REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga CSR - finansowanie klubu sportowego przez świadczenie usług opieki medycznej nad sportowcami

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Ulga CSR - finansowanie klubu sportowego przez świadczenie usług opieki medycznej nad sportowcami
Ulga CSR - finansowanie klubu sportowego przez świadczenie usług opieki medycznej nad sportowcami

REKLAMA

REKLAMA

Usługi promocyjno-reklamowe, świadczone przez klub sportowy są formą reklamy, dzięki której podmiot świadczący usługi medyczne staje się bardziej rozpoznawalny, co przekłada się na wzrost liczby pacjentów i przychodów przez niego osiąganych. Dlatego finansowanie klubu sportowego poprzez świadczenie wzajemnych usług medycznych uprawnia do skorzystania z ulgi CSR w podatku dochodowym.

Tak zinterpretował przepisy Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 16 marca 2023 r. - sygn. 0111-KDIB1-2.4010.28.2023.2.EJ.

Autopromocja

Finansowanie klubu sportowego w formie świadczenie usług a ulga CSR

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (“DKIS”) potwierdził, że wydatki poniesione na finansowanie klubu sportowego, w związku ze świadczeniem usług wzajemnych na podstawie umowy barterowej w postaci usług medycznych, podlegają uldze podatkowej wspierającej sport, kulturę i edukację (“Ulga CSR”) uregulowanej w art. 18ee ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (“updop”), tj. podatnik będzie miał prawo odliczenia od podstawy opodatkowania, kwoty stanowiącej 50% kosztów uzyskania przychodów z tego tytułu.

Wnioskodawca (wykonujący działalność leczniczą) jest stroną umowy barterowej z klubem sportowym na sponsoring na podstawie której klub sportowy zobowiązany jest do świadczenia usług promocyjno-reklamowych, zaś Wnioskodawca świadczy usługi medyczne na rzecz klubu sportowego. Wartość ww. usług na wystawianych fakturach jest równa.

Ustawy podatkowe uzależniają prawo do skorzystania z Ulgi CSR od realizacji stosownych celów wskazanych w art. 28 ust. 2 Ustawy o sporcie. Zdaniem Wnioskodawcy został spełniony warunek z art. 28 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy, tj. przeznaczenie środków na realizację programów szkolenia sportowego, w postaci świadczenia usług medycznych przyczyniających się do poprawy/utrzymania zdrowia sportowców, co umożliwia realizację ich programów szkoleniowych np. udział w zawodach. Dodatkowo Wnioskodawca podkreślił, iż oferowane przez niego usługi są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania klubu (zdrowia sportowców) co w konsekwencji przekłada się na poprawę warunków uprawiania sportu przez członków klubu sportowego.

W ocenie DKIS, usługi promocyjno-reklamowe świadczone przez klub sportowy są formą reklamy, dzięki której Wnioskodawca staje się bardziej rozpoznawalny i przyczynia się do zwiększenia zaufania do jego pracowników, co przekłada się na wzrost liczby pacjentów i przychodów osiąganych przez Wnioskodawcę. W odniesieniu do świadczonych przez Wnioskodawcę usług medycznych, DKIS podniósł, że dzięki szybkiej i dobrej opiece medycznej sportowcy mają lepsze warunki do uprawiania sportu, co też przyczynia się do osiągania przez nich lepszych wyników.

Co istotne, zdaniem Spółki oraz DKIS, powyższe wydatki stanowią świadczenie wzajemne, tj. w niniejszej sprawie nie dochodzi do udzielenia darowizny, co wykluczałoby uznanie tych wydatków za koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 14 updop.

Biorąc powyższe pod uwagę oraz fakt, iż poniesione wydatki stanowią koszt uzyskania przychodu zgodnie z art. 15 ust. 1 updop, Wnioskodawca będzie mieć prawo do skorzystania Ulgi CSR, a w konsekwencji do odliczenia od podstawy opodatkowania kwoty stanowiącej 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na finansowanie klubu sportowego, poprzez świadczenie usług wzajemnych, w postaci opieki medycznej nad sportowcami klubu sportowego.

Komentarz PwC

Opisana interpretacja przedstawia kolejne pozytywne stanowisko dla podatników planujących zawarcie umowy tzw. sponsoringu właściwego z klubem sportowym. W poprzednim stanowisku DKIS (interpretacja z dnia 16 lutego 2023 r. 0115-KDIT3.4011.889.2022.2.JS) wskazał, iż wydatki na finansowanie wynagrodzeń kadry szkoleniowej w zamian za świadczenie usług marketingowo-reklamowych, realizują cel wskazany w art. 28 ust. 2 Ustawy o sporcie. 

Jak wskazuje ustawodawca, dany wydatek musi wpłynąć m.in. na poprawę warunków uprawiania sportu przez członków klubu sportowego. Tym razem DKIS, podkreślił że fakt, iż sportowcy będą pod bieżącą opieką medyczną powoduje, że będą mieli lepsze warunki do uprawiania sportu, co wpisuje się w założenia Ulgi CSR.

W ocenie DKIS, świadczenie usług medycznych na rzecz klubu sportowego wpisuje się w realizację celów programów szkolenia sportowego poprzez zminimalizowania ryzyka nie wystąpienia w zawodach sportowych z powodów zdrowotnych. Stwierdził również, że korzystanie z bieżącej opieki medycznej przez sportowców, zasadniczo wpływa na poprawę warunków uprawiania przez nich sportu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z perspektywy powyższych interpretacji ważniejsze jest jednak to, że DKIS dopuścił możliwość udzielania świadczeń niepieniężnych (w postaci usług medycznych) na realizację programów szkolenia sportowego, co potencjalnie mogłoby mieć również zastosowanie do innego rodzaju świadczeń polegających np. na opiece dietetycznej lub psychologicznej.

Niemniej jednak, podatnicy planujący rozliczyć wydatki w ramach Ulgi CSR z tytułu świadczonych usług wzajemnych i niepieniężnych na rzecz klubu sportowego, powinny wystąpić z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej, gdyż nie sposób jednoznacznie rozstrzygnąć, które usługi mogą zostać potraktowane w tożsamy sposób jak te w opisywanym przypadku.

Marcin Idczak, Manager
Szymon Artemiak, Senior Associate
Kacper Bielecki, Senior Associate
PwC Polska

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA