REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga sponsoringowa a koszty uzyskania przychodów z zysków kapitałowych

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Ulga sponsoringowa a koszty uzyskania przychodów z zysków kapitałowych
Ulga sponsoringowa a koszty uzyskania przychodów z zysków kapitałowych
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Po koniec 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że podmioty osiągające przychody z zysków kapitałowych również mogą odliczać koszty wspierania sportu, edukacji i kultury, na podstawie art. 18ee, niezależnie od tego czy koszty te zostaną przyporządkowane do przychodów z zysków kapitałowych czy pozostałych przychodów.

Przychody z zysków kapitałowych a ulga sponsoringowa. Stan faktyczny

Skarżącym była spółka z ograniczoną odpowiedzialnością („Podatnik”, „Spółka”), której podstawowym przedmiotem działalności jest realizowanie projektów B+R. Ponadto Podatnik osiąga przychody z opłat licencyjnych za korzystanie z logo Spółki, regulowanych przez inne podmioty funkcjonujące w ramach grupy kapitałowej. Przychody te Spółka traktuje jako przychody z zysków kapitałowych. Spółka jest odpowiedzialna za popularyzację działalności całej grupy kapitałowej. W tym celu zawiera umowy sponsoringowe z różnymi podmiotami (m.in. klubami sportowymi czy instytucjami kultury). Podmioty te wykonują różne usługi, reklamując logo i markę grupy. Wydatki na sponsoring spółka zalicza do kosztów uzyskania przychodów z zysków kapitałowych.  Spółka złożyła do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej  („DKIS”) wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie tzw. ulgi sponsoringowej, opisanej w art. 18ee („Ulga CSR”) ustawy z dnia 16 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych („Ustawa o CIT”). 

REKLAMA

Autopromocja

Przedmiotem interpretacji była kwestia możliwości skorzystania przez Podatnika z Ulgi CSR zgodnie z art. 18ee i odliczania 50% kosztów uzyskania przychodu, które przez Spółkę zostały zaliczone do źródła przychodów z zysków kapitałowych. 

Zdaniem Spółki spełnia ona wszystkie warunki uprawniające do skorzystania z Ulgi CSR. Podatnik podkreślił, że poza dochodami z zysków kapitałowych osiąga również przychody, takie jak te uzyskane ze sprzedaży projektów. Co istotne, zdaniem Spółki - przepis art. 18ee ustawy o CIT nie narzuca żadnych ograniczeń dotyczących źródła przychodów, do którego można zaliczyć koszty kwalifikujące się do Ulgi. Jedynym ograniczeniem, o którym mówi art. 18ee ust. 1, jest to, że kwota odliczenia nie może przekroczyć dochodu uzyskanego z przychodów innych niż z zysków kapitałowych w danym roku podatkowym.

DKIS uznał stanowisko podatnika za nieprawidłowe wskazując, iż z art. 18ee ustawy o CIT wynika, że koszty podlegające odliczeniu, powinny być związane wyłącznie z przychodami innymi niż te z zysków kapitałowych. Według Organu z przepisu art. 18ee ustawy o CIT wyraźnie wynika, że koszty w stosunku do których można skorzystać z ulgi sponsoringowej powinny być zaliczane do źródła przychodów innych niż przychody zysków kapitałowych. W przepisie tym bowiem nie wskazano, że ww. koszty mogą być przyporządkowane do obu źródeł w jakiejś proporcji. 

Wobec tak sformułowanego stanowiska DKIS, Podatnik złożył skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Sąd podzielił stanowisko Podatnika uchylając zaskarżoną interpretację. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyrok WSA w Warszawie

REKLAMA

W uzasadnieniu ustnym Sąd wskazał, że stanowisko Organu jest nieprawidłowe. Zgodnie z interpretacją sądu, przepis art. 18ee ust. 1 poprzez określenie warunku posiadania innych przychodów niż te z zysków kapitałowych, ma na celu jedynie wskazanie, że z Ulgi skorzystać może podatnik osiągający tego rodzaju przychody, tj. zasadniczy jest sam fakt osiągania przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Sąd argumentował, że ustawodawca nie nakłada ograniczeń odnośnie tego, w jakim konkretnym źródle przychodów powinny zostać rozliczone koszty. Istotne jest jedynie, aby podatnik generował również przychody inne niż zyski kapitałowe, a ich wysokość stanowi jedynie górną granicę odliczenia. 

Sąd odniósł się także do uzasadnienia projektu nowelizacji, która wprowadziła wspomnianą Ulgę. Wskazał, że ustawodawca wyraźnie zaznaczył, że Ulga jest przeznaczona dla podatników, którzy osiągają przychody również inne niż zyski kapitałowe. Ostatecznym celem Ulgi jest zachęcanie do wspierania instytucji sportowych i kulturalnych. Sąd stwierdził, że interpretacja Spółki jest zgodna z intencją ustawodawcy, który pragnął stworzyć zachętę do sponsorowania, niezależnie od źródła, z którego pochodzą koszty.

Na dzień publikacji niniejszego artykułu nie zostało jeszcze udostępnione uzasadnienie pisemne w/w wyroku.

 

Ulga CSR - nie ma zakazu odliczania kosztów związanych z przychodami z zysków kapitałowych. Komentarz PwC

Zapoznając się z treścią art. 18ee ustawy o CIT oraz analizując uzasadnienie projektu nowelizacji wprowadzającej Ulgę CSR, bez wątpienia należy stwierdzić, iż celem ustawodawcy było wprowadzenie zachęty do wspierania instytucji sportowych i kulturalnych. Dlatego też, tym bardziej niezrozumiałe pozostaje stanowisko DKIS, zgodnie z którym dochodzi do pośredniego ograniczenia możliwości wspierania tego rodzaju podmiotów.

Na podstawie literalnego brzmienia przepisu dotyczącego Ulgi CSR nie można wywodzić, że koszty, które można odliczyć od dochodu powinny być związane z przychodami innymi niż z zysków kapitałowych. Przepis art. 18ee nie odnosi się bowiem do tej kwestii. Jedyne warunki, które stawia ustawodawca dotyczą konieczności uzyskania w danym roku podatkowym przychodów innych niż z zysków kapitałowych oraz to, że koszty poniesione na sponsoring muszą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu i nie mogą być wyższe niż kwota dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych. 

Omawiany wyrok powinien w pozytywny sposób wpłynie na atrakcyjność rozliczenia ulgi CSR poprzez umożliwienie osiągnięcia potencjalnie większych oszczędności niż dotychczas.

Dodatkowo może on spowodować ewentualne rozszerzenie katalogu podmiotów, dla których korzystanie z tej ulgi stanie się preferencyjnym rozwiązaniem, co z pewnością spowoduje również zwiększone zainteresowanie tych podmiotów w zakresie sponsorowania instytucji sportowych i kulturalnych.

Niemniej jednak należy mieć na uwadze, iż wyrok pozostaje nieprawomocny.

Źródło: Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 8 listopada 2023 r. (sygn. III SA/Wa 1529/23).

Maciej Klimczyk, Senior Manager
Kacper Bielecki, Senior Associate
PwC Polska

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA