REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga na robotyzację od 2021 roku - co już wiadomo o planowanych przepisach motywujących firmy do inwestycji?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Business Tax Professionals Sp. z o.o. sp. k.
Doradztwo podatkowe, przeglądy i szkolenia podatkowe, ceny transferowe
Ulga na robotyzację od 2021 roku - co już wiadomo o planowanych przepisach motywujących firmy do inwestycji?
Ulga na robotyzację od 2021 roku - co już wiadomo o planowanych przepisach motywujących firmy do inwestycji?

REKLAMA

REKLAMA

„Więcej robotów w produkcji przemysłowej, zwiększenie wydajności produkcji i obniżenie jej kosztów, a także utrzymanie światowych trendów w polskiej gospodarce” – szumnie zapowiadana podatkowa ulga na robotyzację ma przynieść właśnie takie efekty, co zakomunikowało wspólnie Ministerstwo Finansów i Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii[1].

We wrześniu 2020 r. wskazywano, że stosowny projekt ustawy trafi jesienią do Sejmu, a rozwiązania wejdą w życie już 1 stycznia 2021 r. Ambitne plany co do terminu wejścia w życie „ulgi robotyzacyjnej” może jednakże zrewidować niedawna rekonstrukcja w Radzie Ministrów. Chociaż oficjalnie nie zarzucono prac nad projektem, a obejmujący stery Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii Jarosław Gowin deklaruje kontynuację wszelkich projektów mających stymulować rozwój przedsiębiorstw, należy przypuszczać, że postęp prac nad analizowanym rozwiązaniem może przez ministerialne roszady istotnie wyhamować.
Na dzień wydania niniejszego komentarza projekt ustawy w tym względzie nie ujrzał jeszcze światła dziennego. Pomimo tego, zainteresowanie podatników tematem jest znaczne, stąd też już teraz warto prześledzić założenia ulgi robotyzacyjnej.

REKLAMA

REKLAMA

Mechanizm rozliczenia ulgi na robotyzację

Sposób rozliczenia ulgi ma być wzorowany na znanych już podatnikom rozwiązaniach w zakresie działalności badawczo-rozwojowej. W przypadku poniesienia kosztów kwalifikowanych podatnik będzie uprawniony do dodatkowego odliczenia 50% ich wysokości od podstawy opodatkowania poprzez ich wykazanie w deklaracji podatkowej.

Podobnie zatem jak ulga na działalność badawczo-rozwojową, ulga robotyzacyjna ma być ulgą kosztową, pozwalającą na wsparcie przedsiębiorcy poprzez realne obniżenie końcowego wydatku na realizowaną przez niego inwestycję wpisującą się w pojęcie robotyzacji nadanej ustawą podatkową.

Rodzaje wydatków do uwzględniania w ramach ulgi robotyzacyjnej

Zgodnie z prezentowanymi założeniami ulga powinna obejmować koszty:

REKLAMA

  • zakupu lub leasingowania nowych robotów i kobotów,
  • zakupu oprogramowania,
  • zakupu osprzętu (np. torów jezdnych, obrotników, sterowników, czujników ruchu, efektorów końcowych),
  • zakupu urządzeń bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP),
  • szkoleń dla pracowników, którzy będą obsługiwali nowy sprzęt.

Możliwość skorzystania z ulgi obejmie przede wszystkim zakupy nowych robotów przemysłowych i potrzebnego do ich funkcjonowania oprogramowania (adresatem rozwiązań mają być zatem głównie firmy produkcyjne, które zamierzają robotyzować proces produkcji). Stąd też nie każda automatyzacja będzie uprawniała do skorzystania z ulgi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z założeniami, „kwalifikowany” robot powinien mieć trzy stopnie swobody - tzn. jest w stanie poruszać się w prawo, lewo; do góry, do dołu; ma stopień swobody odwzorowujący nadgarstek tj. przybiera fizyczną formę i zastępuje pracę człowieka. Dopiero definicja robota i wylistowanie rodzajów kosztów kwalifikowanych w projekcie ustawy pozwoli ostatecznie odpowiedzieć na pytanie, jakie działania przedsiębiorców będą uprawniać do skorzystania z przedmiotowej ulgi.

Warto przy tym nadmienić, że z treści Krajowego Programu Reform (KPR) wynika, że : Celem ulgi będzie mobilizowanie przedsiębiorstw do inwestycji, zwłaszcza w nowoczesne technologie. Ulga będzie obejmować wydatki na zakup robotów, kobotów, urządzeń do produkcji addytywnej (druk 3D), oprogramowania wykorzystywanego do projektowania, produkcji lub przetwarzania, integracji urządzeń produkcyjnych, czujników, urządzeń rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości używanych do projektowania, produkcji lub przetwarzania. Dotyczyć będzie również maszyn produkcyjnych sterowanych cyfrowo, jak i kosztów czasowego użytkowania takich urządzeń na podstawie umowy, a także wydatków na szkolenie pracowników związane z uruchomieniem systemu[2].

Uwzględniając powyższe, wydaje się, że zakres ulgi może zostać ograniczony wyłącznie do działalności przemysłowej (produkcyjnej), a to oznacza, że przypuszczalnie z ulgi nie skorzystają przedsiębiorstwa prowadzące działalność usługową nabywające roboty służące usprawnieniu procesu świadczenia usług (lub procesów zachodzących wewnątrz przedsiębiorstwa).

Zakres czasowy ulgi robotyzacyjnej

Z przedstawionych założeń projektu wynika, że analizowana ulga będzie obowiązywała w określonej cezurze czasowej tj. od 1 stycznia 2021 roku do końca 2025 roku i będzie dostępna dla wszystkich przedsiębiorców niezależnie od wielkości i rodzaju branży (zarówno podatnikom PIT, jak i CIT) ponoszącym koszty kwalifikujące się do uwzględnienia w ramach ulgi. Szacuje się, że koszt ulgi dla budżetu państwa może wynieść 1,1 mld zł w ciągu 5 lat jej obowiązywania.

Podsumowanie

Z uwagi na fakt, że sposób rozliczenia ulgi robotyzacyjnej ma być wzorowany na rozwiązaniach przewiedzianych dla ulg z tytułu prowadzenia działalności badawczo-rozwojowej, podatnicy, którzy korzystali już z ulg innowacyjnych (B+R, IP-BOX) z pewnością będą mieli mniejsze trudności w zakresie identyfikacji kosztów kwalifikowanych i sprostania wymogom ewidencyjnym niż podmioty, które zetkną się z tą tematyką po raz pierwszy.

Przedsiębiorcy, którzy rozważają inwestycję w ramach robotyzacji przemysłowej powinni uważnie śledzić dalsze legislacyjne losy ulgi robotyzacyjnej i uwzględnić w analizach możliwość skorzystania z niej by zmniejszyć koszty modernizacji produkcji, a także zweryfikować, czy będą mogli synergicznie skorzystać z pozostałych ulg podatkowych stanowiących wsparcie innowacji.

Zapraszamy także do udziału w bezpłatnym webinarium podatkowym: Nowa ulga na roboty oraz ulga B+R, IP BOX. Szkolenie odbędzie się już 14 października w godzinach 10:00 – 12:00. Aby wziąć udział w szkoleniu wystarczy wypełnić formularz rejestracyjny dostępny na naszej stronie internetowej: https://b-tax.pl/webinarium_14-10_ulgi/

Sławomir Wilczyński, Starszy konsultant ds. podatków, Doradca podatkowy nr wpisu 13524

Business Tax Professionals sp. z o.o. sp. k.

[1] Źródło: https://www.gov.pl/web/rozwoj/ulga-na-robotyzacje--nowe-ulatwienie-od-1-stycznia-2021-roku

[2] Źródło: https://www.gov.pl/web/rozwoj/krajowy-program-reform

Polecamy: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA