Ekonomicznych a Polski Ład
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Polski Ład to jeden z najobszerniejszych pakietów zmian w prawie podatkowym na przestrzeni lat. Dotyczy nie tylko osób fizycznych, które nie prowadzą działalności gospodarczej i przedsiębiorców będących osobami fizycznymi, ale także spółek prowadzących działalność gospodarczą. Choć do tej pory pojawiło się kilka nowelizacji, to regulacja nadal zawiera wiele niejasności. Jakie zmiany wprowadzi Polski Ład dla przedsiębiorców działających na terenie specjalnych stref ekonomicznych?

Specjalna strefa ekonomiczna. Czym jest i jakie korzyści daje?

SSE, czyli Specjalna Strefa Ekonomiczna, jest wyodrębnionym administracyjnie obszarem, na którym prowadzenie określonej działalności gospodarczej odbywa się na preferencyjnych warunkach. Owe preferencje dotyczą zazwyczaj kwestii podatkowych. Jednak prowadzenie działalności na SSE może wiązać się też z wieloma innymi korzyściami dla przedsiębiorców, m.in. w wyniku bliskiego sąsiedztwa potencjalnych partnerów biznesowych.

REKLAMA

Cele SSE to przede wszystkim:

  • w przypadku przedsiębiorców – wspieranie rozwoju przedsiębiorczości i innowacji w sektorze przedsiębiorstw, dzięki ulgom w podatku dochodowym od osób prawnych – CIT, oraz od osób fizycznych – PIT.
  • w odniesieniu do lokalnych społeczności – wsparcie powstawania nowych miejsc pracy, gdyż rozwój przedsiębiorstw=rozwój nowych miejsc zatrudnienia.

Aktualnie w naszym kraju działa 14 specjalnych stref ekonomicznych. Zapewniają one różne preferencje podatkowe dla przedsiębiorców.

Przywileje firm prowadzących działalność na terenie SSE

W celu realizacji powyższych założeń ustawodawca przewiduje ulgi podatkowe dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą na terenie SSE. Trzeba zaznaczyć, że ulgi te wynikają zarówno z ustawy o CIT, jak i z ustawy o PIT.

REKLAMA

Sama wysokość ulgi podatkowej zależy zazwyczaj od decyzji o wsparciu lub zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie strefy. Wysokość ulgi wiąże się również ze spełnieniem warunków wskazanych w tej decyzji – trzeba spełnić przede wszystkim kryterium poniesienia kosztów kwalifikowanych oraz utworzenia i utrzymania przez wskazany okres nowych miejsc pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oprócz tego w zależności od konkretnej strefy (a właściwie gminy, w której strefa jest zlokalizowana) można uzyskać ulgę od podatków, w których organem jest samorząd, np. burmistrz, wójt, czy prezydent miasta. Przykładem takiego podatku jest podatek od nieruchomości – w tym przypadku ulga jest możliwa na mocy szczególnych aktów prawa miejscowego (zależnych od strefy).

Wszystko to jedynie zarys zakresu ulgi. Finalna wysokość preferencji podatkowej, którą może uzyskać przedsiębiorca, jest określana na podstawie konkretnego stanu faktycznego, a przede wszystkim w oparciu o przepisy konkretnej SSE.

Zmiany w działalności w SSE według Polskiego Ładu

REKLAMA

Ogólny trend ustawodawczy, który można zaobserwować w kwestii ulg podatkowych dla przedsiębiorców prowadzących działalność w strefie, to zawężanie i ograniczanie ulg podatkowych. Stanowi to efekt rozbieżności w stosowaniu przepisów i wykładni przepisów niekorzystnej dla podatników, co kilkukrotnie potwierdzały sądy. Ustawodawca doprecyzował omawiane przepisy już na poziomie ustawowym.

Pierwsza z niekorzystnych zmian to doprecyzowanie, że zwolnienia podatkowe przysługują tylko dla realizacji nowych inwestycji. W aktualnym stanie prawnym nie było oczywiste, czy przedsiębiorca prowadzący działalność na terenie SSE może objąć zwolnieniem całość swojej działalności, czy tylko nowe inwestycje w ramach prowadzonej działalności. Teraz ulga przysługuje jedynie w przypadku realizacji nowej inwestycji (przy jednoczesnym uwzględnieniu jej parametrów finansowych).

Poza tym niekorzystne modyfikacje dotyczą kwalifikacji kosztów kwalifikowanych. Z ich listy wyłączono nakłady na zakup środków transportu (samolot, samochód osobowy). Trend ten nie został potwierdzony w dotychczasowej praktyce organów podatkowych. Biorąc pod uwagę te zmiany, istnieje możliwość, że na gruncie praktycznym po zmianach organy podatkowe posuną się dalej i jeszcze bardziej zawężą katalog kwalifikowanych nakładów inwestycyjnych.

Zmiany wynikające z Polskiego Ładu mają też związek z udzieleniem samej decyzji o wsparciu. Doprecyzowano przesłanki, które umożliwiają wygaszenie decyzji o wsparciu. Ponadto w przypadku, gdy inwestycja polega na rozbudowie mocy produkcyjnych istniejącego zakładu, przedsiębiorca nie będzie mógł wnioskować o uwzględnienie w decyzji o wsparciu kodów PKD związanych z działalnością prowadzoną przed realizacją inwestycji tak długo, jak tylko działalność ta również nie stanie się przedmiotem inwestycji. Dodatkowo, gdy przedsiębiorca wykorzysta zwolnienie niezgodnie z obowiązującymi przepisami, np. zawyży wysokość kosztów kwalifikowanych za pomocą umów cywilnoprawnych, to decyzja o wsparciu może zostać cofnięta.

Jedyną korzystną zmianą w Polskim Ładzie jest doprecyzowanie wykorzystania ulgi IP Box przez przedsiębiorstwa działające na terenie SSE. Otóż skutkiem wprowadzenia Polskiego Ładu w strefach jest potwierdzenie możliwości korzystania z ulgi IP Box.

Czy warto prowadzić działalność w SSE po zmianach?

Choć w wyniku Polskiego Ładu pojawiły się liczne zmiany i niejasności podatkowe, to prowadzenie działalności na specjalnej strefie ekonomicznej nadal może nieść wiele korzyści. Przedsiębiorcy wciąż mogą korzystać z ulg podatkowych, do których kwalifikuje się m.in. zwolnienie z podatku CIT, PIT, ulga IP Box, czy w innych aktach prawa miejscowego, jak np. zwolnienie z podatku od nieruchomości, które jest udzielane przez właściwy urząd gminy, na terenie której znajduje się firma.

Trzeba jednak zauważyć, że zmiany w Polskim Ładzie następują bardzo dynamicznie. Można więc spodziewać się, że będą obejmować one różne obszary prawa podatkowego. Z tego względu przedsiębiorcy planujący rozpocząć i prowadzący działalność na terenie SSE powinni być na bieżąco z tymi nowościami i interpretować je na poszczególnych etapach wraz ze swoimi pełnomocnikami.

Co więcej, w celu uzyskania odpowiedzi na nurtujące pytania natury podatkowej, można wystąpić z wnioskiem o udzielenie podatkowej interpretacji indywidualnej, która jest skuteczną formą zabezpieczenia na tym polu. Oczywiście sam wniosek musi spełniać konkretne wymogi formalne. Ich niedochowanie może skutkować pozostawieniem wniosku bez rozpoznania, dlatego przy jego sporządzaniu warto skorzystać ze wsparcia doświadczonego pełnomocnika.

Kamila Wasilewska, Kancelaria Prawna RPMS Staniszewski & Wspólnicy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat omawia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat wyjaśnia jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

REKLAMA

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

REKLAMA