REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga na robotyzację. Czy można odliczyć wydatki na roboty powystawowe?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Ulga na robotyzację. Czy można odliczyć wydatki na roboty powystawowe?
Ulga na robotyzację. Czy można odliczyć wydatki na roboty powystawowe?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Powystawowe roboty nabyte przez podatnika nie stanowią nowych robotów w rozumieniu ulgi na robotyzację. Tak uznał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w indywidualnej interpretacji podatkowej z 6 kwietnia 2023 r. Takie stanowisko pozbawia prawa do stosowania ulgi na robotyzację podatników, dokonujących zakupu powystawowych egzemplarzy robotów (z uwagi na niższą cenę bądź preferencyjne warunki). Zdaniem ekspertów PwC takie podejście organów podatkowych jest zbyt restrykcyjne i niezgodne z celem ulgi na robotyzację.

Ulga w CIT na robotyzację. Czy można odliczyć wydatki na roboty powystawowe?

Spółka (dalej: “Spółka”, “Wnioskodawca”) wystąpiła z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczył podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy wydatek poniesiony na nabycie części składowych do wytworzenia obiektów służących do obsługi robotów, stanowi kwalifikowany koszt uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację - co uprawniać będzie Spółkę do odliczenia kwoty stanowiącej 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym w ramach ulgi na robotyzację (“Ulga”). 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zgodnie ze stanem faktycznym, Wnioskodawca zajmuje się obróbką mechaniczną elementów metalowych oraz produkcją m. in. zamków i zawiasów. W celu automatyzacji zakupił nowe roboty przemysłowe. Następnie poniósł we własnym zakresie koszty przystosowania robotów do użytkowania w firmie nabywając części służące do budowy m. in stołów, osłon, obrotników itp., które zostały przez Wnioskodawcę wykorzystane do konstrukcji tych obiektów i stanowią one integralny element inwestycji w robotyzację dokonanej przez Wnioskodawcę. W uzupełnieniu wniosku wskazano również, że roboty, które nabyli nie są połączone z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów oraz nie są zintegrowane z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym.

W ocenie Wnioskodawcy, Spółka będzie miała prawo odliczyć od podstawy opodatkowania wydatki poniesione na zakup materiałów służących do wytworzenia we własnym zakresie części w postaci obrotników, obudów, stołów itp. służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotami przemysłowymi, na zasadach określonych w art. 38eb. Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: Ustawa o PDOP).

Robot powystawowy nie jest nowym robotem - interpretacja Dyrektora KIS

Organ podatkowy (Dyrektor KIS) uznał stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe, a uzasadnił to tym, że zgodnie z art. 38eb ust. 3 Ustawy o PDOP przez robota przemysłowego rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie cztery kategorie warunków wymienionych dalej w tym przepisie. 

W przypadku Wnioskodawcy, nie zostały spełnione dwa z czterech warunków wymienionych w ww. przepisie.  Ponadto z faktur dokumentujących nabycie robotów przemysłowych wynika, że część z nich to roboty powystawowe. 

W związku z tym, zdaniem Organu wykorzystywanie przez sprzedawcę robotów, maszyn i urządzeń oraz innych rzeczy do celów demonstracyjnych/wystawowych oznacza, że były one przez niego używane. W konsekwencji ich zakup nie stanowi kosztów nabycia fabrycznie nowych robotów przemysłowych lub innych środków trwałych w rozumieniu art. 38eb ust. 2 pkt 1 Ustawy o PDOP.  
Tym samym - zdaniem Dyrektora KIS - wydatek poniesiony na nabycie części składowych do wytworzenia obiektów służących do obsługi ww. robotów, które nie wpisują się w definicję robota przemysłowego, nie stanowi kwalifikowanego kosztu uzyskania przychodów poniesionego na robotyzację.

REKLAMA

Nie ma w przepisach definicji robota fabrycznie nowego. Komentarz PwC

Należy przypomnieć, że ulga na robotyzację jest preferencją, która została wprowadzona do ustawy o PDOP (oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) od 1 stycznia 2022 roku. W ramach tej ulgi, podatnikom przysługuje prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania 50% kosztów poniesionych na inwestycje w robotyzację.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odnosząc się do komentowanej interpretacji, należy zauważyć, że Dyrektor KIS słusznie wskazał, że przez robota przemysłowego, zgodnie z przepisem art. 38eb ust. 3. rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie cztery kategorie warunków wymienionych dalej przepisie. Co do kwalifikacji wg tych kryteriów nie ma wątpliwości. Jednakże przyglądając się dalej uzasadnieniu interpretacji Organ stwierdził, że roboty powystawowe nie wpisują się w definicję robota przemysłowego, o której mowa w art. 38eb ust. 3 Ustawy o PDOP.

Zgodnie z art. 138eb ust. 2. Ustawy o PDOP, za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację uznaje się koszty nabycia fabrycznie nowych robotów przemysłowych.

Należy wskazać, że użyte w wyżej wymienionym przepisie pojęcie „fabrycznie nowy” nie zostało zdefiniowane w Ustawie o PDOP, ani też w innych przepisach prawa podatkowego. W związku z powyższym zasadnym jest dokonanie analizy tego pojęcia w oparciu o jego znaczenie słownikowe. Według Wielkiego Słownika Języka Polskiego Instytutu Języka Polskiego PAN: „fabryczny” to „taki, który został zrobiony w fabryce”, natomiast „nowy” oznacza „taki, który został wyprodukowany niedawno i nie jest zniszczony wcześniejszym używaniem przez kogoś”. Opierając się zatem o słownikowe znaczenie sformułowania „fabrycznie nowy”, ulga na robotyzację dotyczyć będzie robotów przemysłowych, maszyn i urządzeń oraz innych rzeczy, które nie były wcześniej używane. 

W świetle powyższego, istotna jest klasyfikacja danego robota przemysłowego (bądź innych urządzeń) jako fabrycznie nowe dokonana przez Organ. Jak wynika ze stanu faktycznego, część z nabytych robotów przemysłowych to roboty powystawowe, czyli roboty (zgodnie z praktyką rynkową) robot wystawiony do prezentacji dla klientów. Należałoby zatem przyjąć, że roboty te nie były wykorzystywane do działań produkcyjnych (np. w procesie produkcyjnym innych podatników), a jedynie do prezentacji konkretnego rodzaju robota. 

Zasadniczo zatem, stanowisko przyjęte przez Dyrektora KIS wydaje się być wyjątkowo surowe w przedstawionym stanie faktycznym. Jeżeli bowiem dany roboty przemysłowy nie był faktycznie wykorzystywany w procesie produkcyjnym, a jedynie na potrzeby prezentacji danego robota przez dostawcę, to trudno uznać, iż nie spełnia on wymogów wskazanych w art. 38eb ustawy o PDOP (tak długo jak nie był on faktycznie używany). 

Przyjęcie takiego stanowiska przez organy podatkowe może w praktyce nie odpowiadać realiom rynkowym. Część podatników dokonujących zakupu takich urządzeń decyduje się na nabycie powystawowych egzemplarzy (z uwagi na niższą cenę bądź preferencyjne warunki), które - zasadniczo - pełnią jedynie funkcję informacyjną oraz prezentacyjną dla potencjalnych nabywców. Pozbawienie tych podatników prawa do stosowania ulgi na robotyzację wydaje się być podejściem zbyt restrykcyjnym oraz niezgodnym z celem wdrożenia ulgi na robotyzację (wsparcia procesów automatyzacyjnych u producentów). 

Należy mieć zatem nadzieję, że organy podatkowe uwzględnią praktykę rynkową przy interpretowaniu przepisów dotyczących ulgi na robotyzację. 

Marcin Idczak, Manager
Tobiasz Olczak, Senior Associate
Karolina Balcerowska, Associate
PwC Polska

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PwC

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA