REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga sponsoringowa a koszty uzyskania przychodów z zysków kapitałowych

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Ulga sponsoringowa a koszty uzyskania przychodów z zysków kapitałowych
Ulga sponsoringowa a koszty uzyskania przychodów z zysków kapitałowych
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Po koniec 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że podmioty osiągające przychody z zysków kapitałowych również mogą odliczać koszty wspierania sportu, edukacji i kultury, na podstawie art. 18ee, niezależnie od tego czy koszty te zostaną przyporządkowane do przychodów z zysków kapitałowych czy pozostałych przychodów.

Przychody z zysków kapitałowych a ulga sponsoringowa. Stan faktyczny

Skarżącym była spółka z ograniczoną odpowiedzialnością („Podatnik”, „Spółka”), której podstawowym przedmiotem działalności jest realizowanie projektów B+R. Ponadto Podatnik osiąga przychody z opłat licencyjnych za korzystanie z logo Spółki, regulowanych przez inne podmioty funkcjonujące w ramach grupy kapitałowej. Przychody te Spółka traktuje jako przychody z zysków kapitałowych. Spółka jest odpowiedzialna za popularyzację działalności całej grupy kapitałowej. W tym celu zawiera umowy sponsoringowe z różnymi podmiotami (m.in. klubami sportowymi czy instytucjami kultury). Podmioty te wykonują różne usługi, reklamując logo i markę grupy. Wydatki na sponsoring spółka zalicza do kosztów uzyskania przychodów z zysków kapitałowych.  Spółka złożyła do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej  („DKIS”) wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie tzw. ulgi sponsoringowej, opisanej w art. 18ee („Ulga CSR”) ustawy z dnia 16 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych („Ustawa o CIT”). 

Autopromocja

Przedmiotem interpretacji była kwestia możliwości skorzystania przez Podatnika z Ulgi CSR zgodnie z art. 18ee i odliczania 50% kosztów uzyskania przychodu, które przez Spółkę zostały zaliczone do źródła przychodów z zysków kapitałowych. 

Zdaniem Spółki spełnia ona wszystkie warunki uprawniające do skorzystania z Ulgi CSR. Podatnik podkreślił, że poza dochodami z zysków kapitałowych osiąga również przychody, takie jak te uzyskane ze sprzedaży projektów. Co istotne, zdaniem Spółki - przepis art. 18ee ustawy o CIT nie narzuca żadnych ograniczeń dotyczących źródła przychodów, do którego można zaliczyć koszty kwalifikujące się do Ulgi. Jedynym ograniczeniem, o którym mówi art. 18ee ust. 1, jest to, że kwota odliczenia nie może przekroczyć dochodu uzyskanego z przychodów innych niż z zysków kapitałowych w danym roku podatkowym.

DKIS uznał stanowisko podatnika za nieprawidłowe wskazując, iż z art. 18ee ustawy o CIT wynika, że koszty podlegające odliczeniu, powinny być związane wyłącznie z przychodami innymi niż te z zysków kapitałowych. Według Organu z przepisu art. 18ee ustawy o CIT wyraźnie wynika, że koszty w stosunku do których można skorzystać z ulgi sponsoringowej powinny być zaliczane do źródła przychodów innych niż przychody zysków kapitałowych. W przepisie tym bowiem nie wskazano, że ww. koszty mogą być przyporządkowane do obu źródeł w jakiejś proporcji. 

Wobec tak sformułowanego stanowiska DKIS, Podatnik złożył skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Sąd podzielił stanowisko Podatnika uchylając zaskarżoną interpretację. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyrok WSA w Warszawie

W uzasadnieniu ustnym Sąd wskazał, że stanowisko Organu jest nieprawidłowe. Zgodnie z interpretacją sądu, przepis art. 18ee ust. 1 poprzez określenie warunku posiadania innych przychodów niż te z zysków kapitałowych, ma na celu jedynie wskazanie, że z Ulgi skorzystać może podatnik osiągający tego rodzaju przychody, tj. zasadniczy jest sam fakt osiągania przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Sąd argumentował, że ustawodawca nie nakłada ograniczeń odnośnie tego, w jakim konkretnym źródle przychodów powinny zostać rozliczone koszty. Istotne jest jedynie, aby podatnik generował również przychody inne niż zyski kapitałowe, a ich wysokość stanowi jedynie górną granicę odliczenia. 

Sąd odniósł się także do uzasadnienia projektu nowelizacji, która wprowadziła wspomnianą Ulgę. Wskazał, że ustawodawca wyraźnie zaznaczył, że Ulga jest przeznaczona dla podatników, którzy osiągają przychody również inne niż zyski kapitałowe. Ostatecznym celem Ulgi jest zachęcanie do wspierania instytucji sportowych i kulturalnych. Sąd stwierdził, że interpretacja Spółki jest zgodna z intencją ustawodawcy, który pragnął stworzyć zachętę do sponsorowania, niezależnie od źródła, z którego pochodzą koszty.

Na dzień publikacji niniejszego artykułu nie zostało jeszcze udostępnione uzasadnienie pisemne w/w wyroku.

 

Ulga CSR - nie ma zakazu odliczania kosztów związanych z przychodami z zysków kapitałowych. Komentarz PwC

Zapoznając się z treścią art. 18ee ustawy o CIT oraz analizując uzasadnienie projektu nowelizacji wprowadzającej Ulgę CSR, bez wątpienia należy stwierdzić, iż celem ustawodawcy było wprowadzenie zachęty do wspierania instytucji sportowych i kulturalnych. Dlatego też, tym bardziej niezrozumiałe pozostaje stanowisko DKIS, zgodnie z którym dochodzi do pośredniego ograniczenia możliwości wspierania tego rodzaju podmiotów.

Na podstawie literalnego brzmienia przepisu dotyczącego Ulgi CSR nie można wywodzić, że koszty, które można odliczyć od dochodu powinny być związane z przychodami innymi niż z zysków kapitałowych. Przepis art. 18ee nie odnosi się bowiem do tej kwestii. Jedyne warunki, które stawia ustawodawca dotyczą konieczności uzyskania w danym roku podatkowym przychodów innych niż z zysków kapitałowych oraz to, że koszty poniesione na sponsoring muszą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu i nie mogą być wyższe niż kwota dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych. 

Omawiany wyrok powinien w pozytywny sposób wpłynie na atrakcyjność rozliczenia ulgi CSR poprzez umożliwienie osiągnięcia potencjalnie większych oszczędności niż dotychczas.

Dodatkowo może on spowodować ewentualne rozszerzenie katalogu podmiotów, dla których korzystanie z tej ulgi stanie się preferencyjnym rozwiązaniem, co z pewnością spowoduje również zwiększone zainteresowanie tych podmiotów w zakresie sponsorowania instytucji sportowych i kulturalnych.

Niemniej jednak należy mieć na uwadze, iż wyrok pozostaje nieprawomocny.

Źródło: Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 8 listopada 2023 r. (sygn. III SA/Wa 1529/23).

Maciej Klimczyk, Senior Manager
Kacper Bielecki, Senior Associate
PwC Polska

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF: awaria na e-Urząd Skarbowy. Twój e-PIT działa poprawnie ale trzeba się logować przez epit.podatki.gov.pl

W dniu 19 kwietnia 2024 r. w godzinach przedpołudniowych nastąpiła przerwa w działaniu witryny urzadskarbowy.gov.pl, spowodowana najprawdopodobniej jakąś awarią. Ministerstwo Finansów poinformowało, że usługa Twój e-PIT działa poprawnie tylko, że trzeba się logować wchodząc z linka epit.podatki.gov.pl.

MF przygotowało ustawę o obowiązkowym raportowaniu ESG, implementującą dyrektywę UE

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt ustawy implementujący dyrektywę UE o obowiązkowym raportowaniu ESG. MF szacuje, że koszty dla przedsiębiorstw objętych obowiązkiem raportowania w ciągu 10 lat wyniosą 8,7 mld zł.

Twój e-PIT – przedsiębiorca musi uważać! Może pozbawić korzyści finansowych, a nawet narazić na straty

Twój e-PIT, czyli oferowana przez MF usługa jest dla podatnika bardzo wygodna, bo deklarację rozliczeniową wypełnia za niego skarbówka. Ale z racji tego, że żaden system czy urzędnik nie ma pełnej wiedzy na temat zmian jakie zachodzą w życiu podatnika, może pozbawić go wymiernych korzyści finansowych, czyli mówiąc wprost – narazić na straty.

System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

REKLAMA