REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prowadzenie działalności w Specjalnych Strefach Ekonomicznych a Polski Ład

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Prowadzenie działalności w Specjalnych Strefach Ekonomicznych a Polski Ład
Prowadzenie działalności w Specjalnych Strefach Ekonomicznych a Polski Ład
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Polski Ład to jeden z najobszerniejszych pakietów zmian w prawie podatkowym na przestrzeni lat. Dotyczy nie tylko osób fizycznych, które nie prowadzą działalności gospodarczej i przedsiębiorców będących osobami fizycznymi, ale także spółek prowadzących działalność gospodarczą. Choć do tej pory pojawiło się kilka nowelizacji, to regulacja nadal zawiera wiele niejasności. Jakie zmiany wprowadzi Polski Ład dla przedsiębiorców działających na terenie specjalnych stref ekonomicznych?

Specjalna strefa ekonomiczna. Czym jest i jakie korzyści daje?

SSE, czyli Specjalna Strefa Ekonomiczna, jest wyodrębnionym administracyjnie obszarem, na którym prowadzenie określonej działalności gospodarczej odbywa się na preferencyjnych warunkach. Owe preferencje dotyczą zazwyczaj kwestii podatkowych. Jednak prowadzenie działalności na SSE może wiązać się też z wieloma innymi korzyściami dla przedsiębiorców, m.in. w wyniku bliskiego sąsiedztwa potencjalnych partnerów biznesowych.

REKLAMA

REKLAMA

Cele SSE to przede wszystkim:

  • w przypadku przedsiębiorców – wspieranie rozwoju przedsiębiorczości i innowacji w sektorze przedsiębiorstw, dzięki ulgom w podatku dochodowym od osób prawnych – CIT, oraz od osób fizycznych – PIT.
  • w odniesieniu do lokalnych społeczności – wsparcie powstawania nowych miejsc pracy, gdyż rozwój przedsiębiorstw=rozwój nowych miejsc zatrudnienia.

Aktualnie w naszym kraju działa 14 specjalnych stref ekonomicznych. Zapewniają one różne preferencje podatkowe dla przedsiębiorców.

Przywileje firm prowadzących działalność na terenie SSE

W celu realizacji powyższych założeń ustawodawca przewiduje ulgi podatkowe dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą na terenie SSE. Trzeba zaznaczyć, że ulgi te wynikają zarówno z ustawy o CIT, jak i z ustawy o PIT.

REKLAMA

Sama wysokość ulgi podatkowej zależy zazwyczaj od decyzji o wsparciu lub zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie strefy. Wysokość ulgi wiąże się również ze spełnieniem warunków wskazanych w tej decyzji – trzeba spełnić przede wszystkim kryterium poniesienia kosztów kwalifikowanych oraz utworzenia i utrzymania przez wskazany okres nowych miejsc pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oprócz tego w zależności od konkretnej strefy (a właściwie gminy, w której strefa jest zlokalizowana) można uzyskać ulgę od podatków, w których organem jest samorząd, np. burmistrz, wójt, czy prezydent miasta. Przykładem takiego podatku jest podatek od nieruchomości – w tym przypadku ulga jest możliwa na mocy szczególnych aktów prawa miejscowego (zależnych od strefy).

Wszystko to jedynie zarys zakresu ulgi. Finalna wysokość preferencji podatkowej, którą może uzyskać przedsiębiorca, jest określana na podstawie konkretnego stanu faktycznego, a przede wszystkim w oparciu o przepisy konkretnej SSE.

Zmiany w działalności w SSE według Polskiego Ładu

Ogólny trend ustawodawczy, który można zaobserwować w kwestii ulg podatkowych dla przedsiębiorców prowadzących działalność w strefie, to zawężanie i ograniczanie ulg podatkowych. Stanowi to efekt rozbieżności w stosowaniu przepisów i wykładni przepisów niekorzystnej dla podatników, co kilkukrotnie potwierdzały sądy. Ustawodawca doprecyzował omawiane przepisy już na poziomie ustawowym.

Pierwsza z niekorzystnych zmian to doprecyzowanie, że zwolnienia podatkowe przysługują tylko dla realizacji nowych inwestycji. W aktualnym stanie prawnym nie było oczywiste, czy przedsiębiorca prowadzący działalność na terenie SSE może objąć zwolnieniem całość swojej działalności, czy tylko nowe inwestycje w ramach prowadzonej działalności. Teraz ulga przysługuje jedynie w przypadku realizacji nowej inwestycji (przy jednoczesnym uwzględnieniu jej parametrów finansowych).

Poza tym niekorzystne modyfikacje dotyczą kwalifikacji kosztów kwalifikowanych. Z ich listy wyłączono nakłady na zakup środków transportu (samolot, samochód osobowy). Trend ten nie został potwierdzony w dotychczasowej praktyce organów podatkowych. Biorąc pod uwagę te zmiany, istnieje możliwość, że na gruncie praktycznym po zmianach organy podatkowe posuną się dalej i jeszcze bardziej zawężą katalog kwalifikowanych nakładów inwestycyjnych.

Zmiany wynikające z Polskiego Ładu mają też związek z udzieleniem samej decyzji o wsparciu. Doprecyzowano przesłanki, które umożliwiają wygaszenie decyzji o wsparciu. Ponadto w przypadku, gdy inwestycja polega na rozbudowie mocy produkcyjnych istniejącego zakładu, przedsiębiorca nie będzie mógł wnioskować o uwzględnienie w decyzji o wsparciu kodów PKD związanych z działalnością prowadzoną przed realizacją inwestycji tak długo, jak tylko działalność ta również nie stanie się przedmiotem inwestycji. Dodatkowo, gdy przedsiębiorca wykorzysta zwolnienie niezgodnie z obowiązującymi przepisami, np. zawyży wysokość kosztów kwalifikowanych za pomocą umów cywilnoprawnych, to decyzja o wsparciu może zostać cofnięta.

Jedyną korzystną zmianą w Polskim Ładzie jest doprecyzowanie wykorzystania ulgi IP Box przez przedsiębiorstwa działające na terenie SSE. Otóż skutkiem wprowadzenia Polskiego Ładu w strefach jest potwierdzenie możliwości korzystania z ulgi IP Box.

Czy warto prowadzić działalność w SSE po zmianach?

Choć w wyniku Polskiego Ładu pojawiły się liczne zmiany i niejasności podatkowe, to prowadzenie działalności na specjalnej strefie ekonomicznej nadal może nieść wiele korzyści. Przedsiębiorcy wciąż mogą korzystać z ulg podatkowych, do których kwalifikuje się m.in. zwolnienie z podatku CIT, PIT, ulga IP Box, czy w innych aktach prawa miejscowego, jak np. zwolnienie z podatku od nieruchomości, które jest udzielane przez właściwy urząd gminy, na terenie której znajduje się firma.

Trzeba jednak zauważyć, że zmiany w Polskim Ładzie następują bardzo dynamicznie. Można więc spodziewać się, że będą obejmować one różne obszary prawa podatkowego. Z tego względu przedsiębiorcy planujący rozpocząć i prowadzący działalność na terenie SSE powinni być na bieżąco z tymi nowościami i interpretować je na poszczególnych etapach wraz ze swoimi pełnomocnikami.

Co więcej, w celu uzyskania odpowiedzi na nurtujące pytania natury podatkowej, można wystąpić z wnioskiem o udzielenie podatkowej interpretacji indywidualnej, która jest skuteczną formą zabezpieczenia na tym polu. Oczywiście sam wniosek musi spełniać konkretne wymogi formalne. Ich niedochowanie może skutkować pozostawieniem wniosku bez rozpoznania, dlatego przy jego sporządzaniu warto skorzystać ze wsparcia doświadczonego pełnomocnika.

Kamila Wasilewska, Kancelaria Prawna RPMS Staniszewski & Wspólnicy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA