REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga sponsoringowa a koszty uzyskania przychodów z zysków kapitałowych

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Ulga sponsoringowa a koszty uzyskania przychodów z zysków kapitałowych
Ulga sponsoringowa a koszty uzyskania przychodów z zysków kapitałowych
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Po koniec 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że podmioty osiągające przychody z zysków kapitałowych również mogą odliczać koszty wspierania sportu, edukacji i kultury, na podstawie art. 18ee, niezależnie od tego czy koszty te zostaną przyporządkowane do przychodów z zysków kapitałowych czy pozostałych przychodów.

Przychody z zysków kapitałowych a ulga sponsoringowa. Stan faktyczny

Skarżącym była spółka z ograniczoną odpowiedzialnością („Podatnik”, „Spółka”), której podstawowym przedmiotem działalności jest realizowanie projektów B+R. Ponadto Podatnik osiąga przychody z opłat licencyjnych za korzystanie z logo Spółki, regulowanych przez inne podmioty funkcjonujące w ramach grupy kapitałowej. Przychody te Spółka traktuje jako przychody z zysków kapitałowych. Spółka jest odpowiedzialna za popularyzację działalności całej grupy kapitałowej. W tym celu zawiera umowy sponsoringowe z różnymi podmiotami (m.in. klubami sportowymi czy instytucjami kultury). Podmioty te wykonują różne usługi, reklamując logo i markę grupy. Wydatki na sponsoring spółka zalicza do kosztów uzyskania przychodów z zysków kapitałowych.  Spółka złożyła do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej  („DKIS”) wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie tzw. ulgi sponsoringowej, opisanej w art. 18ee („Ulga CSR”) ustawy z dnia 16 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych („Ustawa o CIT”). 

Autopromocja

Przedmiotem interpretacji była kwestia możliwości skorzystania przez Podatnika z Ulgi CSR zgodnie z art. 18ee i odliczania 50% kosztów uzyskania przychodu, które przez Spółkę zostały zaliczone do źródła przychodów z zysków kapitałowych. 

Zdaniem Spółki spełnia ona wszystkie warunki uprawniające do skorzystania z Ulgi CSR. Podatnik podkreślił, że poza dochodami z zysków kapitałowych osiąga również przychody, takie jak te uzyskane ze sprzedaży projektów. Co istotne, zdaniem Spółki - przepis art. 18ee ustawy o CIT nie narzuca żadnych ograniczeń dotyczących źródła przychodów, do którego można zaliczyć koszty kwalifikujące się do Ulgi. Jedynym ograniczeniem, o którym mówi art. 18ee ust. 1, jest to, że kwota odliczenia nie może przekroczyć dochodu uzyskanego z przychodów innych niż z zysków kapitałowych w danym roku podatkowym.

DKIS uznał stanowisko podatnika za nieprawidłowe wskazując, iż z art. 18ee ustawy o CIT wynika, że koszty podlegające odliczeniu, powinny być związane wyłącznie z przychodami innymi niż te z zysków kapitałowych. Według Organu z przepisu art. 18ee ustawy o CIT wyraźnie wynika, że koszty w stosunku do których można skorzystać z ulgi sponsoringowej powinny być zaliczane do źródła przychodów innych niż przychody zysków kapitałowych. W przepisie tym bowiem nie wskazano, że ww. koszty mogą być przyporządkowane do obu źródeł w jakiejś proporcji. 

Wobec tak sformułowanego stanowiska DKIS, Podatnik złożył skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Sąd podzielił stanowisko Podatnika uchylając zaskarżoną interpretację. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyrok WSA w Warszawie

W uzasadnieniu ustnym Sąd wskazał, że stanowisko Organu jest nieprawidłowe. Zgodnie z interpretacją sądu, przepis art. 18ee ust. 1 poprzez określenie warunku posiadania innych przychodów niż te z zysków kapitałowych, ma na celu jedynie wskazanie, że z Ulgi skorzystać może podatnik osiągający tego rodzaju przychody, tj. zasadniczy jest sam fakt osiągania przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Sąd argumentował, że ustawodawca nie nakłada ograniczeń odnośnie tego, w jakim konkretnym źródle przychodów powinny zostać rozliczone koszty. Istotne jest jedynie, aby podatnik generował również przychody inne niż zyski kapitałowe, a ich wysokość stanowi jedynie górną granicę odliczenia. 

Sąd odniósł się także do uzasadnienia projektu nowelizacji, która wprowadziła wspomnianą Ulgę. Wskazał, że ustawodawca wyraźnie zaznaczył, że Ulga jest przeznaczona dla podatników, którzy osiągają przychody również inne niż zyski kapitałowe. Ostatecznym celem Ulgi jest zachęcanie do wspierania instytucji sportowych i kulturalnych. Sąd stwierdził, że interpretacja Spółki jest zgodna z intencją ustawodawcy, który pragnął stworzyć zachętę do sponsorowania, niezależnie od źródła, z którego pochodzą koszty.

Na dzień publikacji niniejszego artykułu nie zostało jeszcze udostępnione uzasadnienie pisemne w/w wyroku.

 

Ulga CSR - nie ma zakazu odliczania kosztów związanych z przychodami z zysków kapitałowych. Komentarz PwC

Zapoznając się z treścią art. 18ee ustawy o CIT oraz analizując uzasadnienie projektu nowelizacji wprowadzającej Ulgę CSR, bez wątpienia należy stwierdzić, iż celem ustawodawcy było wprowadzenie zachęty do wspierania instytucji sportowych i kulturalnych. Dlatego też, tym bardziej niezrozumiałe pozostaje stanowisko DKIS, zgodnie z którym dochodzi do pośredniego ograniczenia możliwości wspierania tego rodzaju podmiotów.

Na podstawie literalnego brzmienia przepisu dotyczącego Ulgi CSR nie można wywodzić, że koszty, które można odliczyć od dochodu powinny być związane z przychodami innymi niż z zysków kapitałowych. Przepis art. 18ee nie odnosi się bowiem do tej kwestii. Jedyne warunki, które stawia ustawodawca dotyczą konieczności uzyskania w danym roku podatkowym przychodów innych niż z zysków kapitałowych oraz to, że koszty poniesione na sponsoring muszą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu i nie mogą być wyższe niż kwota dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych. 

Omawiany wyrok powinien w pozytywny sposób wpłynie na atrakcyjność rozliczenia ulgi CSR poprzez umożliwienie osiągnięcia potencjalnie większych oszczędności niż dotychczas.

Dodatkowo może on spowodować ewentualne rozszerzenie katalogu podmiotów, dla których korzystanie z tej ulgi stanie się preferencyjnym rozwiązaniem, co z pewnością spowoduje również zwiększone zainteresowanie tych podmiotów w zakresie sponsorowania instytucji sportowych i kulturalnych.

Niemniej jednak należy mieć na uwadze, iż wyrok pozostaje nieprawomocny.

Źródło: Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 8 listopada 2023 r. (sygn. III SA/Wa 1529/23).

Maciej Klimczyk, Senior Manager
Kacper Bielecki, Senior Associate
PwC Polska

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA