REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot VAT w 15 dni dla podatników bezgotówkowych - wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Zwrot VAT w 15 dni dla podatników bezgotówkowych - wyjaśnienia Ministerstwa Finansów
Zwrot VAT w 15 dni dla podatników bezgotówkowych - wyjaśnienia Ministerstwa Finansów
Ministerstwo Finansów

REKLAMA

REKLAMA

Którzy podatnicy mogą otrzymać zwrot VAT w ciągu 15 dni? Jakie są warunki tego zwrotu? Jaki podatnik jest "podatnikiem bezgotówkowym"? Co trzeba zrobić aby otrzymać tak szybki zwrot VAT? Jakie warunki trzeba spełnić i co sprawdza urząd skarbowy? Wyjaśniają eksperci Ministerstwa Finansów.

Zwrot VAT w 15 dni - jak to zrobić

Podejmujesz inwestycje związane z rozwojem swojej firmy lub ponosisz wysokie koszty bieżące działalności i masz nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym? Jesteś detalistą i przyjmujesz wpłaty bezgotówkowe przy użyciu kas online lub wirtualnych? Sprawdź, czy przysługuje Ci zwrot VAT na rachunek w 15 dni, bez dodatkowych formalności.

REKLAMA

REKLAMA

Wystarczy, że wykorzystujesz od co najmniej roku wyłącznie kasy online lub wirtualne do rejestracji swojej sprzedaży.

  • Złóż deklarację z wykazanym zwrotem - do 25. dnia następnego miesiąca.
  • Oznacz w deklaracji „Zwrot VAT w 15 dni”.
  • Administracja skarbowa sprawdzi zwrot i wypłaci pieniądze na Twój rachunek.

Ministerstwo Finansów wskazuje, że w tej procedurze nie wymaga się od podatnika żadnych dodatkowych dokumentów. Urząd skarbowy weryfikuje wniosek w oparciu o dane, które są gromadzone w systemach informatycznych fiskusa.

Zwrot VAT w 15 dni - jakie warunki trzeba spełnić. Co sprawdza urząd skarbowy? Jaki podatnik jest "podatnikiem bezgotówkowym"?

Aby otrzymać zwrot VAT w ciągu 15 dni poniższe warunki podatnik musi spełniać łącznie:

REKLAMA

- przez ostatnie 3 miesiące/kwartał poprzedzające okres z wykazanym zwrotem VAT podatnik przyjmuje płatności bezgotówkowe – co najmniej 65 proc. obrotu rejestrowanego na kasie fiskalnej w każdym miesiącu,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- przez ostatnie 3 miesiące/kwartał poprzedzające okres z wykazanym zwrotem VAT podatnik jest detalistą ze sprzedażą rejestrowaną na kasie online lub wirtualnej – nie mniej niż 80 proc. całego obrotu w każdym miesiącu,

- przez ostatni rok podatnik osiąga obrót detaliczny nie mniejszy niż 50 tys. zł brutto na miesiąc w kasach wirtualnych lub online.

Te warunki są weryfikowane przez urząd skarbowy na podstawie wiarygodnych i rzetelnych rozliczeniach podatnika. Dlatego podatnik:
- musi być zarejestrowany do VAT przez co najmniej rok i składać terminowo deklaracje VAT,
- posiadać rachunek do przyjmowania płatności zgłoszony w wykazie podatników VAT przynajmniej od 3. ostatnich miesięcy.

Ponadto kwota VAT z przeniesienia z poprzednich deklaracji nie może przekraczać 3 tys. zł, a kwota zwrotu - dwukrotności podatku VAT od sprzedaży detalicznej danego podatnika.

Po spełnieniu ww. warunków i potwierdzeniu rozliczeń podatnika urząd zwraca VAT w 15 dni.

Korzyści z szybkiego zwrotu VAT

Ministerstwo Finansów wskazuje, że szybki zwrot VAT to możliwość zasilenia firmy środkami na kolejne inwestycje. W ten sposób podatnik poprawia płynność finansową, szybciej dysponuje środkami na koncie i może szybciej inwestować pieniądze.

Uzyskanie zwrotu VAT w 15 dni wskazuje także na przejrzystość i rzetelność rozliczeń danego podatnika, co kreuje pozytywny obraz firmy u klientów i administracji.

Ważne jest także to, że klienci mogą płacić bezgotówkowo w wygodny i bezpieczny sposób, bez dbania o odpowiednią ilość gotówki w portfelu czy szukanie bankomatu.

Zwrot VAT w 15 dni - pytania podatników i odpowiedzi Ministerstwa Finansów

Podatnik przez 3 kolejne miesiące poprzedzające okres w rozliczeniu za który występuje o zwrot powinien posiadać rachunek w STIR. Czy jeżeli w tym okresie wystąpiła tygodniowa przerwa w posiadaniu rachunku zgłoszonego w STIR warunek będzie spełniony?

Odpowiedź MF: NIE. Warunek dotyczący posiadania rachunku na „białej liście” dotyczy nieprzerwanego posiadania rachunku przez okres 3 m-cy poprzedzających okres, w rozliczeniu za który podatnik występuje z wnioskiem o zwrot VAT.

Podatnik powinien spełnić m.in. warunek ekonomiczny w zakresie wysokiego progu obrotu detalicznego ewidencjonowanego na kasach online, w stosunku do całego obrotu podatnika. Podatnik rozlicza się miesięcznie. 25 maja 2022 r. składa deklarację za kwiecień 2022 r. Za jakie miesiące powinien spełniać ten warunek?

Odpowiedź MF: Warunek jest spełniony jeżeli wysoki próg obrotu ewidencjonowanego na kasach rejestrujących online/wirtualnych był utrzymywany przez styczeń, luty i marzec 2022 r.

Wnioskując o szybki zwrot VAT trzeba będzie spełnić m.in. kryterium ekonomiczne w zakresie wysokiego 80% progu płatności bezgotówkowych w sprzedaży detalicznej ewidencjonowanej na kasie online. Podatnik rozliczający się miesięcznie 25 sierpnia 2022 r. składa deklarację za lipiec 2022 r. Czy ten warunek będzie spełniony przy osiągnięciu płatności bezgotówkowych na poziomie 70% dla zwrotu wykazanego w deklaracji za lipiec 2022 r.?

Odpowiedź MF: TAK. W pierwszych dwóch latach programu próg ten jest obniżony do poziomu 65%. Takie rozwiązanie uwzględnia tempo rozwoju płatności bezgotówkowych w kraju oraz przybliża podatnikom możliwość skorzystania z tego rozwiązania, zapewniając dostępność preferencji dla większej liczby podatników.

Przez 12 miesięcy poprzedzających deklarację z wykazanym zwrotem podatnik powinien ewidencjonować sprzedaż przy zastosowaniu kas online. Do ewidencjonowania sprzedaży wykorzystywana jest jeszcze dodatkowo kasa starego typu. Czy preferencja jest adresowana do użytkowników wyłącznie kas online, w tym wirtualnych, którzy wycofali kasy starego typu ze swojej działalności?

Odpowiedź MF: TAK. Przesyłanie danych z kas online umożliwia US sprawdzenie warunków zwrotu bez dodatkowych formalności ze strony podatnika. Dzięki kasom online, w tym wirtualnym, umożliwiającym połączenie i przesyłanie danych, US dokona automatycznej weryfikacji warunków zwrotu. Podatnik, który w swojej sprzedaży używa kas online w tym wirtualnych, ale poza tymi urządzeniami stosuje także kasy starego typu – nie będzie mógł skorzystać ze zwrotu VAT w 15 dni.

Celem preferencji jest popularyzacja obrotu bezgotówkowego. Podatnik bezgotówkowy powinien przyjmować w większości płatności bezgotówkowe. Czy za takie płatności uznawane są wyłącznie płatności kartą?

Odpowiedź MF: NIE. Chodzi o wszelkie urządzenia czy też procedury umożliwiające płatnikowi złożenie zlecenia płatniczego (nie dotyczy to innych form płatności niż bezgotówkowe) bez wskazywania konkretnych urządzeń czy technologii.
Chodzi o to, żeby uwzględniać coraz to bardziej zaawansowane urządzenia i aplikacje płatnicze, które z pewnością będą licznie pojawiały się w przyszłości. Za płatność bezgotówkową uznaje się zatem m.in. płatność przelewem, kartą z użyciem terminala, z użyciem aplikacji, blikiem, etc.

Podatnik składa terminowo deklarację za dany okres wnioskując o zwrot w terminie 15 dni poprzez oznaczenie znacznika w deklaracji. Czy powinien dokonać dodatkowych formalności po złożeniu deklaracji celem uzyskania szybkiego zwrotu?

Odpowiedź MF: NIE. Po przesłaniu deklaracji sprawdzenie warunków zwrotu w przyspieszonym terminie jest po stronie US. W szczególności nie będzie wymagane przekazywanie danych potwierdzających spełnienie przez podatnika progu płatności bezgotówkowych w obrotach zewidencjowanych przy użyciu kas rejestrujących online, w tym wirtualnych. Weryfikacja zwrotu będzie dokonywana automatycznie. Nie powinno być potrzeby dodatkowych kontaktów podatnika będącego detalistą, z urzędem skarbowym.

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

REKLAMA

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA