REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot VAT w 15 dni dla podatników bezgotówkowych - wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Zwrot VAT w 15 dni dla podatników bezgotówkowych - wyjaśnienia Ministerstwa Finansów
Zwrot VAT w 15 dni dla podatników bezgotówkowych - wyjaśnienia Ministerstwa Finansów
Ministerstwo Finansów

REKLAMA

REKLAMA

Którzy podatnicy mogą otrzymać zwrot VAT w ciągu 15 dni? Jakie są warunki tego zwrotu? Jaki podatnik jest "podatnikiem bezgotówkowym"? Co trzeba zrobić aby otrzymać tak szybki zwrot VAT? Jakie warunki trzeba spełnić i co sprawdza urząd skarbowy? Wyjaśniają eksperci Ministerstwa Finansów.

Zwrot VAT w 15 dni - jak to zrobić

Podejmujesz inwestycje związane z rozwojem swojej firmy lub ponosisz wysokie koszty bieżące działalności i masz nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym? Jesteś detalistą i przyjmujesz wpłaty bezgotówkowe przy użyciu kas online lub wirtualnych? Sprawdź, czy przysługuje Ci zwrot VAT na rachunek w 15 dni, bez dodatkowych formalności.

REKLAMA

REKLAMA

Wystarczy, że wykorzystujesz od co najmniej roku wyłącznie kasy online lub wirtualne do rejestracji swojej sprzedaży.

  • Złóż deklarację z wykazanym zwrotem - do 25. dnia następnego miesiąca.
  • Oznacz w deklaracji „Zwrot VAT w 15 dni”.
  • Administracja skarbowa sprawdzi zwrot i wypłaci pieniądze na Twój rachunek.

Ministerstwo Finansów wskazuje, że w tej procedurze nie wymaga się od podatnika żadnych dodatkowych dokumentów. Urząd skarbowy weryfikuje wniosek w oparciu o dane, które są gromadzone w systemach informatycznych fiskusa.

Zwrot VAT w 15 dni - jakie warunki trzeba spełnić. Co sprawdza urząd skarbowy? Jaki podatnik jest "podatnikiem bezgotówkowym"?

Aby otrzymać zwrot VAT w ciągu 15 dni poniższe warunki podatnik musi spełniać łącznie:

REKLAMA

- przez ostatnie 3 miesiące/kwartał poprzedzające okres z wykazanym zwrotem VAT podatnik przyjmuje płatności bezgotówkowe – co najmniej 65 proc. obrotu rejestrowanego na kasie fiskalnej w każdym miesiącu,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- przez ostatnie 3 miesiące/kwartał poprzedzające okres z wykazanym zwrotem VAT podatnik jest detalistą ze sprzedażą rejestrowaną na kasie online lub wirtualnej – nie mniej niż 80 proc. całego obrotu w każdym miesiącu,

- przez ostatni rok podatnik osiąga obrót detaliczny nie mniejszy niż 50 tys. zł brutto na miesiąc w kasach wirtualnych lub online.

Te warunki są weryfikowane przez urząd skarbowy na podstawie wiarygodnych i rzetelnych rozliczeniach podatnika. Dlatego podatnik:
- musi być zarejestrowany do VAT przez co najmniej rok i składać terminowo deklaracje VAT,
- posiadać rachunek do przyjmowania płatności zgłoszony w wykazie podatników VAT przynajmniej od 3. ostatnich miesięcy.

Ponadto kwota VAT z przeniesienia z poprzednich deklaracji nie może przekraczać 3 tys. zł, a kwota zwrotu - dwukrotności podatku VAT od sprzedaży detalicznej danego podatnika.

Po spełnieniu ww. warunków i potwierdzeniu rozliczeń podatnika urząd zwraca VAT w 15 dni.

Korzyści z szybkiego zwrotu VAT

Ministerstwo Finansów wskazuje, że szybki zwrot VAT to możliwość zasilenia firmy środkami na kolejne inwestycje. W ten sposób podatnik poprawia płynność finansową, szybciej dysponuje środkami na koncie i może szybciej inwestować pieniądze.

Uzyskanie zwrotu VAT w 15 dni wskazuje także na przejrzystość i rzetelność rozliczeń danego podatnika, co kreuje pozytywny obraz firmy u klientów i administracji.

Ważne jest także to, że klienci mogą płacić bezgotówkowo w wygodny i bezpieczny sposób, bez dbania o odpowiednią ilość gotówki w portfelu czy szukanie bankomatu.

Zwrot VAT w 15 dni - pytania podatników i odpowiedzi Ministerstwa Finansów

Podatnik przez 3 kolejne miesiące poprzedzające okres w rozliczeniu za który występuje o zwrot powinien posiadać rachunek w STIR. Czy jeżeli w tym okresie wystąpiła tygodniowa przerwa w posiadaniu rachunku zgłoszonego w STIR warunek będzie spełniony?

Odpowiedź MF: NIE. Warunek dotyczący posiadania rachunku na „białej liście” dotyczy nieprzerwanego posiadania rachunku przez okres 3 m-cy poprzedzających okres, w rozliczeniu za który podatnik występuje z wnioskiem o zwrot VAT.

Podatnik powinien spełnić m.in. warunek ekonomiczny w zakresie wysokiego progu obrotu detalicznego ewidencjonowanego na kasach online, w stosunku do całego obrotu podatnika. Podatnik rozlicza się miesięcznie. 25 maja 2022 r. składa deklarację za kwiecień 2022 r. Za jakie miesiące powinien spełniać ten warunek?

Odpowiedź MF: Warunek jest spełniony jeżeli wysoki próg obrotu ewidencjonowanego na kasach rejestrujących online/wirtualnych był utrzymywany przez styczeń, luty i marzec 2022 r.

Wnioskując o szybki zwrot VAT trzeba będzie spełnić m.in. kryterium ekonomiczne w zakresie wysokiego 80% progu płatności bezgotówkowych w sprzedaży detalicznej ewidencjonowanej na kasie online. Podatnik rozliczający się miesięcznie 25 sierpnia 2022 r. składa deklarację za lipiec 2022 r. Czy ten warunek będzie spełniony przy osiągnięciu płatności bezgotówkowych na poziomie 70% dla zwrotu wykazanego w deklaracji za lipiec 2022 r.?

Odpowiedź MF: TAK. W pierwszych dwóch latach programu próg ten jest obniżony do poziomu 65%. Takie rozwiązanie uwzględnia tempo rozwoju płatności bezgotówkowych w kraju oraz przybliża podatnikom możliwość skorzystania z tego rozwiązania, zapewniając dostępność preferencji dla większej liczby podatników.

Przez 12 miesięcy poprzedzających deklarację z wykazanym zwrotem podatnik powinien ewidencjonować sprzedaż przy zastosowaniu kas online. Do ewidencjonowania sprzedaży wykorzystywana jest jeszcze dodatkowo kasa starego typu. Czy preferencja jest adresowana do użytkowników wyłącznie kas online, w tym wirtualnych, którzy wycofali kasy starego typu ze swojej działalności?

Odpowiedź MF: TAK. Przesyłanie danych z kas online umożliwia US sprawdzenie warunków zwrotu bez dodatkowych formalności ze strony podatnika. Dzięki kasom online, w tym wirtualnym, umożliwiającym połączenie i przesyłanie danych, US dokona automatycznej weryfikacji warunków zwrotu. Podatnik, który w swojej sprzedaży używa kas online w tym wirtualnych, ale poza tymi urządzeniami stosuje także kasy starego typu – nie będzie mógł skorzystać ze zwrotu VAT w 15 dni.

Celem preferencji jest popularyzacja obrotu bezgotówkowego. Podatnik bezgotówkowy powinien przyjmować w większości płatności bezgotówkowe. Czy za takie płatności uznawane są wyłącznie płatności kartą?

Odpowiedź MF: NIE. Chodzi o wszelkie urządzenia czy też procedury umożliwiające płatnikowi złożenie zlecenia płatniczego (nie dotyczy to innych form płatności niż bezgotówkowe) bez wskazywania konkretnych urządzeń czy technologii.
Chodzi o to, żeby uwzględniać coraz to bardziej zaawansowane urządzenia i aplikacje płatnicze, które z pewnością będą licznie pojawiały się w przyszłości. Za płatność bezgotówkową uznaje się zatem m.in. płatność przelewem, kartą z użyciem terminala, z użyciem aplikacji, blikiem, etc.

Podatnik składa terminowo deklarację za dany okres wnioskując o zwrot w terminie 15 dni poprzez oznaczenie znacznika w deklaracji. Czy powinien dokonać dodatkowych formalności po złożeniu deklaracji celem uzyskania szybkiego zwrotu?

Odpowiedź MF: NIE. Po przesłaniu deklaracji sprawdzenie warunków zwrotu w przyspieszonym terminie jest po stronie US. W szczególności nie będzie wymagane przekazywanie danych potwierdzających spełnienie przez podatnika progu płatności bezgotówkowych w obrotach zewidencjowanych przy użyciu kas rejestrujących online, w tym wirtualnych. Weryfikacja zwrotu będzie dokonywana automatycznie. Nie powinno być potrzeby dodatkowych kontaktów podatnika będącego detalistą, z urzędem skarbowym.

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA