REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakup terminala płatniczego a odliczenia i preferencje podatkowe - PIT, CIT, VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Zakup terminala płatniczego a odliczenia i preferencje podatkowe - PIT, CIT, VAT
Zakup terminala płatniczego a odliczenia i preferencje podatkowe - PIT, CIT, VAT
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zakup terminala płatniczego daje możliwość odliczeń podatkowych w PIT lub CIT oraz szybszego zwrot VAT. Jak działa tzw. ulga na terminal?

Zakup terminala płatniczego - preferencje podatkowe w PIT, CIT, VAT

Polski Ład wprowadził podatkowe preferencje dla przedsiębiorców, którzy przyjmują płatności bezgotówkowe. Po pierwsze, to możliwość dodatkowego odliczenia wydatków na zakup terminala płatniczego i opłat związanych z jego użytkowaniem od podstawy opodatkowania w PIT bądź CIT. Po drugie, po spełnieniu określonych warunków można skorzystać z rozwiązania określanego jako „pakiet Gold” lub program „Podatnik bezgotówkowy”. Pozwala ono odliczyć wydatki związane z terminalem na jeszcze korzystniejszych zasadach, a poza tym szybciej otrzymać zwrot VAT.

Z ulgi na terminal w podatkach dochodowych po raz pierwszy będzie można skorzystać w rozliczeniu PIT lub CIT za rok 2022. Na gruncie VAT nowe przepisy już są stosowane.

REKLAMA

Autopromocja

Ulga na terminal płatniczy – pakiet Silver. Odliczenie 100% wydatków w PIT lub CIT

Pierwsza propozycja - w materiałach informacyjnych Ministerstwa Finansów określana niekiedy pakietem Silver - dotyczy podatników prowadzących działalność gospodarczą, którzy zdecydują się na przyjmowanie płatności przy użyciu terminala płatniczego. Preferencja jest dostępna m.in. dla osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą opodatkowaną według skali bądź liniowo oraz dla spółek. Podstawa prawna to art. 26hd. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz art. 18ef. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (CIT).

Pakiet Silver to w istocie standardowa ulga na terminal. Jak działa? W rozliczeniu rocznym PIT lub CIT można odliczyć od dochodu 100% wydatków związanych z zakupem terminala płatniczego i obsługą transakcji płatniczych przy jego użyciu. Dotyczy to opłat interchange, akceptanta i systemowych, a także opłat z tytułu korzystania z terminala płatniczego wynikających z umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze. Niezależnie od tego, wydatki związane z terminalem mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, w tym przez odpisy amortyzacyjne. Obowiązują limity odliczenia w ramach ulgi:

- 1 tys. zł rocznie w przypadku podatników zobligowanych do posiadania kasy fiskalnej oraz

- 2,5 tys. zł rocznie dla tych, którzy obowiązku posiadania kasy nie mają.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ulga działa przez dwa kolejne lata. Opłaty poniesione w kolejnym roku od montażu terminala również będzie można więc odliczyć w ten sam sposób.

Nie można odliczyć w ramach ulgi wydatków w jakikolwiek sposób zwróconych podatnikowi, co jednak nie przekreśla prawa do ulgi w przypadku korzystania z programów finansujących zwrot wydatków związanych z obsługą terminala, takich jak program Polska Bezgotówkowa. Jego beneficjent będzie mógł odliczyć opłaty związane z użytkowaniem terminala, ale po raz pierwszy dopiero za rok, w którym zaprzestał korzystania z programu.

Preferencja nie przysługuje natomiast podatnikowi, który w okresie ostatnich 12 miesięcy miał już terminal i zdecyduje się przywrócić możliwość płacenia bezgotówkowo.

Podatnik bezgotówkowy i zwrot VAT w 15 dni

Fiskalna zachęta do honorowania płatności bezgotówkowych znalazła się też ustawie vatowskiej. Podatnik bezgotówkowy może liczyć na szybszy zwrot podatku VAT – w 15 dni zamiast standardowych 60 dni. Wprowadzając tę preferencję, Ministerstwo Finansów zachwalało, że jest to szansa na najszybszy zwrot VAT w Europie. Szczegóły określa art. 87 ust. 6d–6l ustawy o podatku od towarów i usług (VAT).

Rozwiązanie jest dostępne dla podmiotów spełniających określone warunki, m.in. prowadzących sprzedaż detaliczną i korzystających z kas fiskalnych nowego typu: online lub wirtualnych. Obowiązuje też wymóg odnośnie procentowego udziału transakcji bezgotówkowych, którego spełnienie zależy nie tylko od samej dobrej woli podatnika, ale też od otoczenia, w jakim funkcjonuje jego biznes.

Dobra wiadomość dla przedsiębiorców jest taka, że spełnienie kryteriów jest automatycznie weryfikowane z wykorzystaniem zasobów teleinformatycznych Krajowej Administracji Skarbowej. Jedyne, co musi zrobić podatnik, to zaznaczyć opcję zwrotu VAT w ciągu 15 dni w pliku JPK.

Podatnik chcący otrzymać zwrot VAT w terminie 15 dni musi:

- rejestrować sprzedaż wyłącznie na kasach fiskalnych online lub wirtualnych (co najmniej przez 12 miesięcy);

- być zarejestrowanym jako podatnik czynny VAT i terminowo składać deklaracje (co najmniej przez 12 miesięcy);

- wykazać w każdym miesiącu obrót na kasie online lub wirtualnej ponad 50 tys. zł brutto (co najmniej przez 12 miesięcy);

- figurować na białej liście VAT (co najmniej przez 3 miesiące);

- zarejestrować co najmniej 80 proc. obrotu w każdym miesiącu na kasie online lub wirtualnej (co najmniej przez 3 miesiące/kwartał), a zatem być detalistą;

- wykazywać co najmniej 65 proc. obrotu na kasie fiskalne w każdym miesiącu z transakcji bezgotówkowych (co najmniej przez 3 miesiące/kwartał). Wskaźnik 65 proc. obowiązuje do 31 grudnia 2023 r., następnie będzie to 80 proc.

- wykazać kwotę podatku do zwrotu nie większą niż dwukrotność podatku wynikającego ze sprzedaży zaewidencjonowanej na kasach online lub wirtualnych (za okres, którego dotyczy zwrot)

- nie przekroczyć w deklaracji podatkowej limitu kwoty 3 tys. zł podatku naliczonego lub zwrotu podatku, nierozliczonej w poprzednich okresach.

Pakiet Gold: Rozszerzona ulga na terminal płatniczy plus szybszy zwrot VAT

Ulga na terminal istnieje też w wariancie rozszerzonym, określanym przez Ministerstwo Finansów jako pakiet Gold. Łączy on z jednej strony dodatkowe korzyści w PIT lub CIT, a z drugie strony – prawo do szybszego zwrotu VAT.

Korzyści w PIT lub CIT to prawo do odliczenia od dochodu do opodatkowania już nie 100%, a do 200% wydatków na nabycie terminala oraz wydatków związanych z jego obsługą, jednak nie więcej niż 2 tys. zł rocznie. Niezależnie od tego, można zaliczyć te wydatki do kosztów uzyskania przychodów. Kolejną zaletą jest to, że odliczeń można dokonywać w każdym roku podatkowym, w którym podatnik poniósł wydatki - a nie tylko, jak w pakiecie Silver, przez dwa kolejne lata.

W tym wariancie nie ma ograniczeń co do łączenia w tym samym roku ulgi podatkowej z programem finansującym zwrot wydatków na terminal. Nie obowiązuje również wymóg, by w okresie ostatnich 12 miesięcy nie mieć innego terminala.

Z wersji Gold mogą korzystać podatnicy, którzy w trakcie roku spełniali warunki do otrzymana zwrotu VAT w terminie 15-dniowym przez co najmniej siedem miesięcy (w przypadku rozliczania VAT co miesiąc) lub przez dwa kwartały (dla rozliczających się kwartalnie). Chodzi więc o detalistów posiadających kasy online lub wirtualne i spełniających pozostałe warunki z ustawy vatowskiej.

Przedsiębiorca zainteresowany pakietem Gold musi spełnić jeszcze jeden warunek: mieć status małego podatnika na gruncie ustawa o podatkach dochodowych, a więc osiągnąć roczny przychód ze sprzedaży brutto nieprzekraczający 2 mln euro.

Ulg na terminal płatniczy – o czym pamiętać przy jej rozliczaniu?

Jeżeli komuś przysługują oba pakiety – Silver i Gold – może skorzystać tylko z jednego z nich.

Wydatki związane z ulgą odliczamy w zeznaniu podatkowym za ten rok, w którym je ponieśliśmy. Kwota odliczenia w danym roku nie może przekraczać kwoty dochodu z działalności gospodarczej. Jeśli jednak kwota odliczenia nie znajdzie pokrycia w rocznym dochodzie, można ją odliczać w zeznaniach za kolejne sześć lat.

Jeśli podatnik odliczył VAT od wydatków związanych z terminalem, rozliczając ulgę podatkową, podaje wartość netto wydatków. Wartość brutto poda zaś, jeśli nie odliczył od nich VAT.

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

©℗ Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję

Tomasz Ciechoński

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA