REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakaz korzystania z ulgi na działalność badawczo-rozwojową przez podmioty działające w SSE na podstawie zezwolenia

RSM Poland – Audit, Tax, Consulting
Dzięki nam z odwagą spojrzysz w biznesową przyszłość
Piotr Wyrwa
Doradca podatkowy nr 12653
Zakaz korzystania z ulgi na działalność badawczo-rozwojową przez podmioty działające w SSE na podstawie zezwolenia
Zakaz korzystania z ulgi na działalność badawczo-rozwojową przez podmioty działające w SSE na podstawie zezwolenia

REKLAMA

REKLAMA

Do ustawy o CIT z początkiem 2016 r. wprowadzono tzw. „ulgę na działalność badawczo-rozwojową”. Jej istota polega na możliwości odliczenia od podstawy opodatkowania CIT „kosztów kwalifikowanych”, poniesionych przez podatnika na działalność badawczo-rozwojową, pomimo że wydatki te stanowiły już koszty uzyskania przychodów. Zasady korzystania z ulgi przez podatników CIT zostały uregulowane w art. 4a pkt. 26-28, art. 9 ust. 1b oraz art. 18d-18e ustawy o CIT

Zgodnie z ustawową definicją, działalność badawczo-rozwojowa oznacza działalność twórczą, obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

REKLAMA

REKLAMA

Konsekwencją tej szerokiej definicji jest potencjalnie nieograniczony krąg podmiotów, które mogą być beneficjentami ulgi. Dotychczasowe interpretacje podatkowe wydane dla podmiotów chcących skorzystać z ulgi wskazują, że jest to dopuszczalnie w przypadku większości rodzajów działalności, w której wykonywane są prace badawczo-rozwojowe. Nie oznacza to jednak, że wszyscy podatnicy CIT, nawet jeżeli wykonują działalność badawczo-rozwojową, mogą skorzystać z odliczenia „kosztów kwalifikowanych” od podstawy opodatkowania CIT. Należy bowiem pamiętać o istotnym zastrzeżeniu podmiotowym, jedynym tego rodzaju, jakie zostało wprowadzone w stosunku do ulgi na działalność badawczo-rozwojową.

REKLAMA

Adresaci wyłączenia

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z art. 18d ust. 6 ustawy o CIT, prawo do odliczenia nie przysługuje podatnikowi, jeżeli w roku podatkowym prowadził działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia.

Prawo do odliczenia, o którym mowa w przytoczonym przepisie, odnosi się do art. 18d ust. 1 ustawy o CIT, który stanowi, że: „od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, odlicza się koszty uzyskania przychodów poniesione przez podatnika na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej „kosztami kwalifikowanymi''.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Celem regulacji było stworzenie zakazu łączenia komentowanego odliczenia ze wsparciem udzielanym podmiotom strefowym, bowiem tacy przedsiębiorcy mają prawo do korzystania z korzystniejszej preferencji, tj. zwolnienia dochodów z tytułu działalności prowadzonej na terenie strefy na podstawie zezwolenia. Podobne zastrzeżenie znajdowało się także, w uchylonym już, art. 18b ustawy o CIT. Przepis ten do końca 2015 r. regulował tzw. „ulgę na nowe technologie”, której mocno zmienioną kontynuacją jest wprowadzona od 2016 r. ulga na działalność badawczo-rozwojowa.

Art. 18d ust. 6 ustawy o CIT znajduje zastosowanie w stosunku do podmiotów, które prowadziły działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia.

Wskazanie, iż działalność ma być wykonywana na podstawie zezwolenia powoduje, że ograniczenie nie dotyczy każdego podmiotu, który prowadzi swoją działalność w specjalnej strefie ekonomicznej. Wyłączenie kierowane jest bowiem tylko do tych podatników, którzy otrzymali zezwolenie określone w art. 16 ust. 1 ustawy z 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych.

Istota wyłączenia

W stosunku do adresatów art. 18d ust. 6 ustawy o CIT określone w tym przepisie wyłączenie zostało ustanowione w sposób bardzo restrykcyjny.

Po pierwsze, znajduje ono zastosowanie niezależnie od tego, w jakim stosunku działalność badawczo-rozwojowa pozostaje do działalności podatnika prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia. Tym samym, bez znaczenia pozostaje, czy działalność strefowa została wydzielona organizacyjnie (w sposób wskazany w § 5 ust. 5 Rozporządzenia z 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych), zaś sama działalność badawczo-rozwojowa jest wykonywana faktycznie poza strefą.

Możliwość skorzystania z ulgi jest wyłączona również niezależnie od tego, czy efekty prac badawczo-rozwojowych będą wykorzystywane do działalności określonej w zezwoleniu strefowym, czy też nie. Sam fakt prowadzenia działalności strefowej w ciągu roku podatkowego jest wystarczającą przesłanką do odmowy prawa do skorzystania z ulgi na działalność badawczo-rozwojową.

Na zastosowanie art. 18d ust. 6 ustawy o CIT nie wpłynie też okres, w jakim działalność strefowa była faktycznie prowadzona w ciągu danego roku podatkowego. Bez znaczenia jest również to, czy podatnik faktycznie osiągnął w związku z działalnością strefową jakikolwiek dochód zwolniony w danym roku podatkowym. Ponadto, zdaniem autora, samo prowadzenie działalności powinno być rozumiane w tym kontekście szerzej niż samo osiąganie dochodów zwolnionych. Wydaje się zatem, że wykładnia omawianego przepisu nakazuje stosować analizowane ograniczenie nawet wtedy, gdy działalność strefowa była prowadzona w określonym roku podatkowym choćby przez jeden dzień.

Niemniej, komentowane wyłączenie nie dotyczy podatników, którzy otrzymali zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy, ale takiej działalności nie podjęli (w danym roku podatkowym). Specyficznie należy interpretować również sytuacje związane z cofnięciem lub wygaszeniem zezwolenia, o których mowa w art. 19 ustawy z 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych.

Brak prawa do korekty

Należy zauważyć, że przepisy regulujące ulgę na działalność badawczo-rozwojową przewidują możliwość skorzystania z niej nie tylko w roku poniesienia wydatków, ale również w kolejnych latach podatkowych. Począwszy od 2017 r. prawo takie przysługuje podatnikowi w przeciągu 6 kolejnych lat podatkowych. Ponadto, zdaniem autora, należy dopuścić skorzystanie z ulgi na działalność badawczo-rozwojową wstecznie, tj. poprzez korektę złożonego już zeznania CIT-8 wraz z informacją CIT-BR.


Niemniej, obydwie wskazane możliwości nie mogą być wykorzystane przez podmioty działające w strefie, jako sposób na „wsteczne” skorzystanie z ulgi na działalność badawczo-rozwojową np. już po zakończeniu prowadzeniu działalności w specjalnej strefie ekonomicznej.

W art. 18d ust. 8 ustawy o CIT wskazano bowiem, że: „Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty kwalifikowane. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia”.

Z treści przepisu wynika zatem, że aby w ogóle mówić o wykorzystaniu ulgi na działalność badawczo-rozwojową w kolejnych latach podatkowych niezbędne jest wyznaczenie właściwego okresu, tj. roku podatkowego, od którego należy liczyć upływ 6-letniego terminu. W przypadku adresatów art. 18d ust. 6 ustawy o CIT nie będzie to w ogóle możliwe. Termin 6-letni należy bowiem liczyć od roku, w którym podatnik skorzystał / miał prawo skorzystać z odliczenia. Żadna z tych przesłanek nie będzie dotyczyć podmiotów strefowych, którym w świetle literalnego brzmienia art. 18d ust. 6 ustawy o CIT prawo takie nigdy nie przysługiwało, a tym samym nie ma w ich przypadku możliwości wyznaczenia terminu na skorzystanie z ulgi w trybie art. 18d ust. 8 ustawy o CIT.

Serwis Biznes

Sposobem na odliczenie wydatków na działalność badawczo-rozwojową nie będzie również dokonanie korekty zeznania CIT-8 przez podmioty strefowe.

W art. 18d ust. 8 ustawy o CIT wskazano bowiem, że: „Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty kwalifikowane”. Tym samym, korekta musi zostać dokonana w stosunku do konkretnego roku podatkowego (tj. roku, w którym były ponoszone wydatki na działalność badawczo-rozwojową). Zdaniem autora, należy uznać, że przepis ten odnosi się do tego samego roku podatkowego w stosunku do którego prawo do odliczenia nie przysługuje podatnikowi na podstawie art. 18d ust. 6 ustawy o CIT.

Piotr Wyrwa, Doradca podatkowy 12653, Tax Consultant, RSM Poland

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

REKLAMA

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To implementacja dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują, czyli co to jest GloBE, IIR, UTPR i QDMTT

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od państwa, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

REKLAMA

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdawanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA