REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga na robotyzację przemysłową

Subskrybuj nas na Youtube
ulga na robotyzację przemysłową
ulga na robotyzację przemysłową

REKLAMA

REKLAMA

Ulga na robotyzację przemysłową jest jedną z wielu wprowadzonych przez Polski Ład Pozwala ona na odliczenie od podstawy opodatkowania wydatków na inwestycje związane z robotyzacją, niezależnie od rodzaju branży.

Cel ulgi na robotyzację przemysłową

Ulgę wprowadzono do ustaw PIT i CIT w celu:

REKLAMA

Autopromocja
  • zachęcenia przedsiębiorstw do inwestowania w automatyzację produkcji,
  • zwiększenia wydajności produkcji,
  • obniżenia kosztów,
  • unowocześnienia polskiej gospodarki,
  • poprawy międzynarodowej pozycji Polski pod względem robotyzacji.

Kto może skorzystać  z ulgi

Ulga obejmuje zarówno podatników PIT, jak i CIT. Jest dostępna dla wszystkich firm, bez względu na rodzaj prowadzonej działalności oraz wielkość.

Odliczenie od podstawy opodatkowania

Podatnicy odliczą od podstawy opodatkowania kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację (w tym koszty robotów, maszyn, urządzeń, jak również WNiP, usług szkoleniowych czy opłat leasingowych).

Z ulgi skorzystają tylko te przedsiębiorstwa, które poniosły wydatki na robota spełniającego ustawową definicję robota przemysłowego.

Odliczenie następuje w ciągu roku podatkowego. W momencie składania rocznego zeznania podatkowego przedsiębiorcy dokonują dodatkowego odpisu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykładowe trudności przy wdrożeniu ulgi na robotyzację przemysłową

REKLAMA

Skomplikowana definicja robota przemysłowego zasadniczo zmusza podatników do sięgnięcia po interpretację podatkową w celu uniknięcia wątpliwości. W definicji wskazano 6 cech oraz 4 warunki wymagające łącznego spełnienia. Co istotne, definicja ustawowa różni się od tej powszechnie używanej.

W przypadku korzystania z ulgi B+R, konieczne jest odpowiednie jej stosowanie w celu jednoczesnego odliczenia wydatków poniesionych na fabrycznie nowego robota przemysłowego, a następnie dokonywania stosownych odpisów amortyzacyjnych.

Z uwagi na niejednorodne stanowiska fiskusa, wątpliwości dotyczą możliwości jednorazowego odliczenia 50% kosztów nabycia robota w przypadku gdy jest on amortyzowany. Dyrektor KIS w części wydawanych stanowisk twierdzi, że podatnik jest uprawniony do jednorazowego odliczenia od podstawy opodatkowania 50% wydatków związanych z zakupem robota przemysłowego (DKIS z 25 sierpnia 2022 r., sygn. 0111-KDIB2-1.4010.305.2022.2.AR), a innym razem, że podatnik jest uprawniony w poszczególnych latach podatkowych do odliczania od podstawy opodatkowania 50% kwoty dokonanych w danym roku podatkowym odpisów amortyzacyjnych od nabytych robotów (DKIS z 31 sierpnia 2022 r., sygn. 0111-KDIB1-1.4010.221.2022.2.AW).

Powyższe stanowiska fiskusa wskazują na brak wypracowanego podejścia do stosowania ulgi przez organy podatkowe.

Ulga na robotyzację przemysłową -  ryzyka

Ulga na robotyzację przemysłową może przynieść znaczące korzyści wielu przedsiębiorcom, jednak jej wdrożenie bez pomocy jest obwarowane istotnym ryzykiem, z uwagi na trudne definicje ustawowe oraz brak jednolitości w zakresie stanowisk fiskusa.

Autor: ID Advisory

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zawód: księgowy: teraz wyraźny awans w rankingu prestiżu. Dlaczego warto zarabiać na umiejętności księgowania

W najnowszym rankingu najbardziej poważanych zawodów w Polsce opublikowanym przez SW Research (2025) księgowy awansował o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem. Aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji.

Rząd poprawia KSeF, przedsiębiorcy zadowoleni z kolejnym zmian w ustawie, zwłaszcza że korzystne modyfikacje nastąpią jeszcze przed wejściem w życie zmienianych przepisów

Krajowy System e-Faktur zmienia się na lepsze. Rząd, po konsultacjach z przedsiębiorcami, przyjął pakiet przepisów, które mają ułatwić funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy są wynikiem licznych konsultacji z przedsiębiorcami, jakie przeprowadziło Ministerstwo Finansów.

MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

REKLAMA

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA