Ulga sponsoringowa
REKLAMA
REKLAMA
- Ulga sponsoringowa - dla kogo
- Ulga sponsoringowa - kto może skorzystać
- Odliczenie od podstawy opodatkowania
- Przykładowe trudności przy wdrożeniu ulgi sponsoringowej
Ulga sponsoringowa - dla kogo
Celem ulgi jest zachęcenie biznesu do wzmacniania oraz włączenia się w świat sportu, kultury, nauki i oświaty poprzez sponsorowanie. Ustawodawca zakłada przy tym, że ulga przyczyni się do rozwoju lokalnych społeczności.
REKLAMA
Ulga sponsoringowa - kto może skorzystać
Z ulgi sponsoringowej skorzystają podatnicy PIT, prowadzący działalność gospodarczą opodatkowaną na ogólnych zasadach według skali podatkowej oraz podatkiem liniowym, jak również podatnicy CIT, uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych.
Odliczenie od podstawy opodatkowania
Podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odliczy od podstawy opodatkowania dodatkową kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność:
- sportową (np. finansowanie stypendium sportowego, imprez sportowych),
- kulturalną (np. finansowanie działalności kulturalnej realizowanej przez uczelnie artystyczne),
- wspierającą szkolnictwo wyższe i naukę (np. finansowanie wynagrodzeń studentów odbywających u podatnika staże i praktyki przewidziane programem studiów).
Kwota odliczenia nie może przekroczyć w danym roku podatkowym kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż z zysków kapitałowych.
Przykładowe trudności przy wdrożeniu ulgi sponsoringowej
Choć konstrukcja ulgi sponsoringowej nie jest skomplikowana, to pierwsze wydawane interpretacje indywidualne wskazują na liczne wątpliwości praktyczne po stronie podatników.
Przykładowo, w praktyce do kosztów mogą być zaliczone jedynie wydatki stanowiące ekwiwalent za uzyskany towar, czy usługę – konieczne jest więc prawidłowe skonstruowanie umowy we współpracy z doradcą. Przede wszystkim umowa musi być umową o świadczenie wzajemne tego typu, że sponsor zobowiąże się do finansowego lub rzeczowego wsparcia sponsorowanego, a sponsorowany zobowiąże się do podjęcia działań popularyzujących przedsiębiorcę (np. reklamowania nazwy sponsora, logo czy prowadzonej przez niego działalności).
Możliwa jest również sytuacja, gdy umowa sponsoringu przewiduje co prawda obustronne świadczenia sponsora i sponsorowanego, jednak nie są one ekwiwalentne. Wydatki na sponsoring są wówczas kosztami uzyskania przychodów tylko do wysokości wartości usług reklamowych świadczonych przez sponsorowanego. W pozostałej części powinny być traktowane jak darowizna (por. DKIS z 20 lipca 2022 r., sygn. 0115-KDIT3.4011.172.2022.2.AWO).
W szczególności istotne jest, aby w sposób jak najbardziej precyzyjny zostały określone wzajemne świadczenia stron oraz jeżeli jest to możliwe, wartość tych świadczeń (por. DKIS z 24 sierpnia 2022 r., sygn. 0111-KDIB2-1.4010.336.2022.2.AR).
Dodatkowe wątpliwości dotyczą m.in. przeznaczenia finansowania na odpowiednie cele oraz aspektu świadomości działania podatnika. Ponieważ przepisy regulujące ulgę zawierają odesłania do innych ustaw, nie są one w pełni czytelne w odbiorze a ich interpretacja nie jest oczywista. Duże kontrowersje wśród podatników budzi również katalog kosztów odliczanych w ramach ulgi.
Autor: Jagoda Trela – Partner Zarządzający ID Advisory, Sandra Telman – Starszy Konsultant ID Advisory
Źródło: Raport Ulgi podatkowe – poradnik na czasy kryzysu
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat