REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga na robotyzację od 2021 roku - co już wiadomo o planowanych przepisach motywujących firmy do inwestycji?

Business Tax Professionals Sp. z o.o. sp. k.
Doradztwo podatkowe, przeglądy i szkolenia podatkowe, ceny transferowe
Ulga na robotyzację od 2021 roku - co już wiadomo o planowanych przepisach motywujących firmy do inwestycji?
Ulga na robotyzację od 2021 roku - co już wiadomo o planowanych przepisach motywujących firmy do inwestycji?

REKLAMA

REKLAMA

„Więcej robotów w produkcji przemysłowej, zwiększenie wydajności produkcji i obniżenie jej kosztów, a także utrzymanie światowych trendów w polskiej gospodarce” – szumnie zapowiadana podatkowa ulga na robotyzację ma przynieść właśnie takie efekty, co zakomunikowało wspólnie Ministerstwo Finansów i Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii[1].

We wrześniu 2020 r. wskazywano, że stosowny projekt ustawy trafi jesienią do Sejmu, a rozwiązania wejdą w życie już 1 stycznia 2021 r. Ambitne plany co do terminu wejścia w życie „ulgi robotyzacyjnej” może jednakże zrewidować niedawna rekonstrukcja w Radzie Ministrów. Chociaż oficjalnie nie zarzucono prac nad projektem, a obejmujący stery Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii Jarosław Gowin deklaruje kontynuację wszelkich projektów mających stymulować rozwój przedsiębiorstw, należy przypuszczać, że postęp prac nad analizowanym rozwiązaniem może przez ministerialne roszady istotnie wyhamować.
Na dzień wydania niniejszego komentarza projekt ustawy w tym względzie nie ujrzał jeszcze światła dziennego. Pomimo tego, zainteresowanie podatników tematem jest znaczne, stąd też już teraz warto prześledzić założenia ulgi robotyzacyjnej.

REKLAMA

REKLAMA

Mechanizm rozliczenia ulgi na robotyzację

Sposób rozliczenia ulgi ma być wzorowany na znanych już podatnikom rozwiązaniach w zakresie działalności badawczo-rozwojowej. W przypadku poniesienia kosztów kwalifikowanych podatnik będzie uprawniony do dodatkowego odliczenia 50% ich wysokości od podstawy opodatkowania poprzez ich wykazanie w deklaracji podatkowej.

Podobnie zatem jak ulga na działalność badawczo-rozwojową, ulga robotyzacyjna ma być ulgą kosztową, pozwalającą na wsparcie przedsiębiorcy poprzez realne obniżenie końcowego wydatku na realizowaną przez niego inwestycję wpisującą się w pojęcie robotyzacji nadanej ustawą podatkową.

Rodzaje wydatków do uwzględniania w ramach ulgi robotyzacyjnej

Zgodnie z prezentowanymi założeniami ulga powinna obejmować koszty:

REKLAMA

  • zakupu lub leasingowania nowych robotów i kobotów,
  • zakupu oprogramowania,
  • zakupu osprzętu (np. torów jezdnych, obrotników, sterowników, czujników ruchu, efektorów końcowych),
  • zakupu urządzeń bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP),
  • szkoleń dla pracowników, którzy będą obsługiwali nowy sprzęt.

Możliwość skorzystania z ulgi obejmie przede wszystkim zakupy nowych robotów przemysłowych i potrzebnego do ich funkcjonowania oprogramowania (adresatem rozwiązań mają być zatem głównie firmy produkcyjne, które zamierzają robotyzować proces produkcji). Stąd też nie każda automatyzacja będzie uprawniała do skorzystania z ulgi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z założeniami, „kwalifikowany” robot powinien mieć trzy stopnie swobody - tzn. jest w stanie poruszać się w prawo, lewo; do góry, do dołu; ma stopień swobody odwzorowujący nadgarstek tj. przybiera fizyczną formę i zastępuje pracę człowieka. Dopiero definicja robota i wylistowanie rodzajów kosztów kwalifikowanych w projekcie ustawy pozwoli ostatecznie odpowiedzieć na pytanie, jakie działania przedsiębiorców będą uprawniać do skorzystania z przedmiotowej ulgi.

Warto przy tym nadmienić, że z treści Krajowego Programu Reform (KPR) wynika, że : Celem ulgi będzie mobilizowanie przedsiębiorstw do inwestycji, zwłaszcza w nowoczesne technologie. Ulga będzie obejmować wydatki na zakup robotów, kobotów, urządzeń do produkcji addytywnej (druk 3D), oprogramowania wykorzystywanego do projektowania, produkcji lub przetwarzania, integracji urządzeń produkcyjnych, czujników, urządzeń rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości używanych do projektowania, produkcji lub przetwarzania. Dotyczyć będzie również maszyn produkcyjnych sterowanych cyfrowo, jak i kosztów czasowego użytkowania takich urządzeń na podstawie umowy, a także wydatków na szkolenie pracowników związane z uruchomieniem systemu[2].

Uwzględniając powyższe, wydaje się, że zakres ulgi może zostać ograniczony wyłącznie do działalności przemysłowej (produkcyjnej), a to oznacza, że przypuszczalnie z ulgi nie skorzystają przedsiębiorstwa prowadzące działalność usługową nabywające roboty służące usprawnieniu procesu świadczenia usług (lub procesów zachodzących wewnątrz przedsiębiorstwa).

Zakres czasowy ulgi robotyzacyjnej

Z przedstawionych założeń projektu wynika, że analizowana ulga będzie obowiązywała w określonej cezurze czasowej tj. od 1 stycznia 2021 roku do końca 2025 roku i będzie dostępna dla wszystkich przedsiębiorców niezależnie od wielkości i rodzaju branży (zarówno podatnikom PIT, jak i CIT) ponoszącym koszty kwalifikujące się do uwzględnienia w ramach ulgi. Szacuje się, że koszt ulgi dla budżetu państwa może wynieść 1,1 mld zł w ciągu 5 lat jej obowiązywania.

Podsumowanie

Z uwagi na fakt, że sposób rozliczenia ulgi robotyzacyjnej ma być wzorowany na rozwiązaniach przewiedzianych dla ulg z tytułu prowadzenia działalności badawczo-rozwojowej, podatnicy, którzy korzystali już z ulg innowacyjnych (B+R, IP-BOX) z pewnością będą mieli mniejsze trudności w zakresie identyfikacji kosztów kwalifikowanych i sprostania wymogom ewidencyjnym niż podmioty, które zetkną się z tą tematyką po raz pierwszy.

Przedsiębiorcy, którzy rozważają inwestycję w ramach robotyzacji przemysłowej powinni uważnie śledzić dalsze legislacyjne losy ulgi robotyzacyjnej i uwzględnić w analizach możliwość skorzystania z niej by zmniejszyć koszty modernizacji produkcji, a także zweryfikować, czy będą mogli synergicznie skorzystać z pozostałych ulg podatkowych stanowiących wsparcie innowacji.

Zapraszamy także do udziału w bezpłatnym webinarium podatkowym: Nowa ulga na roboty oraz ulga B+R, IP BOX. Szkolenie odbędzie się już 14 października w godzinach 10:00 – 12:00. Aby wziąć udział w szkoleniu wystarczy wypełnić formularz rejestracyjny dostępny na naszej stronie internetowej: https://b-tax.pl/webinarium_14-10_ulgi/

Sławomir Wilczyński, Starszy konsultant ds. podatków, Doradca podatkowy nr wpisu 13524

Business Tax Professionals sp. z o.o. sp. k.

[1] Źródło: https://www.gov.pl/web/rozwoj/ulga-na-robotyzacje--nowe-ulatwienie-od-1-stycznia-2021-roku

[2] Źródło: https://www.gov.pl/web/rozwoj/krajowy-program-reform

Polecamy: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

REKLAMA

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA