REKLAMA

REKLAMA

Kategorie

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakaz korzystania z ulgi na działalność badawczo-rozwojową przez podmioty działające w SSE na podstawie zezwolenia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
RSM Poland – Audit, Tax, Consulting
Dzięki nam z odwagą spojrzysz w biznesową przyszłość
Piotr Wyrwa
Doradca podatkowy nr 12653
Zakaz korzystania z ulgi na działalność badawczo-rozwojową przez podmioty działające w SSE na podstawie zezwolenia
Zakaz korzystania z ulgi na działalność badawczo-rozwojową przez podmioty działające w SSE na podstawie zezwolenia

REKLAMA

REKLAMA

Do ustawy o CIT z początkiem 2016 r. wprowadzono tzw. „ulgę na działalność badawczo-rozwojową”. Jej istota polega na możliwości odliczenia od podstawy opodatkowania CIT „kosztów kwalifikowanych”, poniesionych przez podatnika na działalność badawczo-rozwojową, pomimo że wydatki te stanowiły już koszty uzyskania przychodów. Zasady korzystania z ulgi przez podatników CIT zostały uregulowane w art. 4a pkt. 26-28, art. 9 ust. 1b oraz art. 18d-18e ustawy o CIT

Zgodnie z ustawową definicją, działalność badawczo-rozwojowa oznacza działalność twórczą, obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

REKLAMA

Autopromocja

Konsekwencją tej szerokiej definicji jest potencjalnie nieograniczony krąg podmiotów, które mogą być beneficjentami ulgi. Dotychczasowe interpretacje podatkowe wydane dla podmiotów chcących skorzystać z ulgi wskazują, że jest to dopuszczalnie w przypadku większości rodzajów działalności, w której wykonywane są prace badawczo-rozwojowe. Nie oznacza to jednak, że wszyscy podatnicy CIT, nawet jeżeli wykonują działalność badawczo-rozwojową, mogą skorzystać z odliczenia „kosztów kwalifikowanych” od podstawy opodatkowania CIT. Należy bowiem pamiętać o istotnym zastrzeżeniu podmiotowym, jedynym tego rodzaju, jakie zostało wprowadzone w stosunku do ulgi na działalność badawczo-rozwojową.

Adresaci wyłączenia

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z art. 18d ust. 6 ustawy o CIT, prawo do odliczenia nie przysługuje podatnikowi, jeżeli w roku podatkowym prowadził działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia.

Prawo do odliczenia, o którym mowa w przytoczonym przepisie, odnosi się do art. 18d ust. 1 ustawy o CIT, który stanowi, że: „od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, odlicza się koszty uzyskania przychodów poniesione przez podatnika na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej „kosztami kwalifikowanymi''.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Celem regulacji było stworzenie zakazu łączenia komentowanego odliczenia ze wsparciem udzielanym podmiotom strefowym, bowiem tacy przedsiębiorcy mają prawo do korzystania z korzystniejszej preferencji, tj. zwolnienia dochodów z tytułu działalności prowadzonej na terenie strefy na podstawie zezwolenia. Podobne zastrzeżenie znajdowało się także, w uchylonym już, art. 18b ustawy o CIT. Przepis ten do końca 2015 r. regulował tzw. „ulgę na nowe technologie”, której mocno zmienioną kontynuacją jest wprowadzona od 2016 r. ulga na działalność badawczo-rozwojowa.

Art. 18d ust. 6 ustawy o CIT znajduje zastosowanie w stosunku do podmiotów, które prowadziły działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia.

Wskazanie, iż działalność ma być wykonywana na podstawie zezwolenia powoduje, że ograniczenie nie dotyczy każdego podmiotu, który prowadzi swoją działalność w specjalnej strefie ekonomicznej. Wyłączenie kierowane jest bowiem tylko do tych podatników, którzy otrzymali zezwolenie określone w art. 16 ust. 1 ustawy z 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych.

Istota wyłączenia

W stosunku do adresatów art. 18d ust. 6 ustawy o CIT określone w tym przepisie wyłączenie zostało ustanowione w sposób bardzo restrykcyjny.

Po pierwsze, znajduje ono zastosowanie niezależnie od tego, w jakim stosunku działalność badawczo-rozwojowa pozostaje do działalności podatnika prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia. Tym samym, bez znaczenia pozostaje, czy działalność strefowa została wydzielona organizacyjnie (w sposób wskazany w § 5 ust. 5 Rozporządzenia z 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych), zaś sama działalność badawczo-rozwojowa jest wykonywana faktycznie poza strefą.

Możliwość skorzystania z ulgi jest wyłączona również niezależnie od tego, czy efekty prac badawczo-rozwojowych będą wykorzystywane do działalności określonej w zezwoleniu strefowym, czy też nie. Sam fakt prowadzenia działalności strefowej w ciągu roku podatkowego jest wystarczającą przesłanką do odmowy prawa do skorzystania z ulgi na działalność badawczo-rozwojową.

Na zastosowanie art. 18d ust. 6 ustawy o CIT nie wpłynie też okres, w jakim działalność strefowa była faktycznie prowadzona w ciągu danego roku podatkowego. Bez znaczenia jest również to, czy podatnik faktycznie osiągnął w związku z działalnością strefową jakikolwiek dochód zwolniony w danym roku podatkowym. Ponadto, zdaniem autora, samo prowadzenie działalności powinno być rozumiane w tym kontekście szerzej niż samo osiąganie dochodów zwolnionych. Wydaje się zatem, że wykładnia omawianego przepisu nakazuje stosować analizowane ograniczenie nawet wtedy, gdy działalność strefowa była prowadzona w określonym roku podatkowym choćby przez jeden dzień.

Niemniej, komentowane wyłączenie nie dotyczy podatników, którzy otrzymali zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy, ale takiej działalności nie podjęli (w danym roku podatkowym). Specyficznie należy interpretować również sytuacje związane z cofnięciem lub wygaszeniem zezwolenia, o których mowa w art. 19 ustawy z 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych.

Brak prawa do korekty

Należy zauważyć, że przepisy regulujące ulgę na działalność badawczo-rozwojową przewidują możliwość skorzystania z niej nie tylko w roku poniesienia wydatków, ale również w kolejnych latach podatkowych. Począwszy od 2017 r. prawo takie przysługuje podatnikowi w przeciągu 6 kolejnych lat podatkowych. Ponadto, zdaniem autora, należy dopuścić skorzystanie z ulgi na działalność badawczo-rozwojową wstecznie, tj. poprzez korektę złożonego już zeznania CIT-8 wraz z informacją CIT-BR.


Niemniej, obydwie wskazane możliwości nie mogą być wykorzystane przez podmioty działające w strefie, jako sposób na „wsteczne” skorzystanie z ulgi na działalność badawczo-rozwojową np. już po zakończeniu prowadzeniu działalności w specjalnej strefie ekonomicznej.

W art. 18d ust. 8 ustawy o CIT wskazano bowiem, że: „Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty kwalifikowane. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia”.

Z treści przepisu wynika zatem, że aby w ogóle mówić o wykorzystaniu ulgi na działalność badawczo-rozwojową w kolejnych latach podatkowych niezbędne jest wyznaczenie właściwego okresu, tj. roku podatkowego, od którego należy liczyć upływ 6-letniego terminu. W przypadku adresatów art. 18d ust. 6 ustawy o CIT nie będzie to w ogóle możliwe. Termin 6-letni należy bowiem liczyć od roku, w którym podatnik skorzystał / miał prawo skorzystać z odliczenia. Żadna z tych przesłanek nie będzie dotyczyć podmiotów strefowych, którym w świetle literalnego brzmienia art. 18d ust. 6 ustawy o CIT prawo takie nigdy nie przysługiwało, a tym samym nie ma w ich przypadku możliwości wyznaczenia terminu na skorzystanie z ulgi w trybie art. 18d ust. 8 ustawy o CIT.

Serwis Biznes

Sposobem na odliczenie wydatków na działalność badawczo-rozwojową nie będzie również dokonanie korekty zeznania CIT-8 przez podmioty strefowe.

W art. 18d ust. 8 ustawy o CIT wskazano bowiem, że: „Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty kwalifikowane”. Tym samym, korekta musi zostać dokonana w stosunku do konkretnego roku podatkowego (tj. roku, w którym były ponoszone wydatki na działalność badawczo-rozwojową). Zdaniem autora, należy uznać, że przepis ten odnosi się do tego samego roku podatkowego w stosunku do którego prawo do odliczenia nie przysługuje podatnikowi na podstawie art. 18d ust. 6 ustawy o CIT.

Piotr Wyrwa, Doradca podatkowy 12653, Tax Consultant, RSM Poland

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązkowy KSeF 2026: Prof. W. Modzelewski: Dlaczego trzeba wywrócić do góry nogami obecny system fakturowania? Sprzeczności w kolejnej wersji nowelizacji ustawy o VAT

Obecny system fakturowania w bólach rodził się przed trzydziestu laty – dlaczego teraz trzeba go wywrócić do góry nogami, wprowadzając obowiązkowy model KSeF? Pyta prof. dr hab. Witold Modzelewski. I jednocześnie zauważa, że po uważnej lekturze kolejnej wersji przepisów dot. obowiązkowego KSeF, można dojść do wniosku, że oczywiste sprzeczności w nich zawarte uniemożliwiają ich legalne zastosowanie.

Obowiązki podatkowe pracowników transgranicznych - zasady, terminy, reguła 183 dni, rezydencja podatkowa

W dobie rosnącej mobilności zawodowej coraz więcej osób podejmuje zatrudnienie poza granicami swojego kraju. W niniejszym artykule omawiamy kluczowe zagadnienia dotyczące obowiązków podatkowych pracowników transgranicznych, którzy zdecydowali się podjąć zatrudnienie w Polsce.

Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

REKLAMA

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat wyjaśnia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat radzi jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

REKLAMA

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA