REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga na robotyzację. Czy można odliczyć wydatki na roboty powystawowe?

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Ulga na robotyzację. Czy można odliczyć wydatki na roboty powystawowe?
Ulga na robotyzację. Czy można odliczyć wydatki na roboty powystawowe?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Powystawowe roboty nabyte przez podatnika nie stanowią nowych robotów w rozumieniu ulgi na robotyzację. Tak uznał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w indywidualnej interpretacji podatkowej z 6 kwietnia 2023 r. Takie stanowisko pozbawia prawa do stosowania ulgi na robotyzację podatników, dokonujących zakupu powystawowych egzemplarzy robotów (z uwagi na niższą cenę bądź preferencyjne warunki). Zdaniem ekspertów PwC takie podejście organów podatkowych jest zbyt restrykcyjne i niezgodne z celem ulgi na robotyzację.

Ulga w CIT na robotyzację. Czy można odliczyć wydatki na roboty powystawowe?

Spółka (dalej: “Spółka”, “Wnioskodawca”) wystąpiła z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczył podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy wydatek poniesiony na nabycie części składowych do wytworzenia obiektów służących do obsługi robotów, stanowi kwalifikowany koszt uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację - co uprawniać będzie Spółkę do odliczenia kwoty stanowiącej 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym w ramach ulgi na robotyzację (“Ulga”). 

Autopromocja

Zgodnie ze stanem faktycznym, Wnioskodawca zajmuje się obróbką mechaniczną elementów metalowych oraz produkcją m. in. zamków i zawiasów. W celu automatyzacji zakupił nowe roboty przemysłowe. Następnie poniósł we własnym zakresie koszty przystosowania robotów do użytkowania w firmie nabywając części służące do budowy m. in stołów, osłon, obrotników itp., które zostały przez Wnioskodawcę wykorzystane do konstrukcji tych obiektów i stanowią one integralny element inwestycji w robotyzację dokonanej przez Wnioskodawcę. W uzupełnieniu wniosku wskazano również, że roboty, które nabyli nie są połączone z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów oraz nie są zintegrowane z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym.

W ocenie Wnioskodawcy, Spółka będzie miała prawo odliczyć od podstawy opodatkowania wydatki poniesione na zakup materiałów służących do wytworzenia we własnym zakresie części w postaci obrotników, obudów, stołów itp. służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotami przemysłowymi, na zasadach określonych w art. 38eb. Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: Ustawa o PDOP).

Robot powystawowy nie jest nowym robotem - interpretacja Dyrektora KIS

Organ podatkowy (Dyrektor KIS) uznał stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe, a uzasadnił to tym, że zgodnie z art. 38eb ust. 3 Ustawy o PDOP przez robota przemysłowego rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie cztery kategorie warunków wymienionych dalej w tym przepisie. 

W przypadku Wnioskodawcy, nie zostały spełnione dwa z czterech warunków wymienionych w ww. przepisie.  Ponadto z faktur dokumentujących nabycie robotów przemysłowych wynika, że część z nich to roboty powystawowe. 

W związku z tym, zdaniem Organu wykorzystywanie przez sprzedawcę robotów, maszyn i urządzeń oraz innych rzeczy do celów demonstracyjnych/wystawowych oznacza, że były one przez niego używane. W konsekwencji ich zakup nie stanowi kosztów nabycia fabrycznie nowych robotów przemysłowych lub innych środków trwałych w rozumieniu art. 38eb ust. 2 pkt 1 Ustawy o PDOP.  
Tym samym - zdaniem Dyrektora KIS - wydatek poniesiony na nabycie części składowych do wytworzenia obiektów służących do obsługi ww. robotów, które nie wpisują się w definicję robota przemysłowego, nie stanowi kwalifikowanego kosztu uzyskania przychodów poniesionego na robotyzację.

Nie ma w przepisach definicji robota fabrycznie nowego. Komentarz PwC

Należy przypomnieć, że ulga na robotyzację jest preferencją, która została wprowadzona do ustawy o PDOP (oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) od 1 stycznia 2022 roku. W ramach tej ulgi, podatnikom przysługuje prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania 50% kosztów poniesionych na inwestycje w robotyzację.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odnosząc się do komentowanej interpretacji, należy zauważyć, że Dyrektor KIS słusznie wskazał, że przez robota przemysłowego, zgodnie z przepisem art. 38eb ust. 3. rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie cztery kategorie warunków wymienionych dalej przepisie. Co do kwalifikacji wg tych kryteriów nie ma wątpliwości. Jednakże przyglądając się dalej uzasadnieniu interpretacji Organ stwierdził, że roboty powystawowe nie wpisują się w definicję robota przemysłowego, o której mowa w art. 38eb ust. 3 Ustawy o PDOP.

Zgodnie z art. 138eb ust. 2. Ustawy o PDOP, za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację uznaje się koszty nabycia fabrycznie nowych robotów przemysłowych.

Należy wskazać, że użyte w wyżej wymienionym przepisie pojęcie „fabrycznie nowy” nie zostało zdefiniowane w Ustawie o PDOP, ani też w innych przepisach prawa podatkowego. W związku z powyższym zasadnym jest dokonanie analizy tego pojęcia w oparciu o jego znaczenie słownikowe. Według Wielkiego Słownika Języka Polskiego Instytutu Języka Polskiego PAN: „fabryczny” to „taki, który został zrobiony w fabryce”, natomiast „nowy” oznacza „taki, który został wyprodukowany niedawno i nie jest zniszczony wcześniejszym używaniem przez kogoś”. Opierając się zatem o słownikowe znaczenie sformułowania „fabrycznie nowy”, ulga na robotyzację dotyczyć będzie robotów przemysłowych, maszyn i urządzeń oraz innych rzeczy, które nie były wcześniej używane. 

W świetle powyższego, istotna jest klasyfikacja danego robota przemysłowego (bądź innych urządzeń) jako fabrycznie nowe dokonana przez Organ. Jak wynika ze stanu faktycznego, część z nabytych robotów przemysłowych to roboty powystawowe, czyli roboty (zgodnie z praktyką rynkową) robot wystawiony do prezentacji dla klientów. Należałoby zatem przyjąć, że roboty te nie były wykorzystywane do działań produkcyjnych (np. w procesie produkcyjnym innych podatników), a jedynie do prezentacji konkretnego rodzaju robota. 

Zasadniczo zatem, stanowisko przyjęte przez Dyrektora KIS wydaje się być wyjątkowo surowe w przedstawionym stanie faktycznym. Jeżeli bowiem dany roboty przemysłowy nie był faktycznie wykorzystywany w procesie produkcyjnym, a jedynie na potrzeby prezentacji danego robota przez dostawcę, to trudno uznać, iż nie spełnia on wymogów wskazanych w art. 38eb ustawy o PDOP (tak długo jak nie był on faktycznie używany). 

Przyjęcie takiego stanowiska przez organy podatkowe może w praktyce nie odpowiadać realiom rynkowym. Część podatników dokonujących zakupu takich urządzeń decyduje się na nabycie powystawowych egzemplarzy (z uwagi na niższą cenę bądź preferencyjne warunki), które - zasadniczo - pełnią jedynie funkcję informacyjną oraz prezentacyjną dla potencjalnych nabywców. Pozbawienie tych podatników prawa do stosowania ulgi na robotyzację wydaje się być podejściem zbyt restrykcyjnym oraz niezgodnym z celem wdrożenia ulgi na robotyzację (wsparcia procesów automatyzacyjnych u producentów). 

Należy mieć zatem nadzieję, że organy podatkowe uwzględnią praktykę rynkową przy interpretowaniu przepisów dotyczących ulgi na robotyzację. 

Marcin Idczak, Manager
Tobiasz Olczak, Senior Associate
Karolina Balcerowska, Associate
PwC Polska

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PwC

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ubezpieczenie dla firmy – czy to mi się opłaci? Spokój za 1 promil wartości majątku

Co trzeba wiedzieć o ubezpieczeniu biznesu i firmy. Ile to kosztuje, co można ubezpieczyć? I najważniejsze: czy ubezpieczenie się opłaci?

Opodatkowanie wyrównawcze od 2025 roku. Trzy nowe podatki dla biznesu. Konsultacje trwają do 24 maja 2024 r.

W Ministerstwie Finansów trwają prace legislacyjne nad projektem ustawy o opodatkowaniu wyrównawczym jednostek składowych grup międzynarodowych i krajowych. Ustawa ta ma wprowadzić w Polsce od 2025 roku system globalnego podatku minimalnego oparty o trzy rodzaje podatku wyrównawczego:  globalny podatek wyrównawczy, krajowy podatek wyrównawczy oraz podatek od niedostatecznie opodatkowanych zysków. Konsultacje publiczne tego projektu zakończą się 24 maja 2024 r. Do tego dnia można przesyłać do MF swoje uwagi i opinie.

Fundacja rodzinna - opodatkowanie i oskładkowanie świadczeń dla beneficjentów

Fundacja rodzinna jako instytucja prawna będzie 22 maja 2024 r. obchodzić swoje pierwsze urodziny. Zgodnie z ustawowymi celami ma służyć do zarządzania i kumulowania majątku w interesie beneficjentów oraz wypłacania im świadczeń. Jakie są zasady opodatkowania i oskładkowania świadczeń na rzecz beneficjentów fundacji rodzinnej?

Projekt: Kasowy PIT. Na czym polega

Ministerstwo Finansów przedstawiło pod koniec kwietnia 2024 r. projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Ta nowelizacja ma wprowadzić od 1 stycznia 2025 roku przepisów określających zasady tzw. kasowego PIT. Ta forma rozliczeń polegać ma na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Ale nie każdy będzie mógł korzystać z kasowego PIT. Jedynie przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro. Aktualnie trwają konsultacje i opiniowanie tego projektu.

Składka zdrowotna 2025 r. Nowe zasady obliczania należności na rzecz ZUS-u. Kto ile zapłaci?

Od 2025 roku zmienią się zasady rozliczania składki zdrowotnej przez przedsiębiorców. Zapowiedzieli to minister zdrowia Izabela Leszczyna i minister finansów Andrzej Domański na konferencji prasowej w dniu 21 marca 2024 r. Wtedy podano też najważniejsze założenia tych zmian. Co ma się zmienić od przyszłego roku?

Czy klimatyzację można odliczyć od podatku? Przykłady dla ulgi rehabilitacyjnej i ulgi termomodernizacyjnej

Czy wydatki poniesione na wyposażenie domu w klimatyzację, czyli koszty jej zakupu i montażu, można uznać za wydatki, podlegające odliczeniu w ramach ulgi rehabilitacyjnej? A co w przypadku ulgi termomodernizacyjnej?

Kiedy można anulować fakturę?

Anulowanie faktury VAT powinno być traktowane w sposób wyjątkowy i wykorzystywane tylko w przypadku zaistnienia takiej konieczności. Kiedy więc można anulować fakturę i jak to zrobić zgodnie z obowiązującymi przepisami?

Jak przebiega finansowanie faktur?
Finansowanie faktur, zwane również faktoringiem, to istotny element strategii finansowej wielu przedsiębiorstw. Proces ten umożliwia bowiem firmom uzyskanie dostępu do środków pieniężnych, poprzez sprzedaż swoich nieuregulowanych faktur firmie faktoringowej. Choć działanie to może wydawać się skomplikowane, to faktoring jest w rzeczywistości bardzo prosty. Jak przebiega finansowanie faktur?
Wskaźnik ściągalności zaległych podatków rośnie, ale wciąż jest wiele do poprawy. Egzekucja należności innego rodzaju jest bardzo dużym problemem

W ubiegłym urzędy skarbowe wyegzekwowały ponad 40 proc. zaległości podatkowych. Budżet państwa odzyskał dzięki temu 6,6 mld zł – informuje dzisiaj "Dziennik Gazeta Prawna". Egzekucja należności innego rodzaju jest jednak bardzo dużym problemem.

Składka zdrowotna 2024. Rozliczenie za rok 2023. Wpływ na kwestie podatkowe

Już po raz drugi od momentu wprowadzenia rewolucyjnych przepisów Polskiego Ładu przedsiębiorcy mają obowiązek złożenia rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne. Dwudziesty dzień maja jest ostatnim dniem na dopełnienie tego obowiązku. Na szczęście tym razem Ustawodawca oszczędził płatnikom wstecznych zmian form opodatkowania oraz półrocznych okresów składkowych. 

REKLAMA