REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakup terminala płatniczego a odliczenia i preferencje podatkowe - PIT, CIT, VAT

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Zakup terminala płatniczego a odliczenia i preferencje podatkowe - PIT, CIT, VAT
Zakup terminala płatniczego a odliczenia i preferencje podatkowe - PIT, CIT, VAT
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zakup terminala płatniczego daje możliwość odliczeń podatkowych w PIT lub CIT oraz szybszego zwrot VAT. Jak działa tzw. ulga na terminal?

Zakup terminala płatniczego - preferencje podatkowe w PIT, CIT, VAT

Polski Ład wprowadził podatkowe preferencje dla przedsiębiorców, którzy przyjmują płatności bezgotówkowe. Po pierwsze, to możliwość dodatkowego odliczenia wydatków na zakup terminala płatniczego i opłat związanych z jego użytkowaniem od podstawy opodatkowania w PIT bądź CIT. Po drugie, po spełnieniu określonych warunków można skorzystać z rozwiązania określanego jako „pakiet Gold” lub program „Podatnik bezgotówkowy”. Pozwala ono odliczyć wydatki związane z terminalem na jeszcze korzystniejszych zasadach, a poza tym szybciej otrzymać zwrot VAT.

Z ulgi na terminal w podatkach dochodowych po raz pierwszy będzie można skorzystać w rozliczeniu PIT lub CIT za rok 2022. Na gruncie VAT nowe przepisy już są stosowane.

REKLAMA

REKLAMA

Ulga na terminal płatniczy – pakiet Silver. Odliczenie 100% wydatków w PIT lub CIT

Pierwsza propozycja - w materiałach informacyjnych Ministerstwa Finansów określana niekiedy pakietem Silver - dotyczy podatników prowadzących działalność gospodarczą, którzy zdecydują się na przyjmowanie płatności przy użyciu terminala płatniczego. Preferencja jest dostępna m.in. dla osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą opodatkowaną według skali bądź liniowo oraz dla spółek. Podstawa prawna to art. 26hd. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz art. 18ef. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (CIT).

Pakiet Silver to w istocie standardowa ulga na terminal. Jak działa? W rozliczeniu rocznym PIT lub CIT można odliczyć od dochodu 100% wydatków związanych z zakupem terminala płatniczego i obsługą transakcji płatniczych przy jego użyciu. Dotyczy to opłat interchange, akceptanta i systemowych, a także opłat z tytułu korzystania z terminala płatniczego wynikających z umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze. Niezależnie od tego, wydatki związane z terminalem mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, w tym przez odpisy amortyzacyjne. Obowiązują limity odliczenia w ramach ulgi:

- 1 tys. zł rocznie w przypadku podatników zobligowanych do posiadania kasy fiskalnej oraz

REKLAMA

- 2,5 tys. zł rocznie dla tych, którzy obowiązku posiadania kasy nie mają.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ulga działa przez dwa kolejne lata. Opłaty poniesione w kolejnym roku od montażu terminala również będzie można więc odliczyć w ten sam sposób.

Nie można odliczyć w ramach ulgi wydatków w jakikolwiek sposób zwróconych podatnikowi, co jednak nie przekreśla prawa do ulgi w przypadku korzystania z programów finansujących zwrot wydatków związanych z obsługą terminala, takich jak program Polska Bezgotówkowa. Jego beneficjent będzie mógł odliczyć opłaty związane z użytkowaniem terminala, ale po raz pierwszy dopiero za rok, w którym zaprzestał korzystania z programu.

Preferencja nie przysługuje natomiast podatnikowi, który w okresie ostatnich 12 miesięcy miał już terminal i zdecyduje się przywrócić możliwość płacenia bezgotówkowo.

Podatnik bezgotówkowy i zwrot VAT w 15 dni

Fiskalna zachęta do honorowania płatności bezgotówkowych znalazła się też ustawie vatowskiej. Podatnik bezgotówkowy może liczyć na szybszy zwrot podatku VAT – w 15 dni zamiast standardowych 60 dni. Wprowadzając tę preferencję, Ministerstwo Finansów zachwalało, że jest to szansa na najszybszy zwrot VAT w Europie. Szczegóły określa art. 87 ust. 6d–6l ustawy o podatku od towarów i usług (VAT).

Rozwiązanie jest dostępne dla podmiotów spełniających określone warunki, m.in. prowadzących sprzedaż detaliczną i korzystających z kas fiskalnych nowego typu: online lub wirtualnych. Obowiązuje też wymóg odnośnie procentowego udziału transakcji bezgotówkowych, którego spełnienie zależy nie tylko od samej dobrej woli podatnika, ale też od otoczenia, w jakim funkcjonuje jego biznes.

Dobra wiadomość dla przedsiębiorców jest taka, że spełnienie kryteriów jest automatycznie weryfikowane z wykorzystaniem zasobów teleinformatycznych Krajowej Administracji Skarbowej. Jedyne, co musi zrobić podatnik, to zaznaczyć opcję zwrotu VAT w ciągu 15 dni w pliku JPK.

Podatnik chcący otrzymać zwrot VAT w terminie 15 dni musi:

- rejestrować sprzedaż wyłącznie na kasach fiskalnych online lub wirtualnych (co najmniej przez 12 miesięcy);

- być zarejestrowanym jako podatnik czynny VAT i terminowo składać deklaracje (co najmniej przez 12 miesięcy);

- wykazać w każdym miesiącu obrót na kasie online lub wirtualnej ponad 50 tys. zł brutto (co najmniej przez 12 miesięcy);

- figurować na białej liście VAT (co najmniej przez 3 miesiące);

- zarejestrować co najmniej 80 proc. obrotu w każdym miesiącu na kasie online lub wirtualnej (co najmniej przez 3 miesiące/kwartał), a zatem być detalistą;

- wykazywać co najmniej 65 proc. obrotu na kasie fiskalne w każdym miesiącu z transakcji bezgotówkowych (co najmniej przez 3 miesiące/kwartał). Wskaźnik 65 proc. obowiązuje do 31 grudnia 2023 r., następnie będzie to 80 proc.

- wykazać kwotę podatku do zwrotu nie większą niż dwukrotność podatku wynikającego ze sprzedaży zaewidencjonowanej na kasach online lub wirtualnych (za okres, którego dotyczy zwrot)

- nie przekroczyć w deklaracji podatkowej limitu kwoty 3 tys. zł podatku naliczonego lub zwrotu podatku, nierozliczonej w poprzednich okresach.

Pakiet Gold: Rozszerzona ulga na terminal płatniczy plus szybszy zwrot VAT

Ulga na terminal istnieje też w wariancie rozszerzonym, określanym przez Ministerstwo Finansów jako pakiet Gold. Łączy on z jednej strony dodatkowe korzyści w PIT lub CIT, a z drugie strony – prawo do szybszego zwrotu VAT.

Korzyści w PIT lub CIT to prawo do odliczenia od dochodu do opodatkowania już nie 100%, a do 200% wydatków na nabycie terminala oraz wydatków związanych z jego obsługą, jednak nie więcej niż 2 tys. zł rocznie. Niezależnie od tego, można zaliczyć te wydatki do kosztów uzyskania przychodów. Kolejną zaletą jest to, że odliczeń można dokonywać w każdym roku podatkowym, w którym podatnik poniósł wydatki - a nie tylko, jak w pakiecie Silver, przez dwa kolejne lata.

W tym wariancie nie ma ograniczeń co do łączenia w tym samym roku ulgi podatkowej z programem finansującym zwrot wydatków na terminal. Nie obowiązuje również wymóg, by w okresie ostatnich 12 miesięcy nie mieć innego terminala.

Z wersji Gold mogą korzystać podatnicy, którzy w trakcie roku spełniali warunki do otrzymana zwrotu VAT w terminie 15-dniowym przez co najmniej siedem miesięcy (w przypadku rozliczania VAT co miesiąc) lub przez dwa kwartały (dla rozliczających się kwartalnie). Chodzi więc o detalistów posiadających kasy online lub wirtualne i spełniających pozostałe warunki z ustawy vatowskiej.

Przedsiębiorca zainteresowany pakietem Gold musi spełnić jeszcze jeden warunek: mieć status małego podatnika na gruncie ustawa o podatkach dochodowych, a więc osiągnąć roczny przychód ze sprzedaży brutto nieprzekraczający 2 mln euro.

Ulg na terminal płatniczy – o czym pamiętać przy jej rozliczaniu?

Jeżeli komuś przysługują oba pakiety – Silver i Gold – może skorzystać tylko z jednego z nich.

Wydatki związane z ulgą odliczamy w zeznaniu podatkowym za ten rok, w którym je ponieśliśmy. Kwota odliczenia w danym roku nie może przekraczać kwoty dochodu z działalności gospodarczej. Jeśli jednak kwota odliczenia nie znajdzie pokrycia w rocznym dochodzie, można ją odliczać w zeznaniach za kolejne sześć lat.

Jeśli podatnik odliczył VAT od wydatków związanych z terminalem, rozliczając ulgę podatkową, podaje wartość netto wydatków. Wartość brutto poda zaś, jeśli nie odliczył od nich VAT.

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

©℗ Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję

Tomasz Ciechoński

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdza tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

Niejasne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

REKLAMA

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

REKLAMA

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA