REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prowadzenie działalności w Specjalnych Strefach Ekonomicznych a Polski Ład

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Prowadzenie działalności w Specjalnych Strefach Ekonomicznych a Polski Ład
Prowadzenie działalności w Specjalnych Strefach Ekonomicznych a Polski Ład
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Polski Ład to jeden z najobszerniejszych pakietów zmian w prawie podatkowym na przestrzeni lat. Dotyczy nie tylko osób fizycznych, które nie prowadzą działalności gospodarczej i przedsiębiorców będących osobami fizycznymi, ale także spółek prowadzących działalność gospodarczą. Choć do tej pory pojawiło się kilka nowelizacji, to regulacja nadal zawiera wiele niejasności. Jakie zmiany wprowadzi Polski Ład dla przedsiębiorców działających na terenie specjalnych stref ekonomicznych?

Specjalna strefa ekonomiczna. Czym jest i jakie korzyści daje?

SSE, czyli Specjalna Strefa Ekonomiczna, jest wyodrębnionym administracyjnie obszarem, na którym prowadzenie określonej działalności gospodarczej odbywa się na preferencyjnych warunkach. Owe preferencje dotyczą zazwyczaj kwestii podatkowych. Jednak prowadzenie działalności na SSE może wiązać się też z wieloma innymi korzyściami dla przedsiębiorców, m.in. w wyniku bliskiego sąsiedztwa potencjalnych partnerów biznesowych.

REKLAMA

REKLAMA

Cele SSE to przede wszystkim:

  • w przypadku przedsiębiorców – wspieranie rozwoju przedsiębiorczości i innowacji w sektorze przedsiębiorstw, dzięki ulgom w podatku dochodowym od osób prawnych – CIT, oraz od osób fizycznych – PIT.
  • w odniesieniu do lokalnych społeczności – wsparcie powstawania nowych miejsc pracy, gdyż rozwój przedsiębiorstw=rozwój nowych miejsc zatrudnienia.

Aktualnie w naszym kraju działa 14 specjalnych stref ekonomicznych. Zapewniają one różne preferencje podatkowe dla przedsiębiorców.

Przywileje firm prowadzących działalność na terenie SSE

W celu realizacji powyższych założeń ustawodawca przewiduje ulgi podatkowe dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą na terenie SSE. Trzeba zaznaczyć, że ulgi te wynikają zarówno z ustawy o CIT, jak i z ustawy o PIT.

REKLAMA

Sama wysokość ulgi podatkowej zależy zazwyczaj od decyzji o wsparciu lub zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie strefy. Wysokość ulgi wiąże się również ze spełnieniem warunków wskazanych w tej decyzji – trzeba spełnić przede wszystkim kryterium poniesienia kosztów kwalifikowanych oraz utworzenia i utrzymania przez wskazany okres nowych miejsc pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oprócz tego w zależności od konkretnej strefy (a właściwie gminy, w której strefa jest zlokalizowana) można uzyskać ulgę od podatków, w których organem jest samorząd, np. burmistrz, wójt, czy prezydent miasta. Przykładem takiego podatku jest podatek od nieruchomości – w tym przypadku ulga jest możliwa na mocy szczególnych aktów prawa miejscowego (zależnych od strefy).

Wszystko to jedynie zarys zakresu ulgi. Finalna wysokość preferencji podatkowej, którą może uzyskać przedsiębiorca, jest określana na podstawie konkretnego stanu faktycznego, a przede wszystkim w oparciu o przepisy konkretnej SSE.

Zmiany w działalności w SSE według Polskiego Ładu

Ogólny trend ustawodawczy, który można zaobserwować w kwestii ulg podatkowych dla przedsiębiorców prowadzących działalność w strefie, to zawężanie i ograniczanie ulg podatkowych. Stanowi to efekt rozbieżności w stosowaniu przepisów i wykładni przepisów niekorzystnej dla podatników, co kilkukrotnie potwierdzały sądy. Ustawodawca doprecyzował omawiane przepisy już na poziomie ustawowym.

Pierwsza z niekorzystnych zmian to doprecyzowanie, że zwolnienia podatkowe przysługują tylko dla realizacji nowych inwestycji. W aktualnym stanie prawnym nie było oczywiste, czy przedsiębiorca prowadzący działalność na terenie SSE może objąć zwolnieniem całość swojej działalności, czy tylko nowe inwestycje w ramach prowadzonej działalności. Teraz ulga przysługuje jedynie w przypadku realizacji nowej inwestycji (przy jednoczesnym uwzględnieniu jej parametrów finansowych).

Poza tym niekorzystne modyfikacje dotyczą kwalifikacji kosztów kwalifikowanych. Z ich listy wyłączono nakłady na zakup środków transportu (samolot, samochód osobowy). Trend ten nie został potwierdzony w dotychczasowej praktyce organów podatkowych. Biorąc pod uwagę te zmiany, istnieje możliwość, że na gruncie praktycznym po zmianach organy podatkowe posuną się dalej i jeszcze bardziej zawężą katalog kwalifikowanych nakładów inwestycyjnych.

Zmiany wynikające z Polskiego Ładu mają też związek z udzieleniem samej decyzji o wsparciu. Doprecyzowano przesłanki, które umożliwiają wygaszenie decyzji o wsparciu. Ponadto w przypadku, gdy inwestycja polega na rozbudowie mocy produkcyjnych istniejącego zakładu, przedsiębiorca nie będzie mógł wnioskować o uwzględnienie w decyzji o wsparciu kodów PKD związanych z działalnością prowadzoną przed realizacją inwestycji tak długo, jak tylko działalność ta również nie stanie się przedmiotem inwestycji. Dodatkowo, gdy przedsiębiorca wykorzysta zwolnienie niezgodnie z obowiązującymi przepisami, np. zawyży wysokość kosztów kwalifikowanych za pomocą umów cywilnoprawnych, to decyzja o wsparciu może zostać cofnięta.

Jedyną korzystną zmianą w Polskim Ładzie jest doprecyzowanie wykorzystania ulgi IP Box przez przedsiębiorstwa działające na terenie SSE. Otóż skutkiem wprowadzenia Polskiego Ładu w strefach jest potwierdzenie możliwości korzystania z ulgi IP Box.

Czy warto prowadzić działalność w SSE po zmianach?

Choć w wyniku Polskiego Ładu pojawiły się liczne zmiany i niejasności podatkowe, to prowadzenie działalności na specjalnej strefie ekonomicznej nadal może nieść wiele korzyści. Przedsiębiorcy wciąż mogą korzystać z ulg podatkowych, do których kwalifikuje się m.in. zwolnienie z podatku CIT, PIT, ulga IP Box, czy w innych aktach prawa miejscowego, jak np. zwolnienie z podatku od nieruchomości, które jest udzielane przez właściwy urząd gminy, na terenie której znajduje się firma.

Trzeba jednak zauważyć, że zmiany w Polskim Ładzie następują bardzo dynamicznie. Można więc spodziewać się, że będą obejmować one różne obszary prawa podatkowego. Z tego względu przedsiębiorcy planujący rozpocząć i prowadzący działalność na terenie SSE powinni być na bieżąco z tymi nowościami i interpretować je na poszczególnych etapach wraz ze swoimi pełnomocnikami.

Co więcej, w celu uzyskania odpowiedzi na nurtujące pytania natury podatkowej, można wystąpić z wnioskiem o udzielenie podatkowej interpretacji indywidualnej, która jest skuteczną formą zabezpieczenia na tym polu. Oczywiście sam wniosek musi spełniać konkretne wymogi formalne. Ich niedochowanie może skutkować pozostawieniem wniosku bez rozpoznania, dlatego przy jego sporządzaniu warto skorzystać ze wsparcia doświadczonego pełnomocnika.

Kamila Wasilewska, Kancelaria Prawna RPMS Staniszewski & Wspólnicy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

REKLAMA