Kategorie

CIT - zwolnienia i ulgi

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zwolnienie podatkowe na inwestycję w PSI. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w wyroku z 18 marca 2021 r. (sygn. I SA/Op 22/21) potwierdził, że prawo do skorzystania ze zwolnienia podatkowego w Polskiej Strefie Inwestycji (PSI) istnieje od momentu poniesienia pierwszych kosztów kwalifikowanych. Takie rozstrzygnięcie kwestionuje dotychczas powszechne wśród organów skarbowych.
Ulga B+R - wynagrodzenia pracowników. W prowadzonej przez ekspertów PwC sprawie Naczelny Sąd Administracyjny wydał 5 lutego 2021 r. wyrok rozstrzygający na korzyść podatnika kwestię możliwości odliczenia w uldze B+R wynagrodzeń w części dotyczącej również nieobecności pracowniczych – jest to pierwszy taki wyrok NSA.
Możliwość uwzględnienia w ramach ulgi badawczo-rozwojowej (ulga B+R) kosztów kwalifikowanych, które zostały uwzględnione w kalkulacji dochodu osiąganego w ramach działalności podejmowanej w obrębie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (SSE) lub Polskiej Strefy Inwestycji (PSI) rozważył Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu (WSA). Wyrokiem z dnia 22 października 2020 r. (sygn. I SA/Wr 325/20) sąd ustosunkował się negatywnie do stanowiska podatnika.
Naczelny Sąd Administracyjny wydał 28 października 2020 r. wyrok (sygn. II FSK 2568/19), który ma kluczowe znaczenie dla rozstrzygnięcia kwestii limitowania w działalności zwolnionej kosztów usług niematerialnych nabywanych od podmiotów powiązanych (art. 15e ustawy o CIT). Wyrok ten może wprowadzić spore zamieszenie w rozliczeniach podatkowych przedsiębiorców prowadzących działalność na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej lub Polskiej Strefy Inwestycji.
Ulga B+R, czyli ulga badawczo-rozwojowa jest obecnie najatrakcyjniejszą formą wsparcia przedsiębiorców, którzy zajmują się badaniami naukowymi i działaniami rozwojowymi. Z całą pewnością może być doskonałą zachętą do rozwijania swojej firmy, szukania rozwiązań i realizowania następnych projektów. Czym jest działalność badawczo-rozwojowa? Kto może korzystać z ulgi? Czym są koszty kwalifikowane? Jak skorzystać z ulgi?
Zwolnienie z podatku od dochodów osiąganych z tytułu dostaw towarów i usług lub budowy infrastruktury na rzecz stacjonujących w Polsce sił zbrojnych USA przewiduje projekt rozporządzenia MF. Na mocy umowy z 15 sierpnia 2020 r. pomiędzy rządami Polski a USA z takiego podatku zwolnieni są zagraniczni wykonawcy kontraktowi.
W najbliższych trzech miesiącach każda złotówka przeznaczona na wsparcie ochrony zdrowia i szkolnictwa będzie podwójnie odliczona od dochodu - poinformował PAP wiceminister finansów Jan Sarnowski. MF pracuje też nad przedłużeniem stawki 0 proc. VAT na darowizny laptopów do szkół w czasie pandemii.
„Więcej robotów w produkcji przemysłowej, zwiększenie wydajności produkcji i obniżenie jej kosztów, a także utrzymanie światowych trendów w polskiej gospodarce” – szumnie zapowiadana podatkowa ulga na robotyzację ma przynieść właśnie takie efekty, co zakomunikowało wspólnie Ministerstwo Finansów i Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii[1].
Zwolnieniu z CIT podlega cały dochód osiągnięty w ramach takiej działalności gospodarczej, gdzie dotychczasową inwestycję wspiera innowacja lub nowa inwestycja dotycząca pierwotnej inwestycji, związana ściśle decyzją co do tych samych kodów PKWiU i tego samego miejsca, które jest określone w decyzji o wsparciu. Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w wyroku z 3 września 2020 r. (sygn. I SA/Gl 1228/19).
W świetle art. 18d ust. 2 pkt 3 ustawy o CIT wydatki poniesione przez spółkę na zakup ekspertyz, opinii, usług doradczych i usług równorzędnych, świadczonych lub wykonywanych przez podmioty inne niż jednostki naukowe w rozumieniu ustawy o zasadach finansowania nauki, nie mogą zostać uznane za koszty kwalifikowane. Za koszty kwalifikowane w rozumieniu ustawy o CIT mogą być bowiem uznane tylko i wyłącznie te wydatki, które zostały poniesione na zakup ekspertyz, opinii, usług doradczych i usług równorzędnych od jednostek naukowych.
Więcej robotów w produkcji przemysłowej, zwiększenie wydajności produkcji i obniżenie jej kosztów, a także utrzymanie światowych trendów w polskiej gospodarce - takie m.in. mają być efekty ulgi na robotyzację, którą przygotowują Ministerstwo Finansów i Ministerstwo Rozwoju. Przedsiębiorcy będą mogli dodatkowo odliczyć 50 proc. kosztów poniesionych na inwestycje w robotyzację, niezależnie od wielkości i rodzaju branży. Odliczenie dotyczyć będzie także leasingu oraz szkoleń dla pracowników obsługujących roboty. Projekt ustawy w tej sprawie już jesienią trafi do Sejmu i powinien wejść w życie 1 stycznia 2021 r.
- Podatnicy PIT i CIT, którzy będą chcieli zautomatyzować stanowisko pracy, będą mogli skorzystać z nowej preferencji podatkowej i odliczyć dodatkowo 50 proc. kosztów kwalifikowanych - mówi w wywiadzie dla DGP Krzysztof Mazur, wiceminister rozwoju.
IP Box jest nową zachętą podatkową, która cieszy się dużym zainteresowaniem w obszarze IT i nowych technologii. Wysokość ulgi wynosi 5% w stosunku do dochodu kwalifikowanego z praw własności intelektualnej i uprawnia do zmniejszenia stawki podatkowej PIT lub CIT, w zależności od adresowanego podmiotu. Należy jednak podkreślić, że tego typu opodatkowanie dotyczy jedynie części zwanej tzw. dochodu kwalifikowanego, nie dotyczy zaś całego uzyskanego dochodu przez dany podmiot.
Trybunał Konstytucyjny orzekł, że wyłączenie niepublicznych zakładów opieki zdrowotnej utworzonych przez spółki z o.o. ze zwolnienia od obowiązku płacenia podatku dochodowego od osób prawnych (CIT) jest zgodne z konstytucją.
Przedsiębiorcy, którzy są osobami prawnymi (czyli np. spółki z o.o. i spółki akcyjne) o rocznych obrotach do 50 mln zł nie będą musieli płacić CIT, tak długo, jak nie będą wypłacać zysków - zapowiedział 17 czerwca 2020 r. premier Mateusz Morawiecki. To rozwiązanie, czyli tzw. estoński CIT, obejmie 97 proc. spółek. Premier liczy, że rozwiązanie wejdzie w życie za ok. pół roku. Estoński CIT ma wejść w życie od 1 stycznia 2021 r.. a projekt ustawy w tej sprawie Ministerstwo Finansów planuje opublikować na przełomie czerwca i lipca - powiedział 18 czerwca 2020 r. wiceminister finansów Jan Sarnowski.
Wprowadzona w styczniu 2020 r. tzw. ulga na złe długi w podatkach dochodowych może stać się powszechnym instrumentem obniżania zobowiązań podatkowych w czasie epidemii koronawirusa. Kryzys gospodarczy pociąga za sobą niewypłacalność przedsiębiorców i powstawanie nieuregulowanych wierzytelności. W takiej sytuacji warto przyjrzeć się przepisom dotyczącym tej ulgi i wątpliwościom jakie mogą one budzić.
Przedsiębiorstwa, które zatrzymały zysk za 2018 r. lub planują go zatrzymać za 2019 r., mogą skorzystać z dodatkowej ulgi w podatku dochodowym od osób prawnych (CIT). Od przychodu odliczą hipotetyczne odsetki od kapitału własnego.
Ministerstwo Finansów przygotowało objaśnienia dotyczące sposobu ustalania dochodu zwolnionego z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych lub podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Podatkowa Grupa Kapitałowa (PGK) jest uprawniona do dokonania odpisu z tytułu ulgi z tytułu działalności badawczo-rozwojowej (ulga B+R) nawet w sytuacji, gdy pojedyncze spółki tworzące PGK odnotowują jednostkową stratę lub mają niewystarczający dochód. Takie korzystne dla podatnika stanowisko zajął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 28 stycznia 2020 r. WSA jednocześnie stwierdził, że stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, zaprezentowane w interpretacji podatkowej z 15 maja 2019 r. jest w całości sprzeczne z wykładnią językową, systemową i celowościową przepisów w zakresie PGK i ulgi B+R. Jest to bardzo korzystny wyrok dla podatników, zgodny z przepisami, doktryną i celem wprowadzenia ulgi B+R.
Zwolnienia z podatków dochodowych świadczeń, w szczególności dotacji oraz kwot umorzonych pożyczek, otrzymanych ze środków Funduszu Niskoemisyjnego Transportu (FNT) - takie rozwiązanie przewiduje nowela ustawy o zmianach w podatkach dochodowych (PIT, CIT). Nowe regulacje zaczną obowiązywać w lutym 2020 r.
Pojawią się nowe ulgi podatkowe w CIT, które wzmocnią wzrost inwestycji, efektywności i zapewnią odejście od polegania tylko na niskich kosztach pracy. To m.in. ulga na automatyzację produkcji (zakup maszyn i automatyzacyjnych rozwiązań sztucznej inteligencji) oraz ulga prowzrostowa, czyli niższy CIT od dochodu osiągniętego w wyniku wzrostu produkcji. Zapowiada minister rozwoju Jadwiga Emilewicz.
Ulga na działalność badawczo-rozwojową (tzw. ulga B+R) została wprowadzona do polskiego porządku prawnego już w 2016 roku, w miejsce poprzednio funkcjonującej tzw. ulgi technologicznej, i praktycznie corocznie podlega kolejnym modyfikacjom wprowadzanym przez ustawodawcę.
25 października 2019 r. Minister Finansów, Inwestycji i Rozwoju wydał ogólną interpretację podatkową w sprawie sposobu ustalania dochodu zwolnionego z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych lub podatkiem dochodowym od osób fizycznych, uzyskanego z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie o wspieraniu nowych inwestycji. Publikujemy w całości tę interpretację.
Ustawa z 19 lipca 2019 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia zatorów płatniczych, która wchodzi w życie 1 stycznia 2020 roku wśród licznych zmian wprowadza w podatkach dochodowych tzw. ulgę na złe długi. Zapraszamy do posłuchania podcastu dot. tej ulgi.
6 sierpnia 2019 r. Prezydent RP podpisał ustawę z dnia 19 lipca 2019 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia zatorów płatniczych, która, w intencji autorów projektu, ma na celu wzmocnić płynność finansową przedsiębiorstw poprzez zredukowanie występowania zatorów płatniczych. W zakresie podatków dochodowych (zarówno PIT, jaki i CIT) nowelizacja wprowadza nowe regulacje w zakresie nieregulowanych w terminie należności, czyli tzw. ulgi na złe długi, na wzór mechanizmu funkcjonującego w VAT.
Na skutek zmian wprowadzonych w zakresie podatku u źródła, polskie firmy, które wypłacają zagranicznemu kontrahentowi odsetki, dywidendy lub należności licencyjne przekraczające rocznie sumę 2.000.000 zł są objęte nowymi zasadami poboru podatku u źródła według stawki przewidzianej w ustawie o PIT albo o CIT.
Od 2019 r. polscy przedsiębiorcy mogą korzystać z długo wyczekiwanego instrumentu wsparcia działalności tzw. IP Box (Intellectual Property Box). Celem nowego rozwiązania jest przede wszystkim zachęta przedsiębiorców do prowadzenia innowacyjnych działań badawczo-rozwojowych poprzez zmniejszenie obciążeń podatkowych. Jak wygląda to w praktyce? Komu przysługuje ulga i jak z niej skorzystać?
W lipcu wchodzą w życie nowe zasady poboru podatku u źródła (WHT). Polskie firmy wypłacające zagranicznemu kontrahentowi m.in. odsetki, dywidendy czy należności licencyjne będą musiały potrącać daninę, jeżeli łączna wartość wypłat na rzecz tego samego podmiotu przekroczy w danym roku 2 mln zł. Tym samym wyłączona zostanie możliwość automatycznego stosowania zwolnień lub obniżonych stawek CIT.
Spółka z o.o. będąca wspólnikiem innej spółki z o.o., przekształconej w spółkę komandytową, korzysta ze zwolnienia z CIT, o ile spełnione są przesłanki z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT oraz celem transakcji nie jest uzyskanie zwolnienia od podatku dochodowego, a podejmowane czynności mają charakter rzeczywisty.
Skorzystanie przez podatnika podatku dochodowego od osób fizycznych z ulgi podatkowej z tytułu darowizny na działalność charytatywno-opiekuńczą kościelnych osób prawnych jest uzależnione od przekazania darczyńcy przez obdarowanego pokwitowania odbioru darowizny oraz uzyskaniu od obdarowanej kościelnej osoby prawnej „sprawozdania o przeznaczeniu jej na tę działalność”. Zdaniem WSA we Wrocławiu nie można wymagać od podatnika, który skorzystał z tej ulgi przedstawienia sprawozdania o treści nie wynikającej z przepisu prawa, które dodatkowo jest niemożliwe przez niego do uzyskania od kościelnej osoby prawnej.
Od 5 września 2018 r. obowiązuje rozporządzenie w sprawie pomocy publicznej, udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji, wydane na podstawie ustawy o wspieraniu nowych inwestycji, które docelowo zastąpią dotychczasowe przepisy strefowe. Jednocześnie należy wskazać, że przepisy strefowe (w tym ustawa o specjalnych strefach ekonomicznych), nadal będą stosowane w kontekście zezwoleń strefowych wydanych wcześniej na ich podstawie. Tym samym, nowe regulacje będą miały szczególne znaczenie dla przedsiębiorców, którzy planują realizację nowej / kolejnej inwestycji i chcą pozyskać zwolnienie w podatku dochodowym z tego tytułu.
Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego przygotował projekt ustawy o finansowym wspieraniu produkcji kulturowych gier wideo. Projekt ten przewiduje ulgi podatkowe dla producentów gier wideo, którzy wykorzystują polski lub europejski dorobek kulturowy. Wspieranie innowacyjnych technologii to nasz priorytet - powiedział PAP wiceminister kultury Paweł Lewandowski.
Projekt (z 10 października 2018 r.) ustawy o finansowym wspieraniu produkcji kulturowych gier wideo oraz o zmianie innych ustaw określa zasady, warunki oraz tryb przyznawania i rozliczania wsparcia finansowego produkcji kulturowych gier wideo w postaci ulgi w podatku dochodowym (zarówno w PIT jak i CIT).
Zakres zwolnienia z opodatkowania na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych obejmuje przymusowe i warunkowe umorzenia udziałów przez spółkę. Zwolnienie z CIT nie dotyczyły natomiast umorzeń dobrowolnych.
Rząd chce, by w Polsce powstawało więcej znanych na całym świecie gier komputerowych jak „Wiedźmin 3: Dziki Gon”, „This War of Mine” czy „Frostpunk”. Przygotowywany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego projekt ustawy o zasadach wspierania produkcji kulturowych gier wideo oraz o zmianie niektórych innych ustaw zawierać ma m.in. ulgę podatkową w podatkach dochodowych (PIT i CIT) dla producentów gier komputerowych. Konstrukcja ulgi zakłada możliwość dodatkowego odliczenia od podstawy opodatkowania w podatku dochodowym CIT/PIT 100% ustawowo określonych kosztów kwalifikowalnych poniesionych na produkcję gier komputerowych, które spełnią tzw. test kulturowy. Chodzi o gry, które promować będą polskie treści kulturowe. Projekt ustawy ma zostać przyjęty przez Radę Ministrów w IV kwartale 2018 r.
Po ponad dwóch latach obowiązywania w Polsce ulgi na badania i rozwój 35 proc. przedsiębiorstw deklaruje, że w ogóle o niej nie słyszało, a zaledwie 9 proc. badanych odliczyło ulgę za rok podatkowy 2017. Aż 45 proc. firm twierdzi, że nie prowadzi działalności badawczo-rozwojowej, choć w badaniu wzięły udział przedsiębiorstwa z branż, w których działania B+R występują najczęściej w ramach regularnie prowadzonej działalności. Firmy, które nie identyfikują działań B+R i nie korzystają z ulgi, tracą szansę na uzyskanie oszczędności, które mogą przeznaczyć na rozwój. Takie wnioski płyną z raportu Ayming Polska „Ulga B+R. Krok milowy w rozwoju innowacyjności przedsiębiorstw”.
Na mocy ustawy z 9 listopada 2017 r. o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego działalności innowacyjnej, z początkiem 2018 r. wprowadzono kolejne modyfikacje w funkcjonowaniu ulgi na działalność badawczo-rozwojową (dalej: B+R).
Po wprowadzeniu jednej strefy ekonomicznej kluczowa będzie lokalizacja zakładu. Jeśli mała firma produkcyjna zainwestuje we Wrocławiu 10 mln zł, dostanie 4 mln zł zwolnienia z podatku CIT. Jeśli wybierze Białystok, ulga wyniesie 6,5 mln zł.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie uchylił interpretację indywidualną organu podatkowego, orzekając, że bezpodstawnie odmówił on podatnikowi prawa do skorzystania ze zwolnienia z CIT. Wskazał, że wypłata dywidendy z zagranicznej spółki finansowana ze środków pochodzących z jej kapitału zapasowego stanowi przychód z udziału w zyskach osób prawnych korzystających ze zwolnienia.
10 maja 2018 r. Sejm uchwalił ustawę o wspieraniu nowych inwestycji, zgodnie z którą całe terytorium Polski stanie się specjalną strefą ekonomiczną - zamiast obecnie istniejących 14 SSE. Ustawa o wspieraniu nowych inwestycji umożliwia zwolnienia podatkowe dla inwestorów na 10-15 lat na terenie całego kraju. Z zachęt będą mogły korzystać nie tylko duże, ale i mniejsze firmy.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wydał 29 września 2017 r. wyrok w sprawie zakresu działalności funduszu inwestycyjnego działającego poprzez spółkę zarządzającą, działająca na podstawie przepisów prawa niemieckiego.
Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie (ostrzeżeniu) z 3 listopada 2017 r., że zidentyfikowało przypadki nadużywania zwolnienia podatkowego dla dywidend poprzez dokonywanie ich wypłat z wykorzystaniem spółek pośredniczących. Schematy opisane w tym ostrzeżeniu stosowane są przede wszystkim w przypadkach, gdy zagraniczny inwestor nabywa udziały w polskich spółkach („spółki operacyjne") nie bezpośrednio, ale z wykorzystaniem spółek zlokalizowanych w innych państwach UE/EOG, np. w Luksemburgu („spółki pośredniczące").
Zamiast obecnie funkcjonujących specjalnych strefach ekonomicznych będzie funkcjonowała jedna strefa, obejmująca teren całej Polski. Przedsiębiorcy z całego kraju będą mogli liczyć na wsparcie dla nowych inwestycji, które udzielane będzie w formie zwolnienia podatkowego oraz usług świadczonych przez podmioty zarządzające poszczególnymi obszarami kraju.
Wypłaty na rzecz polskiej spółki stanowiące dochody (przychody) uzyskiwane przez spółkę z tytułu dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach spółki szwajcarskiej, korzystają ze zwolnienia z opodatkowania w CIT.
Ministerstwo Finansów przygotowało wyjaśnienia w zakresie zasad odliczania tzw. kosztów pracowniczych w ramach działalności badawczo-rozwojowej (ulgi B+R). Jest to ulga, która efektywnie obniża wysokość podatków dochodowych płaconych przez podatników prowadzących działalność badawczo-rozwojową. Popularność ulgi B+R rośnie wraz ze wzrostem limitów odliczeń.
Ulga na działalność badawczo-rozwojową umożliwia podatnikom CIT odliczenie od podstawy opodatkowania „kosztów kwalifikowanych”, poniesionych na działalność badawczo-rozwojową. Takie wydatki obniżają dochód podatnika jako koszty uzyskania przychodów – a dodatkowo – ich określony procent pomniejsza podstawę opodatkowania. W konsekwencji, zmniejszeniu ulega podatek do zapłaty.
Do ustawy o CIT z początkiem 2016 r. wprowadzono tzw. „ulgę na działalność badawczo-rozwojową”. Jej istota polega na możliwości odliczenia od podstawy opodatkowania CIT „kosztów kwalifikowanych”, poniesionych przez podatnika na działalność badawczo-rozwojową, pomimo że wydatki te stanowiły już koszty uzyskania przychodów. Zasady korzystania z ulgi przez podatników CIT zostały uregulowane w art. 4a pkt. 26-28, art. 9 ust. 1b oraz art. 18d-18e ustawy o CIT
Projekt ustawy o spółdzielniach rolników, który trafił do Sejmu 22 marca, ma na celu kompleksowe uregulowanie zasad funkcjonowania spółdzielni rolników. Zakłada on m.in. szereg zwolnień i ulg podatkowych dla podmiotów należących do spółdzielni.
Dochód z działalności prowadzonej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (SSE) w części dotyczącej nabywanych od podmiotu zewnętrznego usług, niezbędnych dla realizacji umowy, może być także objęty zwolnieniem z podatku CIT. Zakup towarów i usług od podmiotów spoza strefy nie prowadzi automatycznie do utraty zwolnienia podatkowego w części odnoszącej się do tych zakupów.
Z początkiem 2017 r. zaczną obowiązywać nowe regulacje w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, które w istotny sposób ograniczą zakres zwolnienia z CIT dla funduszy inwestycyjnych zamkniętych.