REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot VAT w 15 dni dla podatników bezgotówkowych - wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Subskrybuj nas na Youtube
Zwrot VAT w 15 dni dla podatników bezgotówkowych - wyjaśnienia Ministerstwa Finansów
Zwrot VAT w 15 dni dla podatników bezgotówkowych - wyjaśnienia Ministerstwa Finansów
Ministerstwo Finansów

REKLAMA

REKLAMA

Którzy podatnicy mogą otrzymać zwrot VAT w ciągu 15 dni? Jakie są warunki tego zwrotu? Jaki podatnik jest "podatnikiem bezgotówkowym"? Co trzeba zrobić aby otrzymać tak szybki zwrot VAT? Jakie warunki trzeba spełnić i co sprawdza urząd skarbowy? Wyjaśniają eksperci Ministerstwa Finansów.

Zwrot VAT w 15 dni - jak to zrobić

Podejmujesz inwestycje związane z rozwojem swojej firmy lub ponosisz wysokie koszty bieżące działalności i masz nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym? Jesteś detalistą i przyjmujesz wpłaty bezgotówkowe przy użyciu kas online lub wirtualnych? Sprawdź, czy przysługuje Ci zwrot VAT na rachunek w 15 dni, bez dodatkowych formalności.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Wystarczy, że wykorzystujesz od co najmniej roku wyłącznie kasy online lub wirtualne do rejestracji swojej sprzedaży.

  • Złóż deklarację z wykazanym zwrotem - do 25. dnia następnego miesiąca.
  • Oznacz w deklaracji „Zwrot VAT w 15 dni”.
  • Administracja skarbowa sprawdzi zwrot i wypłaci pieniądze na Twój rachunek.

Ministerstwo Finansów wskazuje, że w tej procedurze nie wymaga się od podatnika żadnych dodatkowych dokumentów. Urząd skarbowy weryfikuje wniosek w oparciu o dane, które są gromadzone w systemach informatycznych fiskusa.

Zwrot VAT w 15 dni - jakie warunki trzeba spełnić. Co sprawdza urząd skarbowy? Jaki podatnik jest "podatnikiem bezgotówkowym"?

Aby otrzymać zwrot VAT w ciągu 15 dni poniższe warunki podatnik musi spełniać łącznie:

REKLAMA

- przez ostatnie 3 miesiące/kwartał poprzedzające okres z wykazanym zwrotem VAT podatnik przyjmuje płatności bezgotówkowe – co najmniej 65 proc. obrotu rejestrowanego na kasie fiskalnej w każdym miesiącu,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- przez ostatnie 3 miesiące/kwartał poprzedzające okres z wykazanym zwrotem VAT podatnik jest detalistą ze sprzedażą rejestrowaną na kasie online lub wirtualnej – nie mniej niż 80 proc. całego obrotu w każdym miesiącu,

- przez ostatni rok podatnik osiąga obrót detaliczny nie mniejszy niż 50 tys. zł brutto na miesiąc w kasach wirtualnych lub online.

Te warunki są weryfikowane przez urząd skarbowy na podstawie wiarygodnych i rzetelnych rozliczeniach podatnika. Dlatego podatnik:
- musi być zarejestrowany do VAT przez co najmniej rok i składać terminowo deklaracje VAT,
- posiadać rachunek do przyjmowania płatności zgłoszony w wykazie podatników VAT przynajmniej od 3. ostatnich miesięcy.

Ponadto kwota VAT z przeniesienia z poprzednich deklaracji nie może przekraczać 3 tys. zł, a kwota zwrotu - dwukrotności podatku VAT od sprzedaży detalicznej danego podatnika.

Po spełnieniu ww. warunków i potwierdzeniu rozliczeń podatnika urząd zwraca VAT w 15 dni.

Korzyści z szybkiego zwrotu VAT

Ministerstwo Finansów wskazuje, że szybki zwrot VAT to możliwość zasilenia firmy środkami na kolejne inwestycje. W ten sposób podatnik poprawia płynność finansową, szybciej dysponuje środkami na koncie i może szybciej inwestować pieniądze.

Uzyskanie zwrotu VAT w 15 dni wskazuje także na przejrzystość i rzetelność rozliczeń danego podatnika, co kreuje pozytywny obraz firmy u klientów i administracji.

Ważne jest także to, że klienci mogą płacić bezgotówkowo w wygodny i bezpieczny sposób, bez dbania o odpowiednią ilość gotówki w portfelu czy szukanie bankomatu.

Zwrot VAT w 15 dni - pytania podatników i odpowiedzi Ministerstwa Finansów

Podatnik przez 3 kolejne miesiące poprzedzające okres w rozliczeniu za który występuje o zwrot powinien posiadać rachunek w STIR. Czy jeżeli w tym okresie wystąpiła tygodniowa przerwa w posiadaniu rachunku zgłoszonego w STIR warunek będzie spełniony?

Odpowiedź MF: NIE. Warunek dotyczący posiadania rachunku na „białej liście” dotyczy nieprzerwanego posiadania rachunku przez okres 3 m-cy poprzedzających okres, w rozliczeniu za który podatnik występuje z wnioskiem o zwrot VAT.

Podatnik powinien spełnić m.in. warunek ekonomiczny w zakresie wysokiego progu obrotu detalicznego ewidencjonowanego na kasach online, w stosunku do całego obrotu podatnika. Podatnik rozlicza się miesięcznie. 25 maja 2022 r. składa deklarację za kwiecień 2022 r. Za jakie miesiące powinien spełniać ten warunek?

Odpowiedź MF: Warunek jest spełniony jeżeli wysoki próg obrotu ewidencjonowanego na kasach rejestrujących online/wirtualnych był utrzymywany przez styczeń, luty i marzec 2022 r.

Wnioskując o szybki zwrot VAT trzeba będzie spełnić m.in. kryterium ekonomiczne w zakresie wysokiego 80% progu płatności bezgotówkowych w sprzedaży detalicznej ewidencjonowanej na kasie online. Podatnik rozliczający się miesięcznie 25 sierpnia 2022 r. składa deklarację za lipiec 2022 r. Czy ten warunek będzie spełniony przy osiągnięciu płatności bezgotówkowych na poziomie 70% dla zwrotu wykazanego w deklaracji za lipiec 2022 r.?

Odpowiedź MF: TAK. W pierwszych dwóch latach programu próg ten jest obniżony do poziomu 65%. Takie rozwiązanie uwzględnia tempo rozwoju płatności bezgotówkowych w kraju oraz przybliża podatnikom możliwość skorzystania z tego rozwiązania, zapewniając dostępność preferencji dla większej liczby podatników.

Przez 12 miesięcy poprzedzających deklarację z wykazanym zwrotem podatnik powinien ewidencjonować sprzedaż przy zastosowaniu kas online. Do ewidencjonowania sprzedaży wykorzystywana jest jeszcze dodatkowo kasa starego typu. Czy preferencja jest adresowana do użytkowników wyłącznie kas online, w tym wirtualnych, którzy wycofali kasy starego typu ze swojej działalności?

Odpowiedź MF: TAK. Przesyłanie danych z kas online umożliwia US sprawdzenie warunków zwrotu bez dodatkowych formalności ze strony podatnika. Dzięki kasom online, w tym wirtualnym, umożliwiającym połączenie i przesyłanie danych, US dokona automatycznej weryfikacji warunków zwrotu. Podatnik, który w swojej sprzedaży używa kas online w tym wirtualnych, ale poza tymi urządzeniami stosuje także kasy starego typu – nie będzie mógł skorzystać ze zwrotu VAT w 15 dni.

Celem preferencji jest popularyzacja obrotu bezgotówkowego. Podatnik bezgotówkowy powinien przyjmować w większości płatności bezgotówkowe. Czy za takie płatności uznawane są wyłącznie płatności kartą?

Odpowiedź MF: NIE. Chodzi o wszelkie urządzenia czy też procedury umożliwiające płatnikowi złożenie zlecenia płatniczego (nie dotyczy to innych form płatności niż bezgotówkowe) bez wskazywania konkretnych urządzeń czy technologii.
Chodzi o to, żeby uwzględniać coraz to bardziej zaawansowane urządzenia i aplikacje płatnicze, które z pewnością będą licznie pojawiały się w przyszłości. Za płatność bezgotówkową uznaje się zatem m.in. płatność przelewem, kartą z użyciem terminala, z użyciem aplikacji, blikiem, etc.

Podatnik składa terminowo deklarację za dany okres wnioskując o zwrot w terminie 15 dni poprzez oznaczenie znacznika w deklaracji. Czy powinien dokonać dodatkowych formalności po złożeniu deklaracji celem uzyskania szybkiego zwrotu?

Odpowiedź MF: NIE. Po przesłaniu deklaracji sprawdzenie warunków zwrotu w przyspieszonym terminie jest po stronie US. W szczególności nie będzie wymagane przekazywanie danych potwierdzających spełnienie przez podatnika progu płatności bezgotówkowych w obrotach zewidencjowanych przy użyciu kas rejestrujących online, w tym wirtualnych. Weryfikacja zwrotu będzie dokonywana automatycznie. Nie powinno być potrzeby dodatkowych kontaktów podatnika będącego detalistą, z urzędem skarbowym.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości 2026: stawki maksymalne. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

REKLAMA

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA